
 
 
 

 
 
 
 

European Federation of Journalists 
 
 
 
 

EASTERN EMPIRES 
 
 

FOREIGN OWNERSHIP IN CENTRAL AND EASTERN 
EUROPEAN MEDIA:  

Ownership, Policy Issues and Strategies 
 

 
 

 
 

With the support of the European Initiative for Democracy and Human Rights 
 

 
 
 
 

Brussels, June 2003 
 



 - 2 -  
 
 

 
TABLE OF CONTENTS 

 
Preface          4 
Introduction         5 
US Media groups        11 
 
I. Bosnia-Herzegovina        16 
 
II. Bulgaria         17 
 
   A. German owners     17 
   B. Greek owners     18 
   C. Non-European owners    19 
   D. Conclusion      19 
 
III. Croatia         20 
 
   A. German owners      20 
   B. Finnish owners     21 
   C. Austrian owners     21 

D. Conclusion      22 
 
IV. Czech Republic        23 
 
   A. German owners     24 
   B. Swiss owners     27 
   C. Finnish owners     27 
   D. French owners     28 
   E. Conclusion      29 
 
V. Estonia         30 
 

A. Norwegian owners     30 
   B. Swedish owners      31 
   C. Conclusion      32 
 
VI. Hungary         33 
 
   A. German owners      33 
   B. Finnish owners      35 

C. Swiss owners     36 
D. French owners     36 
E. Luxembourg owners    37 
F. Swedish owners     37 
G. Conclusion      37 

 
VII.    Latvia       39 
 

A. Swedish owners      39 
   B. Conclusion      39 
 



 - 3 -  
 
 

VIII.    Lithuania      40 
 

A. Norwegian owners     40 
   B. Swedish owners      40 
   C. Conclusion      40 
 
IX. Poland         41 
            

A. Norwegian owners      42 
B. German owners      42 
C. Swiss owners     45 
D. Swedish owners     46 
E. French owners     46 
F. Luxembourg owners    47 
G. Conclusion      47 

 
X. Romania         49 
 

A. German owners     49 
   B. Swiss owners     50 
   C. Finnish owners     51 
   D. French owners     51 
   E. Non-European owners    52 
   F. Luxembourg owners    52 

G. Conclusion      52 
 
XI.    Serbia       54 
 
   A. German owners     54 
 
 
 
XII.    Slovak Republic     56 
 

A. German owners     56 
   B. Swiss owners     58 
   C. Finnish owners     58 
   D. UK owners      59 
   E. Non-European owners    59 
   F. Conclusion      59 
 
XIII.    Slovenia      60 
 
   A. German owners     60 
   B. Swedish owners     60 
   C. Austrian owners     61 
   D. Conclusion      61 
 
Some Conclusions        62 
 
Annex: European Federation of Journalists (EFJ) Policy Position  64



 - 4 -  
 
 

PREFACE 
 
In 2002 the EFJ published a report entitled European Media Ownership: Threats on the 
Landscape. The report was part of an EFJ project about the impact of globalisation on 
European media, focusing on a survey of media ownership within, mainly, European Union 
countries. 
 
This second report complements the other by analysing media ownership in Central and 
Eastern European (CEE) countries, including the countries, which will form part of an 
enlarged European Union. The report presents startling details on the extent of foreign 
ownership and highlights a number of important trends and policy issues that are having an 
impact on the development of media policy and media ownership within these CEE countries 
and in the European Union in general. 
 
Foreign investment in CEE countries can bring benefits in terms of greater resources, 
improved management and increased independence from national political elites. However, 
there are also strong indications that aggressive commercial policies are being pursued at the 
expense of journalistic standards, threatening pluralism and undermining journalists’ 
professional and social rights.  Journalists in CEE countries are particularly vulnerable to this 
downward pressure due to the weaknesses of their trade unions.   
 
In response to such threats, the EFJ is demanding an urgent trade union building campaign 
with the support of established unions in the parent companies. In particular, the EFJ 
promotes the use of European Works Councils in order to develop trans-national bodies for 
staff representatives. 
 
Another concern is the role and impact of US media within Europe.  This has been the subject 
of intense debate over the years, starting with the rise of Hollywood, the international 
popularity of its films from the 1940s and its impact on filmmaking in European countries, 
through to the emergence of global media groups like Viacom, AOL Time Warner, Disney and 
News Corporation today. 
 
This report analyses both the encroachment of major European media groups into the CEE 
countries and the extent of US media ownership and influence within the region.  The report 
also focuses on CEE countries media as the enlargement of the European Union begins; the 
potential threat of the new round of General Agreement on Trade in Services (GATS) 
negotiations to public service broadcasting; the shape and content of a revised Television 
Without Frontiers directive; and the lobbying by US government, media and advertising 
organisations to ensure media policy outcomes favourable to their interests. 
 
Sections of the report, dealing with European ownership in CEE countries, were diligently 
researched and written by Adrien Collin, who worked for three months at the EFJ/IFJ. 
Granville Williams added to this material, contributed the introduction and material on US 
media ownership in CEE countries, and edited the final text for publication. 
 
This work demands regular updates, as changes in the structures of media ownership occur 
almost daily and thus the EFJ and IFJ will produce regular web-based updates (www.ifj.org). 
A difficulty in finding correct data is another problem found especially in South Eastern 
Europe, where lack of transparency is still the rule and not the exception.   
 
The report is a product of the IFJ’s Media for Democracy in Southeast Europe project, which 
is supported by the European Commission. 
 
Oliver Money-Kyrle             Renate Schroeder 
Projects Director      European Director 
 
 
June 2003 
 



 - 5 -  
 
 

 
INTRODUCTION 

 
Donald Rumsfeld, the U.S. Defence Secretary, made his controversial remarks about 
‘Old’ and ‘New’ Europe when he divided CEE countries into sceptics and supporters of 
U.S. policy towards Iraq. He briefly drew attention to a region of Europe which 
otherwise receives scant attention either in news coverage or in the business press. 
But an enlarged European Union will include 450 million citizens and accrue 20% of 
global economic activity.  Indeed one CEO (Chief Executive Officer), Jeffrey Immelt 
of General Electrics, believes that the new states joining the European Union could 
prove, in the short term, to be a more lucrative market than China. (Media Tenor, 
2/2003, p 15)   
 
This report is one contribution to closing the information gap and building awareness 
of one aspect of economic activity in CEE countries, which few people are aware of – 
the growing domination of the media by foreign media groups through a process of 
market colonization which has taken place since 1989. This report provides dramatic 
evidence of the sheer scale and domination of sections of the media by foreign 
media groups, which have moved into many CEE countries. The old state monopoly 
of sections of the media, particularly the press, has been replaced by commercial 
monopolies.  
 
The enlargement of the European Union poses particular problems and raises issues 
in terms of media concentration and the promotion of policies to protect media 
diversity. The CEE countries, which will form part of an enlarged European Union, 
comprise: Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, 
Romania, Slovakia and Slovenia. (The other countries, Cyprus, Malta and Turkey fall 
outside the remit of this study).     
 
Within these CEE countries there are wide variations in attitudes and policies towards 
media regulation, ownership, and the status of public service broadcasting. For 
example, in Poland a parliamentary inquiry has been taking place since February into 
allegations that Lew Rywin, a film producer, solicited a bribe of some $17.5m on 
behalf of the ruling (ex-communist) Democratic Left in return for amendments to a 
proposed media law that would let Agora, publisher of Poland’s best-selling daily 
newspaper, Gazeta Wyborcza, move into television.  The inquiry is exposing murky 
ties between politicians, media companies and regulatory officials.   
 
The regulatory bodies that have been established to oversee broadcast media are, in 
many CEE countries, appointed by political elites who want to ensure continuing 
control over areas of the media. This trend raises issues of democratic accountability 
and transparency in the appointment of people to oversee the work of these bodies, 
and the basis for the allocation of broadcasting licences. 
 
The report documents the role and involvement of foreign company ownership of the 
media in the CEE countries poised to join the EU. The main investors are media 
groups from Germany, Scandinavia and Switzerland.  However there is an increasing 
presence of US-based global media groups (Viacom, Disney, AOL Time Warner), 
other US-owned groups (Scandinavian Broadcasting Services, Central European 
Media Enterprises), along with a plethora of advertising agencies and lobbying 
groups keen to pursue policies which promote growing commercialisation and 
deregulation of the media and challenge restrictions on advertising.  This aspect of 



 - 6 -  
 
 

American activity and influence conflicts with the principles, which have guided the 
development of media policy within the European Union.   
 
One of these principles, embodied in Article 10.1 of the European Convention on 
Human Rights, guarantees the right to freedom of expression. Judgements by the 
European Court of Human Rights give increasing weight to the social, cultural, 
political and democratic role of the media.  As a recent report comments, ‘Article 10 
of the Convention not only enshrines an individual right to media freedom, but also 
entails a duty to guarantee pluralism of opinion and cultural diversity of the media in 
the interests of a functioning democracy and of freedom of information for all.  
Pluralism is thus a basic general rule of European media policy.’ (Media Diversity in 
Europe, Council of Europe, 2002, p.7)  
 
Cultural diversity, and the importance of European media reflecting cultural diversity 
as an integral part of European identity, is also an important concept.  It was one 
reason for the Television Without Frontiers directive, first implemented in 1989, 
which required broadcasters to transmit at least 50% of European originated 
programmes on their channels.  There was an important qualifier, ‘where 
practicable’, which has allowed U.S. film channels and channels aimed at children like 
Nickelodeon, Fox Kids and Cartoon Network, transmitted by cable and satellite, to 
ignore this.  It is also important to remember that the phrase was inserted as a result 
of a heavy piece of American lobbying when President Ronald Reagan telephoned 
Margaret Thatcher asking her to intervene in the directive’s wording.  It was the then 
Foreign Secretary, John Major, who had the clause inserted. (John Cole, As It 
Seemed To Me, 1995, p.247) 
 
The view of American media groups, and successive American governments, has 
been that broadcasting should be treated like any other commercial activity, (for 
example goods or services), and that quotas such as those imposed by the TWF 
directive are anti-free trade and should be discarded.  There is at present an intense 
effort going on to weaken the TWF directive (already delayed – it was meant to be 
revised and implemented in December 2002 and the new deadline is the end of 
2003).  This is relevant to the CEE countries joining the enlarged EU because, as part 
of the accession process, they are required to incorporate the directive into their own 
broadcasting law. 
 
One of the key areas lobbyists are focusing on is advertising.  Advertising is at the 
centre of a commercialised culture, but it doesn’t just happen; it requires advertiser-
friendly policies and regulations to allow it to flourish.  One objective of groups like 
the World Federation of Advertisers is to move from regulation to self-regulation and 
get what it sees as the restrictive controls and limits on advertising removed from a 
future TWF directive.  This issue has generated lobbying activity from a coalition of 
interests, including companies, which use television to advertise their products to 
children, advertising agencies, and global media groups with a proliferation of 
channels aimed at children.   
 
It is clear that the U.S. commercial broadcasting model stands in stark contrast to 
the concepts of media pluralism and diversity, which still shape debates on media 
policy in Europe.  The U.S. has also been a driving force on trade liberalisation 
through the WTO (World Trade Organisation) and GATT (General Agreement on 
Trade and Tariffs).  
 



 - 7 -  
 
 

In the current round of GATS negotiations its position is that it favours complete 
liberalisation of trade in audiovisual goods so that the sector would be treated like 
any other commodity or service. The European Union on the other hand believes that 
the audiovisual field has a special position, and should be totally exempt from any 
liberalisation measures.  There is also a concern that liberalisation would also 
accelerate the ‘Americanisation’ of culture and the loss of European national and 
regional cultural values. 
 
What is interesting however is that the main focus of US-based media groups has 
been in the film and audio-visual areas of the media, rather than the print media.  
Indeed Marty Pompadur, Rupert Murdoch’s News Corporation European chairman, 
has explicitly excluded this area for expansion: ‘We are not interested in non-English 
language publishing – it’s too political to own newspapers in some European 
markets.’  It has been European-based media groups, which have been in the 
forefront of expansion into print media ownership in CEE countries. 
 
PRESS CONCENTRATION: THREATS TO PLURALISM    
 
There is a clear issue of concern about the high levels of ownership of local, regional 
and national newspapers and magazine publishing in CEE countries by European 
media groups.  For example, the domination of the German print media group, 
Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), in Bulgaria and a number of other CEE 
countries and the Bavarian-based PNP in the regional press of the Czech Republic 
and Poland. Bertelsmann also have maintained a presence through their print 
division, Gruner + Jahr. The Norwegian media group, Orkla, owns or has a majority 
share in one national and 13 local newspapers in Poland.  Other Scandinavian groups 
are active in the Baltic CEE countries and the Finnish media group, Sanoma, through 
its magazines division, operates in five CEE countries. 
 
In some CEE countries European media groups have taken control of national 
newspaper titles but in the main the dominance rests in regional press ownership. 
The regional press plays a crucial role in the dissemination of news and information.  
Indeed the key democratic notion of local and regional newspapers is that they have 
their roots in the locality, and are identified and report on the range of life – social, 
political, economic and cultural – of the town or region they are based in. If local 
papers are part of larger foreign-owned groups, key decisions about investment and 
staffing are likely to be taken by owners in another country, and this crucial 
relationship is weakened or disappears as commercial considerations become 
dominant.   
 
In addition there is the danger that as media groups from elsewhere in Europe 
acquire newspapers in CEE countries, they do not pay enough attention to training, 
pay and the status and independence of journalists in carrying out their work. The 
gap between practices in the country of origin, where social partnership agreements 
with journalists and their trade unions may be well established, and those in media 
operations in CEE countries, can be very wide. 
 
Of course the ownership of large sections of regional and local newspapers by one 
newspaper group is not specific to CEE countries.  Horizontal integration is common 
in all newspaper markets, particularly regional markets.  Chain ownership of clusters 
of titles spreads the costs of producing a newspaper because printing, marketing, 
advertising sales and other tasks can be centralised and cost savings achieved across 



 - 8 -  
 
 

the production chain for all newspapers owned by the organisation.  We can see this 
clearly in operation by analysing the strategies and ownership patterns of newspaper 
companies, which have moved into CEE countries. 
 
Where media groups do own national newspapers in CEE countries they have other 
important responsibilities in terms of the role of the press as a watchdog and 
investigator of abuses of power by political groups, governments, business or other 
agencies.  There are particular problems in the transition of ownership from 
newspapers formerly under the strict control of the state in Communist regimes. It is 
important for editors and journalists to have a clear sense of their vital democratic 
role to provide accurate, independent reporting, free from political pressures, but 
also to resist the temptation, for political or commercial considerations, to self-censor 
reports which might cause problems with power structures within a country.  
  
THE MAIN PRINT MEDIA GROUPS IN COUNTRIES 
 
Passauer Neue Presse (PNP) 
This group is one of the largest publishers of regional newspapers in Europe.  Apart 
from its operations in Germany (Passauer Neue Presse: 15 local editions and a daily 
circulation of 180,000) and Austria (Oberösterreichische Rundschau: a weekly with 
12 regional editions in upper Austria and a Sunday free paper delivered to 500,000 
households in the same region) the group has furthered its ownership of titles in the 
Czech Republic, Poland and Slovakia. 
 
VGP are based in the Bavarian city of Passau, (near the border to Austria and the 
Czech Republic), and from 1990 started to acquire regional daily publishing rights in 
Bohemia.  In the mid-1990s, it obtained titles in Prague and in 2001 the last 
independent regional titles in Moravia coupled with two national dailies in Prague, 
giving it almost 100% of the regional newspaper market, and a part of the national 
newspaper market.  
 
