
 
 
 
 
 
 
 
 

 

WAZ and the Buy-out of the Macedonian Independent Press 
 

Report by Agnes Handwerk and Harrie Willems 

 
 
 
 

      Amsterdam, January 2004 

 

Report commissioned by Press Now. The views 
expressed in this text are not necessarily the 
views of Press Now. The authors are responsible 
for the content of this report. Quoting or 
reproducing this report may be made only with 
the prior agreement of Press Now.  



 

 

2

2

 

 
 

Preface 
 
Between 22 September and 16 October the authors were in Skopje doing research 
on the take-over of the Macedonian press by a large German media group, the 
Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ). At the end of July 2003, WAZ became the 
majority shareholder of three Macedonian newspapers: Dnevnik, Utrinski Vesnik and 
Vest. The authors were on the scene during a period of intense activity: the new 
holding group for the three newspapers, Media Print Macedonia (MPM), had not yet 
been registered with the courts, and the director of the MPM, Srdjan Kerim, had just 
started his job and moved into his newly renovated office. This was also true for 
Petar Jankovski, the person who previously managed WAZ in Bulgaria and who was 
immediately under Kerim in the company in Macedonia. Negotiations between WAZ 
and the printing houses had not yet been concluded. Moreover, WAZ proposed to 
replace the chief editor of Utrinski Vesnik. 
The state-owned publishing house, Nova Makedonija, was in the process of collapse. 
There was also a campaign in Macedonia to turn in all weapons that were still held 
among the various ethnic groups. 
 
 
The Independent Press Before WAZ Ownership  
 
Macedonia, a small country that has only 2.1 million inhabitants, has been an 
independent state since 1991. It is poor and is in transition to a free market capitalist 
system. One of the legacies of the old Yugoslav regime was the state-owned 
publishing house, Nova Makedonija, which held a monopoly on newspapers and their 
distribution. In 1996 Dnevnik began as an independent newspaper, i.e. independent 
of direct political influence. The newspaper was a success as it answered a generally 
felt need for change. In 1999 another independent newspaper, Utrinski Vesnik, was 
established, and one year later a third newspaper, Vest was launched. 
 
 
At present the newspapers' current circulation is as follows: 
 
Dnevnik, established in 1996, circulation 60,000  
Utrinski Vesnik, established in 1999, circulation 25,000  
Vest, established in 2000, circulation 30,000  
 
With a combined circulation of 120,000 to 150,000, these three daily newspapers 
account for 90% of the entire Macedonian market  
By comparison, recent figures for Nova Makedonija, the former state-owned, opinion 
leadership daily, show a decrease in circulation  to  2,000 copies.  Up to now the 
independent press has been a success story. 
 
 



 

 

3

3

Dnevnik 
 
The offices of Dnevnik are located on the third floor of a rented building in the centre 
of Skopje on Dimitrie Cuposki Street. The staff is young. A woman in her late 
twenties, who has been with the paper since its beginning, is responsible for final 
technical checking. The atmosphere is relaxed but busy, very different from the dark-
light atmosphere of post-socialist societies. 
 
Summary of separate interviews with the three founders, Branko Gerovski, Mile 
Jovanovski, and Alexander Damovski. 
 
History 
In March 1996 these three men, who were experienced professional journalists, 
established the publishing company Krug, Ltd. in order to launch a new, independent 
daily newspaper, Dnevnik. Each had previously worked for one of the two large 
government-controlled newspapers, Nova Makedonija and Vecer, but were unhappy 
with the constant political pressure exercised on these papers, and no longer wanted 
to work there. Branko Gerovski had helped out at the British Guardian for a few 
months, where he had experienced a different kind of journalism in which facts were 
kept separate from opinions. He liked this type of journalism and wanted to introduce 
it in Macedonia. 
On his return, he, Mile Jovanovski, and Alexander Damovski founded Dnevnik. 
Branko calls this act “the editorial revolution”. In liberal intellectual circles in 
Macedonia the three men were regarded as heroes. 
 
 
Financial Structure 
 
The newspaper was begun with the financial support of the Soros Foundation in the 
form of a credit/gift of 100,000 German marks. It also received donations (computers) 
from the American Embassy, the Swedish Helsinki Committee, and the Dutch 
foundation, Press Now. 
 
 
Development 
 
The price of the daily was the same as that of other newspapers, 20 denars. By the 
end of the first year, when circulation failed to increase beyond 10,000  Mile 
Jovanovski decided to lower the price to 5 denars. Within a week circulation jumped 
from 10,000 to 30,000. The other papers were forced to follow this example: the real 
competition began. Branko Gerovski calls it the “price revolution”. 
In 1999, the American Fund SEAF (Small Enterprise Assistance Fund) helped the 
company, beginning the “commercial revolution”. One of Dnevnik's problems was 
distribution: the existing system – selling newspapers from a kiosk – was 
monopolized by Nova Makedonija. Dnevnik initiated a system of placing vendors at 
street crossings in the centre of Skopje, which was a new phenomenon in 
Macedonia. Dnevnik bought a van to supply the country as well. “Running a 
newspaper as a business” became the new slogan. Now over 50% of the 32 pages 
contains advertisements. Growing bigger, better, or dying was to be the wave of the 
future. “When you see the supermarket Vero”, Branko Gerovski said, “then you think, 



 

 

4

4

I want that too.” (Vero is a large supermarket introduced in Macedonia at the end of 
the 1990s with Greek capital.) 
 
 
 
The Buy-out 
 
Wanting to improve the newspaper to feature full-colour printing, more pages, 
supplements, advertisements, and better distribution, the company looked for a 
strong foreign partner. For this reason Alexander Damovski travelled to Zagreb in 
Croatia in December 2000, where the Europa Press Holding Company worked with 
the German WAZ on a joint, 50-50 basis. Damovski was impressed, and in February 
2001 negotiations with WAZ started. The initial plan was for WAZ to participate for 
50%, and that it should purchase an Albanian newspaper in addition to the 
Macedonian one. But the situation changed. Six months later, following the crisis in 
Macedonia, WAZ wanted more than 50% of the shares, was no longer interested in 
owning an Albanian newspaper but did want two additional Macedonian newspapers, 
Utrinski Vesnik and Vest, and it also wanted Srdjan Kerim to be the managing 
director of the three newspapers. Kerim is a friend of Bodo Hombach, one of the four 
managing directors of WAZ. Damovski did not agree and withdrew.  
 
Damovski could not talk about the conflict - he probably signed a confidentiality 
agreement. He then resigned as chief editor because of “health problems”. Finally, 
WAZ bought 81.9% of the shares of Dnevnik for 5 million euro. 
 
The current positions of the three founders: 

• Gerovski forced the deal. His justification was that it would improve distribution 
and printing. 
He earned enough money to announce his retirement as chief editor after two 
years. The young Dnevnik journalist Katerina Blazevska has been slated to 
become his successor. Gerovski sees his future as a columnist and author. 

• Damovski withdrew. Recently he announced his intention to start a new daily, 
Vreme (Time). He plans to take several Dnevnik journalists with him to his new 
paper. The latest information calls for the newspaper to appear at the end of 
January 2004. The problem, however, is that WAZ controls the major print and 
distribution facilities. Damovski is looking for additional funding. 

• Jovanovski went his own way long time ago, and founded a weekly magazine. 
 
Mile Jovanovski was the “marketing genius” among the founders. He left Dnevnik 
three years ago to found the weekly Tea moderna, a women’s magazine with a 
circulation of 40,000. Mile Jovanovski is fairly sophisticated, and has a strong interest 
in culture and fashion. His commercial orientation is Western European, with an 
emphasis on high quality. One of the reasons he left Dnevnik was because “WAZ is a 
big boat”, and it is not possible to make one’s own decisions.” He believes editorial 
policy must reflect the owner, and not be independent of him. As the owner of Tea 
moderna, he is very familiar with this relationship. 
 
 



 

 

5

5

Of the three founders, Alexander Damovski is the most intellectual. He was the first 
to seek an investor in 2000. While he was the “sorcerer’s apprentice” who released 
the influence of money, he did not want to give up his influence as chief editor. 
 
Although Gerovski claims that Dnevnik always had a stable independent editorial 
policy, others have said that Dnevnik changed its editorial line with the change of 
government in 1998, when VMRO-DPMNE (Macedonian, nationalistic, conservative), 
DA (Democratic Alliance, Macedonian, democratic conservative), and DPA 
(Albanian, moderate, conservative) came to power. During the crisis in 2001 
Gerovski wrote a hate-filled nationalistic editorial. This caused people to view 
Dnevnik as a newspaper that was close to VMRO-DPMNE. 
 
 
The Shareholders 
 
In 1999 the American Fund, SEAF (Small Enterprise Assistance Fund) participated in 
Dnevnik, holding 36.3% of the shares for a price of $ 630,000. It was a good 
investment. In 2003, they sold their shares to WAZ for almost 2 million euro. Now 
WAZ has 81.9%, and Gerovski, Damovski, and some other journalists are minority 
shareholders. 
 
