
 

3. Experience and Lessons learned?  
Case studies. 
 

a) Slovenia 

History of independent journalism and media in Slovenia, the most north-western and in 

many aspects most westernized part of the former Yugoslavia goes back to the late 80s. 

Especially the youth paper “Mladina” got famous for its critical thinking and writing, but 

also the daily “Delo” developed soon towards an independent, western-style newspaper 

of high quality. The development however was soon part of the political struggle for 

independence, as the anti-Belgrade position won ground. 

Beside a broad range of print media, the country also got a rich landscape of electronic 

media – at least as far as quantity is concerned. The best overview on the media 

developments in Slovenia is provided by Jana Urbas, media law expert at the Institute for 

Media Law in Ljubljana, for Media Online. She states: 

“At the time when it got independence, Slovenia had, in addition to eight radio programs 
produced by the national RTV, also 17 local radio programs and two student radios (Radio 
Student and Radio MARS). (…) Situation in 2000: the public institution RTV Slovenia – Radio 
Slovenia broadcasts three national programs, three regional programs and two programs for ethnic 
groups (in Italian and Hungarian). Also, 22 local non-commercial radio programs and 46 
commercial radio programs operate in 2000. One of them, Radio Ognjiste (religious radio) covers 
80 percent of the population. (…) According to RS Broadcasting Council data (first half of 2000), 
there are more than 40 television programs in Slovenia. Some operate solely within local cable 
systems for which they do not need a license. Two national television programs and one regional 
program in a language of one of the minorities (TV Koper – Capodistria) are broadcast by the 
Public Institution RTV Slovenia. Three commercial television programs (POP TV, Kanal A and 
TV 3), by their coverage of the population (80 percent) are considered ‘national’. Nine TV 
programs have the status of local non-commercial programs.”1  

The former state TV RTV Slovenia today still employs some 2000 people and is still 

considered not free of state influence. RTV Slovenia was attributed the status of public 

institution by a law passed in 1994. The law stipulated co-financing from the state budget 

for the following: programming for minorities, programming for the foreign public, 

maintenance and operation of the broadcasting network and expansion of RTV Slovenia 

programming and local non-commercial programming as well as specific projects of 

cultural, scientific and general education significance proposed by relevant ministries. 

RTV Slovenia with a budget of some 25 million US$ per year covers 70% of its expenses 

from taxes and 20% from advertisement. The missing 10%, some 2.5 million US$ per 

year, has to be covered from the state budget. The total debts were estimated by the 

year 2000 up to 65 million Euro. The fact that about one third of media in Slovenia 
                                                

1 Jana Urbas & Lenart Šetinc, Special Report: Slovenia - Media Legislation. 
http://217.75.196.2/mediaonline/tekst_eng/1327.htm     



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

2

receive funding from state budget as well as the fact that these media are to a large part 

still fun by the same people as before the political changes, is according to Pazmandi / 

Altmann an evidence for how close the media are to the state.2 

The hard debates about a new media law, finally approved in spring 2001, also brought 

the Slovene government sharp critics from experts of the Council of Europe due to the 

strong hand the state keeps into the media. But also in Slovenia the reactions were 

harsh, as mainly the private media see the funding for RTV Slovenia and the right of this 

public broadcaster to wide commercial activities as a distortion of the market and a direct 

threat to their only source of income.  

A new debate started in spring 2002 with the adoption of a law on salaries in the public 

sector, passed in early May. Journalists at Radio and Television Slovenia  are put under 

this law, as they are perceived as public workers. Gojko Bervar, journalist at Radio 

Slovenia, comments:  

“However, until now the national broadcaster did not directly depend on the budget, but rather the 
money was collected in a separate state treasury, which was filled automatically. Dependence on 
the state existed in only one point – the government confirmed license fee raises, which was 
decided by a special body – RTV Slovenia Council. The law on Salaries in the Public Sector has 
now indirectly given the government greater influence on the way this money is distributed.”3 

He concludes that  

“the point of the law is to put the public sector under control. (…) Working conditions, which 
imply independence, autonomy and defense of these basic postulates, are unbreakably tied to 
material conditions – including salaries, because the easiest way to put pressure on journalism as a 
whole is through working conditions.”4 

b) Croatia 

At the first multiparty elections in Croatia were held in spring 1990 and won by the 

Hrvatska Demokratska Zajednica HDS (Croatian Democratic Community) and its 

president Franjo Tudjman. The party led the country to independence and hold power till 

the January 2000 elections. HDZ won the elections with the promise not only of 

independence, but also of freedom and democracy. Unfortunately the promise soon 

proved to be ment for regime-loyal Croats only, while people and media expressing a 

different point of view came under pressure of the new powerholders. Especially the 

Serb population in Croatia came under attack. President Tudjman is quoted and 

commented by Mark Thompson: 

“Party leader Franjo Tudjman was openly chauvinist, as when he denounced the alleged over-
representation of Serbs at the helm of Croatian media: ‘Look at who the editors of radio, 

                                                
2 Pazmandi, Suzsanne / Franz-Lothar Altmann, Slowenien. In: Den Wandel gestalten – Strategien der 
Transformation, Bd. 2, here quoted in: Grothky, Johannes, Die slowenischen Medien – zehn Jahre nach der 
Unabhängigkeit des Landes; in: Südosteuropa Mitteilungen No. 4/2001 
3 Bervar, Gojko, Instruments of Power – who is the Law on Salaries in the Public Sector good for? Media 
Online, May 28, 2002 http://217.75.196.2/mediaupite/clanak_print.html?sifra=6010  
4 ibid. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