WAZ  
The German media giant, Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), has a 
European empire of more than 130 newspapers. The group expanded through the 
acquisition of regional papers in West Germany and Austria and, post-1989, in CEE 
countries.  It is the second largest German newspaper publisher, after Axel Springer. 
 
One of WAZ’s four managing directors, Bodo Hombach, and the former coordinator 
of the Stability Pact for Southeast Europe, is clear about the potential for further 
commercial expansion in the enlarged EU, possibly in cooperation with other German 
publishing houses. Recently WAZ, already co-owner of the Belgrade daily, Politika, 
acquired the Podgorica daily, Vijesti, and there are reports that it wants to acquire 
another Serbian paper, the Novi Sad daily, Dnevnik. 
 
In terms of his approach to publishing, Mr. Hombach stresses a much sharper 
commercial approach and also highlights cooperation with advertisers.  He believes 
that regional newspapers have to change from being just carriers of local and 
regional news in order to attract more readers. 
 
WAZ sits in a dominant position in Bulgaria due to its ownership of the Bulgarian 
News Group and through its control of the 168 Chasa Media Group and Media 



 - 9 -  
 
 

Holdings.  It has the two largest and most influential dailies, 24 Tschassa and 
Dneven Trud, and dominates regional newspapers and magazine publishing.  
 
In Croatia WAZ has a 50% stake in Europa Press Holdings (EPH) and publishes 
two dailies, and 11 magazines, including the weekly news magazine, Globus.  The 
Trade Union of Croatian Journalists (TUCJ) has recently signed an important 
collective house agreement with EPH. 
 
WAZ also publishes five dailies in Hungary and has a stake in two Romanian 
newspapers.  
 
Axel Springer Verlag 
Axel Springer Verlag claims to be the largest newspaper publishing company in 
Europe.  Bild is the best selling national daily in Europe, with sales of around 4.5m.  
There are reports that the company intends to launch a Polish edition of Bild in about 
12 months time.  Apart from Hungary, where Springer publishes eight daily regional 
papers and one Sunday title, its main focus in CEE countries is magazine publishing.  
It publishes 16 magazines in Hungary, 14 in Poland and 8 in Romania but it is active 
in other CEE countries as well. 
 
Ringier 
In the late '80s, Switzerland largest publishing house Ringier, took advantage of the 
opportunity to invest in Central and Eastern Europe's newly liberalised markets. 
Today, Ringier publishes more than 20 newspapers and magazines in Romania, 
Slovakia, the Czech Republic and Hungary.  
 
Orkla 
Orkla Media is a division of a Norwegian conglomerate.  It has newspaper interests 
in Denmark, Norway and Sweden and owns the largest regional newspaper in 
Lithuania, Kauno diena.  It also owns two regional newspapers in the Ukraine. 
 
In Poland Orkla owns 51% of Presspublica, publisher of the Warsaw-based national 
broadsheet daily, Rzeczpospolita.  It also owns 13 local daily newspapers, and 
recently purchased Gazeta Lubuska, one of the country's largest local newspapers, 
making it one of Poland's biggest media groups with a market share of 23%. 
 
A European Works Council was established in March 2001, covering Denmark, 
Sweden and Norway and links are now being built to bring the Polish employees of 
Orkla into the EWC.  Orkla Media have also issued an important document stating 
its publishing principles, which are very relevant to the environment within which 
newspapers operate in CEE countries, but especially regarding its papers in the 
Ukraine. 
 
PUBLISHING PRINCIPLES FOR ORKLA MEDIA 
• Orkla Media is dedicated to defending freedom of speech, freedom of the 

press, freedom of information and the values of democracy. 
• Orkla Media respects, within this framework, the identity and local traditions 

of its publications and, regardless of ideology, defends and supports their 
freedom and independence. 

• Orkla Media respects the principles of journalism in the democratic world and, 
within the framework of the objects clause of its individual publications - as 
well as joint editorial declarations - defends the independent position of the 



 - 10 -  
 
 

editor.  Neither governments, owners, advertisers nor any other interest 
groups are entitled to interfere. 

 
The company intends to implement these principles throughout the whole 
organisation through seminars and briefing meetings, and violation of the principles 
will not be tolerated.  They provide a model, which other international media groups 
operating in CEE countries should emulate. 
 

US MEDIA GROUPS: OWNERSHIP AND STRATEGIES 
 
In terms of U.S. exports, film and television products rank with aircraft sales as the 
top categories. The U.S. government, trade organisations like the Motion Picture 
Association of America (MPAA), and global media groups like Viacom and AOL Time 
Warner, are not disinterested bystanders in terms of the way legislation at national 
and European level develops.  They all actively lobby in different ways to ensure the 
protection of U.S. media interests. Four factors are important in assessing the role 
and impact of U.S. media within CEE countries. 
 
First of all, one of the unintended consequences of the 1989 TWF directive was that 
the policy to allow Europe-wide satellite networks was seized by a new generation of 
broadcasters, and this resulted in the development of a number of satellite and cable 
channels which relied heavily, or exclusively, on U.S. programming. Many U.S. media 
groups based their Europe-wide operations in the United Kingdom because during 
the 1980s the Conservative government under Margaret Thatcher adopted 
broadcasting deregulation.  
 
Secondly, there are a number of U.S. media companies which own television, radio, 
publishing and other media outlets, like outdoor advertising, within Europe.  These 
we document below. 
 
Thirdly, there is the promotion and sale of U.S. television programming to different 
media organisations, which want to show U.S. films and television series on their 
own national channels.  The TWF Directive has the 50% quota on European 
broadcasting for economic and cultural reasons precisely because there was a fear 
that otherwise US programming would become dominant over European 
broadcasting systems. 
 
Finally, there is the link between what is a central feature of U.S. media – the 
delivery of audiences to advertisers to sell their products – and the concerns of U.S. 
advertising and media groups to lobby for the relaxation of advertising controls both 
on terrestrial television and on new media, including the Internet and interactive TV, 
within the European Union.  Whereas some European CEE countries limit or even 
ban advertising on programmes watched by young children, U.S. media groups see 
children as an important commercial market, and oppose such limitations on 
advertising.  Globalisation means that brands seek to find new ways to reach 
audiences including product placement, and the marriage of editorial/entertainment 
and commercialism.  In the U.S. Robert McChesney and John Bellamy Foster have 
documented the disturbing extent of this commercial tidal wave and its impact on 
U.S. media. (Monthly Review, March 2003)   
 



 - 11 -  
 
 

 
U.S. MEDIA GROUPS 
 
Viacom  

It is one of the top five global media groups, providing a number of thematic 
channels across CEE countries.   
 
MTV has a ‘think globally, act locally’ philosophy and MTV Europe was 
launched in 1987, and distributed by cable, satellite and terrestrial services.  
It is now broadcast on every digital platform in Europe and in May 2002 
launched its latest, MTV Romania, which combines locally-produced 
Romanian-language programming, a music play-list tailored to Romanian 
music tastes combined with MTV’s international programme inventory.   
 
Other channels include Nickelodeon and Noggin for children, Comedy 
Central, the movie channels Showtime and The Movie Channel.  All of 
these channels can draw on the films and programmes which Viacom has 
through its ownership of Paramount Films, the U.S. CBS television network 
and a huge array of publishing, radio and other media assets. 

 
The Walt Disney Company 

A paradigm of the global media company, present in every sector of media 
activity: film and television production (owners of the U.S. television network, 
ABC), broadcasting (both free-to-air and thematic), home video, licensing, 
merchandising and theme parks. 
 
The Disney Channel was launched in the UK in 1995 and its strategy is to 
either make a local language feed available, (beamed in via satellite), or to 
place a block of programming on a network, which is branded with their 
name.   
 
Disney also acquired Fox Family Worldwide in 2001 and has a majority 
stake in Fox Kids Europe, based in Amsterdam. It has channels in Poland 
and Romania, and is also the largest distributor of children’s programming in 
Europe, with distribution in over 50 CEE countries in Europe and the Middle 
East. 

 
AOL Time Warner  

Loaded down by a massive burden of debt and the collapse of the share price 
value of AOL, the company is still a major global player.  AOL Time Warner 
Europe is the division, which coordinates its European operations. 
 
The following divisions are active in CEE countries: 
- HBO is available in Bulgaria, Czech republic, Hungary, Poland, Romania and 
Slovakia;  
- New Line Cinema Czech Republic, Hungary and Poland; 
- Time Inc Hungary, Poland, Romania; 
- Turner Broadcasting. Cartoon Network draws on the Hanna Barbera, 
Warner Bros and MGM animation library.  It started satellite feeds in Europe 
in 1994, has eight branded channels and is available across all CEE countries; 
- Warner Bros Entertainment Czech Republic, Hungary, Poland; 
- Warner Music Czech Republic, Hungary, Poland, Slovakia. 



 - 12 -  
 
 

 
 
Liberty Media 

Based in Denver, Colorado the company is run by John Malone, who built up 
his cable empire, TCI, in the U.S. before selling it to the giant telecoms 
group, AT&T, for $54bn in 1999. Liberty Media has a 76% stake in the pan-
European cable group, UPC, through its cable subsidiary, UnitedGlobalCom 
(UGC). UPC also has a 20% stake in SBS (see below).  However UPC, the 
largest cable company in Europe, is in a precarious financial position and is 
going through a financial restructuring which will leave Malone with a 50% 
share.  Liberty’s head of investment, Mike Erickson, said, ‘When we first 
looked at Europe the pie was quite big; unfortunately it isn’t anymore.  
Fundamentally we’re an opportunistic company and opportunities are now 
cropping up in the U.S. that weren’t there before.’ 
 
UPC is present in 17 European markets and in May 2002 had about 8.5m 
subscribers to its cable services.  In CEE countries it is active in the Czech 
Republic, Hungary, Poland, Romania and the Slovak Republic.  John Riordan, 
the President of the European Cable Communications Association (ECCA), is 
also the CEO of UPC.  The ECCA conference in Prague (9-11 April) had the 
theme Broadband Cable in an enlarged eEurope. 

 
Central European Media Enterprises Ltd (CME) 

A Bermuda-based company, run by Chief Executive and multimillionaire, 
Ronald Lauder, operates commercial television stations in CEE countries, with 
controlling interests in five leading stations: Slovakia, Markiza TV (80%) and 
KANAL A (90%); Slovenia, POP TV (86%); Romania, PRO TV (66%) and 
Ukraine, Studio 1+1 (60%) 
 
CME also started TV Nova, in the Czech Republic in 1994, as a joint venture 
with six Czechs and Slovaks.  The station, broadcasting popular 
programming, (including pornography), accounted for an astounding 70% of 
the audience at one stage. Vladimir Železný one figure who came to 
prominence, took control of the TV station from CME.   
 
Lauder filed a complaint in August 1999 against the government for a breach 
of an investment treaty signed with the US government in 1991. The long 
and tortuous dispute with the Czech government and regulatory authorities 
for compensation was completed when an international arbitration panel 
ruled in March 2003, that the Czech government must pay CME compensation 
of €270m ($355m) for failure to protect CME business activities in the Czech 
Republic.  Fred Klinkhammer, CME chief executive, said it was unlikely that 
that CME would resume operations in the Czech Republic but hinted that CME 
would bid for a TV licence in Croatia and explore other opportunities in Latvia, 
Poland and Hungary. 

 
Scandinavian Broadcasting System SA 

A Luxembourg registered company but U.S.-controlled and run by Executive 
Chairman, Harry Sloan.  SBS was founded in Scandinavia, where it has 19 
radio stations in Denmark, Sweden and Finland. It expanded by buying TV 
stations in Belgium and the Netherlands. From 1998, it began to acquire 
stations in Hungary and Slovenia, followed by Poland, Romania and Hungary.   



 - 13 -  
 
 

 
In its 2001 report, filed by the Securities and Exchange Commission in May 
2002, UPC Investments, a subsidiary of the cable company UPC owned by 
John Malone’s Liberty Media, had a 21.2% share in the company. Another 
investor is CanWest (7.2%). The company has 12 television and 20 radio 
stations across 11 CEE countries in Europe and claims a ‘European 
broadcasting footprint reaching 140 million people’ with ‘entertainment driven 
programming focusing on young target groups’.  In CEE countries, it has 
interests in three television stations which all have the same formats and 
approaches as entertainment and game shows like Who Wants To be A 
Millionaire?, Kids Say The Darndest Things and blockbuster movies.  SBS has 
deals with major Hollywood studios like Warner Bros and Dreamworks, and 
rights to ENDEMOL formats, which enable it to do this.  SBS has a policy of 
group-buying, which enables it to use television and film products acquired 
internationally on its different channels.  The company report states that 80% 
of programming hours were filled with international acquisitions, while locally 
produced programming only accounted for 20%.  Interestingly the report 
states that this 20% of locally produced programming represented 61% of 
total programming costs but ‘locally produced programming generates an 
audience magnet effect’ and reinforces the local image of the station. 
 
The SBS report also goes into detail about another service, i.e. as a leading 
provider of subtitling and localization services in Europe, through a company, 
Broadcast Text International, which has approximately 35% of the 
international broadcast sub-titling market in Europe. ‘Feature films and 
successful international series are acquired and then subtitled or dubbed into 
the local language.  Their suppliers include: Paramount, Dreamworks, the 
Walt Disney Company, Sony Television, Universal Studios, Time Warner, 20th 
Century Fox, the BBC (United Kingdom), Beta-Taurus (Germany), Venevision 
(Venezuela) and Protele (Mexico).’ 
 
SBS also have an agreement with Viacom to broadcast rights of the 
Paramount Television group which gives access to 14,500 series episodes and 
2,000 films.  Clearly SBS is a major conduit for the provision of a range of US 
programming for its own stations across Europe, but also for other stations 
wanting dubbed or sub-titled US films and television programmes. 
 
In Hungary, TV2 was the first commercial broadcaster in the country.  SBS 
has a 49% voting interest and an 84% economic interest in the station.  The 
station ‘provides entertaining and informative programmes targeted at the 
young, urban population’.  According to figures in the company report, out of 
an average broadcasting day of 21,5 hours, locally produced programming 
represented an average of four hours, and the remainder American-produced 
programmes broadcast in Hungarian such as The A-Team, Friends and 
Hercules. Leading advertisers include Procter and Gamble, Unilever, Sara Lee, 
Henkel and Beierdorf. 
 
In Romania, SBS has a 40% stake in the Prima TV channel, which covers 
87% of the country through satellite-to-cable distribution. The balance 
between foreign-produced programmes subtitled in Romanian, and locally-
produced programmes of Who Wants To Be a Millionaire? and Kids Say The 



 - 14 -  
 
 

Darndest Things was 50%.  Advertisers, apart from mobile phone companies, 
included Kraft Foods, McDonald’s and Wrigley’s. 
 
In Poland SBS has a 33% stake in the TVN station.  American-produced 
programmes are subtitled, voiced-over or dubbed in Polish. Leading 
advertisers include Unilever, GlaxoSmithKline, Danone, Colgate Palmolive, 
Coca Cola, SC Johnson and Nestle. 