 
Utrinski Vesnik (The Morning) 
 
Information from an interview with Ljupco Popovski, assistant to the chief editor, and 
the new chief editor (former executive manager), Erol Rizaov 
 
Utrinski Vesnik is located on the first floor of an apartment house in the centre. There 
is direct access from the street to the newspaper offices. The atmosphere is busy 
and easy-going. The deadline is 6 o’clock in the afternoon, when the last pages go to 
the printers. At 8 o’clock in the evening Utrinski Vesnik has already hit the streets. 
 
 
History 
 
Utrinki Vesnik was founded in 1999, during the crisis in Kosovo. The new government 
that resulted from the 1998 elections in Macedonia was a coalition of Macedonian 
and Albanian nationalists. This government replaced the chief editors of the 
newspapers comprising the state-owned publishing house Nova Makedonija. A group 
of journalists felt that the VMRO influence was too strong, which led them to leave 
Nova Makedonija to found the publishing house Most and the newspaper Utrinski 
Vesnik. 
A well-known businessman, Trifun Kostovski, supported the new newspaper. The 
first issue came out on 23 June 1999, which, incidentally, was the day Bill Clinton 
visited Skopje. 
 
 
Financial Structure 
 



 

 

6

6

Trifun Kostovski1 is one of the five wealthiest businessmen in Macedonia. He is a 
major shareholder and manager of the Kometal company. He is in his early fifties and 
is well connected in the former Soviet business structure in the Ukraine. He is known 
for his private donations to culture and sports, including a well-known handball club. 
He decided to contribute money to found Utrinski and became a 51% shareholder. 
The other 49% is owned by the group of the five founding journalists. 
 
 
Character of Utrinski 
 
Among the three newspapers that include Dnevnik, Vest, and Utrinski, Utrinski is the 
newspaper read by more educated people. It provides much more background for the 
events reported on. Utrinski is generally thought of as sympathetic to the SDSM, the 
social democrats. 
 
 
Reasons for the Buy-out 
 
Utrinski carries fewer advertisements than the other newspapers, yet is sold at the 
same price as Dnevnik and Vecer: only 10 denars (16 euro cents, the lowest price in 
the Balkans). If more than 20,000 copies are printed, the costs are higher than the 
revenue, explained the assistant chief editor Ljupco Popovski. It was even difficult to 
buy paper because of the cost. A common practice in Macedonia is for advertisers to 
pay in the form of goods rather than actual currency, for example, bottles of whisky! 
Utrinski employs a staff of sixty, and it was difficult to pay them without going into the 
red. The main reason for joining WAZ was fear of losing out to Dnevnik. Trifun 
Kostovski  believed, "It’s better to join than to lose".. As the majority shareholder, it 
was his idea to join WAZ, and the minority, Popovski and the four other journalists, 
agreed with him. WAZ wanted to keep Kostovski in Utrinski in any case. Bodo 
Hombach and Trifun Kostovski have a friendly relationship, added Popovski.  
 
WAZ paid 3.6 million euro for the 51% share. 
 
 
Shareholders 
 

                                            
1 According to Norbert Mappes-Niediek, author of “Balkanmafia”, Trifun Kostovski is a tycoon, a winner 
in the privatization of the past decade. Kostovski is an international player: he owns “Kometal”, which 
sells steel for “Technometal-Vardar” in Macedonia. Kostovski is seen as member of the “Vienna 
Circle”. Kostovski's main commercial activities are in Vienna because tax conditions are more 
favourable in Austria. He returns money to his country “by sponsoring sporting, social, and cultural 
events and organisations." 
 
In addition to his commercial activities, Kostovski is an “independent“ member of the Macedonian 
parliament. During the elections for parliament in September 2002 he headed the list of “For 
Macedonia Together” in the second district. For Macedonia Together was a coalition of several 
opposition parties and independents. The principal member of this coalition is the SDSM, the social 
democratic party. The group won the elections. 
 
Kostovski has further political ambitions: he openly declared that he plans to run for the presidency in 
the elections of 2004. 



 

 

7

7

WAZ bought 51% of the shares, Trifun Kostovski holds 24.5%, and the five founding 
journalists hold 24.5%. 
 
 
Vest 
 
History 
 
Vest was established early in 2000 by a group of 23 journalists who decided to leave 
Vecer, which was part of the state-owned publishing house Nova Makedonija. Vecer 
was strongly influenced by the governing political parties, especially the DA 
(Democratic Alternative), and the journalists did not want to work in this atmosphere. 
One of the journalists was Goran Mihajlovski, the editor-in-chief of Vecer and now 
editor-in-chief of Vest. The group also established the publishing house Ogledalo. 
 
 
Financial Structure 
 
Vest started with a 500,000 DM loan from the bank. One year later the newspaper 
was doing well but ran out of money. Support came from Fershped, a large 
Macedonian trading company, privatized in 1995 during the government of the 
SDSM. Fershped is influential in transport, wine, hotels, buildings, and financial 
services. Its managing director, Shterjo Nakov, is one of the five wealthiest 
businessmen in Macedonia and owns a basketball club. 
 
 
The Newspaper Vest 
 
In appearance Vest looks like a popular tabloid newspaper, with many photos, large 
print for titles, many advertisements, and a daily female pinup. Chief editor Goran 
Mihajlovski is the ever-youthful naughty boy of Vest. At 37 he is the leading man. 
Todor Kostadinov, representative of the WAZ minority shareholders, characterizes 
Vest as: “The headlines depend on how Goran wakes up in the morning.” The 
editorial office is located in the centre of town, near the pedestrian bridge over the 
Vardar, on the third floor of an old, dark, and dusty building that is a property of 
Fershped. The walls contain a mixture of notices, maps, film posters, and pinups. 
About 40 journalists work for Vest. Soon the newspaper's offices will move to a better 
location, also a property of Fershped. 
“The newspaper wants to introduce investigative journalism to topics for ordinary 
people”, explains Goran Mihajlovski, “like trafficking in women, Roma poverty, urban 
mafia, fraud, corruption, etc.” 
Unlike Dnevnik and Utrinski, Vest contains many photos. Every day the back page 
contains a photo of some strange or shocking event somewhere in the world . “The 
quality of Vest”, people have told us,” is that 80% of the gossip they write turns out to 
be true.” 
In 2002, the paper printed the story of “The castle of Vodno”, which reported on the 
alleged preferential treatment in a property deal involving a relative of Prime Minister 
Georgievski’s wife. From that time on, despite the fact that Georgievski's government  
threatened to close the newspaper, it prints stories about corruption. It is taken more 
seriously, and the circulation has increased. 



 

 

8

8

 
 
Reasons for the Buy-out 
 
Goran Mihajlovski gave several reasons for the sale of Vest to WAZ: 

 
- The newspaper is printed in Kocani, about 100 km from Skopje. The number 

of copies printed is limited to the facility's capacity of 30,000. The afternoon 
deadline is 4.30 p.m. , because otherwise it would arrive too late to sell many 
copies and thus lose the competition to its rival newspapers. This is the 
current situation. WAZ plans to invest in new printing facilities. 

- Fershped bought Vest to enable it to advertise its own products. They stopped 
advertising in other newspapers because Vest served as their own advertising 
medium. Fershped was not interested in the newspaper itself. WAZ is a media 
group with a great deal of money and know-how in publishing, advertising, and 
distribution. 

- The group hopes to implement western standards of journalism. Journalists 
currently have low salaries and no pension. The level of journalism is very low, 
including a great deal of false information in the reporting. Journalists are 
given gifts, such as mobile phones or notebooks, from people outside the 
newspaper, making them vulnerable to self-censorship or writing favourably 
about people they have accepted gifts from. With WAZ there will be more 
certainty and continuity. Journalists will have to compete, and the level of 
journalism will improve. 

- WAZ will improve the distribution and advertising sectors. 
 
WAZ paid 2 million euro for 51% of the shares. 
 
 
Shareholders 
 
In 2001 Fershped bought 90% of the shares and paid Vest's debts. Goran 
Mihajlovski holds 6% of the shares, and 4% is held by a colleague of Mihailovski. 
During the negotiations with WAZ, Fershped sold 75% of its shares to Gofi. Gofi is a 
financial investment company registered in Switzerland, in which Trifun Kostovski has 
major interests. So it was possible to sell Vest and Utrinski as a single package to 
WAZ. 
The shareholders of Vest are now: 
 

- WAZ 51% 
- Gofi (Kostovski) 24% 
- Fershped (Nakov) 15% 
- Goran Mihajlovski 6% 
- The colleague of G.M. 4% 

 
 
MPM 
 
The WAZ group established Media Print Macedonia (MPM), which .consists of the 
former publishing houses Krug, Most, and Ogledalo - the publishers of Dnevnik, 



 

 

9

9

Utrinski Vesnik, and Vest. MPM claims that the three newspapers will have their own 
financial and editorial policies. Each newspaper has four top managers: 
 

- Dr. Srdjan Kerim, managing director, representative of the majority 
shareholder (WAZ) for Dnevnik, Utrinski, and Vest 

- Mr. Jankovski, manager, representative of the majority shareholder (WAZ) for 
Dnevnik, Utrinski, and Vest 

- Mr. Kostadinov, manager, representative of the minority shareholders of 
Utrinski and Vest 

- Mr. Branko Gerovski, representative of the minority shareholders of Dnevnik. 
 