3

television and the newspapers are … [We cannot] agree with there being six and a half Serbs 
among the seven chief editors on television.’ After its victory, HDZ soon showed its 
determination to exert control over the most influential mass media. The prime target was the 
national broadcaster, RTV Zagreb, soon renamed as HRT, Hrvatska radio-televizija, Croatian 
Radio Television. National and regional newspapers were also taken over.”5 

The United Nations Protection Force in Croatia (UNPROFOR) paid as little attention to 

the media as the whole International Community did. The mission had no mandate for 

media-development at all. Political attention was focused on human rights violations and 

on neighbouring countries. But UNPROFOR faced very soon a harsh media 

environment. In his 1994 September report to the Security Council, UN Secretary-

General wrote: 

“In its first two years of operation UNPROFOR, like other United Nations peace-keeping 
operations, has become acutely conscious of the lack of objective and accurate information in the 
mission area as well as of the harmful consequences of propaganda and disinformation about its 
role.”6 

Therefore the UNPROFOR got more involved in media affairs, mainly setting up its own 

media program to provide accurate information. But while UN managed to get its 

programs to the audience in other countries through the national broadcasters, Croatia 

refused to do so. No regular arrangements could be reached with state networks here. 

Thompson states and quotes again UN-SG: 

“Even when arrangements for regular broadcasting were reached with Croatian state radio, 
UNPROFOR's programmes were repeatedly censored before transmission. (…) The Secretary-
General argued that the mission lacked ‘an independent means of reaching mass audiences on a 
daily basis without restriction … Accordingly, UNPROFOR plans to establish an independent 
UNPROFOR radio station which would give three-quarters of the population of the mission-area 
unhindered access to impartial, factual and timely information, thereby increasing public 
understanding and support for UNPROFOR's peace-making efforts’.”7 

The UN-SC endorsed a multi-million dollar project for a radio station, radio and TV 

production expanded, audio and video tapes were distributed to sttions around the 

mission area, but only a handful of stations in Croatia would air UNPROFOR 

programmes, according to Thompson “often between midnight and dawn”. Only by the 

beginning of 1995 the co-operation started improving with some 30 stations broadcasting 

one hour weekly and further 60 stations using excerpts. 

Croatian Radio and Television HRT was all the years over under strict control by the 

government and played an important role for the ruling party. HRT broadcasts three 

national radio programmes as well as eight regional programmes in the areas of the 

major towns Zagreb, Zadar, Dubrovnik, Split, Rijeka, Pula, Osijek and Knin. A reaserch 

conducted by the agency Barometar in February 1998 showed that “the ratings of all the 

programmes of the Croatian Radio is very low and that it sufers from the competitive 
                                                

5 Thompson, Mark, International Assistance to Media. A Report to the OSCE Representative of Freedom of 
the Media, Vienna 2000, #23. On Croatia: http://archiv.medienhilfe.ch/Reports/osce/osce2000d.htm  
6 quoted by Thompson, #30 
7 Thompson, #32 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

4

offer of the rival local radio stations”.8 The reaserch states further about the radio 

landscape of 119 stations around the country: “About 65% of the local radio stations are 

privately owned; 30% are owned by local self-governance and administration bodies, 

while about 5% of them are in mixed ownership.”  

The Croatian state television HTV broadcasts three programmes. HTV also controls the 

network of transmitters, available all over the contry only for its own programmes. Due to 

this monopoly on nation-wide coverage, none of the existing local TV stations could ever 

endager the dominance of the state TV, despite a programming often more professional 

than the big state TV. Malovic/Vilovic state in a research on the “Media landscape of 

Croatia”: 

“The technological shortcomings and a small number of journalists working in the regional and 
city TV houses set aside, the foreign media observers who followed the local TV programmes in 
Croatia are of opinion that the broadcasts of the ‘small TV houses’ are frequently more 
professionally made than the broadcasts of the ‘big HRT (Croatian RTV)’.”9 

HTV was and still is considered the most powerful state instrument. It was abused by the 

government and the ruling party since the independence of the country. When in May 

1995 Croatia recaptured Serb held Western Slavonia, one of the four “UN Protected 

Areas” (UNPAs), HTV prime-time news bulletin reported on Defence Minister Gojko 

Susak’s visit: 

“Standing in front of an empty UN position, Susak accused the UN of having built fortifications 
for Serb forces in this area, and of ‘defending them together’ against Croatian forces on 1 and 2 
May. A graver charge would have been difficult to lay; yet no evidence was presented.”10 

Thompson sums up the experience and failures of UNPROFOR’s mission dealing with 

this unfriendly media environment: 

“In Croatia, the conventional approach to public information ran up against difficulties that proved 
insuperable. In practical terms, UNPROFOR lacked a secure means of distribution; it could not 
ensure that its media products reached a wide audience. If it was mistaken to believe that the local 
authorities could be side-stepped without provoking determined resistance, it was unwise to 
develop production without ensuring distribution. The mission seemed to assume that the Croatian 
authorities would assist the UN to reach a wide audience. When on the contrary the authorities 
obstructed the Division of Information, the mission persisted with futile negotiations rather than 
mobilising significant pressure upon the Croatian authorities to live up to their commitments as 
the mission's hosts. The will of the authorities to deny a wide audience to the UN was much 
greater than the will of the UN to reach that audience. Information policy was simply not accorded 
a high enough priority by the United Nations at any level. As a result, the mission's output of radio 
and television programmes was a waste.”11 