 
MEDIA GLOBALISATION 
 
One of the charges against global corporations is that they offer the same products 
everywhere, benefiting from global economies of scale in production, distribution, 
marketing and management with the result that products are standardised and a 
homogenized global culture is emerging.  It is a charge made against US-based 
global media groups like AOL Time Warner and Walt Disney, particularly after they 
stated their intention to move more aggressively to expand their markets in Europe 
and the Asia-Pacific regions. Has this happened? 
 
The evidence suggests that global media corporations have become acutely aware 
that the ‘one size fits all’ approach, which production of a standardised global 
product implies, does not make commercial sense in certain areas, particularly 
television programming, where cultural and other factors are important in 
determining the viewing choices of audiences.  
 
It is not the intention, in focusing on the role of US media in CEE countries, to 
present a stark warning that they will sweep European originated programming 
away.  Indeed the evidence suggests that although there has been an explosion in 
the number of domestic and transnational programmes and channels, domestic 
audiences have tended to watch a limited number of channels with a preference for 
nationally produced programmes in prime time.  U.S. media companies have, in 
some cases, recognised the resistance to purely American material.  CNN, for 
example, is now ‘de-Americanised’.  Whereas in 1996, 70% of the English-language 
version of CNN was American, the share now is 8%.  However it is the case that, for 
example, on the thematic children’s channels they invest relatively little in local 
production, preferring to use their channels as an outlet for the new output from 
U.S. studios or for archive programming. 
 
The strategy of ‘think globally, act locally’ is evident in the way News Corporation 
operates in CEE countries. Marty Pompadur is Rupert Murdoch’s European Chairman, 
and a member of his inner-circle group who briefs the media mogul on possible 
deals, industry trends and potential regulatory and political risks.  In a revealing 
profile of Pompadur, the Financial Times (20 May, 2003) commented: ‘He acts as 
Murdoch’s envoy and dealmaker in EC countries such as Italy and Germany, and 
increasingly in Russia and Eastern Europe.  ‘From a venture capital point of view, 
News Corp strategy remains directed to Eastern Europe,’ Pompadur says.  News 
Corporation has acquired a leading position in outdoor advertising, and is the largest 
outdoor advertising company in Russia.  It has the leading commercial TV company 
in Bulgaria, BTV, claiming 40% of audience share and 65% of the advertising 
market, and a news report announced in May 2003 that News Corporation has 
submitted an application to operate a newly privatised radio and television channel in 
Croatia in association with a Croatian telecoms and industrial group.  The report said 



 - 15 -  
 
 

that the plan was to create CTV as a broadly based local station depending on local 
news and content. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 - 16 -  
 
 

I. BOSNIA-HERZEGOVINA  
 
 
The media in Bosnia-Herzegovina (BiH) are an exceptional case. After ten years of 
violence and war, things are only changing slowly. The Communications Regulatory 
Agency (CRA) is the independent agency, which operates as the regulator in the field 
of broadcasting. When running the process of granting licences, the CRA makes the 
distinction between media financed through public or private funds and whether they 
are domestic or foreign. That is because the licensing process is different for private 
and public broadcasters in Bosnia. Foreign companies who wish to work in BiH have 
to register with the Ministry of Foreign Affairs.  
 
For the moment, no foreign companies have interests in the broadcasting sector 
except Radio Yugoslavia on short wave. That is the only foreign media licensed by 
CRA. SFOR stations operating in the country with special status could also be 
considered as foreign broadcasters.  
 
In the past, foreign institutions and funds have been invested in Bosnia in order to 
rebuild the media landscape. An example of that foreign involvement is TV OBN 
(Open Broadcast Network), founded and financed by several countries. The 
management was exclusively in the hands of foreigners. Another example is the 
radio network FERN. FERN began broadcasting in 1996 with the aim of breaking the 
information blockade in Bosnia-Herzegovina and providing independent and objective 
information about the implementation of the peace agreement and the election 
campaign. The radio’s good start persuaded its foreign donors, among them the 
government of Switzerland and later the Organisation for Security and Co-operation 
in Europe (OSCE), to support the radio until the 2001 electionsi. Radio FERN was 
considered a popular and trusted countrywide news and information radio network.  
 
Radio FERN is now integrated into the Public Broadcast Service (PBS) of Bosnia and 
Herzegovina, along with elements of Radio Bosnia and Herzegovina and Radio RTRS. 
The radio service operates under the name Bosnia and Herzegovina Radio1ii. 



 - 17 -  
 
 

II. BULGARIA 
 
Bulgaria will accede to the EU in 2007 if it maintains its policy of structural reforms.  
It was one of the last East European CEE countries to pass a broadcasting law in July 
1996, after some six years of preparation. As a result of this delay and in the 
absence of proper legislation, the expansion of commercial operations and the proper 
development of the public sector suffered a great deal. There were serious criticisms 
about lack of transparency in the licensing of broadcast media and allegations of 
corruption against politicians responsible for prices and regulation. 
 
A new Radio and Television Act in 2001 created the Council for Electronic Media 
(CEM), the regulatory body responsible for overseeing public service broadcasting 
and the licensing and regulation of commercial broadcasting. Representatives are 
chosen by the Parliament and the President, and it has been accused of acting in the 
interests of the ruling party.  The CEM has been accused of dismissing directors of 
Bulgarian National Television and Bulgarian National Radio, and replacing them with 
ruling party supporters. 
 
An independent body called the Bulgarian Media Coalition (BMC), representing media 
owners, organisations in press and broadcasting, campaigns for improved media 
transparency, the rights of journalists, and the independence of regulatory bodies. 
 
The Union of Bulgarian Journalists is a member of the BMC whereas the Union of 
Journalists of Bulgaria (Podkrepa) left it in may 2003. The two unions run the 
Bulgarian Media Observatory that promotes ethics and journalists rights and is 
lobbying for a national self-regulatory body for the media.  
 
Pressures on the press come from both government and criminal organisations.  In 
2001, the Bulgarian Prosecutor's Office harassed two Sofia-based papers, Dnevnic 
and Capital, based on their investigations into the 20-year criminal record of the 
brother of a highly-placed government official.  Violence against journalists from the 
Bulgarian mafia is accompanied by death threats to the journalists for meddlesome 
reporting. 
 
Mafia links are also suspected.  In 2000 Michael Chorny, a Russian citizen and 
publisher of three newspapers, was extradited because of his links with the Russian 
mafia, but he continues to operate the three newspapers. 
 
Foreign media investors entered Bulgaria at the beginning of 1997 when the German 
WAZ group bought 168 Chassa pressGroup, the owner of several titles and 
dailies. In effect, the old state newspaper monopoly gave way to a foreign corporate 
monopoly. Rupert Murdoch became the second foreigner when he launched the first 
private TV (bTV) in 2000. By January 2003 it had become the most popular channel, 
with 49% of viewers. In the same year, the Antenna Group from Greece bought 
100% of Nova Televisiya and Radio Express. 
 
A. GERMAN OWNERS 
 
WAZ 
 
The biggest owner in the Bulgarian market is the German media group Westdeutsche 
Allgemeine Zeitung (WAZ). In 1997, WAZ bought the two largest and most influential 



 - 18 -  
 
 

dailies 24 Tschassa, the first private paper in Bulgaria and Trud. However, it was 
necessary to bankrupt them first. There was a lawsuit in which WAZ was accused of 
attempting to monopolise the publishing, distribution, advertising and printing as well 
as regional press markets. During recent years, the regional and local newspapers 
have flourished. This has occurred in spite of the limited advertising market, which 
remains a huge obstacle for the financial survival of regional and local papers. WAZ, 
through Zeitungs Gruppe Bulgarien, has a strong position financially and 
operationally. In fact, in recent years, the local editions of WAZ have put many of the 
local newspapers out of businessiii.  
 
The national magazine market is also dominated by WAZ. Attempts to establish 
social and political quality magazines have been unsuccessful leaving magazines 
containing domestic and foreign gossip and news about celebrities dominate this 
marketiv. Even if WAZ is suspected of organising a monopoly, pluralism of views is 
evident in Bulgarian newspapers. They are often extremely critical of the 
government, a stance also taken by the two biggest dailies owned by WAZv. 
 

Title Type Circulation Ownership share 
24 Tschassa Newspaper 150000 100% 
Utro Newspaper  100% 
Dneven Trud Newspaper 320000 70% 
Nosten Trud Newspaper 50000 70% 
Jalt Trud Magazine 380000 100% 
Auto trud Magazine 20000 100% 
Lud trud Magazine 31000 100% 
Zeitung für die Frau Magazine 120000 100% 
168 Tschassa Magazine 80000 100% 
Bulgarische farmer Magazine 45000 100% 
Hi-Club Magazine 35000 100% 
Ideales Haus Magazine 20000 100% 
Mediya Sviyat Magazine  100% 
Zeitschrift für die Frau  Magazine 10000 100% 

 
SPRINGER 
 
Springer is the other German player in Bulgaria and it publishes an “import” 
magazine called Auto Bild Bulgaria, the national version of the famous German 
published magazine Auto Bild. 
 
B. GREEK OWNERS 
 
ANTENNA GROUP 
 
The Greek Antenna TV SAvi is currently the third largest foreign investor in the 
country after WAZ and News Corporation. In 2000, the media group owned by the 
businessman Minos Kiriaku, bought shares in Nova Televisiya (Nova TV) and Radio 
Express. Originally launched in 1998, Nova TV broadcast the first news programme 
on a private channel and the first 24-hour programme in the capital Sofia. Antenna 
TV SA also confirmed its intention to stay in the Bulgarian market and to improve 
Antenna’s presence in Bulgaria.  
 



 - 19 -  
 
 

Recently, a Bulgarian court ordered the withdrawal of the national broadcasting 
licence won by Nova TV. The court decision came after an appeal from the 
consortium, Media Broadcasting Services, which included the Swedish Modern Times 
Group. Media Broadcasting Services accused the authorities and Nova TV of lacking 
transparency in terms of the criteria for selection in the licensing procedure. Nova TV 
was awarded the licence for national broadcasting after an auction in November 
2000 and having been acquired by Antenna in August 2000vii. 
 
C. NON-EUROPEAN OWNERS 
 
NEWS CORPORATION 
 
News Corporation, owned by Rupert Murdoch is also present in Central Europe and 
particularly in Bulgaria. The giant media company holds 100% of bTV through Balkan 
News Corporation, a subsidiary of Rupert Murdoch’s News Corporation. bTV was 
launched as the first national private television on Efir2 frequencies (Efir2 was the 
second channel of Bulgarian National Television), which ceased broadcasting on June 
1, 2000. On October 1, 2000 bTV started broadcasting an 18-hour day programme 
containing news, sports and entertainment. Through Balkan News Corporation, 
Murdoch has had the bTV broadcasting license for the last 10 years.  
 
EUROCOM 
 
Close to 60% of Bulgaria’s TV householders (1.76m) are cable customers.  US 
financier George Soros entered the Bulgarian cable market through the Southeast 
Europe Equity Fund (SEEF), run and sponsored by Soros Private Funds Management.  
SEEF bought a majority interest in cable operator Eurocom in November 2001, and is 
committed to spending USD10 million to develop its networks and broadband access.  
The main focus of its investment has been around the capital, Sofia but it is 
expanding in other towns. 
 
Eurocom offers a standard cable package of 68 channels, of which 20 are Bulgarian.     
 
D. CONCLUSIONS 
 
WAZ monopolised the newspaper market through a dumping policy on prices, 
distribution and advertising. The German group also built a new printing house and 
started to publish local supplements for its dailies. After several months of 
domination, other newspapers started to consolidate their position and a new 
structure called Bulgarian Newspaper Publishers Association was established to fight 
the domination of WAZ. Most of the big national newspapers and some local editions 
created web issues as an innovative approach to compete with WAZ.  
 
Public television is under pressure partly from the success of bTV.  By January 2003 
BNT’s viewing share had fallen to 20.7%.  There is also the problem of funding 
because BNT and Bulgarian National Radio (BNR) receive most of their budget from 
state funding and both are perceived to be under the control of the ruling coalition 
and lack editorial independence.  
 
 



 - 20 -  
 
 

III. CROATIA 
 
The Croatian constitution provides for the freedom of the press, speech, public 
expression and the freedom to establish media.  Whilst the media in Croatia now 
enjoys considerable freedom after years of restrictions and control this freedom is 
selectively available to the owners and editors, but doesn’t extend to the 
conditions under which journalists have to work. 
 
The regulatory body, the Council for Radio and Television, has responsibility for 
overall regulation and supervision of terrestrial television and radio broadcasting, 
and for awarding licences.  The Parliament has control of the body through its 
selection of members of the managing council of the body.  
 
The state-run radio and television system, HRT, is the dominant source of 
information for the bulk of the population and the government exerts excessive 
control over its operations.  However its audience share is being challenged by 
Nova TV, which is backed by Croatia’s main newspaper publisher, EPH. The third 
channel of HRT is to be sold in June 2003, and Styria Group is among the 
applicant companies.   
 
Unlike many other CEE countries in the region, the Trade Union of Croatian 
Journalists (TUCJ) has succeeded in negotiating a collective agreement with 
EuropeaPressHoldings (50% owned by WAZ). The agreement was signed in May 
2002 and provides for a five-day week, holidays, paid overtime, professional 
rights and other issues. The TUCJ received assistance from the two German 
journalists unions in negotiating the agreement. It represents a model that other 
unions should be following. 
 
A. GERMAN OWNERS 
 
WAZ 
 
In Croatia, WAZ owns 50 percent of the Zagreb Europa Press Holding Company, 
which publishes the daily Jutarnji List, the weekly Globus, numerous specialized 
magazines for women and teenagers, and the Croatian editions of Playboy and 
Cosmopolitan. 
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

Jutarnji List Newspaper 125 000 50% 
Cosmopolita
n 

Magazine 30 000 50% 

Globus Magazine 80 000 50% 
Gloria Magazine 80 000 50% 
Arena Magazine 50 000 50% 
Mila Magazine 50 000 50% 
Autoklub Magazine 25 000 50% 
OK Magazine 30 000 50% 
Playboy Magazine 30 000 50% 
Astro 
Magazin 

Magazine 20 000 50% 



 - 21 -  
 
 

 
BURDA 
Burda has interest in one magazine called Lisa. Burda (80%) together with RCS 
Editori (20%) owns the magazine and distributes it around Eastern and Central 
Europe. Lisa has a circulation of 20,000 in Croatia. 
 
B. FINNISH OWNERS 
 
SANOMA  
 
SanomaWSOY's magazines sector, Sanoma Magazines, decided in 2001 to set up 
a joint venture in Croatia. The Finnish group created the limited liability company, 
Sanoma Magazines Zagreb, with the participation of four parties: Sanoma 
Magazines International B.V., Adriatic Net Investors Ltd., Iskon Internet d.d., and 
Vladimir Tomic. Sanoma Magazines International owns 65% of the shares in the 
new company. The joint venture in Croatia represents the first international 
expansion to be carried out by Sanoma Magazines International since 
SanomaWSOY's acquisition of VNU's Consumer Information Group and its merger 
with SanomaWSOY's magazine publisher, Helsinki Media. After that acquisition, 
Sanoma Magazines became Europe's fifth-largest publisher of consumer 
magazines and, with the addition of Croatia, is active in 10 markets across 
Europe with some 300 titles in its portfolio.  
 