Mr. Kostadinov characterizes the company's aim as: “This company was established 
with the aim of rationalizing the expenses from the aspect of complementary 
production. MPM will be a service to the publishers; it will deal with the financial, 
accounting and consulting services. It will also deal with the legal issues, IT issues, 
and personnel. One of its main activities will be marketing for the publishers." 
 
And: 
 
"There is a plan to improve transport and distribution and install a new printing house. 
At present, none of the companies have their own means of distribution; only one,, 
Dnevnik, has its own transport. The mutual aim is to lower the costs of transport both 
for us and for the competition because the competition will be allowed to use the 
services of the distribution network. 
We will purchase a new roto colour printer. The price will remain the same, and it can 
only be changed if the taxes in the country for purchasing paper are changed, which 
is part of the business policy. 
There is a plan to improve the working capacity by training staff along European IT 
standards. Some of the employees will be sent abroad to do special courses in which 
they will learn how to operate roto colour printers. In addition, seven of the journalist 
will soon be sent to Berlin for specialized training courses for journalists.” 
 
MPM is totally owned by WAZ, and is expected to follow the same strategy as WAZ 
subsidiaries in Austria, Bulgaria, and Croatia. WAZ guarantees employment for one 
year to the 350 employees/journalists of the three publishing houses. 
 
Dr. Srdjan Kerim speaks fluent German. For a long time he was the ambassador of 
Macedonia to Bonn and Berlin. During this period Bodo Hombach was chief of 
Gerhard Schröder's cabinet. During the initial implementation of the Stability Pact for 
southeast Europe, Srdjan Kerim was the right-hand man to Bodo Hombach, at that 
time the managing director of the Stability Pact. Kerim is well-known as a man who 
enjoys a luxurious lifestyle.2 Nevertheless, he is also known as a very good diplomat. 

                                            
2 International law professor Ljubomir Frckovski, former Minister of Foreign Affairs, told us of an 
investigation by a commission of the Ministry of Foreign Affairs into the extraordinary expenditures of 
the ambassador Kerim. The dossier of this investigation disappeared when Kerim was Minister of 
Foreign Affairs of Macedonia a year later. Kerim was also Ambassador to the UN. During this period 
he lived in an apartment in the Trump Tower that cost $12,000 per month. At that time his wages were 
$ 4000 per month, a poor country like Macedonia could not pay any more. The difference was paid by 
Trifun Kostovski and others of the Vienna Circle, people who earned their money (called "KGB 
money") after the fall of the Russian empire, according to Frckovski. 



 

 

10

10

As a politician he was close to the Liberal Party that governed together with 
Georgievski's VMRO-DPMNE.. 
 
In our interview Kerim claims to be a convinced European. Western European 
standards of justice and democracy should be brought to Macedonia. He says he is 
looking for functional cooperation between Europe and Macedonia. 
“We want to build a good media centre here in Skopje which will serve to represent 
the free, independent, and democratic press, and not as a monument of the past”, he 
says. 
Kerim denies that WAZ wants a monopoly in Macedonia. In his opinion WAZ has 
more than 50% of the shares because the former owners wanted to sell. But he 
admits that “after all, a newspaper is a business affair, and then it is important to be 
able to make decisions.” 
Mr. Kerim is an elusive man, he is handsome and dresses in a well-tailored suit. He 
knows the art of diplomacy, for he is able to say that black is white: “I do not 
understand why the presence of WAZ disturbs the independence of the media. On 
the contrary, it will be a solid guarantee for that.” Kerim is is like a revolving door, a 
key player who carries messages to others.. 
 
Petar Jankovski was the former manager of WAZ in Bulgaria. 
 
As representative of the minority shareholders, Todor Kostadinov (33) is the third 
man at the top of MPM. He also represents the interests of Trifun Kostovski in Skopje 
because he is a representative of Kometal and the Graphic Centre, the printing 
house in which Kostovski holds the majority shares. 
 
Branko Gerovski is minority shareholder and the chief editor of Dnevnik. 
 
 
Printing Houses in Macedonia 
 
There are three major printing houses in Macedonia: two in Skopje and the third, 
Euro 92, is in Kocani, about 100 km to the east. 
Euro 92 was founded by the Dimitrovski brothers with the financial support of the 
Soros foundation. At the time it was to be an alternative to the state-owned printing 
house Nova Makedonija. Vest is printed by Euro 92. 
The Dimitrovski brothers own another printing firm in Skopje, to which Dnevnik is 
minority shareholder. . Dnevnik is printed there. 
The Graphic Centre in Skopje prints Utrinski Vesnik. The majority of its shares is 
owned by Trifun Kostovski. 
At the moment WAZ is negotiating with the printing houses, hoping to purchase at 
least 51% of the shares. WAZ wants to invest 3 million euro to improve printing and 
distribution options, said Bogoev, director of Krug. The printing house is an essential 
part of WAZ strategy. 
 
 
The Case of Nova Makedonija 
 
Nova Makedonija (NIP) is the old state-owned publishing house that had an absolute 
monopoly in Macedonia until the rise of the “independent” newspapers. Nova 



 

 

11

11

Makedonija publishes Nova Makedonija, Vecer (both in Macedonian), Flaka (in 
Albanian), Birlik (in Turkish), and many magazines. It has its own printing facilities. 
The enormous office building with 19 floors in the centre of Skopje also  belongs to 
NIP. 
As early as 1999 there were contacts between the publishing house Nova 
Makedonija and WAZ. Although WAZ was not interested at that time, in 2002, just 
before the elections for parliament, the then government sold Nova Makedonija to a 
Slovenian consortium, Jug-Uslugi. The consortium bought 70% of the shares (for 
$2.25 million) and promised to pay the debts of the printing firm ($10.3) and to 
guarantee employment for at least five years for the 1,400 employees (RFE/RL 
Balkan). But the new company was unable to pay the workers' wages, and following 
the elections of 22 September 2002, the workers went on strike. When the 
government did provide $ 2.1 million for pensions, Jug-Uslugi used this money to pay 
for 70% of the shares. 
Then, in December, the new government cancelled the planned privatization, and the 
case went to court. 
 
At the back of the building there is a large printing operation. The atmosphere in the 
building is like entering the twilight zone, with its dim light, large but silent machines, 
and the overwhelming smell of urine. The director of the printing branch assures us 
that the machines can run 30,000 copies an hour, but there are no clients. In another 
section, small editions of newspapers and magazines are printed every day The runs 
are: Nova Makedonia 2000-2500 copies, Vecer 3500-4000, and Flaka 2000-2500). 
In September  for 6 months the workers have not received any wages from the new 
owner (they have only received about $50 a month from their trade union). They 
publish the dailies and wait to see what will happen next. The office of Flaka, the 
Albanian newspaper, is almost empty. In a large room on the sixth floor some 
journalists work at their computers without a functioning infrastructure - no telephone 
or Internet connections. 
Every day at 10 o’clock the collective, including representatives of the different print 
media, meet on the sixth floor. Most of the people are over forty and have worked all 
their lives for this company. Their situation used to be secure but now it is precarious. 
 
One and a half years ago – when circulation was decreasing –  the Slovenian 
company came along that suddenly promised a golden future for the first five years. 
But it was pie in the sky.  
The former director of NIP, Nikola Tasev, was arrested following an investigation of 
the privatization of Nova Makedonija as well as Besnik Fetai, the former finance 
minister of Macedonia. Fetai is a member of the Democratic Party of Albanians 
(PDSh), . 
 
The court officially declared NIP bankrupt on 22 October 2003.. Its newspapers were 
put up for sale, and in January 2004 the name Nova Makedonia was sold for 5000 
euro to a computer company. Vecer, together with some other publications, such as 
the crossword magazine Kotelec and the cooking magazine Vecer Cooker, were sold 
for 25,000 euro to Idea Plus, a marketing company. It is rumoured that the owner of 
Skopje Brewery – Sveto Janevski – is behind the deal.  Birlik (a Turkish daily) was 
sold to Evro Azija Technika, a large Turkish company, for 2500 euro.  Finally, Detska 
Radost – consisting of three children's publications - was sold to Prosvetno Delo 



 

 

12

12

publishers for 40,000 euro. Detska Radost was the only part of NIP that actually 
made money.  
 