                                                
8 Nova Medijska agenda (New Media Agenda): Towards European Media Policy in Croatia, Croatian Radio: 
Radio with Public Purpose, Medijska istraživanja, No. 2, 1999, p. 240 (Nada Zgrabljic and Tibor Benkovic) 
9 Malovic, Stjepan / Vilovic, Gordana, Media Landscape of Croatia: Structure and Economy of Media 
System. http://archiv.medienhilfe.ch/Reports/CRO2000.htm 
10 Thompson, #35 
11 Thompson, #45 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

5

But the failure to compete the Croatian state media obstruction also had to do with the 

personal working in the UNPROFOR’s media department. Thompson critizises the lack 

of experienced staff: 

“Other shortcomings of the Division of Information included the arbitrary style to recruitment 
(heavily dependent on friends-of-friends) and the lack of training given to mission members. New 
recruits were given no guidance through the labyrinth of former Yugoslav politics, nor any 
understanding of the relationship between political authorities, the media and public opinion. As a 
result, staff were liable to make elementary gaffes that were pounced on by the domestic media, 
eager to show that the mission was incompetent or biased.”12 

Facing the reality of the Croatian authorities inciting public opinion against the mission 

and its objectives, UNPROFOR tried to establish rival sources of information and 

opinion, an approach to public information that had evolved in the missions to Namibia 

and Cambodia and regarded as successful there. The decision to do so may bring an 

answer to the problems, but was not adequate to the situation and missed the point. 

Thompson critizises and sees clear alternatives: 
“While complex and costly plans were devised for UNPROFOR to produce and transmit radio and 
television programmes, a simpler and cheaper strategy was overlooked. This strategy would have 
tackled more directly ‘the harmful consequences of propaganda and disinformation’. Rather than 
establish rival sources of information, UNPROFOR could have engaged pro-actively and directly 
with the propagandists and their political sponsors. This engagement could have occurred at 
various levels, co-ordinated between the mission headquarters in Zagreb and the UN secretariat in 
New York. Instead of taking offence at the ‘one-sidedness’ of the media, the Division of 
Information could have echoed their outrage where this was justified by events, while publicising 
the anti-UN propaganda and holding the Croatian authorities responsible. At the same time, the 
mission leadership could have raised the matter insistently in its contacts with the local 
authorities, and mobilised parallel pressure in the diplomatic community in Zagreb. The UN 
Secretariat in New York could have conveyed the mission's concerns to the Croatian ambassador. 
Ultimately, the Secretary-General could have ensured that the Security Council was kept aware of 
the propaganda issue, and proposed an adequate response.”13 

Thompson defines a clear lack of political and operational credibility as well as a weak 

and reactive media strategy by the mission. In 1996, the UN presence in Croatia was 

reduced to the UN Transitional Authority in Eastern Slavonia, Baranja and Western 

Sirmium (UNTAES) in the east of the country, a much smaller UN Mission of Observers 

in Prevlaka (UNMOP) and the Liaison Office in Zagreb. UNTAES had a mandate to 

monitor the integration of the former Serb held area under Croatian rule. Thompson 

evaluates the misson’s media activity: 

“The mission's limitations were shown by its failure to influence HTV programmes that were seen 
as particularly hostile to national reconciliation. UNTAES argued that one of these programmes, 
‚Hrvatski spomena’ [The Croatian Memorial], a compliation of wartime news footage broadcast at 
prime time every weekday, should be reformed or cancelled. Eventually the UN Secretary-
General mentioned the programme in a report to the Security Council, on 2 October 1997, 
describing it as ‘highly inflammatory footage of events during the war just prior to evening news 
programmes, thus belying the Government's commitment to the promotion of ethnic 
reconciliation.’ Pro-regime media in Zagreb complained that this programme was the only media 

                                                
12 Thompson, #46 
13 Thompson, #47 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

6

product to have been singled out by the Secretary-General since the UN deployed in the region. 
This unprecedented criticism was in vain. After the expiry of the UNTAES mandate, the OSCE 
mission was repeatedly contacted by ethnic Serbs, fearful after seeing themselves on the previous 
evening's 'Hrvatski spomenar', seeking advice on what measures they should take to avoid the 
wrath of ethnic Croat neighbours. Only in spring 1998 did HTV remove ‘inflammatory footage’ 
from the programme. This episode neatly illustrates the limits of international pressure when it 
conflicts with national policy. The point about 'Hrvatski spomenar' is that it expressed the real 
attitude of the authorities at a time when it was not expedient to articulate that attitude directly. 
The programme was doubly valuable at a time when the government was attacked by domestic 
critics for making allegedly excessive concessions to the Serbs and the international community. 
So it stayed on air, unreformed, regardless of the UN Secretary-General's opinion.”14 

Since July 1996 there was also an OSCE mission to Croatia, observing also the 1997 

presidental elections and assessing them as “free but not fair”. The main problem was 

identified as the media coverage of the campaign. On 26 June 1997 the mission was 

strengthened to 250 international staff, making it the strongest international presence 

after the end of the UNTAES mission in January 1998. The mission got deeply into the 

media field. Thompson: 

“The ‘enhanced’ mission started to address media reform. The main problems identified by 
domestic and international analysts were: the political manipulation of the state broadcaster; the 
lack of private broadcasting at national level; the manipulation of the licensing procedure for 
private broadcasters; the use by officials of defamation laws to intimidate journalists; the effective 
monopoly of press distribution by two companies with close ties to the ruling party; and the 
unclear ownership status of some media.”15 

Obviously, the nationalist state media were the main target to address. Thompson 

describes the missions assessment and reasoning: 

