
 

3. Experience and Lessons learned?  
Case studies. 
 

c) Serbia 

Serbia suffers the toughest legacy of state oppression on the media. For more than ten year, 

media were servile tools in the hands of the ruling socialist party and its allies, but all too often 

also under the control of opposition parties and leaders. This time of contol and manipulation 

however came after a very promising development in the 1980s. Journalist Ivan Torov 

characterizes the decade of 1980-1990:  

“In the first half of the ninth decade, after Tito disappeared from the scene, there began what many 
considered to be an encouraging liberation of the journalistic profession’s activities from its previous 
staunch political embrace. As political disputes in the federation grew and political confusion along 
with them, the number of media multiplied that bravely went forth to demystify the political and 
ideological concepts prevailing in Yugoslavia. It was even believed that journalism in Serbia and in 
some other republics, Croatia and Slovenia in particular, was on the right path to freeing itself from 
political restraints, and doing so more painlessly than expected, while also breaking away from the 
position of mere political-ideological transmitter. Unfortunately, in the mid-1980s this initial upsurge 
was roughly stifled and the leading media rushed full steam into the political gristmill that simply 
ground them up.”1 

1987, the then head of the Serbian Alliance of Communist started the “anti-bureaucratic 

revolution”, freeing nationalism as a tool of political mass control and manipulation. Journalists 

were the first to bear the brunt, being victims indeed, but often also serving as willing 

participants. The media space was divided up and consolidated as key strategic position. 

Professor Miroljub Radojkovic comments the changes: 

“Citizens were packaged and delivered to their local government’s media like a semi-finished mass of 
group of consumers that was supposed to accept their message, and only their message, without 
question or importunity.”  

And Dragos Ivanovic, former journalist with the once upon a time highly recognized daily 

Politika, analyses: 

“Instead of creating public opinion that would control the government, the arrogant government stifled 
public opinion and took the obedient citizens under their own control. The artificial production of 
injurious opinion began with the spreading of lies, hatred, intolerance and all other kinds of evil.”2 

The most important tool in the hands of the ruling regime was the TV. Ivanovic describes the 

system and its changes: 

“In the previous socialist system, founding radio and TV stations was the jurisdiction of the Socialist 
Alliance organisation, which also took care of appointing the editor-in-chief and determining the 
station’s program plan. During the 1990s a large number of radio and TV stations were founded in 
towns throughout Serbia, but they were all part of the RTS family, thus component parts of the ‘united 
radio broadcasting system of the Republic’. With the collaps of this ‘family concept’, local stations 

                                                
1 Republika, No. 172, 1997 
2 Ivanovic, Dragos, Plot against the Public, Republika, Belgrade 1999, p. 8 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

2

scattered like baby crabs from under their ‘mother’s’ skirt.  Starting in 1992, they all began to receive 
their own channels and build their own, new studios. A real boom ensued in Serbia’s electronic media. 
An average of one new RTV was founded every week. By mid 1994, the number of private radio and 
TV stations, with temporary permits from the Federal Administration of Radio Communications, has 
grown to 80.”3 

But the mere number of stations did not express any development towards pluralism, as the 

regime did its best to keep the control over the spreading number of outlets. Most of stations 

outside the direct RTS-control however were established by people close to the ruling elites, as 

TV Politika, TV Pink and TV Palma (politically affiliated to the Yugoslav United Left JUL, run by 

Mira Markovic, the wife of Serbian President Slobodan Milosevic), TV Kosava (established and 

run by Marjia Milosevic, the daugther of the Mira Markovic and Slobodan Milosevic) or BK TV 

(established as commercial enterprise by the brothers Karic, as international traders always 

depending on a good understanding with the authorities).  

The most direct and obvious political manipulation however happened inside the RTS-family. 

Already in 1988, during the so-called “Yogurt revolution”, when a mass movement manipulated 

by the Socialist Party under Milosevic overthrew the local government in Novi Sad (Vojvodina), 

journalists were collectively divided up in a professional and a “patriotic” bloc. TV Novi Sad (TV 

NS) resisted for almost two years against the new local autorities and its attempts to take the 

station over. In March 1989, Slobodan Milosevic breached the constitution of the state of SFRY 

and de facto annulled the status of the autonomous provinces Vojvodina and Kosovo (and 

Methoija) with immediate consequences for the media.  

The situation in Vojvodina got tense at the beginning of June 1990, heading for a referendum on 

Serbia’s new constitution, leagalising the constitutional violations from the previous year. The 

executive council, headed by Radoman Bozovic at the time, decided to dismiss all directors and 

editors-in-chief working in stations founded by the Vojvodina Provincial Assembly. TV NS with 

its new director Petar Ljubojev and the new editorial team was transformed into the front-line of 

the “anti-bureaucratic revolution”, that was soon to spread all over the country with propaganda 

and ethnic hatred to assure the power of the new strong man Slobodan Milosevic. 

In Kosovo, the police burst into the premises of RTV Pristina at the beginning of July 1990, 

forcibly interrupting the program in Albanian language. Around 1300 ethnic Albanian journalists 

and technicians were fired from their jobs. 

But also in Belgrade, the regime cracked down on the media. On March 28, 1990, the television 

station Studio B, established by the city council of Belgrade, started operating. After barely 10 

minutes on the air, an inspector from the Federal Inspection for Radio Communications rushed 

into its premises and stopped the broadcast. Only seven months later, the station started 

working again, just to be the first target again in spring 1991. 

                                                
3 Ivanovic, p. 22f 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

3

On March 9, 1991, demonstrations broke out in the streets of Belgrade, confronting the biased 

reporting on state-run television. The demonstrations turned bigger and bigger and the 

government was afraid to loose control, sending for the first time army tanks against its own 

people in the streets of Belgrade, months before they started their warfare against Slovenia and 

Croatia. While it was relatively easy to enter the National assembly these days, the Belgrade 

radio and TV buildings were surrounded by compact cordons of police forces. RTS was 

renamed by the people at that time to “TV Bastille”.  

NTV Studio B, reporting on the events from the streets of Belgrade in professional way, was 

invaded by a group of armed policemen. They interrupted the program and started to remove 

and damage equipment. 

As a result of the March 9 demonstrations, RTS director general Dusan Mitevic and his closest 

associates were replaced and it did not take long to start the first important purge. Mid 1991, 

right at the beginning of war against Slovenia and Croatia, Milorad Vucelic, the new acting RTS-

director issued an order regarding “operations in circumstances of the immediate threat of war”. 

Dragos Ivanovic comments the situation:  

“It was an excuse to impose new management by decree, incompetent people for the most part. A clear 
division of journalists was made into those who were patriotic and unpatriotic, into Serbs and anti-
Serbs. People who were interested in presenting the ‘Serbian cause’, not the profession and objective 
reporting, took over the jobs of editors and main reporters.”4 

One year later, everybody was surprised by the decision of RTS to have a live broadcast of the 

anniversary of the March 9 events. But in the middle of the live broadcast Dobrosav Bjeletic, 

acting director general of RTS, and Dragoljub Milanovic, editor-in-chief of the News Program, 

burst angrily into the control room and imperiously cut off the broadcast with the push of a 

button, leaving several million viewers before blank screens without any explanation. 