Sanoma Magazines Zagreb launched the Croatian edition of the leading women’s 
fashion magazine Elle at the end of 2002 after having signed a licence agreement 
with Hachette Filipacchi Presse S.A. earlier that year. The Croatian version is the 
first edition among the ex-Yugoslavian CEE countries after Hungary, Poland, the 
Czech Republic and Romania.  Sanoma also publishes the monthly magazine Klik 
and the weekly star magazine Story.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Story Magazine  65% 
Klik Magazine  65% 
Elle Magazine  65% 

 
C. AUSTRIAN OWNERS 
 
Styria Media Group is the third biggest media group in Austria. The group 
acquired the Croatian newspaper, Vecernji list, in December 2000. Styria publish 
Vecernji list through Tiskara Zagreb, Styria’s printing company. The paper is the 
most widely read and has the highest daily circulation in Croatia with an average 
of 712,000 readers daily. Since February 2003, the edition has been restructured 
as follows: 8 regional editions, 1 International edition and 1 edition for Bosnia 
and Herzegovina. Its layout has also been redesigned. 

 
D. CONCLUSION 
 

Croatia has experienced a considerable encroachment of foreign capital in recent 
years. Journalists in Croatia are facing new challenges due to commercialisation 
and concentration within the media sector.  Increased casualisation amongst 
journalists is a particular symptom as they are increasingly forced into freelance 



 - 22 -  
 
 

and unstable employment arrangements.  Despite this, the success of the Trade 
Union of Croatian Journalists in negotiating a collective agreement with 
EuropaPress Holding (EPH), is a very positive sign for journalists throughout the 
region  



 - 23 -  
 
 

IV. CZECH REPUBLIC 
 
Rows, scandals and lawsuits have dominated Czech broadcasting in the recent past, 
mainly because the regulatory institutions are weak and open to influence by the 
main political parties. Foreign media owners see an expanding media market and are 
keen to exploit commercial possibilities. Commercial stations like TV Nova attract 
audiences through populist programming, including Latin American telenovelas in the 
afternoons and early evening prime time. Such programmes also attract powerful 
advertising brands such as Proctor and Gamble, Unilever and Nestle. TV Nova has an 
audience share of around 50%. 
   
The Czech press is dominated by German publishing groups. 
 
Vltava-Labe-Press (VLP) is a joint venture by VGP with another German group, 
the Rheinische Post group who have a 20% stake in VLP.  VLP brings together all 
the company’s operations in the Czech Republic, which include 11 regional dailies, 13 
regional weeklies, a TV-listings magazine, its printing operations and a media 
agency, Inzert Media, which plans and organizes media campaigns in newspapers, 
magazines and the electronic media. 
 
In addition, along with Ringier, the Rheinische Post group, and Sanoma 
Magazines it owns the Post and Newspaper Service (PNS).  The four 
companies – two German, one Swiss, one Finnish – between them control 80% of 
newspapers and magazines in the Czech Republic and have an exclusive distribution 
deal with PNS.  The only competing firm, MediaPrintKapa (MPK) will no longer be 
allowed to distribute them and its existence is now under threat. 
 
Irena Valova of the Czech Media Observatory points out, ‘The whole market of the 
Czech Republic will be dependent on the monopoly in the distribution of the press 
which will be held jointly by a few publishers.’  The Media Observatory also believes 
the PNS deal eliminates competition: ‘Their vertical integration, their fusion into a 
monopoly on the territory of the Czech Republic limits, or totally eliminates, the 
access of other European publishers, let alone the Czech ones, to the Czech market.’  
 
The irony is that PNS, when Czechoslovakia was part of the Eastern bloc, was the 
monopoly distribution agency for the Communist Party’s press operations – and now 
a commercial monopoly has replaced it. 
 
The public service broadcaster, Ceska Televize (CT), was the focus of a bitter 
dispute when the Czech Television Council, appointed as chief executive Jiri Hodac, a 
former BBC journalist.  Open rebellion by CT, led by the news and current affairs 
department, emotive broadcasts and public protests took place between December 
2000-January 2001 and Jiri Hodac was deposed.  The CRTV fined CT 2 million 
crowns for the behaviour of its employees during the rebellion.  Jiri Balvin was 
elected after Jiri Hordac, but since the end of 2002 Czech TV has only had a 
temporary General Director.  
 
There are real problems with the funding of the two national channels.  The services 
are funded through a modest annual licence fee, advertising sales and other 
commercial activities.  However the regulator limits advertising and the lack of 
funding inevitably has had an impact on the production of programmes and as a 



 - 24 -  
 
 

result audiences have shifted to commercial channels. The audience share for CT1 is 
below 20% and for CT2 8%. 
 
Commercial broadcaster TV Nova began in 1994 and achieved a remarkable 70% 
audience share but then became the subject of an ongoing ownership dispute 
between Vladimir Zelezny and the station’s US backers, CME, owned by Ronald 
Lauder. He filed a complaint in August 1999 against the Czech government for its 
failure to protect his investment in TV Nova.  After three years, CME has won 
compensation for the loss of its Czech operations.  An international arbitration court 
ruled in March 2003 that the Czech government must pay CME €270 million 
compensation. 
 
There are currently 15 satellite broadcasters and 94 cable TV broadcasters in the 
Czech Republic.  Foreign companies head the three most influential cable consortia: 
UPC Ceska Republika is owned by United Pan-Europe Communications in the 
Netherlands, which in turn is owned by John Malone’s US-based Liberty Media.  It 
has around 400,000 subscribers. 
Intercable CZ is owned by the Netherlands telecoms company KPN, and has over 
200,000 subscribers. 
TES Media is part of Central Europe Cable Holdings, owned by ING Baring, USA, 
and has about 100,000 subscribers. 
 
US companies with channels in the Czech Republic include MTV Europe (cable and 
satellite) and NBC Europe, CNN International and HBO (all satellite) 
 
A. GERMAN OWNERS 
 
German media companies are well established in the Czech Republic. Foreign media 
investment started in 1990 when Passauer Neue Presse (PNP) decided to invest. 
 
PASSAUER NEUE PRESSE  
 
The involvement of PNP in the Czech Republic was initiated in 1990 when the group 
started to plan an eastward expansion with the purchase of regional daily papers. 
Today, all the company’s operations are combined in the Vltava-Labe-Press 
publishing group. PNP has chosen to create a joint venture with another German 
group, Rheinische Post, (which owns 20% of Vltava-Labe-Press). The company has 
at least 11 regional dailies and 13 regional weeklies making it one of the biggest 
publishing houses in the country. With its dailies the group reaches a circulation of 
more than 825,000 copies a day, and the weeklies 335,000 copies. 
 

Title Type Circulation Ownership shares
Svoboda Newspaper  80% 
Vecernik Praha Newspaper 125000 80% 
Jihoceske Deniky Bohemia Newspaper  80% 
Stredoceske Deniky Bohemia Newspaper  80% 
Zapadoceske Deniky Bohemia Newspaper  80% 
Severoceske Deniky Bohemia Newspaper  80% 
Vychodoceske Deniky Bohemia Newspaper  80% 
Olomoucky den Newspaper  80% 
Zlinske Noviny Newspaper  80% 
Rovnost Newspaper  80% 



 - 25 -  
 
 

Vysocina Newspaper  80% 
13 regional weekly papers Newspaper  80% 
Moravskoslezsky Denik Newspaper  80% 
TV Magazyn (supplement) Magazine 1700000 51% 
Top weekend (supplement) Magazine  51% 
Hobby (supplement) Magazine  51% 
@ Magazyn (supplement) Magazine  51% 
Novi Bit Magazine  51% 
Ratselzeitschrift Magazine  51% 
 
 
GRUNER+JAHR 
  
Gruner+Jahr have a 25% share in three Czech major dailies: Blesk, Lidove Noviny, 
etc. The Swiss group Ringier owns the other 75% (see below).  
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

Blesk Newspaper  25% 
Lidove Noviny Newspaper  25% 
Sport Newspaper  25% 
Abc Magazine  25% 
Blesk magazine Magazine  25% 
Reflex Magazine  25% 
TV plus Magazine  25% 
TV Revue Magazine  25% 
Televize Magazine  25% 

 
BURDA 
 
The Hubert Burda group expanded in Central and Eastern Europe creating the Burda 
Verlag Osteuropa (BVO), responsible for all publishing operations in this region. BVO 
is the product of a partnership between Burda and the Italian publishing group RCS 
Editorri. It concerns the periodical activities of both groups. Burda owns 80% of BVO 
and RCS 20%. In the Czech Republic, Burda Prague operates the magazine market. 
 

 Title Type Circulation Ownership 
shares 

Neilepsy recepty Magazine 180000 80% 
Neilepsy recepty special Magazine 180000 80% 
Katka Magazine 220000 80% 
Nasa krasna zahrada Magazine 90000 80% 
Anna Magazine 60000 80% 
Betynka Magazine 75000 80% 
Burda Magazine 105000 80% 
Svet Zeny Magazine 250000 80% 
Bydlime s kvetinami Magazine 100000 80% 
Katka Krizovky Magazine 150000 80% 
Autohit Magazine 80000 80% 
Cinema Magazine 75000 80% 
Nasutulny byt Magazine 95000 80% 



 - 26 -  
 
 

 
SPRINGER 
 
Axel Springer Verlag has entered the Czech market through its own subsidiaries and 
in cooperation with other publishers.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Popcorn Magazine  100% 
Top divky Magazine  100% 
Auto exclusive Magazine  100% 
Auto profi Magazine  100% 
Auto tip Magazine  100% 
F1 Magazine  100% 
Playboy Magazine  100% 
Svet motoru Magazine  100% 

 
BAUER 
 
Bauer is only present in the magazine sector. It fully owns 10 weeklies. The strategy 
of Bauer is to offer to Czech readers the same magazines as in Poland or Romania. 
Bauer produces uniform magazines with country pages. The German company has 
worked on the direct recognition of the title page of their magazines so that every 
reader around Eastern Europe can identify the weeklies easily and buy them. 
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Bravo Magazine  100% 
Bravo girl Magazine  100% 
Bydleni Magazine  100% 
Chvilka pro tebe Magazine  100% 
Divka Magazine  100% 
Napsano zivotem Magazine  100% 
Praktik Magazine  100% 
Rhythmus zivota Magazine  100% 
Tina Magazine  100% 
Zena a zivot Magazine  100% 

 
BERTELSMANN 
 
Bertelsmann has its own interest in the Czech market with 37% ownership of shares 
in 6 magazines. The media giant company is associated in this adventure with 
Passauer Neue Presse group, which owns 51% of the magazines. 
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

TV Magazyn Magazine 1700000 37% 
Top weekend Magazine  37% 
Hobby Magazine  37% 
@ Magazyn Magazine  37% 
Novi Bit Magazine  37% 
Ratselzeitschrift Magazine  37% 

 



 - 27 -  
 
 

OTHERS 
 
Holtzbrinck publishes one daily called Zapadoceske Noviny together with Dow Jones. 
The group has also an interest in Economia, a business and information magazine, 
through Handelsblatt, which owns 44%. Handelsblatt is a joint venture between 
Holtzbrinck and Dow Jones.  
 
The Rheinische Post group owns a major participation in two dailies called Lidove 
noviny and Mlada fronta dnes (circulation of 300 000). 
 
Motorpresse owns 100% of two motorcycle magazines called Auto motor a sport and 
Motocykl. 
 
B. SWISS OWNERS  
 
RINGIER 
 
Ringier CR was founded in 1990 and has been 100 per cent owned by Ringier since 
2000. The company is the leading and most important publisher in the Czech 
Republic. Ringier publishes ten newspapers and magazines including Blesk, a tabloid 
with the largest daily sale in the country. Bertelsmann’s Gruner +Jahr has a 25% 
stake. Ringier also owns the Ringier Print a.s. print works in Ostrava. Ringier 
currently also owns 27 percent of the share capital of PNS, a national press 
distribution company.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Abc Magazine 68000 75% 
Blesk Press 428000 75% 
Blesk Magazin Magazine 497000 75% 
Nedelni blesk Sunday press 264000 75% 
Reflex Magazine 64000 75% 
Sport Magazine 58000 75% 
TV Plus Magazine 138000 75% 
TV Revue Magazine 148000 75% 
Tydenik Televize Magazine 192000 75% 
Volno Sport Magazine 58000 75% 

 
C. FINNISH OWNERS 
 
Sanoma Magazines International (SMI) has a strong position in the Czech Republic. 
SMI entered the Czech Republic in 1992 through the acquisition of a 60% stake in 
Mona Praha. SMI bought the remaining 40% in 1993. Sanoma Magazines is the 
market leader in consumer titles in the Czech Republic, with a 26% market share. 
Vlasta is the country's largest women's magazine. In 2001, SMI acquired Roof, which 
publishes home decoration titles. Sanoma magazines also fully own Strategie Praha 
and became the market leader in B2B market in the Czech Republic. Strategie’s 
publications are focused on the marketing and communication business. 
 
In addition SMI, through Sanoma Stratosfera, owns stakes in Stratosfera, a joint 
venture between Sanoma Stratosfera (30%), Hearst (20%) and a private investor 
(25%).  Through Sanoma Stratosfera, SMI holds a 25% stake in Hearst. 
 



 - 28 -  
 
 

 
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

Ring Magazine  100% 
Kvety Magazine  100% 
Puls Magazine  100% 
Prekvapeni Magazine  100% 
Vlasta Magazine  100% 
Vlasta specials Magazine  100% 
Story Magazine  100% 
Prakticka Zena Magazine  100% 
Pracktika special Magazine  100% 
Prakticka Zena do kapsy Magazine  100% 
Beau Monde Magazine  100% 
Men’s health Magazine  100% 
Strategie Magazine  100% 
Zdravotnicke noviny Magazine  100% 
Sestra Magazine  100% 
Strecha Magazine  100% 
Koupelna Magazine  100% 
Kuchyne Magazine  100% 
Pudni byt Magazine  100% 
Nové byty, domy a 
pzemky 

Magazine  100% 

Cosmopolitan Magazine  25% 
Cosmo girl Magazine  25% 
FHM Magazine  25% 

 
D. FRENCH OWNERS 
 
LAGARDÈRE GROUP 
 
Lagardère has important stakes in the Czech radio market. It fully owns Europa 2, 
the first private radio in the Czech Republic. Europa 2 was also the first radio to start 
co-operation with Czech TV stations. Lagardère owns the radio Frekvence 1 which 
started to broadcast in 1993. This station has a daily audience of 1 million listeners. 
Programmes mainly consist of music, information and entertainment.  
 
In the press sector, Hachette Filipacchi 2000 spol is the joint venture of the French 
group for magazine activities. Lagardère owns a stake of 51% in the joint venture in 
association with the local Komunikace 2000 (49%). Lagardère is also involved in the 
printing plants sector where CZ Press is one of the most important distributors.  
 

Title Type Circulation Ownership share 
Elle Magazine 70 000 51% 
Première Magazine 20 000 51% 
Quo Magazine 30 000 51% 
Marianne Magazine 50 000 51% 

 
 



 - 29 -  
 
 

E. CONCLUSION 
 
The Czech market has attracted a number of big media groups. The Germans are 
major investors with a total of seven companies including Springer Verlag, Bauer and 
Burda. Swiss Ringier and Finnish Sanoma also have interests in the Czech Republic. 
Media companies have also penetrated the magazine market through their portfolio 
activities (Burda and Bauer). In terms of foreign media, the Czech Republic has the 
largest investment after Poland. Investment was made because of the potential 
market growth, especially in the magazine sector but the economic situation of the 
press is currently difficult because of a fall in the advertising revenue of newspapers.  
 