“The mission gave first priority to assisting reform of HRT. There were several reasons for this 
decision. Like its counterpart in Serbia, HRT was (and still is) the most influential medium in the 
country. Given that no privately owned television station, or radio station with substantial news-
production capacity, had a licence to broadcast throughout Croatia, HRT enjoyed unique access to 
the public. Surveys indicated that Croatian television (HTV) was the main source of information 
for 75 to 90 per cent of the population. The HTV news programmes were regularly viewed by 40 
to 50 per cent of adults. HTV was, moreover, an entirely politicised institution, exploited by the 
authorities as a pillar of their political control. At the same time, the government was indisputably 
responsible for the output of the network – something that could not be said of pro-government 
media that had undergone some form of (often dubious) privatisation. Finally, since its 
recognition as an independent state in 1992, Croatia had committed itself to establish and uphold 
accepted democratic standards of freedom of media, information and expression. Particular 
commitments had been made regarding public service broadcasting. Additionally, under the terms 
of accession to the Council of Europe in November 1996, Croatia had undertaken ‘to implement 
the recommendations of Council of Europe experts on legislation relating to the media’, and ‘to 
comply, well before the next elections, with the recommendations made by the election observers 
of the Council of Europe and other international organisations […] with regard to […] the need to 
increase the independence of … HRT’.”16 

The media landscape in Croatia in general is much poorer then in most of the 

neighbouring countries, having few independent media only critical towards the regime 

                                                
14 Thompson, #53 
15 Thompson, #59 
16 Thompson, #60 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

7

and influential with its outreach. While the weekly “Feral Tribune” and the regional daily 

“Novi List” are by far the best in prints, in the field of electronic media there is not too 

much worth mentionning. Even the Zagreb station “Radio 101”, often praised as the best 

and most independent radio in Croatia was often enough just a bit more moderate in its 

nationalism then the state media. By May 1999, according to the Croatian Council for 

Telecommunications, in the country 119 Radio and 14 TV-stations were operating, 

including the national state media and the local media controlled by city authorities. And 

many of the radio- and TV-stations not owned by state bodies, belonged to members 

either of the old or the new ruling party. Jura Hrvacic as owner of Radio Velika Gorica, 

Narodna Radio (People’s Radio, with the highest listener rating nation-wide), Obiteljska 

(Family) Radio is one example, Vinko Grubisic as owner of OTV and one of the createors 

of the HDZ’s docrtine of media control is another one.17  

The private TV stations, concentrated in some of the bigger towns of Croatia,  were weak 

and never managed to play a stronger role. Malovic/Vilovic state on the market for print 

media: 

“The independents, which put their destiny at the mercy of the free market, adapt their editorial 
policies to the demands of the consumers. But the consumers are impoverished and are not enough 
well-off to be able to buy the newspapers. Therefore, they must be attracted by something strong, 
sensational and attractive enough to make them pull out of their pockets 5 or 12 Kunas for a daily 
or a weekly. Just a brief glance at the kiosk can tell us what is the effect of such a market: 
enormous headlines, scandals, disclosure of secret documents, sensations...”18 

And the same logics applies for the electronic media: 

“The private TV stations compete with each other in broadcasting hundreds of episodes of 
Mexican and other soap operas. The attempt at creating alternative newscasts proved a gruelling 
and not too successful one. Even this embryonic form of independent TV journalism would not 
have been made possible, had it not been sponsored by IREX ProMedia programme”19 

Only in December 1999, a network of independent TV stations was launched and 

welcomed as a breakthrough. But still, opinion polls suggested that HRT shapes the 

opinion of 80 percent of the pubic. 

This lack of media independent from state and party influence also hampered directly the 

reform of the state media, as there was no pressure from really independent and 

alternative media. In the first months of 1998, the authorities began under the pressure of 

the OSCE media department to promise with more conviction than before the impeding 

reform of HRT from a state to a public broadcaster. The ruling HDZ party promised 

substantial amendments to the law on HRT. But more then the OSCE-pressure, the local 

critics might have been the engine to kick the debate off. Thompson writes: 

                                                
17 For the print media we should mention here also Ninoslav Pavic as owner of Europapress Holding with 
Globus, daily Jutarnji list, weekly Gloria and Arena and a whole series of other magazines as Playboy and 
Cosmopolitan. 
18 Malovic/Vilovic 
19 Malovic/Vilovic 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

8

“This turn of events was probably linked to the emergence in October 1997 of ‘Forum 21’, a 
group of well-known journalists from HRT and elsewhere who wanted to ‘promote a dialogue 
about all important questions concerning electronic media’ in general, and above all to argue for 
HRT's conversion into ‘public broadcasting institution that will meet all professional journalistic 
criteria […] reflecting the pluralism of Croatian society’.”20 

With the assistance by Council of Europe’s experts, in the following six months 

amendments were drafted, discussed, re-drafted, re-discussed… Finally the bill was 

rushed through the parliament and adopted with very few of the amendments 

recommended by the Council of Europe’s experts. The OSCE mission commented 

publicly: 

“The bill makes several cosmetic changes to the HRT Law. We regret that an excellent 
opportunity for democratic reform has been passed over.”21 

The study by Malovic/Vilovic explains the hard times for HRT to change and adapt to 

democratic behaviour: 

“The existing law, the redundant staff and the enormous financial losses of this media outlet – 
picturesquely described by its present General Director, Mirko Galić, as ‘an oil tanker on a 
shallow spot’ - do not stir high hopes that the changes will be effected quickly and efficiently. The 
lead news stories and broadcasts, which have the highest viewer rating, are still being presented 
more with a view of their protocolar value, less with a view of the value of the events as such.. 
The general impression gained by the European media is best summarised in a comment that it is 
still clearly visible from the lead news broadcasts which party is in power in Croatia.”22 

The struggle went on. On 10 February 1999, Mirko Galic, a top official with the HRT, 

resigned in protest at government interference in his work and a lack of democracy. In 

summer 1999 again, the parliament adopted a new Law on Telecommunications with the 

very same procedure, ignoring the experts recommendations. Still, by October some 

amendments were adopted, legalising up to 5 hours per day of networked programming 

for TV. This result of discreet lobbing by the association of independent stations allowed 

them to come up with a news bulletin broadcast in much of nothern and western Croatia 

starting in December. USAID and the European Commission gave substantial support to 

get this independent media network on the air. 