Another month later, Vojislav Seselj, leader of the Radical Party, read a list on Belgrade 

Television with the names of twelve journalists from the station who should be fired as soon as 

possible. He did not have to wait for long and all his wishes were more than fulfilled.  

On January 11, 1993, journalists of Belgrade Television in the building’s foyer were taken away 

their entrance passes. 1103 employees, 15.8 percent of the station’s staff, was sent on paid 

“leave”, i.e. permanently removed from their jobs. Prepared in secrecy and carried out in a flash, 

this action of purge cleansed the station from all its potential of critical journalism. Goran 

Percevic, a high official in the ruling Socialist Party of Serbia (SPS) implicitly announced the 

action in the official state newspaper, stating that no one could work in a state institution “unless 

they think like we do”.5 

As many local radio and TV stations were established and controlled by the local authorities, this 

gave way to oppositional broadcasting when in the fall of 1996 a coalition of democratic 

opposition parties took over the local governments in 40 towns in Serbia. In the first half of 1997, 
                                                
4 Ivanovic, p. 11 
5 Politika, January 7, 1993 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

4

the Council of the Association of Free Towns and Municipalities founded a TV Pool to parry the 

biased reporting of state-run TV. Unfortunately, this initiative failed owing to a lack of resolve 

and perseverance. While some of these municipality stations developed professional attitudes 

and some even joined the Association of Independent Electronic Media ANEM, others suffered 

the political attitudes of the ruling (oppositional) parties, behaving all too often not much better 

then the Socialist Party. Especially the Serbian Renewal Movement SPO of Vuk Draskovic got 

famous of its aggressive stands towards the local media in towns the party controlled. In 

September 1997, the party even joined the Radical Party and the ruling Socialist Party to oust 

the management of the Belgrade TV station Studio B. 

A new round of media oppression started with the threat of Nato to bomb Serbia because of the 

regimes policy on Kosovo in the first half of October 1998. The Serbian government passed a 

regulation with new sanctions against journalists and merchants. The media were prohibited 

from “receiving or broadcasting parts of programs or programs and texts from foreign news 

media that act against the interests of our contry, spread fear, panic and defeatism or that have 

a negative effect on the citizens’ readiness to preserve the integrity of the Republic of Serbia 

and the Federal Republic of Yugoslavia”. This regulation was formalised in a new Law on Public 

Information on October 20, 1998 by the Republic Assembly.  

Especially the prime-time news on RTS 1 were during these years a firm half-hour propaganda 

tool for warfare or “peace negotiations”, always following in the very moment the political needs 

of the regime and its president. With all the changes in management and journalist staff, the 

stations was adopted perfectly to serve the changing interests of the ruling parties. Mysticism 

was also used to deceive and delude the people. For a while, RTS 3 broadcast the series 

“Horoscope” by actress and prophetness Milja Vujanovic. It was sworn once a week during 

primetime and was very popular. The show was structured around the constant dissemination of 

hatred for the rest of the world, while glorifying the Serbs. On the July 14, 1994 program, Milja 

Vujanovic said that “war is a normal phenomenon; through war territories are occupied and 

borders established”. When the political leaders of Serbia shifted towards a policy of peace 

negotiations at the end of 1994, the need for Milja’s services came to and end and her program 

disapeared. 

Especially the South of Serbia and the rural areas with its low-educated population is exposed to 

the monopol of the state broadcaster. In its 1998 World Press Freedom Review, the 

International Press Institute states: 

“Access to unbiased information is particularely difficult in Serbia’s rural areas where very often the 
state-owned RTS, which follows the strict Milosevic line, is the only station available. RTS is seen to 
be among those fomenting hatred through propaganda. On October 8 it carried a programme referring 
to the bombing of Belgrade during World War II and to the Nato bombing campaign against the 
Bosnian Serb Army in 1995. The programme alleged that during the Second World War the 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

5

Americans were bombing Belgrade tarteting ‘maternity wards and kindergartens’ and not Germans. 
‘Did they really want to kill Germans, or were they actually trying to kill Serbs’, asked the presenter.”6 

No wonder the regime of Slobodan Milosevic and his Socialist Party was elected for years by a 

majority of the rural Serbia. RTS was the tool to control this electorate. 

Marko Kekovic, main and responsible editor on the Novi Sad TV News Program, said 1993, 

expressing the “professional” standard at the RTS system: “I’ as a journalist, am not ashamed to 

lie in the interests of the Serbs.” “War is a continuation of Primetime News using other media”, 

the well-known aphorist Filip Mladenovic commented the developments in the state-controlled 

media. Asked, how all this was possible, Milos Vasic, journalist at the independent weekly 

Vreme, stated at a press conference in Washington already in 1993: “Give me just six months 

as editor of the three largest TV networks in America, and you will soon have not only civil war, 

but thermonuclear war as well.” The list of manipulations and violations of professionalism at 

RTS is endless and fortunately in the meantime well documented in scientific research and 

documentaries.7. The Court of Honor of the Independent Association of Journalists of Serbia 

(NUNS) summarizes the situation: 

“The right of Serbia’s citizens to receive timely and comprehensive information about all important 
domestic and international events is considerably restricted, above all by the fact that a number of 
media act outside the professional and ethical standars of journalism, in particular Radio Television 
Serbia which is financed by all the citizens. These media are the propaganda tool of the parties and 
circles in power and completely adhere to the formula of propaganda: they distort and fail to disclose 
important information; they manipulate information which is often the equivalent of lying; they 
disseminate national and religious hatred and intolerance, as well as intolerance towards every 
differing political and other conviction, and any critical view of the government’s actions.”8 

During the Nato-war against Serbia in March 1999, the regime declared the RTS-news program 

a must for all stations, obliging them by directive from the ministry of telecommunications and 

information to rebroadcast the central news program daily. This imposed “cooperations” 

disseminated the central propagandist pillar of the regime all through the country almost without 

alternative, as the independent stations were either closed or censured in their reporting.  

The role of the state-controlled media was by western powers considered so strategical that 

RTS became a target of warfare. Sixteen employees were killed when a bomb hit the central 

RTS-building in Belgrade, interrupting the program in the middle of the news program on April 

23. But also TV Novi Sad and 13 radio and television transmitters and 42 radio and TV 

repeaters were destroyed by Nato, estimated a value of around 100 million US-Dollars. Even if 

there is no doubt about RTS being a tool of propaganda, the fact of making it a target for warfare 

was and is considered by many journalist organisations as a violation of international laws, i.e. 

                                                
6 1998 World Press Freedom Review. 
7 See for example Mark Thompson, Forging War. The Media in Serbia, Croatia and Bosnia-Herzegovina, published 

by Article 19, London 1994, or the Video documentaries “Images and Words of Hate” by the independent 
production house ARHITEL (Isidora Sekulic and Lazar Lalic). 