The fact that the bulk of the press is in foreign hands has implications for the Czech 
Republic. One is the failure of Czech newspapers to exercise the important role of 
public watchdog because the foreign owners do not want to cause controversy 
through investing in investigative journalism or criticising the government in times of 
crisis.  The other is the lack of diversity.  All Czech and Moravian regional press are 
controlled by a German publishing firm, which produces regional newspapers 
centrally, with only minor variations in each regional paper. 
 
It is also clear that the transition of Czech Television from a state-controlled 
broadcaster to a public service broadcaster, with independent news and current 
affairs and quality programming, is incomplete.  At the same time there has been a 
failure to regulate effectively the development of commercial television both in 
awarding and maintaining oversight over channels, which abandon the promises 
made when they were awarded licences.  
 
The Czech Republic has no restriction on foreign media investing in the market, 
allowing the multinationals to penetrate the market with ease. The law on radio and 
television serves as the basic instrument covering the broadcast media in the Czech 
Republic. It was adopted in 1991, but has been amended six times since then. It 
requires licensing of broadcasters. Cable operators and periodical publishers only 
have to register with the Council for Radio and Television Broadcasting or the 
Ministry of Culture, respectively. Foreign ownership is permitted, and indeed is 
prevalent, in all forms of media. However, the operator of an enterprise must be a 
legal entity in the country. That is why all the big European companies have 
branches in the Czech Republic.  



 - 30 -  
 
 

V. ESTONIA 
 
The Estonian media market is one of the smallest in Europe. The population of 
Estonia is only 1.46 million, of which 70% are Estonians. Immediately after liberation 
from censorship and state control, an enormous expansion of the press market took 
place, in terms of circulation numbers as well as the number of titles. Before 1998 
foreign ownership of the Estonian press was minimal. Sweden's Bonnier Group had 
been publishing the business daily Äripäev for several years. 
 
The Baltic media landscape has completely changed since investments of foreign 
companies in 1998. Sweden's Marieberg (part of Bonnier) and Norway's Schibsted 
made important acquisitions in Estonia. As a result of this concentration, seven out of 
ten top newspapers by circulation belonged to these two corporations. They owned 
the ten top magazines too. According to the data of the Estonian Newspaper 
Association, they produced 75% of the total circulation of daily newspapers and 35% 
of the circulation of semi-weeklies and weeklies. In 2001, Bonnier left the Estonian 
market and their stake in the Ekspress Groupviii. Ekspressgrupp is now 100% owned 
by Hans Luik, a national investor. Today, there is only one big foreign media 
company, which is involved in the Estonian market: Eesti Meedia Groupix  (part of 
Schibsted). 
 
A. NORWEGIAN OWNERS 
 
SCHIBSTED 
 
The Norwegian company Schibsted entered the Estonian market in 1995. At first, 
Schibsted acquired 24% of the shares of the television channel Kanal 2. Schibsted 
acquired 33% of AS Postimeesx and increased their share in Postimees to 92.5% by 
the end of 1998. Postimees became a unit of Schibsted’s corporation under the name 
AS Eesti Meedia. It is the largest media group in the country. Eesti Media Group is 
present in the broadcasting sector with a full ownership of Kanal 2. In the press, it 
owns seven newspapersxi including Postimees, five supplements and 11 magazines. 
Eesti Media Group has also built a new printing plant. It is called Kroonpress. It is the 
largest and probably the most-up-to-date printing plant in the Baltic States. This 
investment is very profitable and printing capacities are very high. Kroonpress is the 
leader or even the monopolist in this area. 
 
The Norwegian Group also created a joint venture (50% each) with the Swedish 
newspaper publishing company Marieberg (part of the Bonnier Group). It is called 
Ekspress Group. Now, Bonnier has left but Ekspress group is still the second largest 
publisher in Estonia. It retains a portfolio of four newspapers, ten magazines and five 
free city papers. Ekspress Group publishes SL/Öhtuleht, the largest newspaper in 
Estonia. This daily is the product of a merger between Sönumileht (wholly owned by 
Eesti Meedia) and Öhtuleht (wholly owned by the Ekspress Group). The tabloid 
newspaper is equally owned by Eesti Media Group and the Express Group, with a 
50% stake each. 
 
Schibsted has also created with Marieberg a joint-venture magazine branch called 
The Estonian Magazine Group through Eesti media Group and Ekspress Group. 
Estonian Magazine Group dominates the market in Estonia and produces a variety of 
magazines and specialised publications. The largest magazine is Kroonika with a 
weekly circulation of around 70 000 and approximately 300 000 readersxii.  



 - 31 -  
 
 

 
Title Type Circulation Ownership 

stake 
Kanal 2 TV  100% 
Tartu radio Radio  100% 
SL/Öhtuleht Newspaper 80 000 50% 
Postimees Newspaper 70 000 100% 
Parnu Postimees Regional newspaper 16 000 100% 
Valgamaalane Regional newspaper 4000 100% 
Virumaa Teataja Regional newspaper 10 000 56% 
Sakala Regional newspaper 12 000 50% 
Järva Teataja Regional newspaper 7000 50% 
Kodukiri Magazine  50% 
Eesti Naine Magazine  50% 
Stiil Magazine  50% 
Pere ja Kodu Magazine  50% 
Jana  Magazine  50% 
Stiina Magazine  50% 
Anne Magazine  50% 
Nadal Magazine  50% 
Teleleht Magazine  50% 
Saladused Magazine  50% 
Tallin This Week Magazine  50% 
Autokataloog Magazine  50% 
Tervis + Magazine  50% 
Kroonika Magazine  50% 
Sloleht Magazine  50% 
 
B. SWEDISH OWNERS 
 
BONNIER  
 
The Swedish media company Bonnier has several interests in Estonia. In 1994, the 
company acquired that year the business daily Äripäev (circulation of 17 000), which 
is still a high profile newspaper in Estonia.  
 
In 1998, the owner of AS Meediakorp, second publisher in the country, started 
negotiations with the Swedish newspaper publishing company Marieberg, which is 
part of the Bonnier Group. Finally, a joint-venture with Schibsted was created. The 
new company was called Ekspress Group and had a portfolio of four newspapers, ten 
magazines and five free city papers. Through Marieberg, Bonnier was part-owner of 
the second-biggest daily Eesti Päevaleht, the biggest weekly Eesti Ekspress, a tabloid 
evening paper, ten magazines and four free papers. Finally, in 2001, the Swedish 
group decided to sell their part in Ekspress Group in order to concentrate on their 
major markets, which are Scandinavian countries. 
 
  
Title Type Circulation Ownership share 
Äripäev Newspaper  100% 
Eesti Päevaleht Newspaper  50% 
Eesti Ekspress Magazine  50% 



 - 32 -  
 
 

 
Bonnier with a stake in Alma Media retains the Baltic News Service and the Business 
Information Group. Baltic News Service is based in Tallinn. It distributes daily 1000 
news headlines in five languages: Estonian, Latvian, Lithuanian, Russian and English. 
The Business Information Group specializes in business information. 
 
MODERN TIMES GROUP 
 
The Swedish Modern Times Group (MTG) is active in television. Through Viasat, the 
company broadcasts eleven free to air TV in the Baltics. It is the market leader in the 
Baltic CEE countries in terms of shares with TV 3 Estonia being the largest 
commercial channel in Estonia. Viasat is broadcast from the UK. MTG owns also two 
radio stations in Estonia: Star FM and Power Hit Radio. Star FM reaches 70% of the 
population and about 85% of the advertising market in Estonia. Each week, the 
network captures 87 000 listeners. 
 
C. CONCLUSION 
 
Eesti Media Group (Schibsted) is the major player in Estonia with operations in the 
regional and local newspapers. The group was also active in the free newspaper 
sector where it has made major gains in 2000. However adverse market conditions 
have made this less attractive. The free monthly newspaper KesKus, has converted 
to paid-for sales.  
 
Competition among media companies reached its height in 1998 when Schibsted 
from Norway and Marieberg from the Swedish Bonnier Group became the core 
owners of the biggest Estonian media groups. Before 1995, foreign investors had 
shown little interest in the Estonian media market. The first foreign investor, Bonnier 
Group, however, had successfully established a business weekly in 1989. After the 
successful start in Estonia, Bonnier established similar business papers in Vilnius, 
Riga and St. Petersburg. Estonia is the leading country in terms of foreign investment 
in the Baltic region. 
 
As Allan Alakula, the Chairman of the Estonian Union of Journalists, emphasized, the 
level of concentration in Estonian media reached a very high level. The working 
conditions are not very good, journalists don’t have collective agreements in private 
media and there is no place to talk about agreements or bargaining on the company 
level. 
 



 - 33 -  
 
 

VI. HUNGARY 
 
In 1989, most of the direct government subsidies to the media were removed leaving 
it to develop independent commercial activity. Foreign ownership of the Hungarian 
national newspaper market stood at 83% in 2001, based on circulation figures. 
Foreign investors began entering Hungary's print media sector soon after the old 
system of licensing was abolished in 1989. In 1996, foreign investors held a 
controlling interest in 60 percent of the daily newspaper market. Also during that 
year, the radio and television broadcasting law was adopted. It provides a minimum 
level of Hungarian ownership in a company. The two national channels, TV2 and 
TV3, were merged into TV2 in February 2000 by Scandinavian Broadcasting 
System (which in spite of its name is US-owned). Bertelsmann has the other main 
channel, RTL-Klub.xiii.  
 
Magyar Television (MTV) is the public service broadcaster but it is in a parlous state.  
An International Federation of Journalists report was scathing, following a visit early 
in 2001. ‘Political manipulation and wilful neglect by the responsible authorities’ had 
seen the collapse of the viewing share of the flagship channel, MTV1 to just 10%. 
 
Hungary is heavily cabled, with over half of all households receiving their TV services 
via cable. UPC Magyarorszag, part of the Netherlands-based group UPC, owned by 
John Malone’s Liberty Media, is the dominant provider.  
 
The concentration of foreign ownership in the national press is pronounced and only 
a minority of the national daily press remains Hungarian-owned or government 
subsidized. The situation of the weekly and monthly press is also highly polarized 
between government supported and privately-owned economic groupsxiv. Some 
publications can afford to operate on a non-commercial basis, funded by state 
sponsorship or private foundations. In all publications, editors have significant power 
in determining the line they take on issuesxv.  
 
A. GERMAN OWNERSxvi 
 
BERTELSMANN 
 
Bertelsmann is active in different media and especially TV and magazines. In 
television, the media giant owns RTL Klub. It is the leading commercial television 
station in Hungary. The network was launched in 1997 by RTL Group, which owns 49 
% of the shares of the broadcasting company. The network covers more than 85% 
of the country. In addition to broadcasting activities, RTL Klub Enterprises manages 
the Internet, teletext and audiotext businesses of the commercial television station. 
  
Bertelsmann also owns several magazines and one newspaper through Gruner+Jahr. 
Tele Magazyn is owned by the Deutscher Supplement Verlag branch of Bertelsmann. 
This magazine focuses on television and human-interest topics. Bertelsmann has a 
17.2% stake in the newspaper Nepszabadsag published in Budapest through 
Gruner+Jahr. 
 
 
 
 
 



 - 34 -  
 
 

AXEL SPRINGER VERLAG 
 
Axel Springer Verlag is very active in the Hungarian market, with significant shares in 
several magazines and newspapers. It has eight daily regional titles and one Sunday 
title but its main focus is magazine publishing.  Springer publishes 16 magazines in 
Hungary. These include TV listings guides (4), women’s magazines (2), puzzle 
magazines, cookery, interior design titles and two youth titles. 
  

 Title Type Circulation Ownership 
shares 

Uj Dunantuli Naplo Newspaper 53000 93% 
Heves Megyei Hirlap Newspaper 20000 93% 
Bekes Megyei Hirlap Newspaper 24000 93% 
Uj neplap Newspaper 28000 93% 
Tolnai Nepujsag Newspaper 23000 93% 
Somogyi Hirlap Newspaper 40000 93% 
24 Ora Newspaper 24000 93% 
Petofi Nepe Newspaper 50000 93% 
Vasanarp Reggel Newspaper  93% 
Vilaggazdasag Newspaper  100% 
100X Szep Magazine  92% 
Auto Motor Magazine  92% 
Csok es konny Magazine  92% 
Gyongy Magazine  92% 
Holgy Magazine  92% 
Lakaskultura Magazine  92% 
Kiskegyed Magazine  92% 
Kiskegyed Konyhaja Magazine  92% 
Recept-Tar Magazine  92% 
Popcorn Magazine  92% 
Szines Kethetes Magazine  92% 
TV kethetes Magazine  92% 
Tvr-het Magazine  92% 
TV Uksag Magazine  92% 
Ugyes Magazine  92% 

 
WAZ 
 
The group concentrates on newspaper activities, publishing five different dailies.  
 

 Title Type Circulation Ownership 
shares 

Naplo Newspaper  100% 
Zalai Hirlap Newspaper  100% 
Vas Nepe Newspaper  100% 
Fefer Megeyei Hirlap Newspaper  100% 
Dunaujvarosi Hirlap Newspaper  100% 

 
 
 
 



 - 35 -  
 
 

OTHERS 
 
Heinrich Bauer Verlag publishes four magazines in Hungary (100% of ownership 
shares): Bravo, Bravo Girl, Buci maci and Tina (women). Burda is a small player 
publishing one magazine Csodakert (circulation of 20,000). It is jointly owned by 
Burda (80%) and by RCS Editori (20%). 
 
B. FINNISH OWNERS 
 
Sanoma Magazines Budapest Kiadoi’s operations were founded in 1992. Through the 
acquisition of the prestigious publishing house EKH/VICO, Sanoma Magazine 
Budapest became the market leader in Hungary, with 34% of the market shares. 
Women's magazines, entertainment titles, and TV magazines are the heart of the 
portfolio. Sanoma Magazines also operates the country's leading portal.  
 

 Title Type Circulation Ownership shares 
Figyelo Magazine  100% 
Mediafygyelo Magazine  100% 
Figyelo Trend Magazine  100% 
Meglepetes Magazine  100% 
Story Magazine  100% 
Story napfeni Magazine  100% 
Fules Magazine  100% 
Poenvadaszat Magazine  100% 
Nok Lapja Magazine  100% 
Evszakok Magazine  100% 
Szines RTV Magazine  100% 
RTV Magazin Magazine  100% 
Vasarnapi Hirek Magazine  100% 
Tina Magazine  100% 
Bravo Magazine  100% 
Bravo Girl Magazine  100% 
Buci Maci Magazine  100% 
Fakanal Magazine  100% 
Hazi Praktika  Magazine  100% 
Beau Monde  Magazine  100% 
Otthon Magazine  100% 
Csaladi Lap Magazine  100% 
Kismama Magazine  100% 
Atrium  Magazine  100% 
Stilus es Minoseg Magazine  100% 
Wellness Magazine  100% 
Best Magazine  100% 
FHM Magazine  50% 
Cosmopolitan Magazine  50% 

 
 
 
 
 
 



 - 36 -  
 
 

C. SWISS OWNERS 
 
RINGIER 
 
In Hungary, Ringier publishes Blikk, the second daily newspaper, Vasarnapi Blikk 
which is a Sunday paper, as well as the old-established daily sports paper Nemzeti 
Sport, the third-placed daily newspaper. Ringier also owns the Hungarian quality 
paper Magyar Hirlap. The Swiss company has also an important level of participation 
in the newspaper Nepszabadsag through the creation of a joint venture with Axel 
Springer Verlag and Bertelsmann. In the magazine sector, Ringier started the 
magazine Kape and TeleSzuper.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
TeleSzuper Magazine -  
Nepszabadsag Newspaper 204000  
Magyar Hirlap Newspaper 38000  
Blikk Newspaper 208000  
Nemzeti Sport Newspaper 65000  
Vasarnapi Blikk Newspaper 180000  

 
MARQUARD 
 
Marquard Media AG has a presence in Hungary with its branch JMG Magazine 
Publishing Company. This branch publishes six magazines and is fully owned by the 
Swiss group.  
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

Joy Magazine 55 000 100% 
CKM Magazine 40 000 100% 
Shape Magazine 40 000 100% 
Playboy Magazine 63 000 100% 
Fitt Mama Magazine 14 000 100% 
Men’s Fitness Magazine 18 000 100% 

 
Marquard Media AG also has interests in two radio stations. Radio 1 is the major 
radio station of the group. It is one of the first commercial radio stations in Hungary. 
It started broadcasting in 1996, in Budapest, when the Hungarian Broadcasting 
Council allowed the establishment of commercial radio stations. Marquard owns 
50%. Marquard also holds a 15% stake in Slager Radio.  
 