State HRT on the other side did not move at all. A “non-paper” on Croatian media was 

submitted to the government by OSCE, the embassies of the European Union and the 

US as well as the European Commission. The paper identified the principal problems in 

the media sphere and recommended feasible solutions. According to Thompson, the 

government’s response ignored certain points and denied others. In March 1998, the 

OSCE mission provided the government with a dossier of misbehaviour by the HTV 

prime-time news bulletin. No respond was forthcoming, Thompson states. 

                                                
20 Thompson, #61 
21 quoted in: Thompson, #62 
22 Malovic / Vilovic  



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

9

Internal pressure appeared when “Forum 21”, a group of journalists working for both 

state controlled broadcaster and independent media, went public. In June 1998 they 

called for the resignation of four executives of Croatian state television HRT after they 

were appointed to a ruling party body in February. “We regard the exercise of political 

duties in the Croatian Democratic Union HDZ as incompatible with journalistic work”, 

Forum 21 spokesman Damir Matkovic is quoted telling at a press conference.23 

Neither international pressure nor local critics were strong enough to get the regime to 

change its attitudes on media. Thompson sees both, the international as well as the 

internal weakness: 

“The domestic lobby for reform was too small and divided to worry the authorities unduly. 
‚Forum 21’ was the exception proving the rule. While often complaining about the ruling party’s 
abuse of media, the opposition parties had not embraced the cause of media reform with acumen 
or conviction. In the words of a leading member of Forum 21, Damir Matkovic in early 1999: ‘In 
the seven years since Croatia became independent, neither the ruling party nor the opposition has 
proposed any meaningful changes to state-controlled broadcasting.’ Lastly, the authorities 
believed, not without reason, that media reform was an issue on which it was possible to defy 
international will. In other words, it was not an equal priority with the return of refugees, the 
peaceful reintegration of Eastern Slavonia or the implementation of the Dayton Agreement for 
Bosnia. On each of these points, the authorities made significant concessions under international 
pressure.”24 

A prominent journalist at the state HTV commented to Thompson on the weakness of the 

internal opposition and the lacking strive for reforms. He is quoted saying 

“that the biggest problem for ‘Forum 21’, the group of pro-reform journalists, was ‘the lack of 
support [for our ideas] within our own ranks of Croatian journalists. Most have no experience of 
other systems. International assistance should try to build constituencies for reformist ideas. The 
best remedy is short scholarships or internships abroad. Two months is enough’.”25 

Croatia’s president and war-time leader Franjo Tudjman had media and the whole state 

under the strong control by himself and his close party allies and family members. The 

International Press Institute states in its year 2000 report on world press freedom: “The 

state broadcaster Croatian Radio-Television (HRT), the primary news source for the 

majority of Croatians, was a mere mouthpiece of the ruling party.”26 For months the 

discussion on reforms went on, without any results. For 3 January 2000 elections were 

scheduled. Again the state HRT proved to be a loyal servant to his master: 

“Monitoring by the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) 
confirmed that HTV ‘remained excessively biased in favour of the ruling party, in both 
quantitative and qualitative terms’.”27 

                                                
23 quoted in: 1998 World Press Freedom Review by the International Press Institute IPI. On Croatia: 
http://archiv.medienhilfe.ch/Projekte/CRO/Reports/ipiwpfr-cro98.htm The four were named as head of 
programming Hloverka Novak-Srzic, information director Obrad Kosovac, the head of creative programming 
Marija Peakic-Mikuljan and the editor of the evening news bulletin, Liljana Bunjevac-Filipovic.  
24 quoted in: Thompson, #68 
25 Thompson, conclusions #195 
26 2000 World Press Freedom Review by the International Press Institute IPI. 
http://archiv.medienhilfe.ch/Reports/ipi2000/cro.htm  
27 Thompson, #72 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

10

But this finally did not save neither the president nor the ruling party. Tudjman’s death 

gave way at the elections of for changes in the state leadership. On 20 November 1999 

already, the leading opposition parties had committed themselves formally to turning 

HRT into a public service broadcaster. After the victory at the elections, the incoming 

coalition government declared its commitment to reforming HRT again. Thompson 

quotes SDP leader Ivica Racan, saying in the International Harald Tribune that “creating 

a truly public television service” would be “the [victorious] coalition’s first task”. 

Thompson goes on commenting: “Within a month, officials were promising a new 

Telecommunications Law that would incorporate all the Council of Europe’s 

recommendations.” 

Known Croatian journalist Drago Hedl kept his scepticism: 

“Although better days are probably coming for media in Croatia after the fall of HDZ and 
Tudjman’s policy, which held free journalism in contempt, it would be an illusion to expect that 
the new administration will be completely immune to all kinds of sycophants such as those who 
ruled the major media until now.”28 

Reality was all too fast to prove he was right. The state is directly and indirectly, through 

its enterprises or funds, still very significant media owner. Beside the electronic media in 

the HRT-house, this also includes the news-agency HINA, the dailies Vjesnik and 

Slobodna Dalmacija, the printshop Hrvatska tiskara, the distribution network Tisak and 

many more. The change in the state leadership did not yet bring a change in the media 

system and the new leaders proved soon to be more then willing to use the state 

influence in their own interest. Scandals were shaking the country several times, when 

former power holders clashed with the new ruling parties on media. The biggest 

headlines were caused when media uncovered the close links of some media tycoons 

with the former ruling party HDZ and unvealed a plot.29 But also members of the new 

state leadership used their direct connections to some media people more than once to 

put their private agenda against state interests.  