Other publications will be tendered soon. Also the building itself, the print shop, and 
the distribution company will be sold. But the costs are high. Renovation of the 
building and the machines is estimated at 30 million euro. 
 

The legal Situation 
 
Law Regulating Print Media 
 
In Macedonia there is no law regulating print media. A journalist does not need to 
divulge the source of his information. There is no right to respond. The 
responsibilities between publisher and editor are not clear. There are proposals to 
create a law like the existing one for electronic media but there is opposition. “It is not 
the right time now”, says Branko Gerovski, “it will only bring restrictions and we don’t 
want that.” The anti-law lobby seems to be the stronger at the moment. 
 
 
Anti-monopoly Legislation 
 
There is an anti-monopoly law in Macedonia, but it is not effective. A single company 
is allowed to own everything in a given market. Unlike Croatia, where a company's 
share of the market is limited to 35%, Macedonia does not have such a restriction. 
The only restriction is that others must be able to compete. 
In fact, the Monopolies Directorate has no means to prevent a merger. They can 
approve or reject a merger. If the merger is rejected, the company that is under 
investigation can go to court. The Monopolies Commission has no legal instrument, 
only rules. One of the rules states that companies wanting to merge, and the new 
company, must provide information about the merger to the Monopolies Commission 
to enable them to judge whether the new company would restrict competition. 
 
During our visits to the Monopolies Commission we spoke to the director, Panche 
Bardarov, and the head of the unit, Stevica Josifovski. They were investigating the 
WAZ/MPM case. The director emphasized that foreign capital is very welcome in 
Macedonia. And then he showed us that WAZ/MPM now owns 90% of the market. 
Therefore, this was a case that should be reviewed by his commission. He added 
that the companies concerned did not voluntarily provide the information they were 
supposed to, so they were being forced to provide it. A week later this information 
appeared on the front page as the leading article in the economic weekly Kapital. 
At the next meeting the Monopolies Directorate announced organization of a public 
hearing in which the three merging companies, Krug (Dnevnik), Most (Utrinski 
Vesnik), and Oglegado (Vest), and the new company into which they would merge, 
MPM (Media Print Makedonia), had to provide information about the merger, the 
necessity of the merger, and the consequences for competition in the newspaper 
sector. 
It was the first time in the recent history of Macedonia that a foreign company had to 
justify its plans in a public hearing.  



 

 

13

13

The hearing was planned for 21 October, but the commission could not reach 
agreement so they postponed it to 29 October. Although the hearing was public, the 
media were not informed.3  
 
In our interview with Mr. Kerim, he emphasized that WAZ came to Macedonia to 
make money, help the country on its path to democracy, and to join Europe. “With the 
three newspapers WAZ has good partners here and this is why WAZ is investing 
here. However, there is another dimension that is decisive when we talk about 
investments in a country which is in a period of transition, such as Macedonia, and 
that is to strengthen the institutions to consolidate democracy;  in other words, to 
create a constitutional state, and this is not sufficient in the case of Macedonia.” 
This is what Mr. Kerim says as a diplomat. But it does not portray the real situation. 
He was furious that a public hearing was organized by the Monopolies Commission, 
and his lawyers were not able to answer the questions the Monopolies Commission 
put to them.  
 
The Monopolies Commission has not yet reached its final decision on the merger; it 
is waiting for additional information from WAZ. 
 
 
WAZ and the Balkans 
 
The Westdeutsche Allgemeine Zeitung is the second largest newspaper publishing 
group in Germany. In 2001 the volume of its business was 1.9 billion euro. The group 
was founded in 1948 by Erich Brost (1903-1996), a German social democrat, and the 
conservative Jacob Funke. It started with the Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 
which is now a newspaper with a circulation of 750,000. WAZ grew as a result of its 
strategic decision to buy seven regional newspapers in Western Germany as well as 
investing in RTL and the mailing house Otto Versand (it owned 25% of the shares). 
At the end of the 1980s WAZ went beyond the German border into Austria, where the 
group bought 49% of Media Print Austria. In doing so it acquired the Kurier, 50% of 
the shares of the tabloid Neuen Kronen Zeitung (850,000 copies), and 13 regional 
radio stations. Today WAZ is the dominant publisher in Austria. 
Then, in the mid-1990s, WAZ expanded into Southeast Europe, after failing to 
participate in other large media groups in Germany. The fall of the wall and the 
transition from a centralized communist economy to a capitalist free market economy 
in the former countries of Eastern Europe opened up an enormous market for foreign 
investors. 
WAZ invested in Southeast Europe, where, for more than 50 years, the media 
belonged to the state. It bought shares in printing and publishing firms and used its 
expertise in management, circulation, and advertising. Within 10 years WAZ 
developed to the extent that it became number one in the Southeast European print 
media landscape.4 
But criticism threatens. With its money and innovations, WAZ also brings 
redundancies, monopoly, and bankruptcies for other firms. 

                                            
3 The only outsider present at the hearing was the local representative of Press Now. Although the 
representatives of WAZ opposed her presence, she was allowed to stay.  
4 See attachment 1. 
 



 

 

14

14

While salaries have gone up in Bulgaria, so has unemployment. WAZ had to sell a 
large part of its properties because of the monopoly legislation in Bulgaria. Many 
media companies have had to close because WAZ is too strong in the advertising 
market. In January 2003 WAZ Media group Bulgaria opened a new printing house for 
printing local editions of its major national newspapers. “We can barely survive 
because of WAZ’s print monopoly”, says Spas Spasov, marketing-manager of the 
Varna daily Narodno Delo, “but the biggest threat to us is the monopoly of the 
advertising market.” (See IWPR 41.) 
In Croatia WAZ officials claim that Europress Holding owns 35% of the daily 
newspaper market and 46% of the magazine market (see IWPR 419), and this is 
more than the legal limit of 30%. But the government is not trying to contain WAZ. 
The Agency for Protection of Market Competition is allowing WAZ to keep its shares. 
“They have not abused their dominant position”, argues Mladen Cerovac, head of the 
commission. 
WAZ continues to increase its share in the Balkan region. Under the management of 
Bodo Hombach, former head in the cabinet of Gerhard Schröder, former managing 
director of the Stability Pact for Southeast Europe, and since 2002 one of the four 
managing directors of WAZ, the company is expanding in the Balkan region. The 
next region for expansion is Macedonia. 
 

Foreign Investments and WAZ 
 
As shown in a survey conducted in the Balkan countries from January to February 
2002, the Albanian and Macedonian citizens of Macedonia have the lowest level of 
public trust in their government (12%), and they are the most pessimistic about 
economic prospects.5 
Unemployment, poverty, and corruption were identified as the most urgent issues. 
For the Macedonian and Albanian citizens, unemployment is by far the biggest 
problem. The Albanians viewed ethnic conflicts as the second most important issue, 
while the Macedonians identified poverty as the second most important. Both groups 
viewed corruption as the third largest problem. In fact, the Macedonians see this as a 
more significant issue than ethnic conflict, and for the Albanians it is more significant 
than poverty. 
 
There is a clear relationship between the low level of acceptance of the government 
and the high rate of corruption. In the last report of the Commission of the European 
Communities (Brussels 26/03/2003), as well as in last years report of the 
International Crisis Group in Skopje, corruption is like a hungry snake throughout 
society, the government, banks, the tobacco business, the health insurance fund, 
customs, smuggling, and privatization. It even crosses ethnic borders. The ICG report 
points out that in the illegal production and smuggling of cigarettes, Macedonians and 
Albanians work together. . Getting a job, earning money, being allowed to use certain 
facilities, all this is more dependent on knowing members of political parties and on 
connections than on skills. It causes instability and infects society as a whole. For 
example, the owner of the company that rented us a computer experienced a good 
month in September. But he said, “This depends on how things are going at the 
border. When customs simply allows the truck with the computers to pass without 

                                            
5 See attachment 3. 



 

 

15

15

registering the goods we can’t compete." Although there is now an anti-corruption 
commission, people are very cynical. And not just inside the country. Investments 
from foreign capital have come to a standstill. Normally Macedonia receives $50-$75 
million in foreign investments. This amount fell by 60-70% in 2001 and to zero in 
2002. (IMF, 25 June 2002). In addition to the war in 2001, corruption is obviously the 
main reason why investments from foreign capital are being severely curtailed. In this 
situation the WAZ's investment in the three newspapers (at 10 million euro) is very 
welcome. Some people consider the introduction of WAZ to be a positive step 
towards more economic stability and professionalism. The country is eagerly looking 
forward to the wealth of Europe, and WAZ is linked to this. 
 