D. FRENCH OWNERS 
 
LAGARDÈRE GROUP 
 
The French media group is the part-owner of Radio 1. This radio station was created 
in 1996 and targets the young generation. Lagardère owns 50 % of Radio 1 through 
the branch called Eurozet. 
 



 - 37 -  
 
 

In the print sector, Lapker is the Hungarian branch of Hachette Distribution Services 
Group. Lapker is active in terms of distribution and corner shop sales. It distributes 
Elle Hungary (circulation of 75 000), which is also owned by the Lagardère Group. 
 
 
E. LUXEMBOURG OWNERS 
 
TV2 started broadcasting on 4 October 1997, covering 98 % of the Hungarian 
population. It is one of the two new nation-wide private stations in Hungary. The 
private TV is owned by the joint venture MTM-SBS Televízió Rt formed by 
Luxembourg based and American financed Scandinavian Broadcasting System S.Axvii. 
MTM Kommunikáció Rt.xviii and Germany's Tele-München Gruppexix. SBS owns 49% 
while Tele-München has 39% of the joint venture. TV2 was financially supported by 
the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) which allocated a 
€28 million loan. 
 
F. SWEDISH OWNERS 
 
MODERN TIMES GROUP 
 
The Swedish Modern Times Group (MTG) is active in Hungary through Viasat, with 
eleven free to air TV stations. MTG owns Viasat 3 in Hungary. Viasat is broadcast 
from the UK.  
 
G. CONCLUSION 
 
In terms of media ownership, state ownership decreased dramatically as a result of 
privatisation and liberalisation. However, there were considerable differences 
between various media sectors in terms of the speed and extent of ownership 
changes. Changes in broadcasting were slow. The market was partly liberalised in 
1997 by selling national frequencies to private companies. International elements 
were influential in terms of television content and ownership of cable companies 
throughout the post-communist era. Following the partial liberalisation of the sector 
foreign ownership became significant, as the major shareholders of the two most 
popular channels were foreign companies. 
 
In the print media, ownership changes were more striking as privatisation and 
liberalisation took place within a relatively short period of time following the fall of 
the communist regime. The 1990s saw a series of ownership changes in the markets 
through sell-offs, mergers and acquisitions. Foreign media ownership became a 
dominant factor in the sector by the end of the 1990s.  
 
In post-communist Hungary the dominance of foreign ownership in many media 
sectors did not initially cause public concern. This was partly because many people 
were not aware of the ownership structure of media markets, and partly because the 
advantages of foreign ownership were seen as significant. Particularly during the first 
stage of the post-communist era foreign media ownership was viewed as 
contributing towards lessening the influence of the state and political forces in the 
previously over-politicised media. In fact one of the main reasons why foreign media 
ownership was welcomed among journalists and the public was that it was perceived 
to provide publishers with the much-desired independence from political parties and 
organisations. However, as the 1990s proceeded, concerns were raised about the 



 - 38 -  
 
 

economic power of foreign media companies, and the lack of effective oversight of 
the government and state institutions by media whose primary concerns were 
commercial, rather than political or social. They were not seen as threats to the 
Hungarian political process xx.  
 
In Hungary, there is a general freedom from unfair practise, monopolies and 
oligopolies. Publishing houses feel free to make use of the weak social guarantees.  
On all levels, there is a precarious employment of journalists for tax reasons and in 
order to avoid large fixed staff. The general practise is for journalists to work self-
employed with no job security and insufficient social protection. 
 



 - 39 -  
 
 

VII. LATVIA 
 
Latvia’s geographic position makes it a commercial, financial and transport hub for 
the Russia/Baltic region.  Latvian is the country’s official language but most residents 
speak Russian and a third of the population are ethnic Russians, so that both the 
public broadcaster, Latvian Television (LTV) and the commercial channel TV3, owned 
by Modern Times Group (MTG) broadcast in Latvian and Russian. Latvian 
Independent Television re-transmits the Russian station ORT. 
 
A. SWEDISH OWNERS 
 
BONNIER 
 
Bonnier, through its stake in Alma Media, has a share in the Baltic News Service and 
the Business Information Group. Baltic News Service is based in Tallinn. It has a daily 
distribution of 1000 news headlines in five languages: Estonian, Latvian, Lithuanian, 
Russian and English. The Business Information Group specializes in business news. 
Bonnier is one of the two biggest publishers in Latvia through AS Diena, a joint stock 
company between Bonnier (49% stake) and local private shareholdersxxi (51%). 
Diena AS publishes Diena, Dienas Biznessxxii(circulation of 10 000), Spogulisa and five 
other regional newspapers. Diena has a very strong position and it is one of the most 
read newspapers in Latvia with a circulation of approximately 54 000 copies. 
 
MODERN TIMES GROUP 
 
The Swedish Modern Times Group is active in Television through Viasat, which 
enables it to transmit to the three Baltic States. It is the market leader in Latvia in 
terms of market share with TV 3 Latvia. MTG also owns Star FM, one of the largest 
radio stations in Latvia with a weekly audience of 323 000 listeners. 
  
B. CONCLUSION 
 
The press and the broadcast media in Latvia generally operate freely, with few legal 
restrictions on their work and a wide range of political viewpoints are represented in 
more than 200 newspapers. After independence in 1991, dozens of television 
channels emerged but the number fell dramatically following the introduction of the 
1995 Broadcasting Law. Latvia’s broadcasting law is being harmonised with the 
European Union’s Television Without Frontiers directive. The legal framework, and 
the enforcement of laws, remains weak and Latvia needs a sound legal basis to 
determine the role of public TV and protect it against state influencexxiii.  



 - 40 -  
 
 

X. LITHUANIA 
 
A. NORWEGIAN OWNERS 
 
ORKLA 
 
Orkla has a small presence in Lithuania through Orkla Press, which is taking charge 
of Orkla’s current newspaper operations in Central Europe. Established in 1991, the 
branch has grown to be one of the leading newspaper groups in Central Europe. 
Orkla Press has a Baltic newspaper division called Dzienniki Kraje Baltyckie, which 
fully owns the regional paper Kauno diena (circulation of 40 000).   
 
B. SWEDISH OWNERS 
 
BONNIER 
 
The Swedish media company Bonnier plays a small role in terms of market shares in 
Lithuania with only one newspaper published under the name Verslo Zinios 
(circulation of 9 000). The business newspaper is moving into the daily press market, 
increasing editions from one to five per week in recent yearsxxiv.  
 
Bonnier has a broadcasting activity with LNK TVxxv, the second TV station 
broadcasting nationwide in Lithuania. This private company's main stock is owned by 
Marieberg, part of Bonnier media company.  
 
MODERN TIMES GROUP 
 
The Swedish Modern Times Group owns TV 3 Lithuania, which is one of the largest 
commercial channels in Lithuania. MTG owns also Tango TV. 
 
C. CONCLUSION 
 
International companies from Norway and Sweden target the Lithuanian media 
landscape. Foreign companies are supporting a policy of investment in television 
rather than in the daily press or magazine. In terms of investments in the media 
sector, Lithuania is the second Baltic country but far behind Estonia, which captures 
the majority of European investment. 



 - 41 -  
 
 

IX. POLAND 
 
In 1989, Poland began developing independent media. Censorship was lifted, the 
Communist party's newspaper chain was dissolved and a new press law was passed 
in Parliament. Newspapers were privatised and commercial radio and television 
stations received their licences. As a consequence, foreign media companies began 
investing in Poland, although the existing regulations still imposed some limitations 
on the amount of foreign investment in the audio-visual media in Poland. In fact, the 
number of foreign investors in the Polish media market has been growing for several 
years, and almost 80% of the press is in the hands of foreign capital. The Press 
Freedom Monitoring Centre (CMWP), a non-governmental watchdog organization 
established by the Polish Journalists Association, monitors the Polish press. Andrzej 
Krajewski, chairman of CMWP, says that whilst the print media market has been 
opened up to foreign investors, editorial independence from owners and advertisers 
remains a major issue.  Public radio and TV are also politicised and commercialised.  
 
After ten years of evolution and rearrangements, German investors have become a 
power on the magazine market. In fact, 50% of shares on the market for colour 
magazines are distributed among the following German press giants: Passauer Neue 
Presse, Axel Springer Verlag, Bauer and Gruner+Jahr. Other foreign press companies 
have invested in dailies as well. Norway's Orkla Media, one of the top two foreign 
press investors, spent around $50 million in Polish investments according to the 
Polish Agency for Foreign Investment (PAIZ).  
 
About 40 % of foreign investment in the Polish media goes to the press. The press is 
dominated by German publishing concerns. In terms of print run, Axel Springer 
Verlag, Bauer and Gruner+Jahr together hold almost 50 percent of the colour 
magazine market, which they have created to a large extent. Specialized publications 
are also in German hands, mostly those of Vogel International Verlags GmbH and 
Deutscher Fachverlag GmbH. However, there is little information on the amounts 
publishing houses have invested. The Polish market is divided between three major 
foreign publishers: Orkla, Passauer Neue Presse and Bauer. 
 
PNP moved into Poland in 1994 when it acquired some regional dailies and founded 
Polskapresse.  It now owns 12 regional newspapers with sales of 1.3m, which are 
printed at presses in Gdansk, Poznan, Lodz, Wrozlaw and Krakow.  It also prints 
three TV magazines with total sales of 2.6m 
 
In addition it has its own distribution service for its print products, a direct marketing 
company, Eurodirect, a media agency, Media Tak, and an online classified ad site, 
gratka.pl. 
 
Poland’s public service broadcaster is Telewizja Polska (TVP), with two national 
channels and twelve regional channels.  It faces a crisis of funding partly because 
the growth of commercial broadcasting has hit audience shares.  Also the revenue 
from the licence fee has dwindled due to the low collection rate, and it has become 
increasingly reliant on advertising revenue, which generates 80% of its income.  
 
Commercial broadcasters are taking a greater share of the market in both terrestrial 
television, and cable and satellite, and they are represented by Polish and foreign 
media interests.  Poland has the largest cable market in central Europe and the 
largest cable operator is UPC Telewizja Kablowa, with over a million subscribers in 



 - 42 -  
 
 

Poland’s eight largest cities as well as smaller towns. It was acquired by the 
Netherlands-based UPC in 1999. UPC is in turn owned by John Malone’s US global 
media group, Liberty Media.  
 
There is a great deal of controversy as the Polish government shapes changes in 
media laws, and particularly on regulations to limit media concentration.  The 
existing law also makes it possible for politicians from the major parties to influence 
and control the management of public radio and television. 
 
 
A. NORWEGIAN OWNERS 
 
ORKLA 
 
Orkla is the leader in the Polish newspaper market through Orkla Press, which is 
responsible for newspaper operations in Poland. Established in 1991, the branch has 
grown to be one of Poland’s leading newspaper groups with a market share of 23% 
and circulation of 621,721xxvi. Since 1991, Orkla Press has taken ownership shares in 
13 regional or national dailies.  
 
Orkla Press owns 51 percent of Presspublica, publisher of the national daily, 
Rzeczpospolita, circulation 199,078. Orkla is the second biggest investor in Poland 
with shares in 13 local daily newspapers as well. They have recently bought 
publishing house Wydawnictwo Lubpress, which publishes Gazeta Lubuska daily, one 
of the country's largest local newspapers with an average circulation of 65,000. It 
employs 140 people and also has a state-of-the-art printing house.  
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

Rzeczpospolita Newspaper 199000 51% 
Gazeta Lubuska Newspaper 56000 100% 
Gazeta Pomorska Newspaper 105000 100% 
Nowa Trybuna Opolska Newspaper 37000 53% 
Slowo Polskie Newspaper 25000 100% 
Wieczor Wroclawia Newspaper 21000 100% 
Gazeta Wspolczesna Newspaper 22000 100% 
Kurier Poranny Newspaper 20000 100% 
Glos Koszalinski Newspaper 30000 100% 
Tygodnik Ostrolecki Newspaper 18000  
Dziennik Wschodni Newspaper 25000 100% 
Glos Sczecinski Newspaper 21000 100% 
Glos Pomoroza Newspaper 25000 100% 
Nowiny Newspaper 36000 64% 

 
B. GERMAN OWNERS 
 
PASSAUER NEUE PRESSE 
 
The German Passauer Neue Presse (PNP) adopted another strategy to gain market 
shares in Poland. The goal of the German company is to try to make all its titles 
similar in terms of form and content. In September 1994, PNP bought the Polish 



 - 43 -  
 
 

publications of the French Hersant group, which had eight regional newspapers, 
including Dziennik Bałtycki, Dziennik Łódzki, Trybuna Śląska and Gazeta Krakowska. 
In 1996, the German group purchased 95 % of the shares in the Fibak Investment 
Group, publisher of two dailies: Gazeta Poznańska and Express Poznańskixxvii. The 
Polish company created by Passauer Neue Presse, Polskapresse, has expanded to 
become one of Poland’s most important publishing houses. It owns 12 regional 
newspapers and Polskapresse is also active as an advertising agency, in terms of 
distribution and on the Internetxxviii.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Gazeta Olsztysaka Newspaper 35000 100% 
Gazeta Wroclawska Newspaper 30000 100% 
Dziennik Baltycki Newspaper 70000 100% 
Dziennik polski Newspaper 75000 100% 
Dziennik Zachodni Newspaper 95000 100% 
Gazeta Krakowska Newspaper 40000 100% 
Gazeta posnanska Newspaper 50000 100% 
Express illustrowany Newspaper 75000 100% 
Trybuna Slaska Newspaper 65000 100% 
Super Tele  Magazine  100% 
Moto express Magazine  100% 
Tele Magazyn Magazine 2000000 100% 
TV Pilot Magazine  100% 

 
BAUER 
 
Bauer invested approximately $40-50 million in the Polish magazine market in 2001. 
It is now the market leader in terms of revenue (€140.7 millions) and market share 
(22%) in Poland.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Auto dzis I jutro Magazine  100% 
Bravo Magazine 500000 100% 
Bravo Girl Magazine 325000 100% 
Bravo Sport Magazine 200000 100% 
Chwila dla ciebie Magazine 700000 100% 
Click Magazine 175000 100% 
Filipinka Magazine  100% 
Imperium TV Magazine 325000 100% 
Swiat kobiety Magazine  100% 
Swiat Seriali Magazine 275000 100% 
Tele Tydzien Magazine 2000000 100% 
To I Owo Magazine 700000 100% 
Twoj Styl Magazine  100% 
Twist Magazine 200000 100% 
Twoj Weekend Magazine  100% 
Twoje Imperium Magazine 375000 100% 
Votre Beaute Magazine  100% 
Zycie Na Goraco Magazine 980000 100% 
Tele swiat Magazine 700000 100% 
Tina Magazine 425000 100% 