8 Right to information and professional and ethical standards in journalism, in: Documentation of the NUNS Court of 
Honor, Belgrade 1998. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

6

the Geneva Convention. Nato-Spokesman Jamie Shea explained the decision of Nato to bomb 

RTS like this: 

“RTS is not media. It’s full of government employees who are paid to produce propaganda and lies. To 
call it media is totally misleading. And therefore, we see that as a military target. It is the same thing as 
a military propaganda machine integrated into the armed forces. We would never target legitimate, 
free media.”9 

The answer caused Terence Smith, leading the interview, to the question, if then schools could 

become a target too, as there work government employees educating people who might fight… 

The difference between blaming RTS being an unprofessional propaganda machine and making 

it a target as part of the military structure was for Nato at least not seen as essential.  

A special merit has to be given here to the stations providing real public broadcast in Serbia 

during all these years. While the state controlled media were serving as partisan media for the 

ruling regime, being privatised by particular interests of the power holders, some independent 

stations kept up under harshest conditions their professionalism and their dedication to the 

freedom of the media. Heart and brain of this media freedom was and still is the Belgrade B92, 

once only a radio, in the meantime also TV, internet provider, publisher, network hub and much 

more. The attacks on this station during the 90s are all to many to even start listing them here.10 

There is a very comprehensive book written about the station in the meantime, explaining the 

outstanding role of B92 in the struggle for the freedom of the media.11 Beside its own merits as 

an independent station and a dynamic factor for social and political changes in the country, the 

function as a hub for the Association of Independent Electronic Media ANEM was particularely 

important. Serving with its news program and its networking private broadcasters, but also radio 

and TV stations held by local (oppositional) authorities all over Serbia and Montenegro, ANEM 

reached out with its services to more than half of the citizens all over the country. Dragos 

Ivanovic praises the independent media: 

“After our wide variety of experience all these years, it is easy to conclude that the independent media 
have played an important role in accurattely informing the public, or at least what there is of it in 
Serbia. If it were not for Nasa Borba and Danas, B92 and the entire ANEM family, to mention only a 
few, much less would be known in Serbia about how the terrible war in the former Yugoslavia came 
about, who carried out ethnic cleansing, how the economy and the livelihood of millions of people was 
destroyed, and why, living in the middle of Europe, we have remained isolated from the entire world. 
The question raised by the independent media and the information they published were a true 
nightmare for the regime that has been hiding the truth from the people all along.”12 

The stories of the state-controlled daily Politika and the state-run news agency Tanjug during all 

these years would deserve another longer description about the state and its media. 

                                                
9 Nato-Spokesman Jamie Shea in an interview for Online NewsHour on May 4, 1999. see 

www.medienhilfe.ch/News/Archiv/1999/KosoWar/newshour.htm  
10 For comprehensive reports on the violation of media freedom in Serbia, see the annual World Press Freedom 

Review, issued by the International Press Institute IPI. For more detailed information on single attacks and 
repressive measures, see the Weekly Report on Media Repression in Serbia, later Weekly Media Update, provided 
by the Association of Independent Electronic Media ANEM. 

11 Matthew Collin, This is Serbia calling: Rock 'n' Roll Radio and Belgrade's Underground Resistance (London: 
Serpent's Tail Press, 2001). ISBN: 1852426829 

12 Ivanovic, p. 86 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

7

With the elections of September 23, 2000, the picture started changing. The all too obvious 

election fraud by the ruling Socialist Party caused harsh protests. On October 1, the staff of 

Radio Belgrade’s third channel, of RTV Novi Sad and a group of 50 journalists of the state-run 

Vecernje Novosti daily demanded editorial policy changes. Dragoljub Milanovic, RTS director, 

fired all members of the state TV strike committee. On the evening of October 4, state TV 

carried an announcement by the Interior Ministry saying that “individuals from the ranks of 

Djindjic’s pro-NATO party, many of whom are known criminals, violent persons and drug 

addicts, are inciting, organizing and perpetrating violence against citizens”. But that was about 

the last message of this regime. Local stations around the country suddenly refused to re-

broadcast RTS news. Especially in the municipalities where the DOS-coalition won the 

elections, local media rebelled and the state-imposed system of forced statewide rebroadcasting 

of the RTS-news program fall apart. Many local stations instead started rebroadcasting the B92-

news and information programs. 

On October 5, 2000, the regime finally was overthrown in an mass-mobilisations mainly from the 

countryside – unexpectedly after ten years of ruling without bloodsheet. DOS had called for 

protest rallies to demand the recognition of the election results. At the RTS building, some 30 

policemen in full riot gear entered the station and about the same number was deployed in front 

of the building. Demonstrators, after taking the federal parliament, moved on to the “TV Bastille” 

in Takovska Street and set the building ablaze. The office rooms were destroyed by the angry 

people and director Dragojub Milanovic and Milorad Komrakov, editor-in-chief of the news 

program, were almost lynched for the years of distortion they imposed on the people.  

Nebojsa Covic, one of the leaders of DOS, appeared as the first guest of the “New RTS” shortly 

after 9 p.m., after taking over the building in Kosutnjak. The strike committee with former director 

Nebojsa Ristic and Gordana Susa, president of the Independent Union of Journalists NUNS, 

took over the duty to run the station till some legal procedures would appoint the new 

leadership. Zoran B. Nikolic describes the situation at RTS and its own program just days after 

the changes: 

“The shows produced by RTS are still quite poor from a professional viewpoint. Every evening, for 
instance, RTS airs the Open Studio talk show, and numerous DOS leaders have appeared in it in the 
past weeks. Their hosts, however, are too humble and conspicuously frightened, they pose leading 
questions, and they get angry when viewers inquiring about controversial issues, doing their best to 
help their guests avoid answering them. The same is the case when a guest is not a DOS member, but 
is in a high position. Thus Yugoslav Army Chief of Staff Nebojsa Pankovic and head of the State 
Security Service, Rade Markovic, were given the full treatment: admiration, fawning and assistance in 
avoiding slippery ground. On the other hand, representatives of the outgoing regime are frequently 
subject to very humiliating treatment. Thus senior Socialist official Ivica Dacic could not finish a 
single sentence because he was constantly interrupted by his host, a mouse unexpectedly turned into a 
lion. The entirely unprofessional attitude of all the hosts of this show is so obvious that even some 
DOS leaders demanded that it end. But to no avail. They are so used to such practices that they do not 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

8

know another way to do it. It is interesting to add that except for Milorad Komrakov no other RTS 
official has resigned, and Dragoljub Milanovic is formally still its director.” 13 

The state-controlled media opened to the former opposition leaders and NGO activists, who had 

been denied access for a whole decade. But the changes were more opportunistic than 

fundamental. Zoran B. Nikolic comments: 

“Some, as the federal TV station Yu Info, BK TV and the Tanjug news agency, for instance, liberated 
themselves without any outside help. It was shocking to hear on Radio Belgrade the same voices that 
until a day ago had denounced the opposition as foreign lackeys and traitors, now incessantly quoting 
Vojislav Kostunica” 14 

The parliamentary elections in the Republic of Serbia on October 23 were the first test for the 

new federal government and the behaviour of the media. The campaign coverage in the state 

media was regulated by the Law on Elections (9 October) and the ensuing Rules of the Election 