 
Strategy of WAZ 
 
“WAZ is an independent, neutral media company whose decisions are exclusively 
based on economic and publishing criteria”, stated Erich Schumann, one of the four 
managing directors of WAZ, at a press conference in June 2002. 
Expansion in the Balkan region is generally welcomed by the governments and 
media in the countries. WAZ brings money, know-how, stability, and continuity. 
“The strategy of WAZ is based on their aim to gain a monopoly”, says Horst Roeper,6 
who has been following the development of WAZ for 20 years. He is critical but 
cannot deny that he sometimes admires the extremely clever commercial activities of 
WAZ. He explains how the group developed its strategy in Germany by buying 
regional newspapers as well as smaller ones. Having the facilities to print and 
distribute, they offer opportunities to advertise – attractive in price and quantity – 
advertising packages for the various newspapers owned by WAZ. This is the way 
they compete with other newspapers in the region whose economic situation is 
becoming increasingly difficult from the loss of advertising income. When necessary, 
WAZ severely lowers the price for advertisements and newspapers to take over a 
larger share of the market. They can afford to maintain this for a year, while the 
competitor cannot. Then WAZ offers the competitor the opportunity to cooperate with 
WAZ or join it. 
This strategy was very successfully used in Germany. WAZ even bought up a 
regional newspaper in Bavaria with a circulation of 7,000, just to get a toehold in the 
region. They copied this strategy in Austria with Media Print Austria, and now they 
are beginning to use it in the Balkan region. 
“WAZ is interested in the money and nothing else”, says Horst Roeper. “It wants to 
dictate the prices and therefore it needs a dominant position.” 
When WAZ buys a newspaper, it buys the relationship with a client. This client is not 
so much the reader as the advertiser. The advertisers provide 60% to 75% of the 
income for the newspaper. 
 
 

WAZ and Its Impact on the Media Landscape 
 

                                            
6 

6
 Horst Roeper is a well known German specialist on WAZ. He regularly publishes articles about it 

 



 

 

16

16

Publishers fear WAZ will dominate the advertising market that appeared late in 
Macedonia. Iso Rusi, publisher of the weekly Lobi argues: WAZ will offer advantages 
and eliminate competition. Their advantage is that they can offer their clients a high 
level of circulation for the same or even a lower price. 
Risto Popovski, director of APM (organization for print media) tried to convince the 
members to agree to maintain advertising prices to avoid a price war. Even now, he 
complains, there are official price lists but when it comes to contracts the publishers 
try to attract the clients who offer below market prices. He no longer expects to 
negotiate an agreement among the members. 
WAZ knows it has no strong competitors, and can dominate the market on various 
levels. Probably WAZ will penetrate the local advertising market with editorial pages, 
for example, for Gostivar, Kocani, and others. For major players like Daimler 
Chrysler, WAZ can offer discount packages not only for Macedonia but for the whole 
of the Balkan region. 
 
 
Bodo Hombach in Skopje 
 
At the end of October Bodo Hombach, one of the four managing directors of WAZ, 
was in Skopje to present the group to the public. In addition to this, He also had other 
business to conclude: the deals with the printing houses still needed to be closed 
(these negotiations were taking longer than expected), and the Monopolies 
Directorate was still investigating the monopoly status of the WAZ. 
Nevertheless, the press conference took place, with the entire press attending, and 
Hombach used the opportunity to promote himself and his company as the salvation 
of Macedonia. 
 
 
Monopoly 
 
At the press conference and in several interviews published in Macedonian 
newspapers in the course of the following days, Bodo Hombach denied the fact that 
WAZ wanted to create a monopoly: “The mere thesis of monopoly is in fact dubious. 
WAZ has never had that kind of attitude and has no intention to create that kind of 
policy in Macedonia, too. The readers themselves decide what newspapers to 
choose and the three newspapers which WAZ bought will remain in competition with 
the rest as it was before.” 
WAZ would like to invest more in Macedonia, he said, and he reminded the 
journalists present that half the 15 million euro invested that year as foreign capital in 
Macedonia came from WAZ. More investments in the media (Nova Makedonija) are 
possible “but”, putting pressure on the Monopolies Directorate, “the Monopolies 
Directorate will decide whether we are welcome or not”, Hombach stated. “and if the 
Monopolies Directorate thinks that they are creating a monopoly, the WAZ is 
prepared to leave Macedonia.” 
To dispel any doubts about WAZ planning to monopolize the market, the company is 
prepared to give a written guarantee. 
 
 
Independence 
 



 

 

17

17

“We guarantee a hundred percent independence in the work of our newspapers, 
editors, and at the same time we will oppose every influence on our newspapers. 
WAZ is the first publishing house in Europe that abides by the principles of the OSCE 
concerning freedom of thought and democracy,” stated Bodo Hombach. 
 
The headlines in the newspapers in the days following the press conference give an 
idea of “the freedom of thought and democracy” for the editors. Not a single critical 
word can be found in the articles. 
 
Vecer, 1 November: 
WAZ will abide by the principles of democracy 
 
Utrinski, 1 November: 
WAZ guarantees independence to newspapers 
 
Dnevnik, 1 November: 
WAZ believes in the future of Macedonia in Europe 
 
Makedonia Denes, 1 November, quotes Hombach in the headline: 
The three media will be “unified” only when Macedonia will become World 
Soccer Champion 
 
Dnevnik, 5 November, author Branko Gerovski, editor-in-chief, quotes Hombach in 
the headline: 
WAZ Newspapers will be one hundred percent independent 
 
Dnevnik, 5 November, author Branko Gerovski, editor-in-chief, quotes Hombach in 
the headline: 
I want to help Macedonia to attract investments 
 
 

The Dominant Position of WAZ and the OSCE Representative's 
Reaction to Freedom of the Media 
 
At the public hearing of the Monopolies Commission the OSCE was not present. 
At his farewell meetings in Amsterdam, Moscow, Paris, Washington, and Hamburg in 
2003, Freimut Duve, the OSCE representative to Freedom of the Media, repeated 
again and again: “Especially for the free media, the public debate on weaknesses, on 
strengths, on hopes, and seriousness is the most important point”, and “The main 
danger to what we are talking about today is the killing of pluralism in all our 
societies, in the west and in the east. Now, in the west it is not the government which 
kills pluralism, it is the structure, not only Mr. Murdoch, it is others too who don’t 
believe in pluralistic debate and different argumentation.” 
Duve refers to large media companies that kill pluralism for economic reasons. 
But where was the OSCE when such large media companies, for example WAZ, took 
over 90% of the newspaper market in Macedonia, a country with a weak democracy? 
Freimut Duve in our interview stated: “I, too, think that this is too much, but the 
alternative in these countries is that the owners of the newspapers are criminals. 
They invest laundered money, they have money earned through criminal means from 



 

 

18

18

female slavery, etc. There is no money other than criminal money. We have dramatic 
situations with so-called owners who do not want to say who they are. We have 
criminals who live outside the country (they hide their names), who own a newspaper 
somewhere in the Balkan region. So I prefer foreign investments. At least WAZ says 
who and what it is.” 
 
Rather than objecting to the dominant position of WAZ in the Balkan region, Freimut 
Duve presented a declaration for editorial independence in July 2003. By signing the 
declaration the owners of large foreign media companies confirm that they will not 
interfere in the editorial policy and will guarantee a democratic, non-racist press with 
an open ownership structure.7 
 
Later in our interview Duve justified this step: 
“I have laid down principles of responsibility for the publishers not because of critics 
but because of the uncertainty of Macedonian journalists and politicians referring to 
the role of the WAZ group. And I invited the WAZ group and Springer and a large 
Norwegian group to sign it. ...... We have so many fake publishers in the Balkan 
region who are financed with illegal money or money that comes from prostitution, 
who buy media to promote their own interests. This is the reason why I have said, 
since taking my official position, that I am not against foreign investors. But when a 
respectable western company enters this dark landscape, it has to assume 
responsibility for the quality. And this is a contradiction in itself. I ask them not to 
touch the independence, and at the same time I tell the company it has to pay 
attention to the quality. This is a very complex  detailed level, and I don’t know how I 
would do that. But I have to ask them to take this into account because this is the 
reason, and my hope is that foreign investments will contribute to a more stable 
landscape.” (translated from the original, Freimut Duve, Hamburg, 28/11/03). 
 
These are the key points in his argument: 
• there is no “historical” capital in the Balkan region, the current capital is criminal 
• foreign investments are needed to stabilize the Balkan region, such as those 

already stipulated in the Balkan stability pact 
• Freimut Duve intends to fill the gap between legislation and the principles of the 

OSCE with his declaration of editorial independence. 
 
We perceive the following issues to exist in Macedonia: 
• the declaration was simply a legitimation of the merger of WAZ and the three 

newspapers. WAZ and the editorial offices of the three newspapers used it to 
legitimate the action. 

•  WAZ is a company, as its managing director Schuman said, whose aim is to turn a 
profit. WAZ wants to sell as many newspapers as possible, to attract as much 
advertising money as possible. For this reason WAZ produces “mainstream 
journalism”. With a share of 90% of the market, this can be dangerous for pluralism. 