People working in the state media tried to wash their hands free of responsibility, while 

independent journalists often were seeking for satisfaction for all the blamings and 

accusations they had to suffer during the years of HDZ-rule. Hloverka Novak Srzic, 

called by independent journalist Drago Hedl a “TV editor and diligent soldier of HDZ” in 

the midst of a popular political show allclaims live on TV that she has never been a 

member of HDZ. Hedl goes on: 

                                                
28 quoted in: Thompson, #73 
29 On 4 December 2000, police detained several people for questioning in connection with an alleged 
attempt to create an illegal cartel intended to establish a monopoly over the Croatian media. The scandal 
broke when the new daily Republika accused Ninoslav Pavic, co-owner of Croatia’s largest publisher Europa 
Press Holding, and several others of signing a, “Contract for Joint Appearance in the Market” allegedly 
aimed at limiting competition and establishing control over the Croatian media sector. Police released Pavic 
two days later, saying that did not have enough evidence to keep him detained. Pavic vehemently denied the 
accusations. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

11

“If one could climb up high enough where one could see the whole Croatian media scene, it would 
be a wonderful entertainment. One would see the most ardent spokesmen and advocates of HDZ 
and its policy among journalists, in the dark of night, in underwear and pyjamas, trying secretly to 
run over to the opposite team. All the newspapers have all at once become the same – endlessly 
free and without taboo topics, open to every story and every interlocutor. Some things for which a 
television editor would have been called to account until just recently or maybe even lost his/her 
job, nowadays does not bother anyone.”30 

Some of the leading personages in the media submitted their resignations to the new 

authorities, such as Ivica Vrkic, director general of Croatian Television (HRT) and 

Benjamin Tolic, director of HINA state news agency, Nenad Ivankovic, editor-in-chief of 

government controlled Vjesnik. But while some top staff left, most people recruited during 

the HDZ era stayed and still stay on. HRT still employed more than 3000 people and 

spend a budget far beyond everything rational in modern media. Croatian journalist 

Milivoj Djilas writting about HRT finances: 

“Some of the most glaring examples of the financial madness characterising the operation of this 
media house are: a hundred or so manager’s contracts for salaries of DM 10’000, financial ruin of 
the recording company ‘Orfej’ which is totally owned by HRT, enormously high payments to the 
‘Orfej’-Director, paid mobile phone bills, cars, clothes at the disposal of television staff, 
suspicious establishment of ‘Erotel’ (which broadcasts all three HRT television programmes in 
BiH) firm and non-transparency of financial transactions with that firm, some illogical elements in 
the business operations of the firm ‘Sono’, some underhand dealings in the entertainment and 
special projects departments (various beauty contests, Euro-song competitions, etc.), 
disproportionately high entertainment allowances from which, by all indications, HRT staff 
profited the most, high payments to subscription collectors, some 8500 persons hired as outside 
help, negative last year’s financial balance of nearly DM 30 million, etc.. All said and done, it 
seems that the only thing missing for the declaration of bankruptcy of the Croatian television is an 
official request.”31 

Gordana Vilovic, head of the Media Center “Freedom Forum” at the Faculty of Political 

Science at Zagreb University, sees the whole exercise drafting a PBS for Croatia far out 

of reach due to its planned size and price. Vilovic quotes Croatian journalist Geza 

Stantic, commenting on the new law: “In Croatia, public radio and television – in light of 

the program broadcast and the number of workers (around 3,500 employees) – is too 

massive. In view of the country’s economic potentials and the purchasing power of the 

population, it is too costly and not good enough in performing its publicist role.”32  

T. Klauski warns of the fact that the program “News of the Day” on the Croatian 

Commercial Network CCN33 (the network of local TV stations) is made by a team of eight 

                                                
30 Hedl, Drago, Journalists changing sides, AIM Zagreb, 6 February 2000. 
http://archiv.medienhilfe.ch/Projekte/CRO/Reports/aim00-02-06.htm  
31 Djilas, Milivoj, Croatian Radio & Televison in a Blind Alley. AIM Zagreb, 30 June 2000. 
http://archiv.medienhilfe.ch/News/Archiv/2000/AIM_CRO0630.htm 
32 Stankic, Geza, Another Pre-Election Promise betrayed. Article in FOKUS, 18 December 2000, page 9, 
here quoted by Vilovic, Gordana, Development of Public Broadcasting Service in Croatia: Bill on Croatian 
Radio-Television defined. Media Online 2001. http://archiv.medienhilfe.ch/Projekte/CRO/Reports/2001HRT-
M@.htm 
33 The Croatian Commercial Network CCN was set up end of the year 1999, providing the stations newscast 
comprised of stories produced by reporters in Zagreb and from around the state, local programming 
produced by network member stations and entertainment programming purchased from commercial sources. 
Its Vijesti news program has been identified as the most credible source of broadcast news available in 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

12

journalists, while HRT’s news program is made by 503, and also that CCN has two 

cameras and one car, while HRT has five people on one team only, plus a driver and a 

van.34 

But HRT journalists and other employees, organised in the “Committee on Protection of 

Public and Integral HRT”, are fighting for their jobs. In a letter to the government sent on 