Coverage (13 November). The state-controlled media therewith were obliged to provide fair and 

objective coverage of all parties. There was a huge coverage on television, with several hours of 

direct access programming daily. The amount of election programming came close to a media-

overkill, as people after the October events were not too interested of following hourly long 

political debates. The main problem however was again with the state-broadcasters and the 

direct political influence of the parties, as the election monitoring by the European Institute for 

the Media (EIM) shows: 

“While deliberate distortion in the RTS political coverage is now a thing of the past, a number of 
important problems remain. Throughout the election broadcasts on RTS, the main problem was not 
unfairness to any of one political party, but possibly ‘exaggerated coverage’, through excessive direct-
access electoral programming. This appears not to have been the fault of the television editors, but of 
the political parties themselves, who shapted the coverage. (…) Four to five hours of daily party 
messages failed to serve the main purpose: to inform the voters of the existing political options, whiloe 
they seemed likely to alienate audience from politics by the viewer-unfriendly format.”15 

EIM also states, that RTS was – unlike other television stations – not covering the campaign in 

the news programmes, but as most critical point writes: 

“It was also noted that RTS sometimes shied away from discussing subjects potentially embarrassing 
for the new government, i.e. power cuts, which were covered by TV Politika and Studio B.” 16 

The RTS sticked to the way it had learned to do political journalism for more than ten years: with 

obedient court reporting. More prosaic, the EIM-media monitoring states in its conclusions and 

recommendations: 

“It should be however noted that the election coverage on the state media, specifically on television, 
was inadequate to the task.” 17 

                                                
13 Nikolic, Zoran B., Post-Electroral Serbia: Setting the Media free. AIM Belgrade, Oct. 29, 2000. See 

www.medienhilfe.ch/News/Archiv/2000/AIM_SER1029.htm  
14 Nikolic, Zoran B., Post-Electroral Serbia: Setting the Media free. AIM Belgrade, Oct. 29, 2000. See 

www.medienhilfe.ch/News/Archiv/2000/AIM_SER1029.htm  
15 European Institute for the Media: Media Monitoring of the Parliamentary Elections in the Republic of Serbia 

(between December 13 and 20), Preliminary Report, published 23 December 2000. see 
www.medienhilfe.ch/Projekte/SER/MediaReports/EIM-Monit.htm  

16 ibid  
17 ibid  



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

9

The vision of a rapid and successful media transition proved soon to be all to optimistic, as the 

depth of the inherited problems lasts much longer than the old regime did. And it became 

obvious that the new regime rather followed the old one keeping the RTS as a system in its 

continuity of a state-controlled broadcaster instead of building a new system. While the winning 

coalition of oppositional parties started immediately freeing the state-run media from the control 

of the Socialist Party and its allies, it did not free the media in general, but tried to impose its 

own rule. Ljiljana Smajlovic, Media Advisor to IREX ProMedia, assesses the situation: 

“Independent media found themselves competing against an array of ‘newly liberated’ state outlets 
whose journalists, well versed in the art of political submission, were eager to ingratiate themselves 
with the new authorities and win a political rehabilitation of sorts. That urge coincided favorably with 
the new authorities’ desire to overtake all channels of communication with the electorate that had 
formerly been closed to them, as well as to recommend themselves to constituents in anticipation of 
December 2000 Serbia parliamentary elections, which the DOS (Democratic Opposition of Serbia) 
eventually won in a landslide. On October 5, for instance, President Vojislav Kostunica expressly 
chose to make his presidential TV debut on Serbia’s state television channel that had just been 
‘liberated’. The same night, the new star of ‘newly liberated’ Television Politika openly wore a 
Kostunica campaign badge during her interviews with protagonists of what would become known as 
Belgrade's October Revolution.”18 

Zoran B. Nikolic comments on the manipulations by the old and the new regime: 

“Serbian state TV (RTS) and the papers published by the Politika company have not changed much in 
that respect save for the names of politicians wholse activities they cover. For over a decade they have 
been systematically purged of anything that even resembles professionalism.”19 

RTS as a free and professional service for all citizens was one of the campaing promises of the 

broad election-coalition Democratic Opposition of Serbia DOS. But soon it became obvious that 

the 16 parties in the coalition were less then clear, how that should be achieved. Snezana 

Stefanovic, Belgrade journalist with the daily BLIC, writes: 

“The problem is how to realize that ideal, and how the DOS would define the idea of a ‘citizen’s 
service’. It seems that almost every party has its own vision of this service. That was how the decision 
on who was to be appointed editor of information and other programs – as well as who was to be 
director of Radio-Television Serbia – fell apart before it even got underway.”20 

The basic problem however was the unability to find a common strategy for fast changes. The 

existing situation of frequencies for example, allocated to the stations according to political 

criteria during Milosevic’s rule, survived his precidency. The International Press Institute states 

about the state-controlled and regime-loyal broadcast media, 

“which established vast national coverage thanks to privileges granted during that period, still enjoy 
these privileges. The former regime did everything possible to pack the spectrum of frequencies with 
loyal stations and there are now no frequencies available for any new stations, independent or 
otherwise.”21 

                                                
18 Smajlovic, Ljiljana, The Current Media Situation in Serbia. March 2001. www.promedia.org/countries/serbia-

montenegro/media.htm 
19 Nikolic, Zoran B., Post-Electroral Serbia: Setting the Media free. AIM Belgrade, Oct. 29, 2000. See 

www.medienhilfe.ch/News/Archiv/2000/AIM_SER1029.htm  
20 Stefanovic, Snezana, Radio-Television Serbia: Servant without a Master. Media Online, 10-08-2001. 
21 World Press Freedom Review 2000. See www.medienhilfe.ch/Reports/ipi2000/ser.htm  



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

10

This privileged position gives the former state-loyal media the chance to keep their influence and 

opportunistically convert to the new situation, profiting even from foreign capital coming into the 

media market of Serbia today. Foreign investors started buying into the pro-Milosevic media, 

perpetuating the distorted media landscape further. Some private-owned pro-regime media 

managed to keep themselves alive like that, developing their broadcast capacities even further 

without any changes in the professional attitudes. The state-media on the other side got stuck in 

their non-critical attitude to state officials and organs, just exchanging the former ruling parties 

with the new ones. The International Press Institute comments: 

“Although there is no doubt that this habit developed because of the internal repression of the former 
regime, it is now clear that the practice has taken root and exists even when there is no more political 
control.” 22 

The procedure to find a new editor-in-chief for the RTS-news program during sommer 2001 was 

up to now just the worst example of a whole range of political manipulation by the former 

opposition and new ruling coalition. Gordana Susa, president of the Association of Independent 

Journalists NUNS and one of the candidates for the job, describes: 

“Aleksandar Crkvenjakov (President of the Board of Directors of Radio Television of Serbia RTS) 
was trying to dissuade me from my intention to apply for that position until the last moment, saying 
that I did not have the support of the Democratic Party of Serbia, which was analogous to the fact that 
he had the support of the Democratic Party. The emphasising the story that the key positions in Radio 
Television of Serbia had been secured by a prior arrangement for the members of the Democratic 
Party, and for the Democratic Party of Serbia means that the idea of Radio Television of Serbia 
becoming a public service that would serve the interests of the citizens were abandoned.”23 