 - 44 -  
 
 

 
SPRINGER VERLAG 
 
In Poland, Springer owns fourteen titles including a women’s weekly, Pani Domu 
(500,000) a women’s monthly, Olivia (470,000) and two monthly youth titles 
Dziewczyni (180,000) and Popcorn (150,000). This portfolio of magazines allows 
Springer to be a major player with an 11% market shares and revenues of €70 
million. 
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Auto Suckces Magazine  100% 
Auto Swiat Magazine 41000 100% 
Cienie I Blaski Magazine 325000 100% 
Dziewczyna Magazine 250000 100% 
Komputer Swiat Magazine 200000 100% 
Na zywo Magazine 300000 100% 
Newsweek Polska Magazine  100% 
Olivia Magazine 700000 100% 
Pani domu Magazine 1000000 100% 
Play Magazine 69000 100% 
Popcorn Magazine 225000 100% 
Profit Magazine  100% 

 
BERTELSMANN 
 
Bertelsmann owns, through RTL Group, the commercial television RTL 7. This TV 
station was launched in 1996. Its programmes are broadcast from Luxembourg by 
cable or satellite. RTL 7 is wholly owned by RTL, and targeted at young people. The 
website of RTL 7 is also well known in Poland. Poland has the largest online market 
in Eastern Europe. RTL 7 opened its Internet site in 1998, and has built it into one of 
the leading Polish TV sites 
 
GRUNER+JAHR 
 
Bertelsmann through Gruner+Jahr also has a strong position in the Polish magazine 
market. According to statistics, the company Gruner+Jahr has invested over $11 
million in Poland. It is currently the third largest publisher in Poland with a 9.6% 
market share and €61.7m revenue.   
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Claudia Magazine 1000000 100% 
Focus Magazine 250000 100% 
Galka Magazine  100% 
Ladnie Mieszka Magazine  100% 
National Geographic Magazine 400000 50% 
Moje Gotowanie Magazine  100% 
Moje Mieszkanie Magazine 175000 100% 
Naj Magazine 475000 100% 
Rodzice Magazine  100% 

 
BURDA 



 - 45 -  
 
 

 
Hubert Burda, through Burda Verlag Osteruropa (BVO), is active in Poland. BVO is 
the product of a partnership between Burda (80% stake) and Italian publishing 
group RCS Editori (20%). In Poland, Burda Polska, a subsidiary entirely controlled by 
BVO, publishes the magazines of the PNP Group.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Moj piekny Ogrod Magazine 200000 80% 
Moj piekny Ogrod Special Magazine 100000 80% 
Sol I Pieprz Magazine 80000 80% 
Burda Magazine 75000 80% 
Anna Magazine 30000 80% 
Twoj Relaks Magazine 600000 80% 
Dobre Rady Magazine 500000 80% 
Dobre Rady Recepty Magazine 100000 80% 
Kwiaty w domu Magazine  80% 
Dobre Rady Kwiaty Magazine 100000 80% 

 
C. SWISS OWNERS 
 
EDIPRESSE 
 
Edipresse has been operating in Poland since 1995. In February 1997, Edipresse 
Polska launched the bi-monthly magazine Viva! - the Polish equivalent of Paris-
Match. The magazine was successful with an average of over 250,000 copies of each 
issue sold. The Group has also strengthened its leadership by buying in Twoje 
Dziecko. Today, Edipresse Polskaxxix is the country's leading magazine publisher in 
terms of advertising revenue and the third in sales. It publishes about ten 
publications. Edipresse publishes the leading magazine in the women's press, 
Przyjaciólka. The magazine is published with a regular print run of over 1,000,000 
copies. In 2001, advertising turnover increased by 59% compared with the previous 
financial year. In the beginning of 2002, Edipresse Poland acquired two monthly 
women magazines, Pani and Uroda.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Viva Magazine 307000  
Viva moda Magazine 68000  
Vita magazine 157000  
Uroda magazine 45000  
Tvoje dziecko  magazine 55000  
Przekroj magazine 48000  
Dom&Wnetrze magazine 27000  
Pani magazine 45000  
Przyjaciolka magazine 655000  

 
MARQUARD  
 
Marquard Media AG is present in Poland with its branch JMG Magazine Publishing 
Company. JMG publishes nine titles overall including sport dailies and magazines. It 
publishes Cosmopolitan in co-operation with the Hearst Corporation. 
 



 - 46 -  
 
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Cosmopolitan Magazine 131 000 50% 
CKM Magazine 102 000 100% 
Shape Magazine 35 000 100% 
Playboy Magazine 82 000 100% 
Voyage Magazine 33 000 100% 
Magazyn 
Sportowy 

Magazine  100% 

Sport Newspaper  100% 
Tempo Newspaper  100% 
Przeglad 
sportowy 

Newspaper  100% 

 
D. SWEDISH OWNERS 
 
BONNIER 
 
Bonnier has been in Poland since 1999 where the company has made some big 
investments.  Bonnier’s Polish activities are in a joint venture with Mariebergxxx that 
publish the daily Superexpress and Puls Biznesu (circulation 20,700). In 2001, Puls 
Biznesu was selected as the Newspaper of the Year in Poland. For the future, the 
group is planning long-term investments and is slowly building its position on the 
financial press marketxxxi.  
 
E. FRENCH OWNERS 
 
VIVENDI UNIVERSAL 
 
Vivendi Universal is present in Poland through the Canal+ Group, which specialises in 
pay TV and content production. Canal+ launched pay TV in Poland in 1996. It is 
called Canal+ Polska and it has 253,000 subscribers. It is available as a terrestrial 
pay service and by cable and satellite. After the difficulties of Vivendi Universal, and 
the restructuring of the Canal+ Group, it was envisaged to sell Canal+ Polska. 
Canal+ also launched its digital platform under the name of Cyfra+ (278,000 
subscribers).  Canal+ Group also produces two thematic channels called Planete 
(adventure) and Seasons. 
 
LAGARDÈRE GROUP 
 
Andrezj Woyciechowski founded Radio Zet in September 1990.  The founder was a 
well-known Polish journalist who worked several years for the newspapers Libération 
and Le Monde, and also the news agency AFP. Radio Zet is one of the most popular 
radios in Poland and it was also the first private radio in Warsaw. In 1994, the 
station became national. Today, Radio Zet claims over 200,000 listeners. Lagardère 
has also some interests in a second radio station called Radio Stacja. 
 
In the press sector, Lagardère is present through Hachette Filipacchi Polska, which 
publishes 4 different magazines. ELLE is maybe the most famous magazine in the 
country that the French group publishes. It has been in the market for eight years 
and today, has a circulation of 125,000. 
 
 



 - 47 -  
 
 

Title Type Circulation Ownership share 
Elle Magazine 110 000 100% 
Elle deco Magazine 25 000 100% 
Samo Zdrowie Magazine 87 000 100% 
Maxim Magazine 64 000 100% 
Film Magazine 63 000 100% 
                                      
Lagardère also owns several printing plants and distribution companies. The most 
important factory is called HDS Polska (1997), a branch of Hachette Distribution 
Service. HDS Polska owns a press distribution company, Inmedio Lodz, which 
distributes publications in the centre and the north of Poland. 
 
F. LUXEMBOURG-BASED OWNERS 
 
SBS                                            
 
Luxembourg-based and American-financed Scandinavian Broadcasting Systems 
acquired a 33% interest in TVN, Poland’s third largest television station. TVN was 
launched in October 1997 following an agreement by TVN SP z.o.o and TV Wisla 
Sp.z. to create a joint channel featuring regional and local programming. Since then, 
TVN has become one of the largest broadcasters, covering 83% of the country. TVN 
has grown and became the third most important channel in Poland with 19.8% 
market share. Since 2000, SBS has been a minority shareholder (33%) with the 
Warsaw-based ITI Group owning 67% xxxii. 
  
G. CONCLUSION 
 
Press ownership laws in Poland are very permissive towards foreign investors. The 
country's former radio and television monopoly was terminated with the enactment 
of the 1991 broadcasting law. It is estimated that private media now accounts for 
85% of the market. Foreign investment in print media is not restricted, and is 
estimated to be involved in 40% of the country's publications. In broadcasting, 
however, a restriction exists on the permissible extent of foreign ownership in a 
company.  
 
German groups, Bertelsmann-Springer Verlag and Bauer, and Swiss groups, 
Edipresse and Ringier, own the majority of magazines. The Norwegian Orkla Press 
has concentrated more on newspapers. The German companies are trying to create 
global magazines for the whole of Central Europe. Magazines like Tina and Bravo are 
distributed throughout Eastern Europe. Orkla Press have chosen a different 
approach. They are more aware of the social and cultural differences between 
regions and are producing papers, which relate to the specific issues and concerns of 
the region where the newspapers are published.  
 
The main problem for the Polish press sector is its independence. Foreign companies 
are trying to impose their Western management in a completely different 
environment. Laws protecting journalists are weak and large media groups take 
advantage of this. For example, foreign publishers deny the role of organisations 
representing journalists, set low wages and royalties, and avoid signing collective 
employment agreementsxxxiii.  
 



 - 48 -  
 
 

The rush of foreign investment into Polish media created lower quality and declining 
impartiality. The rapid growth of the Polish media in the last few years has also 
resulted in a decline in the quality of journalism. In order to cut down the costs, 
publishers often prefer to employ paid amateurs than experienced professionals. But 
lower standards go together with a widespread demand for sensational, 
entertainment-style journalismxxxiv. We can see that there is a big threat for 
independent journalism but some observers’ think the contrary. In fact, they believe 
that foreign investors stabilize the Polish press and allow it to remain independent 
because the western media companies are only interested in profits and revenue. 
The owners rarely intervene in editorial content and avoid being politically partisan.  
 
However, Poles regard the newspaper, Rzeczpospolita, owned by Orkla as very 
reliable, with high-quality information and analysis. In some cities, Orkla has invested 
in two dailies and has preserved the differences between them. Passauer Neue 
Presse, on the other hand, aims to unify the content and form of the titles it holds. 
 
Existing media companies in Poland are now focusing on securing their place in the 
market and developing strategies for the future. But this process leads to 
concentration of media ownership, where the big media companies buy the weaker 
titles or stations, thereby strengthening their own position. The growing regional and 
local media market share has become the next target for investors with the big 
newspaper companies. Others have started to invest in local and regional radio 
stations in order to build their own chains. Dominant groups in the regional press, 
such as Passauer Neue Presse, have started buying smaller regional and local 
newspapers. However, small local publishers are making joint efforts to defend their 
position, which may result in a structured partition of the regional and local 
marketxxxv. 



 - 49 -  
 
 

X. ROMANIA 
 
Liberalisation and privatisation of the broadcast media in Romania have been 
extensive.  During 2000, for example, the National Audiovisual Council (CNA) granted 
18 television licences and 20 radio licences, which brought the total number of 
licensed television and radio stations at the end of 2000 to 173 and 297 respectively. 
Inevitably this has seen a major expansion of foreign ownership including a number 
of US media companies (Viacom’s MTV) or companies like CME and SBS, which are 
predominantly US-owned. 
 
The state broadcaster Romanian Radio and Television (TVR) was split in 1994 to 
form two distinct organisations.  Before the launch of the commercial channel, Pro 
TV, in 1995 TVR 1, the flagship channel, was watched consistently by two thirds of 
TV audiences but figures for the year 2000 revealed an audience share of 30.5%.  
The majority of programmes shown on TVR 1 are in Romanian as the broadcaster 
allocates only a small percentage of its budget to the purchase of foreign 
programmes. 
 
Cable companies are also predominantly foreign-owned.  Romanian Cable 
Systems (RCS), the largest cable operator in Romania, is owned by US and Czech 
investors and operates 60 networks in Romania, Hungary and Slovakia, each carrying 
between 30 and 44 channels.  It has about 800,000 subscribers. 
 
UPC Romania, part of the Netherlands-based group owned by Liberty Media, had 
320,000 subscribers in 2002. 
 
A. GERMAN OWNERS 
 
WAZ 
 
WAZ is a small player in the Romanian media market. It opted essentially for the 
newspaper sector with a 51% interest in the daily Trustul des Presa National.  WAZ 
owns also a 50% stake in Romania Libera through a joint venture with Trustul 
Mehrh. 
The group expanded influence through interests in regional papers across Eastern 
Europe. 
  
SPRINGER 
 
Axel Springer Verlag owns 8 magazine titles including Elle or 20 Ani. The strategy is 
to publish uniformed magazines throughout Eastern Europe. 
 

Title Type Circulation Ownership share 
Avantaje Magazine  40% 
Elle Magazine  40% 
Olivia Magazine  40% 
Inteamplari Adevarate Magazine  40% 
Popcorn Magazine  40% 
Povesta Mea Magazine  40% 
Viva Magazine  40% 
20 Ani Magazine  40% 



 - 50 -  
 
 

BURDA 
 
Burda is the main German player in Romania with participation in 7 weeklies or 
magazines through the Burda Verlag Osteuropa (BVO), which is taking charge of all 
publishing operations in this region. BVO is the product of a partnership between 
Burda and Italian publishing group RCS Editori. Burda owns 80% of BVO and RCS 
only 20%. The magazines published in Romania through Burda Ofa, a subsidiary 
entirely controlled by BVO, are the same as in neighbouring countries. Burda tries to 
standardise the content and the page-layout of their magazines, which cuts 
production costs and increases profits. 
 

Title Type Circulation Ownership 
shares  

Burda Magazine 25000 80% 
Despre Tine Magazine 100000 80% 
Ioana Magazine 130000 80% 
Secrete bucatariei Magazine 50000 80% 
Cool girl Magazine 55000 80% 
Locuinta mea Magazine 30000 80% 
Gradina lmea de vis plate Magazine 30000 80% 

 
 
OTHERS 
 
Some other German players are involved in Romania such as Bauer (1 magazine) 
and Gruner+Jahr (with evenementul Zilei)  
 
B. SWISS OWNERS 
 
RINGIER 
 
Ringier has created a branch called Ringier Romania. It is the leading foreign 
publisher and market leader in Romania's promising business publications segment. 
Today, Ringier publishes around ten print products including the tabloid daily paper 
Libertatea.  
 

Title Type Circulation Ownership 
shares 

Bravo Magazine 98000  
Capital Magazine 41000  
Libertatea Press 167000  
Lumea feimelor magazine 72000  
TV Mania magazine 159000  
TV Satelit magazine 69000  
Unica magazine 52000  

 
EDIPRESSE 
 
Edipresse has been in the Romanian market since 1998 in association with Antonios 
Liberis, its Greek partner. The partnership was enlarged at the beginning of 2002 
with the integration of the Romanian publications belonging to the Axel Springer 



 - 51 -  
 
 

Group. The Romanian Publishing Group (RPG) publishes eight magazines in Romania 
including well-known international titles like Avantaje or Ellexxxvi onto its market. In 
1999 RPG launched the fortnightly magazine Viva!, a Romanian adaptation of its 
Polish cousin, and in 2000 it launched the magazine 20 Ani. 
 