5 January 2001 they write: “Director Mirko Galic himself has said that many employees 

are receiving salaries without doing anything (…) As cruel as it may sound, in a situation 

when many Croatian companies are rationalizing employees to the maximum, why 

should HRT be an exception?”35  

Vilovic sees the dilemma between getting HRT on a finacially viable track and the 

interests of the employees fighting for their incomes: 

“Haven’t the existing small commercial television stations shown that they are able to produce 
better quality news with an incomparably smaller number of people? Of course, no one wants the 
surplus HRT employees to crowd the corridors of the Employment Bureau. However, with all due 
respect for HRT’s special purpose, one may still raise the question of how many large Croatian 
state giants have been transformed, without even one-fifth of the media space being allocated to 
the issue of transformation of these companies and the people who were left jobless. One needs to 
believe that real professionals will always be recognized and will always find their place on future 
public television and radio.”36 

The reform did not move forward. Despite the political agreement on transforming HRT 

from a state to a public broadcaster, there was no agreement on concrete steps to take: 

“This conditional agreement was reached regarding one more thing: that HRT must become a 
‘public’ institution in the service of all citizens, and not a political service of the currently ruling 
nomenclature. However, concerning the definition of the term ‘public’ there were essential 
disagreements, while its possible application to the future functioning of state television is 
becoming more vague day by day, despite numerous round tables and conferences organised on 
this subject.”37 

On the stage of programme on HRT, Milivoj Djilas states: 

“HRT employees are not sure how to carry out significant improvements, especially regarding the 
programme quality and reduction of the number of employees. General dissatisfaction with the 
programme has remained even after the dismissal of Obrad Kosovac, a HDZ leader, and people he 
brought to HRT, the more so as the new editors are not very good at tasks entrusted to them. A 
high quality information programme is still more an exception than a rule, and the majority of 
HRT workers are not on speaking terms in fear of losing their jobs (which in HRT still entails 
numerous privileges) which further hinders normal coordination of HRT's daily functioning.”38 

And Vilovic agrees: 

“Discussion so far has focused too much on norms, and too little on improving professional 
journalistic standards, which are a very important element in creating public radio-television. The 

                                                                                                                                            
Croatia. OSCE report on election coverage (December 1999/January 2000 describes Vijesti as “the source 
of most balanced and professional election coverage”. 
34 Klauski, T., Why is CCN News Better than HRT’s News Program Journal,’ Supplement to ‘A Profile of a 
Policy,’ 20 January 2001, pg. 16, here quoted by Vilovic. 
35 Lacko, R., They care about money more than about journalism. Article in Vecernji list, 22 December 2000, 
page 34, here quoted by Vilovic. 
36 Vilovic 
37 Djilas, Milivoj 
38 Djilas, Milivoj 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

13

level of professionalism at Croatian Radio-Television, at least with regard to informative and 
political program, is not in accordance with the number of people who create program.”39 

Six months after the winning coalition took over state power, Djilas has a very dark look 

at where things had gone so far: 

“The problems that have accumulated in television and around it, as well as interests - individual, 
as well as those of political parties – have totally paralysed any reasonable discussion about the 
transformation of television. Moreover, some are inclined to claim that the situation is much 
worse today than it had been under the HDZ rule, especially as there are no visible improvements 
in the programme, while uncertainty about the future direction of transformation, as well as the 
destiny of many of its workers, is only growing.”40 

In February 2001 then, a legislation facilitating HRT’s transformation to a Public 

Broadcaster was adopted by the parliament against the votes of the nationalist majority 

in the upper house. The new legislation institutionalises a council of “high-profile public 

and cultural figures, including journalists and members of non-governmental 

organisations” to take over the duty to staff HRT (including its director) – a task that up to 

now was under direct control of the parliament. HRT shall be split in three separate 

companies for radio, TV and transmitters. One of the three radio channels and the third 

TV channel shall be privatised within one year. The law regulates the finances of HRT 

with incomes on advertisements and subscriptions. TV commercials are limited to 9 

minutes per hour, significantly more than the European average for public television. 

Endangering with this regulation the incomes of the private stations living on market 

incomes only without public subsidies, the decision was explained with the need for HRT 

to a major capital accumulation in the beginning. The mandatory subscription fee was 

fixed to 1.5 percent of the average salary in Croatia, reaching at the moment with some 6 

Euro the dobble to tripple of fees in the neighbouring countries. 

Vilovic does not see the new legislation as a step ahead in the HRT-reforms: 

“Media discussion, conflict, petitions, controversy, harsh words, and even insults regarding the, 
now it is obvious, inglorious Bill on Croatian Radio-Television (HRT), culminated in mid-January 
(2001). The bill is like an unwanted child who should not be born at all as it is burdened with 
many malformations. The finale of the discussion on the bill took place at a session of the 
Parliament Committee on the Constitution, Operating Regulations and Political System, which 
concluded that the bill will enter parliamentary discussion, but in an amended form. A dilemma, 
however, remains – has all this discussion in parliament committees, at Forum 21, Croatian 
Journalist Society Central Board, Committee on Protection of Public and Integral HRT, 
Association of Film Workers and many other associations, served the public, for which public 
television is ‘created for’ in the first place, or perhaps the purpose was only to reconcile the many 
different interests. The only common conclusion reached in all these gatherings is that the bill is 
endlessly poor and imprecise, and that no one wants the third TV program and third radio program 
to be abolished.”41 

According to Vilovic, “the festive atmosphere from 2000 can hardly be compared with the 

first days of 2001” and she goes on saying: 
                                                

39 Vilovic 
40 Djilas, Milivoj 
41 Vilovic 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

14

“The Government is faced with a media vicious circle. Ownership relations in the print media are 
still not settled, news pages are full of all kinds of scandals, the Government has taken up work on 
the Bill on Croatian Radio-Television, and there is a lot of speculation regarding the 
transformation and future staffing reorganization of Croatian Radio-Television.”42 