Milorad Petrovic, editor of the Second Edition of the news program Dnevnik at RTS and also 

candidate as editor-in-chief, resigned from that position and all other mandates in that media 

organisation, explaining on July 25 about the influence the Democratic Opposition of Serbia tried 

to excert ever since October 5, 2000: 

“There is no important difference there, both in their approach to those things, and in general, between 
the era of Milosevic and this now. The television is a powerful medium, and in spite of their 
proclamations, the authorities want to take the job of the journalists, that is, to do the editorial job. (…) 
Each political party has tried through their man, who has been in some way in connection with Radio 
Television of Serbia, immediately after October 5, to edit the news, events, or to present the public 
figures in relation to other political parties, or to the leaders within the Democratic Opposition of 
Serbia.” 24 

Snezana Stefanovic comments the struggle for new top staffing: 

“The foregoing case demonstrates the fragility and non-independence of big television stations. They 
are big only perhaps in numbers of people they employ, or maybe in the size of their ruins. (…) Even 
though the broadcaster employed over 8000 people last year, and 7300 this year, it’s hard to find a 
young new face.” 25 

                                                
22 World Press Freedom Review 2000. See www.medienhilfe.ch/Reports/ipi2000/ser.htm  
23 Candidates protest closing of RTS editor-in-chief competition; in: ANEM'S weekly Media Update, July 28-31, 2001. 

See www.medienhilfe.ch/Projekte/SER/MediaReports/Reports.htm 
24 ibid. 
25 Stefanovic, Snezana, Radio-Television Serbia: Servant without a Master. Media Online, 10-08-2001. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

11

The issue of “Serbian guilt and responsibility”, facing the public in Serbia with war crimes 

committed by Serb forces, shows well the difference in professionalism and dedication to social 

and political values between the old-new state-run media and the independent ones that stick to 

the professionalism they were fighting for all these years. Miovan Mracevich, Canadian journalist 

living in Belgrade, comments: 

“In terms of catharsis and the media, some things have changed and some haven’t. Reporting or 
referring to war crimes committed by Serbs in Croatia, Bosnia, and Kosovo is no longer taboo in the 
state media, readily apparent in all the coverage given to the recent discovery of the mass graves of 
ethnic Albanians in Serbia. But while the state media continues to be limited essentially to reporting, it 
is the independent media (to use the Milosevic-era term) who lead the way in the discussion of the 
issues of guilt and responsibility for these crimes. Belgrade’s B92 media house deserves special 
mention in this regard.”26 

Instead of contributing to the building up of professional media and a public broadcast system, 

the state-controlled media continue distorting the media landscape. Ljiljana Smajlovic describes: 

“In the end, state media were not successful in presenting the independent media with a credible 
market challenge. Instead, the short-term result of their entry on the market under the guise of ‘newly 
liberated’ media was muddying the professional waters, or rather blurring the already murky lines 
between professionalism on one side, and political activism on behalf of ‘democracy forces’ on the 
other. The fall of the old regime also exposed the extent to which all state media had become 
pauperized and neglected during Milosevic's final years. State media are technologically backward, its 
journalists are politically inexperienced, professionally untrained and nearly computer and/or Internet 
illiterate. Under the present circumstances, they have as yet precious little to offer in terms of 
journalistic excellence in Serbia. When tasked to at least give a good impersonation of impartial, 
unbiased reporters, they fail demonstrably. Milosevic era constraints upon them may have been lifted, 
along with the climate of intimidation and fear, but dismantling Milosevic's negative legacy in the 
media will require an altogether different kind of effort than the October 5 burning of the Federal 
Parliament building. (…)The struggle to build and promote professional standards in Serbian 
journalism will thus largely fall on independent media alone, at least for the present time.”27 

Immediately after the political changes of 5 October 2000, the Belgrade Media Center together 

with the Independent Association of Journalists in Serbia NUNS, the Association of Private TV 

Stations, the Yugoslav Lawyers’ Committee and other relevant organizations started working on 

providing the expertise for a systematic transition of Serbia’s media by producing a 

comprehensive survey of transition models. Problems of legal ownership, law regulations, 

frequency management, codes of ethics a.s.o. at RTS were assessed, the subject, objectives 

and functions of the new PBS project were identified and several conferences with international 

participation were organized. The objective is “to establish a PBS observing the world solutions 

and standards, scaled up and adjusted to the specific needs of citizens and their economic 

possibilities”. In a report by June 2000, the situation of RTS is assessed. The report says: 

“The findings of these analyses indicate the need for urgent and radical changes in the economic-
financial status of Radio Television Serbia such as it is now. (…) The media scene in Serbia reflects a 
chaotic and suspended society. Media functions have been mixed up and the rules of operation of 
electronic media, along with the yardsticks for the justifiability of their existence completely 
disregarded and trampled on. Absolute abuse of state RTV on the part of the former regime equated 

                                                
26 Mracevich Milovan, Serbia’s reluctant Path to Catharsis. Transition Online, 16-08-2001. 
27 Smajlovic, ibid. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

12

this house with inconceivable fascist propaganda. The shadow of a doubt that the RTS or a similar 
national ‘state’ house - the democratic change notwithstanding - actually cannot be anything but a tool 
in the hands of the authorities, has not been dispelled as yet.”28 

The changes for this transformation however are bleak. RTS employs today some 8500 people, 

many of them engaged in a wide range of secondary activities such as producing records and 

cassettes or renting out its own folk and entertainment orchestras, but many also personnally to 

be held accountable for disseminating hate-speech and open war-mongering for years. 

Technically the TV is in very poor situation, mainly due to the damages caused by the war-

bombings, while the radio was kept short all the time, producing three all-day programs using 

only ancient typewriters and not a single computer.  

In their February 2000 newsletter, NUNS states on the RTS-transformation: 

“Ever since its establishment, the IJAS has been insisting on RTS being disposed by the model of a 
public utility, serving all citizens. Following October 5, this association has renewed this call and 
Democratic Opposition of Serbia, the current power-wielder, has accepted it as a part of its platform in 
the September and December 2000 elections. We are convinced that the RTS cannot ‘serve all the 
citizens’ unless it were genuinely transformed, since ‘to serve all’ hardly imples meeting ‘a little’ the 
daily political demands of all parties and groupings in Serbia, but building an autonomous outlet 
controlled by the public which should most importantly observe high standards in professionalism and 
ethics. This would especially be valid for this media house, widely remembered as en epitomy of the 
most brutal, totalitarian propaganda.  
The projects not committed to advocating an essential professionalization of RTS are merely rendering 
vulgar the very notion of a public service and make it a mere tool in defending “the positions of work” 
at the house.”29 

Two months later, by the end of May, Aleksandar Crkvenjakov was appointed to the post of 

(New) Radio Television of Serbia (RTS) General Manager. NUNS describes the 

problems he faces there, quoting Branka Prpa, a historian and journalist: 

“The heaviest burden upon the RTS is the situation of all the same old people being still retained by 
the house, while on the other hand true professionals, even for average pays, would be glad to take 
their place provided the RTS ranks were really purified. There is no cause for maudlin sessions on this 
as some of the employees should not only be dismissed but sent to jail direct, too. The elaboration 
made by the Managerial Board is a superficial survey, as the financial malversatons and criminal acts 
that there were took such proportions that they require to be tackled by investigative organs.”30 

Svetlana Djurdevic-Lukic goes on commenting for NUNS: 

“There is never a shortage of salutary solutions, though. The hot potato the Government passes on to 
Managerial Board, it to General Manager, he to politicians and it goes all over again in a vicious circle 
and it could be done away with by landing it in the hands of a foreign editor. Being chewed upon is the 
notion of a consulting form abroad on the payroll of international community being tasked with the 
condition research and drawing up of all detailed plans for scaling down the personnel numbers, 
technological requirements and capabilities and eventual training. Logical enough as this plan is, there 

                                                
28 Media Center and the Independent Journalist Association of Serbia: TRANSITION PROCESS IN THE 

MEDIA. COMPLETION OF STAGE 1 - WORKING GROUP FOR MEDIA TRANSITION. Public Broadcasting 
Service Project. Project Coordinator: Nikola Mirkov, June 2001. 