• Why didn’t the OSCE support a solution that brought money in from within the 
country and know-how from outside? 

• At the time of our research there was a public campaign to turn in weapons. The 
situation is still ambiguous between the Macedonian and the Albanian groups, and 
there is much yet to be done to achieve a civil society. Mile Jovanowski, publisher 

                                            
7 See attachment 4. 



 

 

19

19

of Tea moderna, and his group of journalists began a special campaign: an open 
competition for slogans urging people to turn in their weapons. This was different 
from the official campaign. It gave people a way to express an authentic public 
awareness.  

• The legitimation of WAZ by OSCE discouraged other efforts at setting up new 
newspapers or magazines because WAZ will dominate the newspaper market, the 
advertising market, and the printing facilities. 

• After all, it seems the print media were not “sexy” enough for OSCE extension into 
Skopje. The Monopolies Commission wasn’t taken seriously, and there was more 
interest in covering the development of the electronic media. 

 
Moreover, there is a political dilemma in the OSCE declaration about editorial 
independence. Why did Freimut Duve ask the large media companies to commit 
themselves to such a declaration? In a democratic country editorial independence 
and an open ownership structure are seen as keys to the freedom of the media. 
Macedonia, as a country in transition, still does not have a law that regulates the 
relations between owner and editorial staff or between publisher and editor. Freimut 
Duve wants the international media companies to sign a declaration that would fill 
this gap. Because the state and the institutions are weak, the OSCE counts on the 
goodwill of international media companies. Are there any sanctions if they do not 
conform to this? No! 
But there is a more fundamental issue: politics and state institutions should function 
in the public interest, while a media company functions in its own private interest. At 
times, for some groups in society, these interests come together, but sometimes they 
do not. 
WAZ signed the declaration – which also contains a section about transparency of 
ownership. At the same time, WAZ declines to comment on the relationships 
between the WAZ holding company and its subsidiaries.  
By signing such a declaration, WAZ showed its goodwill, and it uses the declaration 
when it is in its interest.   
The OSCE declaration weakened critics in Macedonia and enabled WAZ to gain a 
clear foothold in the country. 
 
 

Policy of Donors 
 
The international organizations either failed to recognize or did not pay attention to 
the needs and possibilities for improvement for the newspapers at the right time. Our 
information reveals that four years ago, in 1999, the Fund for an Open Society 
Macedonia (FOSIM) took the initiative to install a common distribution system for the 
various independent print products as an alternative to the monopoly position of 
Nova Makedonia with its kiosk system. This initiative was supported by UNESCO 
with a substantial amount of money (300,000 DM). But there were two obstacles to 
realizing this project. First, the publishers could not be convinced of the advantages 
of such a system. As “new capitalists” they insisted on going their own way. Second, 
as Violeta Gligoroska of FOSIM told us, it was not possible to unify the donors behind 
this project. So there was a lack of professional assessment even on the part of the 
international organizations. 



 

 

20

20

What influence does the OSCE declaration on editorial independence have in this 
situation? In view of WAZ policy, most of the media experts argued: “We have to wait 
and see what will happen.” “We have to monitor it.” 

Given such indecision, hopes for a “good WAZ” will be kept alive, and only time will 
reveal what the results of WAZ dominance will bring. It is likely that some way of 
monitoring projects will be set up that will absorb public attention. It is not on the 
agenda to support people who want to initiate a newspaper. The comment often 
heard is: “Just wait another year, and we will see if there is no editorial 
independence.” This policy could lead to stagnation and paralysis. It seems as if 
media experts, the citizens of Macedonia who work for the international 
organizations, have arrived at their own views on the new situation. They are very 
clear, fundamental, and radical in their statements about WAZ, but in the final 
analysis they bring forward their own interests, which include monitoring and 
lobbying. With its declaration on editorial independence, the OSCE has prepared a 
path for the media experts to follow. 

 
The Fund for an Open Society Macedonia is relatively quiet because: 

• there are already many newspapers on the market 
• the publications are no longer in their initial phase, as was the case ten years ago 
• it is much more expensive now to publish a newspaper 
• The Fund  is beginning to shift its activities more towards lobbying. 

 

Conclusions 
 
Up to now Dnevnik, Utrinski, and Vest are well thought of among the public. One 
survey shows their credibility is better than the credibility of politicians.8 
The three newspapers fulfil the function of “the fourth estate” in the democratization 
process in Macedonia better than the former state-owned newspapers like Nova 
Makedonia did. 
 

Improvements 
 
The chief editors of Dnevnik, Utrinski, and Vest consider the take-over by WAZ to 
have been a great success. They stress that the quality of printing and journalism will 
improve. 
 
WAZ is also expected to improve the printing and distribution systems. The former 
co-owners of Dnevnik (SEAF), Utrinski Vesnik (Kostovski), and Vest (Fershped) did 
not have the know-how required to run a successful newspaper, and so they failed to 
take the necessary steps for improvement. WAZ has this know-how. 
 
The chief editors reason along the same lines: WAZ know-how and the higher level 
of job security will improve the level of journalism. By saying this, they diminish 
themselves and abjure their own responsibility in this essential matter. After all, they 
                                            
8   See attachment 2. 



 

 

21

21

are recognized as capable and experienced journalists and present themselves to 
their readership every week in text and image as serious commentators on the most 
important issues! Branko Gerovski: “I am the best!” When we asked them about this 
contradiction, we did not receive an answer. 
 
Klime Babunski, member of the Institute for Sociological, Political and Juridical 
Research, comments on this. For him, the chief editors’ arguments that they would 
be stronger with WAZ aren’t convincing. Babunski claims that they were strong 
enough before. And if they consider the level of journalism to be low, why didn’t they 
improve it earlier? Babunski is well informed about the WAZ strategy, and points out 
that the large media group will be mainly interested in profit. If the low level of 
professional journalism in Macedonia produces a good profit margin, Babunski 
believes that WAZ will not invest to improve journalism. 
 
Furthermore, the Institute for Sociological, Political and Juridical Research in Skopje 
will present scientific data on the quality of journalism when they have finished their 
long-term research project (financed by international organizations including  the 
Fund for an Open Society Macedonia  and Medienhilfe). 
 
 
Editorial Independence 
 
WAZ’s strategy will be a “middle-of-the-road journalism” concerned with the interests 
of its clients, the advertisers. WAZ policy is in favour of commercials. WAZ journalism 
is committed to mainstream views. Editorial independence only exists within these 
boundaries. 
The chief editor does not have the right to decide how many journalists will be 
employed. That kind of decision is the responsibility of MPM (WAZ). If only a few 
writers are responsible for a great many pages, they will not be able to do 
background research. This automatically leads to “press conference journalism”, i.e. 
superficial articles. WAZ is not a good partner in the development of democracy. 
 
There are many doubts among the media experts about the editorial independence. 
Ljubco Zikov, chief editor of Kapital, criticizes the relationship between politicians and 
the WAZ press: “For the first time in the Balkan region there are politicians who hold 
top management positions at WAZ.” 
Srdjan Kerim is managing director of MPM. In fact, he is not a businessman but a 
politician and a good friend of Trifun Kostovski and Bodo Hombach. 
The largest minority shareholder is Trifun Kostovski, member of parliament, whose 
ambition it is to be the next president of Macedonia. 
For Iso Rusi, chief editor of Lobi,, this is not a favourable constellation for an 
independent press: “The power, control, and political ambitions of the very important 
people who are at the top of the WAZ company in Macedonia are potentially 
dangerous.” 
 
In its declaration of editorial independence of 14 July 2003, OSCE addressed the 
international media groups present in Southeast Europe, but this declaration did not 
receive a favourable response in Macedonia. Most of the media experts judged this 
initiative to be a type of “lobbying for Bodo Hombach and WAZ”, but it was not 
opposed by the public. 



 

 

22

22

 
 
The Sale of the Independent Media 
 
What exactly did the WAZ purchase in this deal?  
They did not buy the printing machines (these are in the printing houses, but that is 
another story).They did not buy any buildings (the newspapers don’t have any real 
estate property). Yes, they did buy computers and other office equipment, but these 
are unimportant.  
What the WAZ did buy is the relationship between newspapers and readers or 
advertisers. Part of this relationship includes the quality of printing, distribution, the 
advertising, and the content. WAZ bought ALL this. As the managing director, Erich 
Schumann, says, the aim of WAZ is to turn a profit. And when WAZ bought the 
“independent press” in Macedonia, they bought everything, including the content. So, 
if they consider it necessary, the WAZ will also interfere in the content, despite any 
kind of agreement or declaration. They will always have this power. What can the 
others do without the capital of the WAZ? 
The first signs are there: “in a proposal by the majority shareholder the editor-in-chief 
is replaced, and the minority shareholders agreed unanimously, including the old 
editor in chief”, the former manager and now new chief editor Erol Rozaov told us in 
an unexpected moment of candour. 
The WAZ newspapers did not report on the objections of the Monopolies 
Commission of the Ministry of Finance against the merger, nor did it report on the 
announcement of the public hearing. 
But they printed big headlines on the press conference of 31 October in Skopje with 
Bodo Hombach and Srdjan Kerim. Despite the bold words of the managers of MPM 
and the three editors-in-chief on the guarantees for editorial independence, most 
media experts and scientists do not believe these words. 
 
