
A SCANDAL: HOW DID MORE THAN 168,000 EUROS ENTER THE CASH REGISTER OF THE GERMAN MEDIA GIANT?  
THE GOVERNMENT’S GIFT TO WAZ AMOUNTS TO 3.5 MILLION DENARS 

DIRECTLY AND 6.8 MILLION “INDIRECTLY'! 

 

  

 
Lobi nr 140, October 21, 2003 

1. 

“Utrinski vesnik”, with the first allocation according to a government decision from the 25th of June, published in “The 

Official Gazette of The Republic of Macedonia” on the 3rd of July 2003, that became effective “one day after the 

publication date”, which means on the 4th of July 2003, was given 3,800,000 denars (61,091.5 euros, as calculated by the 

average exchange rate of the National Bank of Macedonia when this article was written). 

2. 
“Vest”, with the same allocation by a government decision published in 'The Official Gazette” and so on, was given 

3,000,000 denars (49,020 euros). 
3. 
“Dnevnik”, with the “Decision on allocation of the unallocated assets-transfers to the publishers” of the Government of 

the Republic of Macedonia on the 28th of July 2003, published in the “Official Gazette of the Republic of Macedonia” 

from the 31st of July 2003 that became effective on the 1st of August 3003, was given 3,500,000 denars (57,190 euros). 
4. 
From the front pages of “Dnevnik” and “Utrinski vesnik” from the 29th of July 2003 it can be seen that WAZ has finally 

bought the three daily newspapers in Macedonian language that have the biggest circulation in Macedonia. It is assumed 

that the purchase had taken place a couple of days before. According to the Monopoly Administration of the Republic of 

Macedonia this happened on the 24th of July 2003. 
  

What can be concluded of all this? 

1. 
That the decisions to allocate funds from the budget to “Vest” and “Utrinski vesnik” were made and became effective 20 

days before these newspapers were bought by WAZ. 
2. 
That 51,190 euros of public funds were given to “Dnevnik” when it was in the ownership of WAZ for at least 10 days 

already. 
Or: 
The Government of the Republic of Macedonia directly endowed WAZ with 3,500,000 denars, 

and 'indirectly" with another 6,800,000 denars! 

Take a good look at the facsimiles of the issues 44 and 51 of this year's “Official Gazette of The Republic of 

Macedonia” which carried the decisions “on allocation of assets-transfers to newspaper and magazine 

publishers for 2003” and “on allocation of unallocated assets-transfers” to the same publishers for the same 

year. Than take a look at the front pages of “Dnevnik” and “Utrinski vesnik” of July 29, 2003. From the two 

decisions made by the Government, regarding the allocation of budgetary funds to the newspapers, besides 

the amounts, it can be undoubtedly ascertained that:  



 (Things could get even more complicated or maybe turn out in favor of the Government if the Information Agency of 

the Republic of Macedonia announces the amount of the funds given and the time when they were transferred to 

“Utrinski vesnik”, “Vest” and “Dnevnik”)  