29 Independent Journalist Association of Serbia NUNS/IJAS, Newsletter (Serbia File) No. 8, February 2000. see 
http://www.nuns.org.yu/english/dosije/8/ 

30 Djurdevic-Lukic, Svetlana, Who'll Handle the Hot Potato - Awaiting Transformaton of Radio Television of 
Serbia? In: Independent Journalist Association of Serbia NUNS/IJAS, Newsletter (Serbia File) No. 10, April/May 
2000. see http://www.nuns.org.yu/english/dosije/10/ 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

13

is a problem of our having to continue to finance propagandists until that unspecified future moment 
and not receiving many of the answers that the RTS employees must have and owe us.” 31 

In the same issue, Jovanka Matic analyses the content of the RTS-news reporting, focussing 

almost exclusively on state politics. She states: 

“By allotting the political news most of the time and central place on the news agenda, the RTS editors 
are keeping high the degree of the society's politicization and sustaining an interest in the public in 
what the political elite does, whereas all other activities of the country are held less sginficant. The 
least present as segments of the image of the daily routine offered by the RTS are the most problematic 
ones - the economic and social ones. Of 70 news reports in the said news, mere four were on business 
affairs while on more broadly understood social issues, barring the pollution in Kosovo, there were 
none. Never-changing speakers address the viewers through the RTS window onto the world: 
Kostunica - Svilanovic - Djindjic -Covic - Djindjic - Djelic - Covic - Kostunica - Djindjic - Svilanovic 
- Covic. Interlarded may be a minister, his deputy or an army general and colonel. (…) There is no 
journalistic research to be found on the RTS, it accepts and gives to the viewers just what the 
politicians have prepared for publicising, at the time they think fit and on subjects they pick out…”32 

Vladan Radosavlevic, Editor at the Belgrade Media Center, comments on the transformation of 

RTS: 

“The future radio and television services cannot ressemble the current RTS in any way. Establishing a 
true public service will not, however, be possible without decisive, even courageous action on the part 
of the government and the Serbian Council. It looks uncertain. Instead of demonstrating their 
responsibility and vision for the future public television by jumping on the opportunities that are now 
opening up, the Serbian authorities are having a hard time resisting the privileges that their undisputed 
ownership of RTS offers. Instead of demonstrating their sense of democratic responsibility by 
delegating independent experts, the new government intends to appoint mostly DOS members to the 
Administrative Council of Radio and Television.”33 

On December 7, 2000, a round-table with representatives of the Serbian Government, media 

and non-government organisations was held to discuss the future of RTS. As a main task, the 

depoliticasion and reorganisation of the state broadcaster was addressed. Information Minister 

Biserka Matic stated:  

“There is no precedent anywhere in the world for a television station with more than eight thousand 
employees to be unable to form a team to produce news. They are behaving as thought they had spent 
a long time in prison and are now unable to cope with freedom.”34 

Veran Matic, chairman of the Association of Independent Electronic Media in Serbia (ANEM) 

stressed, that the reconstruction of the state television depends on the reconstruction of the 

entire broadcasting system. He added that there were independent radio stations which were a 

public service in the former period and state television, which was a propaganda service, as well 

as private stations which played the same role for the ruling parties.  

                                                
31 ibid  
32 Matic, Jovanka, What Is New on New Radio Television of Serbia. Reading Television. In: Independent 

Journalist Association of Serbia NUNS/IJAS, Newsletter (Serbia File) No. 10, April/May 2000. see 
http://www.nuns.org.yu/english/dosije/10/ 

33 Radosavljevic, Vladan, On the Ruins of TV Bastille: The development of a Public Broadcasting Service in Serbia. 
Media Online 2001. www.medienhilfe.ch/Projekte/SER/MediaReports/MediaOnline/2001-RTS-PBS.htm  

34 quoted in: ANEM weekly report on Media Repression in Serbia, issue December 2 – 8, 2000. see 
www.medienhilfe.ch/Projekte/SER/MediaReports/ANEM/2000-12-01.htm  



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

14

In a written contribution ten months after the political changes, Matic analyses the lack of 

changes since: 

“Ten months after the political changes it appears that more substantial system changes have bypassed 
the media sphere. Even more worrisome is the suspicion that utter absence of any changes in the media 
field is not the result stemming from the concurrence of adverse circumstances but conscious 
determination of the new people now wielding political power in the country to retain certain 
mechanisms formerly used as a convenient vehicle by the Milosevic regime to exert pressure on the 
media.”35 

As a specific problem, Matic stresses the lack of progress and changes in the legal framework. 

He explains this delay with the political pressure: 

“What is certain, though, is that there has been some political opposition to the adoption of the new 
regulations, particularly in the part envisaging that the powers pertaining to decision-making and 
regulation of the media field are to be transferred from the government to an independent regulatory 
body as well as that the Serbian Government is to be stripped of the right to exert direct influence on 
the state radio and TV broadcaster which is supposed to be transformed into a public broadcasting 
service.” 36 

Addressing the situation of the state-broadcasters ten months after the change of government, 

Matic describes: 

“Even though state broadcasters opened up to all political options after the October changes, they have 
not managed to solve the majority of the problems inherited from the past. However, it seemed that the 
most pressing problem of the state radio television broadcaster, namely, direct political influence on its 
editorial policy, was resolved, and that only financial and personnel-related issues needed to be 
addressed in the upcoming months. However, ten months later, the situation with Radio Television 
Serbia (RTS) is even worse, apparently, than immediately after the changes. Namely, there are, once 
again, apparent signs of the intensifying political pressure on RTS and its editors. (…) Local media, 
controlled by the local authorities, which also fall in the category of state broadcasters, are under an 
ever-increasing pressure of the local branches of the ruling parties. In addition to this, these 
broadcasters cannot be privatised without prior consent of local governments which is why their 
position does not fit the role of watchdogs for the public at the local level.” 37 

The OSCE, starting its mission to the FRY early in 2001, defined restructuring of the media 

landscape in the country as one of the core tasks. The organization states: 