 
Monopoly 
 
Zikov, Rusi, Risto Popovski (Association of Print media), Gunar Ismaïl, (director of 
the weekly Forum), Professor Vesna Sjopar (Centre for Communications, Media and 
Culture), international law professor Ljubimar Frckovski, and other media experts are 
all afraid that a market monopoly (by WAZ) will replace the state monopoly. As 
Ljubco Zikov stated: “We are going backwards because now we will only have one 
editorial policy in the most important media in Macedonia!” 
They are afraid that other media will no longer be competitive, that pluralism will only 
be on the surface, and that the cause of democracy will not be well served. 
 
 
Recommendations 
 

What can international organizations do?  
- In MPM (WAZ) politicians (Kerim) are prominent at the top of the organization 

and in the ownership structure (Kostovski). The media industry needs 
legislation that guarantees editorial independence and a democratic press. 
The European federation of journalists is working on a statute for editorial 
policy.  



 

 

23

23

 
- The international community should support adoption of legislation to regulate 

monopolies along EU guidelines. 
 

- The international community should insist on openness and transparency in 
the discussions and decisions of the Monopolies Commission. 

 
- In the current situation, the international community should demand fair 

conditions for other newspapers to compete.    
 

- Press Now and other international organizations should object in Brussels (the 
EU) to the monopolization of the newspaper market in Macedonia by an 
international media company from a country that is a member of the EU. 

 
- With the coming of WAZ there now exists an ethnic divide in the Macedonian 

press: the three newspapers in Macedonian have strong financial backing and 
management expertise, while the Albanian newspapers (Flaka and Fakti) are 
in a precarious condition. This can increase the cultural gap between 
Macedonian and Albanian speaking Macedonians.  To improve the chances 
for success of the peace process, conditions must be created to ensure the 
existence of a strong Albanian language newspaper. 

 

Epilogue 

WAZ now owns the successful independent press in Macedonia. 

OSCE and the 30 members of the Balkan Stability Pact support the process of 
democratization, but what is WAZ's role in this? As a West European publisher it 
brings investment and know-how to a post-socialist country. But its almost total 
domination (90%) of the daily newspaper market goes counter to West European 
standards of pluralism. 

Or are these standards changing? 

Over the last decade, in the 1990s, the WAZ group began to invest in the Balkan 
region because expansion in the German market is limited by a law against 
monopoly. This law protects independence and pluralism. But social democratic 
minister Wolfgang Clement in the current German government is working on 
modifying this law in favour of publishers to allow increased concentration of the 
press, providing the editorial policy of the acquired papers remains untouched.9 This 
agrees with the views of social democrat Freimut Duve (OSCE representative to 
Freedom of the Media). Although Duve complains about the international media 
companies' incursions on the editorial independence and pluralism in western 

                                            
9 Frankfurter Rundschau, 19.12.03 Government plans relaxation of fusion control . The Federal 
Ministry for Economic Affairs wants to substantially facilitate newspaper fusions in the future. The firm 
of Wolfgang Clement (SPD) wants to permit take-overs of publishing houses, even in legally 
problematic cases, providing the title and control of content remain with the old owner, report Spiegel 
and Süddeutsche Zeitung. A ministry spokeswoman confirmed only that a ministerial concept had 
been released to fine tune departments. 



 

 

24

24

countries, the OSCE declaration he introduced legitimizes the monopoly position of 
WAZ. 

The three men who play a key role in this policy, Duve, Hombach, and Clement, are 
all members of the same political party, the German social democrats (SPD). 

There is room and a need for a new independent daily in Macedonia. Alexander 
Damovski, former chief editor of Dnevnik, has been negotiating with businessmen 
and friends to finance an alternative daily. Within Dnevnik there is a group of 
journalists willing to join him in this venture, but it is a major financial risk because 
Damovski knows that WAZ is a very strong competitor. He also realizes that if he is 
to have any chance of success, he will need to compete with WAZ now rather than 
next year, when WAZ will be even more established in the market. Damovski recently 
announced he plans to start his newspaper at end of January 2004.  

There are other initiatives as well. The publisher of Lobi, Iso Rusi, is considering 
starting up a daily newspaper in Albanian. The American ambassador Mr. Butler 
announced on A1  TV that he would support the initiative of Mersal Biljali, member of 
parliament for the opposition party, PDP, to launch an Albanian daily. In addition, the 
chief editor of Kapital, Ljubco Zikov, wants to start a Macedonian equivalent of the 
Financial Times. The television channel A1 has been very successful at reporting on 
corruption. All this indicates that while there is indeed room for different opinions in 
this small country, it will now be much more difficult to be successful in the media 
market. 



 

 

25

25

 

Attachments 

 
 
Attachment 1 
 
Media Owned by WAZ in the Balkan Area 10 
 
WAZ Hungary 
 
In Hungary WAZ publishes five regional newspapers: 
 
 
Name Type Circulation Ownership shares 
Naplo newspaper  100% 
Zalai Hirlap newspaper  100% 
Vas Nepe newspaper  100% 
Fefer Megeyei Hirlap newspaper  100% 
Dunaujvarosi Hirlap newspaper  100% 
 
 
WAZ Romania 
 
In Romania WAZ is concentrating on the newspaper market. It has 51% of the shares 
in the newspaper Trustul des Presa National, and, through a joint venture with Trustul 
Mehrh, owns 50% of the shares in the newspaper Romania Libera. 
 
 
Name Type Circulation Ownership 

shares 
Trustul des 
Presa National 

newspaper 85,000 51% 

Romania Libera newspaper 85,000 WAZ via Trustul 
Mehrh 

 
 
WAZ Bulgaria 
 
At the beginning of 1997 WAZ bought the Chassa Press Group, publisher of weeklies 
and dailies, such as the newspaper 24 Chassa. In addition, WAZ bought the 
newspaper Trud. These purchases have made WAZ the owner of the two largest 

                                            
10 See the report of the EFJ (European Federation of Journalists); Eastern Empires, Brussels June 
2003. 



 

 

26

26

newspapers in the country. By 2000 WAZ had invested 50 million euro in the two 
companies. WAZ controls the market of regional newspapers and weeklies through 
joint ventures with the Zeitungs Gruppe Bulgarien, the 168 Chassa Media Group, and 
Media Holdings. Many local and regional print media could not compete with WAZ 
and went bankrupt (including E. Alfandri, the German company Westdeutsche 
Allgemeine Zeitung in Bulgaria, and EJC Maastricht 2002). 
 
 
Name Type Circulation Ownership shares 
24 Tschassa newspaper 150,000 100% 
Utro newspaper   100% 
Dneven Trud newspaper 320,000 70% 
Nosten Trud newspaper 500,00 70% 
Jalt Trud magazine 380,000 100% 
Auto trud magazine 20,000 100% 
Lud trud magazine 31,000 100% 
Zeitung für die Frau magazine 120,000 100% 
168 Tschassa magazine 80,000 100% 
Bulgarische farmer magazine 45,000 100% 
Hi-Club magazine 35,000 100% 
Ideales Haus magazine 20,000 100% 
Mediya Sviyat magazine   100% 
Zeitschrift für die Frau magazine 10,000 100% 
 
 
WAZ Croatia 
 
In 1998 WAZ paid16 million euro for 50% of the shares of the Zagreb Europa Press 
Holding Company, publisher of a newspaper and some weeklies (including Globus, 
magazines for women and teenagers, and the Croatian editions of Playboy and 
Cosmopolitan). 
 

Name Type Circulation Ownership 
shares 

Jutarnji 
List 

newspaper 125,000 50% 

Cosmo-
politan 

magazine 30,000 50% 

Globus magazine 80,000 50% 
Gloria magazine 80,000 50% 
Arena magazine 50,000 50% 



 

 

27

27

Mila magazine 50,000 50% 
Autoklub magazine 25,000 50% 
OK magazine 30,000 50% 
Playboy magazine 30,000 50% 
Astro 
Magazin 

magazine 20,000 50% 

 
 

WAZ Serbia and Montenegro 
 
In 2002 WAZ bought 50% of the shares of the publishing house Politika for 25 million 
euro. Politika publishes the oldest newspaper in the Balkan region: Politika. In the 
new joint venture WAZ and Politika each owns 50% of the shares. The authority of 
each is clearly spelled out in the contract: Politika deals with the editorial side and 
WAZ the investment side. 
 