Mirjana Rakic, HRT editor of the news and documentary programmes, sees the process 

of reform with the new legislation getting HRT out of political influence. In an interview 

she states: 

“Anyone normal is clear about the fact that the law itself does not bring about change. You have 
to apply the loan. As for the influence of the politics, I believe that we are the leaders here in the 
region in terms of isolating politics from directly influencing the television. I am referring to our 
Council, consisting of 25 people coming from various social groups, from various civic 
associations, that is, from non-political segments. Neither the parliament nor the parties are 
exerting influence any longer. Only three people, and this is more honorifically, are appointed by 
the country’s president, prime minister and parliament president. But these too are non-party 
people. They have already appointed these three persons – one of them being the president of the 
literary association, and the other two having nothing to do with the politics either.”43 

Giving some impulse to get HRT out of political control with the new legislation, the 

whole process however stays very fragile. Damir Matkovic, editor at HRT and member of 

Forum 21, calls the absence of public scrutinity an enduring problem: 

“The problem is that the Croatian public still has no influence because civil society still doesn’t 
function here. Due to this lack of public accountability some politicians are able to edit 
programmes over the phone. They merely call the editor to let him know what they want and what 
they don’t want to see on TV. HRT used to function this way during Tudjman's reign.”44 

The statement by Malovic/Vilovic is true unfortunately not only for Croatia: 

“The politicians, regardless of whether they are in power or in opposition, want to exert influence 
on media, and in doing that they use the old, tried-out methods from the times of socialism. The 
journalists, on their side, aware of the influence of the politics and desirous of achieving a better 
position for their media outlets, enter into close relations with the politicians. In such a way, 
instead of independent media, we get media that are closely affiliated with whatever party, so that 
the whole situation reflects on the level of information the citizens finally possess. The citizens are 
still forced to follow several media simultaneously if they want to know what is really happening 
in their country.”45 

With the establishment of the Independent TV network CCN (see footnote), a strong 

blow was given to this state and party controlled media setting. Already with the election 

coverage end of 1999, CCN proved to be more professional than the state radio and TV. 

By the beginning of the year 2000, all stations involved in the network have been 

connected to a newly established fiber-optic system and supplied with the required 

sending/receiving equipment. On 4 February 2000, eight TV stations signed the contract 

to broadcast the central Daily TV news and the late TV news. Since than the network 

                                                
42 Vilovic 
43 The first Steps of Croatian Public RTV. Interview with Mirjana Rakic by Radenko Udovicic. Media Online 
2001. http://archiv.medienhilfe.ch/Reports/Balkanmedia/CRO1.htm  
44 quoted by Hedl, Drago, Zagreb pushes through Media reforms. IWPR Balkan Crisis Report No. 224, 7 
March 2001. http://archiv.medienhilfe.ch/News/2001/IWPR-CRO224.htm  
45 Malovic/Vilovic 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

15

expanded its activities further and challenges the state controlled media in an open 

competition about public broadcast services. 

This however did not change the situation fast. Still beginning of 2002, Stojan Obradovic 

in an article titled “Delaying Public Television” states that 

“almost all important media-related problems from that era are still present, although to a lesser 
degree or in different form: public television is still a distant goal, legal regulations on the media 
are still far below the desired European standards, the state is still the owner of a large part of the 
media space…”46 

The OSCE kept making pressure on the Croatian government as it was obvious “that 

public television is still only a media dream in Croatia”. Obradovic refers to an expert 

study commissioned by the OSCE Office of the Representative on Freedom of Media in 

November 2001, concluding “that establishment of public television in Croatia is still at 

the very beginning”. The process however did not go ahead and a lot of energy was 

wasted according to Brankica Petkovic, program director for the Peace Institute in 

Slovenia, as too much focus was placed on refining laws and not enough on making 

good programs: 

“A considerable energy has been wasted on debates about legislation, while production and 
programming were addressed only in passing. Experience shows that laws are not in any way 
correrlated with the quality of the programme, since the latter simply cannot be regulated by law. 
And the audience is interested in programmes, not in laws.”47 

The problem is seen also inside the house: 

“The Croatian Radio and Television general director and top figure in the most powerful media 
house in the state, Mirko Galic, who was recently re-elected to the position, said in an interview 
given towards the end of last year that public television cannot be created by pushing a button; it 
takes time because Croatia did not have the essential preconditions necessary for creating public 
television, such as quality journalists to carry the project, a political elite to want the project, and 
existence of public opinion to support the project.”48 

Obradovic himself concludes: 

“Although these views can partly be accepted, it seems that even the people who manage the 
television lack good ideas and determination to embark upon the project, and that actually lack of 
such an orientation in the national TV house management is perhaps the greatest obstacle to real 
changes towards public TV. (…) By passing legal regulations which give them a lot of influence 
on management structures in the national media house, the authorities have shown that public 
television is not their real political priority. But this is not surprising. (…) The public television 
project should finally become a subject of public discussion, a public issue, but those who raise 
these issues are rare. A real contribution to solving this issue would probably be to initiate 
concrete discussion regarding the parameters and coordinates of public television and comparison 
with public televisions in Europe or with other projects of creating public televisions in countries 
in transition. Then we will know where we are and what really separates us from public 
television.”49  

                                                
46 http://www.medienhilfe.ch/News/CRO/PBSdelays.pdf  
47 Petrovic, Brankica, at the IFJ Regional Conference on Broadcasting; in: Journalist Newsline, March 2002. 
48 ibid.  
49 ibid.  