“Creating self-sustainable, professional and objective media outlets that perform according to the 
internationally accepted professional standards turned out to be a huge task, but the biggest challenge 
of all was to transform ‘Radio Television of Serbia’ (RTS) into a Public Broadcasting Service. RTS, 
the former Milosevic regime’s main propaganda tool, with over 7000 employees, is tottering 
continually on the verge of bankruptcy, needs its professional standards to be raised, uses obsolete 
technology but still has an extremely influential role on the local scene when it comes to shaping the 
general public opinion.”38 

We could discuss the notion of “objective media”, but even more doubtful is the way the OSCE 

started implementing its mission: The OSCE office was opened inside the RTS premises and 

                                                
35 Matic, Veran, MEDIA IN SERBIA – TEN MONTHS ON - brief analysis. see 
36 ibid 
37 ibid 
38 OSCE Support to the Transformation of Tadio Television Serbia. A Challenging and Gratifying Task. OSCE Media 

Department, Belgrade, February 2002. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

15

the organization concentrates fully on the RTS in its political lobbying and financial requests. For 

the technical updating of RTS only, the OSCE states a need of 2 Mio. €: 

“It is estimated that, to achieve the news desk reconstruction and raise the level of professional skills 
and standards, a total of 500’000 € is needed to purchase the necessary computer network and database 
equipment and 1,5 million € to buy cameras, editing room and audio / lighting equipment.”39 

This sum would for sure make RTS a technically sophisticated station, but there is little hope 

that it would make it a good PBS… And there is little the private, independent media in Serbia 

may expect from this one-sided intervention by the OSCE. 

The plans to transform RTS to a western style PBS does not only have to face the very 

problematic professional legacy in journalism and management, but also debts of millions of 

Euro or Dollars. To the state electricity company alone, RTS has open bills for millions of 

German marks. And by August 2001, Eurovision’s delegates at a visit to Belgrade came up with 

another bill to Aleksandar Crvenjakov, director general of RTS: 5 million Swiss francs in order to 

continue cooperation broken during the period of sanctions. To add to this bills are open court 

procedures by former employees, fired for political reasons back in 1993 and the legacy of high 

salaries and privileges for the former RTS-leadership.  

The lack of real political will and decisions on behalf of the new government for transformation of 

the old state-controlled media during the first one year after the changes of October 5, 2000, is 

more than obvious and commented from all different sides during the year. This lack of strategy 

and appropriate action allowed the state-controlled media to survive as dinosaurs. Private media 

on the other side faced other consequences due to this non-activity by the new government 

concerning the media regulations. Matic goes straight when commenting the consequences: 

“Independent broadcasters have been brought to the verge of existence by the new authorities' 
measures (i.e. the absence of adequate measures in the media field). Due to the moratorium, the 
broadcasters which did not possess licences in the Milosevic era because they were treated as the 
enemies of the state have remained ‘pirates’, while other stations do possess some broadcasting 
licences, but valid only for extremely small areas of coverage. Consequently, their potential for 
substantial revenues from advertising is extremely restricted. On the other hand, media moguls who 
created their empires thanks to close ties with the Milosevic-Markovic family have retained their 
broadcasting licences for national coverage; they have become closer to the new people now in power 
and thus maintained a lion's share of advertising market which is the main source of income for radio 
and TV broadcasters. Moreover, the stations of the swiftly ‘converted’ media moguls from the 
Milosevic times have drastically enhanced their position on the media market by purchasing for the 
next couple of years the rights to the most attractive foreign TV shows for the territory of Serbia, and 
they have been able to do this owing to privileges inherited from the past. Delay in adoption of the 
new Public Broadcasting Act and the announcing of the public competition for broadcasting licences 
makes it impossible for independent broadcasters to work on development plans as no one knows what 
the conditions of the public competition for frequency allocation will be nor whether the independent 
media will be granted any licences at all. Finally, the major defect of the existing media system is that 
the independent media are not allowed to expand to national area of coverage which has been, up to 
now, reserved for the state television and Milosevic media ‘converts’.” 40 

                                                
39 ibid 
40 Matic 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

16

Unfortunately, the consequences of the new regimes media policy Matic is drawing, we have to 

share: 

“Neglect of independent electronic media and mutual rapprochement of the quasi-state media and the 
new authorities is a reason good enough for serious concern and it is unpromising in terms of further 
democratic media system development in Yugoslavia. Judging by the quality of content and the degree 
of critical stance towards the authorities, only the independent media possess the potential for an 
adequate social function which the media in a democratic society should have.” 41 

Matic goes for concrete recommendations to “improve the media situation in Serbia both in short 

and long term, thus contributing considerably to the desperately needed social stability in the 

transition period”. Under the recommendations to the authorities of the FR Yugoslavia and 

Serbia he mentions as point 4: 

“The Government should prepare a report on the situation in the media: what it has actually inherited 
from the former regime and what its plans intended to eliminate chaos and confusion are. This is also 
important with respect to the new laws and regulations which are bound to be introduced sooner or 
later, but this is also a way to make a clean break with the past  to bring to an end bitter discussions 
about injustices and how to redress them as well as to propose the measures necessary for the reforms, 
if there is a general consent about it already in place.” 42 

In his recommendations towards the international community, Matic lists as point for the Public 

Broadcast Service:  

“Provided that the state media are indeed eventually legally transformed into public service 
broadcasters, it is necessary to support the process of their transition, above all, through the training 
courses for journalists and by helping them advance their technical resources and equipment. 
Transformation into public service broadcasters will entail the necessity to provide autonomous 
financing for these stations so it will be necessary to provide support for the training of managers in 
order to optimise the use funds raised through subscription.” 43 

For the local broadcasters in the municipalities, up to now still property and under control of the 

local authorities, Miroljub Radojkovic sees by assessing the “twilight zone” of Serbian state 

media three directions these stations can be transformed: 

“Those that make sufficient revenue may be re-registered as limited liability companies. Local 
authorities will only have some influence on them equal to their previous investments or amounts of 
donations, which will be expressed through the number of their representatives in steering boards. 
Complete privatization of local broadcasters of this type is also possible if there are any interested 
financiers who will offer fresh capital. 
Those who cannot expect to survive from their own revenues, but still do not want to continue to be 
financed from the municipal budget, have a third option: To become public, non-profit foundations of 
the local authorities and citizens, and open society media – the so-called third sector. A non-profit 
character does not mean that they would work for free, but only that profit would not be placed above 
the interests of local community and citizens. Private owners of national and local radio and television 
channels would face verification of status according to new rules of the game regarding allocation of 
concessions, conditions of financing, and forms of association.”44 

                                                
41 ibid 
42 ibid 
43 ibid 
44 Radojkovic, Miroljub, Coming out of Golem’s Shadow: Media Transition in Serbia. See 

www.medienhilfe.ch/Reports/SER-mediatrans.htm  



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

17

There was much evidence one year after the changes on the top political leadership on the level 

of the FR Yugoslavia as well as at the Republic of Serbia, that there is very little understanding 

and maybe even less will for real changes – not only in the media field. The transformation of 

the whole media system is a key factor for real changes reaching the whole economy, society 

and politics and not just putting new faces on an old system.  