Name Type Circulation Ownership shares 
Politika newspaper   49% 
Politika Ekspress newspaper   49% 
Sportski Zurnal newspaper   49% 
Svet Kompjutera magazine   49% 
Viva magazine   49% 
Ilustrovana politika magazine   49% 
Huper magazine   49% 
 
 
In 2003, WAZ bought two newspapers: Dnevnik, a regional newspaper in Novi Sad, 
and Vijesti, a newspaper in Montenegro. 
 
And WAZ continues: 
In July 2003, WAZ and a Greek publisher, Lambrakis Dol, decided to cooperate: 
“in order to explore the possibility of developing international cooperation, with the 
view to establishing and reshaping a new European and global communication 
market.” (Lambrakis press s.a., 18.7.2003.) 
“The main shareholders of DOL and WAZ-ZB will consider the possibility of 
establishing a holding company in which Mr. Christos Lambrakis will participate with 
51% and the German company with 49%.” (Lambrakis press s.a., 21.7.2003.) 
 
 
 
 
 
 
 



 

 

28

28

 
 
 
 
Attachment 2 
 
South European Public Agenda Survey (see www.idea.int). 
What the Macedonian public sees as the major issue: 
 
Base: total sample (1,031) Per-

cent 
Unemployment 69.6 
Poverty 41.2 
Corruption 40.1 
Ethnic conflicts 31.7 
Crime 23.2 
Stability of the state 22.0 
Drug and alcohol abuse 11.2 
My country’s acceptance into EU and/or 
NATO 

10.7 

Jobs for our children 10.7 
Legal system 8.5 
Lack of morality 5.4 
Family income 5.0 
Rising prices 5.0 
Educational system 4.3 
Welfare system 4.2 
Inadequate bureaucracy 3.2 
Abandoned children 1.9 
Domestic violence 1.2 
Low credibility of mass media 0.9 
 
 
Total sample (1,031) 
 
%   Corruption Unemployment Ethnic 

conflicts

Poverty Drug 

and 

alcohol 

abuse 

Crime Sta

bilit

y of 

the 

stat



 

 

29

29

e 

SEX Male 45.7 63.9 33.5 36.3 9.7 26.8 20.0

  Female 34.4 75.4 29.9 46.1 12.7 19.6 24.0

AGE 18-29  38.3 70.0 33.6 36.7 10.8 19.5 23.7

  30-44  42.1 71.1 31.9 42.2 13.1 25.0 21.5

  45-59  42.7 70.1 31.4 37.7 12.2 24.0 17.9

  60 + 36.0 65.7 28.8 50.7 7.0 24.8 25.5

RESIDENCE Urban 40.6 69.9 33.0 41.4 11.3 23.5 23.9

  Rural 39.2 69.1 29.5 40.8 10.9 22.8 18.8

REGION Skopje 41.6 68.4 34.2 43.2 10.9 23.3 21.5

  Northwest 

Macedonia 

41.3 59.4 33.0 29.4 11.0 24.9 28.0

  Southern 

Macedonia 

44.4 71.8 30.8 39.8 10.6 14.0 19.1

  Eastern 

Macedonia 

34.7 76.6 28.6 48.0 12.1 28.2 20.3

EDUCATION Primary 

school 

26.6 73.6 26.9 46.4 16.0 21.6 23.7

  Vocational 

school 

40.0 68.3 33.3 43.8 10.6 26.0 21.2

  High school 46.4 68.0 33.9 37.6 9.6 22.1 22.3

  University 

degree 

54.8 69.2 31.5 30.3 6.3 20.9 19.9

SOCIAL 

STATUS 

Category AB 

(high) 

51.4 66.1 30.0 35.9 8.4 24.3 20.6

  Category C 

(medium) 

37.6 67.9 34.2 37.2 12.6 19.7 26.5

  Category DE 

(low) 

36.7 72.4 30.7 46.4 11.4 25.1 19.5

NATIONALITY Macedonian 41.7 72.6 29.9 42.4 11.6 24.7 21.8
 

 Albanian 38.5 61.2 40.2 26.6 11.6 17.1 21.5

 Other 31.0 57.3 33.8 51.7 8.4 19.4 24.7

 Don’t 

know/NA 

31.7 90.3 20.9 64.9 0.0 38.7 19.7

TOTAL  40.1 69.6 31.7 41.2 11.2 23.2 22.0

 
 



 

 

30

30

Attachment 3 
 
 
Principles for Guaranteeing Editorial Independence 
 
Proposed by the OSCE Representative to Freedom of the Media on 16 July 
2003 
 
Over the past years, foreign companies have started investing in the media in the 
emerging democracies. In several countries, foreign ownership is generally high with 
control exercised over the majority of the print media. In the history of Europe’s 
constitutional culture, media play an important and indispensable role for the 
development of our democracies. The role and therefore the responsibility of the 
owners of journalistic media go far beyond other market oriented industrial products. 
In some Western democracies this difference is marked by special tax allowances. 
These are the reasons why the OSCE representative on Freedom of the Media is 
monitoring the situation closely. In general he does not get involved in cases where 
foreign ownership of media is in line with domestic legislation. However, potential 
reasons for concern exist, especially regarding the editorial policies of the journalistic 
media in the light of the often fragile state of democracy and rule of law. On the other 
hand, freedom of the media can be strengthened by investments in the media. 
 
The OSCE representative to Freedom of the Media has approached media 
companies having international business interests to agree to observe the following 
principles: 

• The ownership structure of all journalistic media, including those partly or 
solely owned by foreign investors, must be open to the public. 

• On the editorial independence of the journalistic media, a common code of 
conduct should be reached between the staff and the board of directors on 
basic journalistic principles. 

 
This common code of conduct shall contain at least the following principles: 

• Support for human rights 
• Support for fundamental democratic rights, the parliamentary system, and 

international understanding, as laid down in the United Nations Charter 
• Combating totalitarian activities of any political type 
• Combating any nationalist or racial discrimination 
• Any journalistic media's institutional political affiliation should be clearly and 

publicly stated. 
 
If instances of dismissal of editors-in-chief are controversial, they can be brought 
before the representative to Freedom of the Media, who would, upon request by one 
of the parties involved, act as arbitrator limited to journalistic matters. He or she 
would speak out in favour or against the dismissal on the basis of the journalistic 
principles referred to in mandate1. This, however, shall not affect the right to dismiss 
the editor-in-chief for serious non-journalistic reasons. Furthermore, it shall not 
exclude ordinary jurisdiction. 
Where a company owns more than one publication, it commits itself to safeguarding 
journalistic independence and plurality as a contribution to democratization and to 
strengthening freedom of the media. 



 

 

31

31

 
1 “The OSCE representative to Freedom of the Media may at all times collect and 
receive from participating States and other interested parties (e.g. from organizations 
or institutions, from media and their representatives, and from relevant NGOs) 
requests, suggestions, and comments related to strengthening and further 
developing compliance with relevant OSCE principles and commitments, including 
alleged serious instances of intolerance by participating states which utilize media in 
violation of the principles referred to in the Budapest Document, Chapter VIII, 
paragraph 25, and in the Decisions of the Rome Council Meeting, Chapter X. He or 
she may forward requests, suggestions, and comments to the Permanent Council, 
recommending further action where appropriate.” 
 
 
 
PRESS RELEASE OF THE OSCE 
 
OSCE media representative, media companies, propose principles for guaranteeing 
editorial independence. VIENNA, 16 July 2003 – The OSCE representative to 
Freedom of the Media, Freimut Duve, together with some media companies, has 
proposed a set of principles to guarantee the editorial independence of media in 
Central and Eastern Europe and the former Soviet Union which have been acquired 
by western media groups. "These principles set out the criteria that the media owners 
take upon themselves to adhere to once they are in a position to financially control a 
media outlet in one of the developing democracies," said Freimut Duve. "It is 
important that the new owners understand their responsibility towards the citizens of 
the country where they now own not only a business, but also a public service, 
indispensable to building a pluralistic and open society." 
Among the principles outlined by the OSCE representative were: the need for 
ownership structures to be fully transparent; the establishment of codes of conduct 
governing the relationship between journalists and the board of directors; upholding 
democratic values and openly acknowledging any political affiliation of the media 
concerned. Germany's WAZ-Gruppe and Orkla Media AS of Norway have already 
agreed to support these principles. The OSCE representative plans to start a 
discussion with other media companies in the hope that they will also sign up to 
guarantee the editorial independence of media in the emerging democracies. 
 
Alex Ivanko Senior Adviser OSCE representative to Freedom of the Media, Kaerntner 
Ring 5-7, Top 14, 2.DG 1010, Vienna, Austria.  Tel.: +43-1 514 36 6205, Fax: +43-1 
514 36 6260, E-mail: pm-fom@osce.org. 
 
 



 

 

32

32

 