When by April 4, 2002 the Serbian government finally adopted a draft broadcasting law45 to be 

tabled in July to the Parliament, this was the 9th draft version – and it still got rather sharp 

reactions from professional side. Karol Jakubowicz lists in his Analysis and Comments on the 

law, written as expertise for the Council of Europe, three fields of concern: Issues concerning 

the freedom of speech and political interference into broad-casting, Need for fuller or improved 

regulation of some areas and the structure of the law.46 Especially the first point on political 

interference is relevant here. Jakubowicz states as major concerns: 

“The double licence/registration system (see Art. 43) which means that a state body might overturn the 
licensing decision of the Republican Broadcasting Agency; (…) 
the continued existence of stations of Regional and Local Authorities (Art. 96), whereby public 
authorities have direct control of broadcasting establishments.”47 

Jakubowicz argues with Article 10 of the European Convention on Human Rights48 against the 

danger of political control. While these local stations have obviously little to do with so called 

Public Broadcast Service, there are also concerns related to the Public Broadcast Service (Art. 

76ff) mainly on the legal form and status as well as on the role and staffing of the governing 

bodies.  

There was about no week since that RTS did not hit the headlines with some negative events. 

Strikes by the employees, resignations from important positions due to political manipulation49, 

questioned decisions about elections and assignments as with the new RTS programme editor-

in-chief Bojana Lekic, former star journalist at TV B92. Appointed unanimously on October 10, 

2001 together with Petar Jovanovic as director of Radio Television Novi Sad, Milovan Nedeljkov 

as editor-in-chief of the News Programme Novi Sad, Karel Turza as editor-in-chief of the Third 

Programme of Radio Beograd and Aleksandar Grujic as editor-in-chief of the Programmes in 

Serbian at Radio Novi Sad, these appointments were immediately competed. The Executive 

                                                
45 The Draft Broadcasting Law can be downloaded at www.medienhilfe\Monitor\SER\ser-law9.pdf  
46 Jakubowicz, Karol, Analysis and Comments on the Serbian Draft Broadcasting Law. See 

www.medienhilfe\Monitor\SER\ser-coe.pdf  
47 ibid. 
48 Art. 10 of the European Convention on Human Rights states: “Everyone has the right to freedom of expression. 

This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart information and opinions without 
interference by public authorities and regardless of frontiers.” 

49 see as example the resignation of Branka Prpa, representative for the Independent Alliance of Serbian Journalists 
in the executive Board of RTS. In her letter to the Serbian government vice president Zarko Korac, responsible for 
the media, Prpa writes: “I want to inform you that I am resigning the position of a member in the executive Board of 
Radio Television of Serbia. I feel that both the new general director and certain political parties within DOS are 
unfairly minimising the Executive Board’s role. In circumstances when Executive Board members are not making 
decisions on strategic issues connected to the house, but are only recognising previously made decisions, I am not 
personally ready anymore to take the responsibility for the function that the Serbian government gave to me.” In: 
ANEM Weekly Media Update, September 8-14, 2001, 
http://archiv.medienhilfe.ch/Projekte/SER/MediaReports/ANEM/2001-09-02.htm  



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

18

Council of Vojvodina recommended the province’s Parliament to reject the appointments. Lekic 

promised that 

“she would give her best in order to regain the lost confidence of the viewers in Radio television of 
Serbia, and to influence the donors from abroad who promised their support in order that that state-run 
media begin to function in a professional manner”.50 

But trying the best might simply not be enough in the context of a state-controlled station.  

Mid May 2002, a new scandal broke out when the editor-in-chief of RTS culture and 

entertainment division, Ivona Zivkovic, published a letter titled “Parallel Worlds of Change in 

Radio Television Serbia” in the daily Glas Javnosti (May 16, 2002), criticising Bojana Lekic for 

attending meetings of the Democratic Party’s Main Committee and getting two salaries. She was 

suspended 24 hours later from her position on suspicion of damaging the reputation of the state 

media by committing the crime of libel and programme editor-in-chief Bojana Lekic, denying any 

accusations, sued her personally. Rade Kalik, official of the Independent Union in RTS, states: 

“Ivona Zivkovic is a typical victim of wilful behaviour and her suspension is a signal to everyone that 
they must be obedient. A personal opinion, regardless of the form in which it is expressed, can only 
have positive effects, like any other criticism. We are of the opinion that, in line with Articles 109-113 
of the Labour Act, people should not be suspended for writing in the media, but the representatives of 
the media concerned should be able to rebut the report.”51 

Mica Orlovic, retired pioneer of TV-journalism in Serbia and called to the state broadcaster in the 

days after the October 5 revolution, commented mid February 2002 on Bojana Lekic as follows: 

“RTS was once a giant of European proportions but has been destroyed by the team which served the 
Milosevic family. Bojana Lekic’s weird game and some of her ‘wise’ decisions have turned out to be 
an expression of vanity. She is a good interviewer but the position of editor-in-chief calls for a 
different kind of personality. She is acting as if she were the RTS boss, she’s simply craving power.” 

Aleksandar Crkvenjakov, general director of RTS, who signed the suspension of Ivona Zivkovic, 

was accused that he put himself in the position of a judge. Instead of replying on the 

accusations, Crkvenjakov stated that several hundred employees of the RTS would soon be 

made redundant: 

“So far, 1,500 people have left and we will define the number of redundant personnel within the next 
month. This will reduce the number o RTS employees to between 3,500 and 4,000, as many as there 
were in the seventies, when we were a successful company.”52 

Pointing out that there is no censorship of the RTS program, Crkvenjakov said that the company 

lacked experienced, capable people, explaining that the those employed over the past ten years 

were not selected through open competition but through connections. The problem with 

individuals however only reflects the structural problems of media in Serbia and the relation 

between the state-controlled RTS and the private stations in particular. By the end of May 2002, 

20 months after Milosevic’s departure, not one of the media laws has passed the procedure and 

is in place. As Media analyst Snejana Milivojevic puts it: 
                                                
50 Lekic: I’m outside politics. Quoted in ANEM Weekly Media Update, October 6-12, 2001, 

http://archiv.medienhilfe.ch/Projekte/SER/MediaReports/ANEM/2001-10-02.htm  
51 ANEM Weekly Media Update, June 1-7, 2002. see http://www.medienhilfe.ch/Monitor/SER/ANEM/0601.htm  
52 ibid. 



*** 
BRUNNER, Roland: How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries – © 2002 medienhilfe  

19

“The fact that the laws which should regulate the media field still haven’t been adopted tells us that 
either the authorities have abandoned the media or that they like the inherited system.”53 

The ongoing difficult situation of independent, private media is the best proof for the 

government’s lacking will to resolve key legal and structural issues. Building up a Public 

Broadcast System out of the ashes of the still state-controlled RTS can therefore be hardly a 

task the actual government can fulfil. Instead of hoping for this transformation and putting money 

into the pockets of the authorities, the international community should remember the media that 

made the bit of changes up to now possible to find them as partners in an ongoing process of 

structural changes. Also for the transformation of RTS, independent and professional media are 

a much better partner and guarantee than the state authorities or the RTS itself. 

 

                                                
53 Snjezana Milivojevic in the daily BLIC, quoted here from ANEM Weekly Media Update May 18-23, 2002 