Title Type Circulation Ownership shares 
20 Ani Magazine 13634  
Avantaje Magazine 45000  
Elle magazine 18000  
Intamplari adevarate magazine 33000  
Viva magazine 26000  
Olivia magazine 30000  
Popcorn magazine 30000  
Povestea Mea magazine 39000  

 
C. FINNISH OWNERS 
 
SANOMA 
 
In 1999, Sanoma Magazines International and Hearst founded Sanoma-Hearst 
Romania (SHR), in which SMI owns a 65% stake. SHR launched several magazines 
and was quickly able to gain a leading market share. Business in Romania is at an 
early stage of development. Sanoma-Hearst Romania publishes four titles, including 
Cosmopolitan, and also operate Romania’s leading consumer Internet portal.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Cosmopolitan Magazine  65% 
FHM Magazine  65% 
MAMI Magazine  65% 
Beau Monde Magazine  65% 
TV Story Magazine  65% 

 
D. FRENCH OWNERS 
 
LAGARDÈRE GROUP 
 
Lagardère has owned Europa FM since 2000. The French group also has a stake in 
Radio Total. When Lagardère invested in this radio station, the situation was difficult. 
After restructuring, Radio Total became very popular in Bucharest. The new objective 
is to become a national radio station because it only broadcasts in the Bucharest 
area. Lagardère has adopted the French format with programs arranged every day 
around 40 sections of information intersected by musical parts and entertainment 
shows.  
 
Lagardère has also created Radio 21, a youth station broadcast in Bucharest where 
the headquarters are. Radio 21 has now the objective of broadcasting its 
programmes on 12 local stations so that they can reach almost all the country. 
 
Lagardère group is focused on radio in Romania but they also publish the 
internationally known Elle magazine (circulation 25,000) through the Romanian 
Publishing Group SRL.  



 - 52 -  
 
 

 
E. NON-EUROPEAN OWNERS 
 
NEWS CORPORATION 
 
The global media group, News Corporation, through Balkan News Service fully owns 
the digital TV channel B1TV (Bucuresti 1 TV). The channel was launched in 
December 2001 and includes news, talk shows and entertainment in addition to 
cultural, economic and political programmes focusing on Bucharest’s life. The 
company’s goal is to officially launch the channel within the entire country and begin 
satellite broadcasting.  
 
CENTRAL EUROPEAN MEDIA  
 
ProTV was formed as a joint venture between Bermuda-based CME and local 
Romanian entrepreneurs in 1995.  It has an audience share of 25% 
 
F. LUXEMBOURG OWNERS 
 
SBS 
 
Luxembourg-based and American-financed SBS owns 86% of Ameron Ltd., which 
operate Prima TV in Romania. This station was established in 1997 and covers 87% 
of the Romanian media landscape. The programmes are broadcasted by satellite and 
cable. Currently, Prima TV is the second private television in terms of market shares 
and audiences.  
 
G. CONCLUSION 
 
One of the clearest tendencies has been media concentration. There are several big 
players on the media market. Some of them are foreign but the biggest actors still 
remain Romanian. MediaProxxxvii is the biggest media company followed by Intactxxxviii, 
a company founded by a well-known businessman and party founder. Finally, several 
international media companies hold newspapers, magazines and TV stations. For 
example the Swiss group Ringier holds the tabloid Libertatea, the financial weekly 
Capital and several other specialised magazines. 
 
However, the entrance of international companies into the market has led to 
improvements in journalism and in the media, after the dire legacy of Nicolae 
Ceausescu's dictatorship. The difference between tabloid and quality papers has 
become more clear and TV and radio stations have been offering better and more 
diverse programming.  
 
In Romania, the audiovisual field was regulated by the Audiovisual Law adopted in 
1992. In mid-2000 a new audiovisual law was passed to bring Romanian 
broadcasting in line with the European Union’s Television Without Frontiers directive. 
The law specifies that broadcasters must show at least 40% Romanian produced 
programmes, 10% of which must be made by independent production companies. 
Broadcasting laws permit foreign ownership.  The National Audiovisual Council 
(CNA), an eleven-member body elected by Parliament, is responsible for awarding TV 
and radio licences, monitoring operations and enforcing legislation.  Broadcasting 
licences can only be awarded by the CNA following approval by the Ministry of 



 - 53 -  
 
 

Communications. However, the CNA does not have legislative powers, and cannot 
propose laws to the Parliamentxxxix.  
 



 - 54 -  
 
 

XI. SERBIA 
 
Changes within the Serbian media began shortly before Milosevic fell from power in 
October 2000 but accelerated rapidly from that day. Once it was clear that he would 
be replaced, media outlets rushed to announce changes and to denounce the past. 
Radio-Television Serbia, a Milosevic mouthpiece, was set on fire and senior editors 
were removed. The station's name changed temporarily to New RTS and new editors 
were appointed. Similar changes occurred in other media. The former pro-Milosevic 
media have now been freed of political censorship. Those, which fiercely defended 
their independence under the previous regime, have continued to report more 
comprehensively than media, which merely switched sides. The daily Danas and 
weekly Vreme are critical of the new government and the weekly NIN and Radio B92 
remain confrontational. A degree of self-censorship has replaced government 
pressure. Various government or political groups control most of the media 
companies.  
 
A. GERMAN OWNERS 
 
WAZ 
 
The Politika newspaper, the oldest daily in the Balkans, has been part of a €25 
million deal with the WAZ Media group. The German group created a joint venture 
with Politika Newspapers and Magazines. The agreement is a 50-50 percent 
partnership in a new company, jointly formed by Politika and WAZ. The contract 
between the two companies also includes a detailed distribution of authority: Politika 
will be in charge of editorial policy and WAZ will deal with investment.  
 
The new company will continue to publish all of Politika's current publications, and 
none of them can be discontinued without the Yugoslav partner's consent. But word 
is going round that Politika's management has already agreed to shut down most of 
the current periodicalsxl.  
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Politika Newspaper  49% 
Politika Ekspress Newspaper  49% 
Sportski Zurnal Newspaper  49% 
Svet Kompjutera Magazine  49% 
Viva Magazine  49% 
Ilustrovana politika Magazine  49% 
Huper Magazine  49% 

 
WAZ acquired the Podgorica daily, Vijesti, in 2003 and there are reports that it also 
plans to acquire the Novi Sad daily, Dnevnik. 
 
BURDA  
 
Burda has a small presence in the Serbian market, however it still publishes 3 
magazines. Just like everywhere else, Burda is associated in the Central European 
Region with RCS Editori. They publish Lisa, the largest women magazine in Serbia. 
There are two other magazines related to Lisa. Lisa Kulinarske Taine and Lisa 
Kulinarske special allow Burda to increase financial and circulation numbers. 
 



 - 55 -  
 
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Lisa Magazine 170 000 80% 
Lisa Kulinarske Taine Magazine 70 000 80% 
Lisa Kulinarske special Magazine  

(4 times a year) 
70 000 80% 

 
GRUNER+JAHR 
 
Gruner+Jahr has penetrated the Serbian market in collaboration with the Swiss 
group Ringier. Gruner owns a 51% stake and Ringier the remaining 49%. They 
publish together Blic and Blic News. 
 
HOLTZBRINCK 
 
Holtzbrinck has taken the majority share of Privredni Pregled, the single Yugoslav 
economic daily, through the Czech Economia, which is a business and information 
magazine. Handelsblatt owns Economia, which is a subsidiary of Holtzbrinck. The 
deal was agreed in early 2003.  
 
 



 - 56 -  
 
 

XII. SLOVAK REPUBLIC 
 
In the past months, Slovakia has introduced new laws to extend the rights of 
journalists and freedom of expression. The Council for Broadcasting and 
Retransmission (CBR) is responsible for allocating licences to terrestrial and cable TV 
companies, and monitoring their adherence to the conditions of their licence.  The 
Slovak Television Council is responsible for maintaining the independence and 
impartiality of the public service broadcaster, Slovak Television.  The Broadcasting 
Law of 2000 required broadcasters to ensure their transmissions meet a number of 
basic principles, including: 

- The universality of information and the plurality of opinion 
- Objectivity and impartiality of news and current affairs programmes. 

 
Foreign ownership is permitted, although licensing preference is given to foreign 
applicants planning to contribute to original domestic programming. Licence 
conditions impose a limit of 49 % of shares for foreign investors. 
 
Other characteristics of the Slovak market are the significant changes resulting from 
the arrival of foreign media groups. They oversaw a dramatic change in the 
Slovakian media landscape with a boom of new publications and private radio 
stations. Since 1989, the press has flourished despite intermittent attempts by the 
government to re-impose direct control by increasing newspaper taxes and reducing 
access to newsprint. Today, all major dailies, magazines and radio stations are 
private.  
 
Public broadcasting services are weak.  Slovak Television (STV) has had to cut 
budgets and staff.  Until the launch of the commercial station, TV Markíza, in 1996, 
STV 1 had an audience share of 50%.  This has now slumped to 13%. 
 
The dominant cable provider, as is the case in many of CEE countries, is the 
Netherlands-based UPC, which has around 300,000 subscribers. 
  
A. GERMAN OWNERS 
 
PASSAUER NEUE PRESSE  
 
Passauer Neue Presse started to invest in the Slovakian market in 1999. Firstly, the 
eastern Slovakian daily newspaper called Luc was purchased. Soon afterwards, PNP 
bought additional Slovak language dailies and weeklies throughout the country. In 
2000, all the portfolio of the German group was brought into a joint venture created 
with SME Group. This operation allowed PNP to create a joint publishing house for 
daily and weekly newspapers called Petit Press SAxli. Both Slovakian and Hungarian 
newspapers are published from there. 
 
Petit Press 
PNP started to invest in Slovakia in 1999, after the country had spent five years in 
isolation under the rule of the nationalist authoritarian, Vladimir Meciar.  The legacy 
of that era still remains, with weak institutions unable to challenge corruption in 
politics, the judiciary system or business arenas.  
 
PNP now has a number of papers, comprising of both regional daily and weekly 
newspapers, and daily national newspapers, including SME.  The manner in which 



 - 57 -  
 
 

SME reports on Slovakia’s problems of transition to a more open and democratic 
society will be an important test of its independence. Economic and political networks 
rooted in the Communist era still remain powerful, and SME recently reported that 13 
of the 100 best-known Slovak companies were run by former state security agents 
and collaborators, and 23 by informers. 
 
 

Title Type Circulation Ownership 
share 

Uj Szo Newspaper  100% 
SME Newspaper  100% 
Gemersky dennik Newspaper  100% 
Kisicky dennik Newspaper  100% 
Presovsky dennik Newspaper  100% 
Spissky dennik Newspaper  100% 
Tztransky dennik Newspaper  100% 
Zemplinsky dennik Newspaper  100% 
Rolnicke noviny Newspaper  100% 
Vasarnap Newspaper  100% 
Domino forum Newspaper  100% 
TV Oko Newspaper  100% 

 
GRUNER+JAHR 
 
G+J publishes in Slovakia under exactly the same titles as in the Czech Republic. 
When they invested in the market, those CEE countries were still united as 
Czechoslovakia. After the separation, the German group separated the edition of 
magazines but not the production sites. 
 

Title Type Circulation Ownership 
share 

Novy Cas Newspaper  51% 
Eva Magazine  51% 
Rodina Magazine  51% 
Telemagazin Magazine  51% 
Televizia Magazine  51% 
Zivot Magazine  51% 

 
BAUER 
 
Bauer applies the same strategy as in other CEE countries with uniform magazines 
like Bravo, Bravo Girl, Tina.  
 

Title Type Circulation Ownership 
share 

Bravo magazine  100% 
Bravo Girl magazine  100% 
Bydleni magazine  100% 
Chvilka pro tebe magazine  100% 
Divka magazine  100% 
Napsano zivotem magazine  100% 



 - 58 -  
 
 

Praktik magazine  100% 
Rhythmus zivota magazine  100% 
Tina magazine  100% 
Zena a zivot magazine  100% 

 
OTHERS 
 
Holtzbrinck publishes the Hospordarske noviny, an economic daily paper, together 
with Dow Jones. The same cooperation between the two groups is in place for the 
publication Economia where Holtzbrinck holds 45% of the ownership share.  
 
Motorpresse owns 55% of Auto motor a sport and Auto Aktual. Just like other 
companies, Motorpresse chose to publish formatted magazines across Central 
Europe.  
 
B. SWISS OWNERS 
 
RINGIER 
 
Ringier has been active in Slovakia since the beginning of the nineties. Euroskop a.s., 
owned 100% by Ringier, is the market leader in the magazine sector. With a 60% 
market share, it has the largest proportion of Slovakia's readership. Zivot a family 
magazine with a circulation of some 130,000, and Eurotelevizia, a programme guide 
are among the country's publications with the highest circulation figures. 
 
 

Title Type Circulation Ownership shares 
Euro televizia Magazine 167000  
Eva Magazine 64500  
Tvoja Rodina Magazine 68000  
Zivot Magazine 138000  

 
C. FINNISH OWNERS 
 
SANOMA 
 
Sanoma Magazines Slovakia operates in the Slovakian market. Through the 
acquisition of Strategie Praha in 1999, Sanoma magazines International gained 51% 
interest in Strategie na Slovensku. This company is the leader in its respective 
segments within the B2B market in Slovakia. In 2001, SMI acquired the remaining 
49% of Stategie na Slovensku and changed its name into SMAGS (Sanoma 
magazines Slovakia). 
 

Title Type Circulation Ownership share 
Strategie magazine  100% 
Obchod magazine  100% 
Zdravotnicke Noviny magazine  100% 
Prekvapeni magazine  100% 
Sestra  magazine  100% 

 



 - 59 -  
 
 

D. UK OWNERS 
 
MILLENIUM ELECTRONICS 
 
TA3 is the first all-news TV channel in Slovakia. It was launched in September 2002. 
TA3 opened with a focus on the anti-terrorism war, sending its reporter to Peshawar 
to become the first Slovak media outlet to have a journalist cover the events in 
Pakistan. The Slovak TA3 is looking at a market of just over five million people. The 
all news TV station made a deal with a British company, Millenium Electronics Ltd, 
which took a 55% stake in TA3 in exchange for a $3m start-up capital injection. 
Millenium’s owners, their business activities and a source of their capital remain 
unidentified. The company is said to be interested in selling out in three to four years 
time, possibly to a media investor. Millenium has been linked to British offshore firms 
in the local Slovak press. Today, TA3 employs some 100 people and airs 17 hours of 
news a day (13 hours on weekends)xlii. TA3 is broadcast by satellite and cable. 
 
E.  NON-EUROPEAN OWNERS 
 
CENTRAL EUROPEAN MEDIA 
 
TV Markíza was launched as the country’s first commercial TV channel in 1996, with 
backing from CME, the Bermuda-based company who have a 70% economic interest 
in the station.  The station had a 58% viewing share in 2001.  It has been accused of 
political bias, openly supporting particular parties and presidential candidates.   
 
 
F. CONCLUSION 
 
Slovakia's broadcasting sector has changed considerably since the adoption of the 
1993 Broadcasting Law. The introduction of commercial television, in particular, 
transformed the market completely. Today, all the Slovak press is privatised.  
 
In the first stage (1990-1992), editorial staff privatised their newspapers. In this 
transitory period, editorial staff replaced the former political publishers. In the 
second stage, the journalist/shareholders entered into alliances with home and 
foreign investors. The editorial office was separated from the publishing house. 
Nevertheless, some ties between editors and publisher remained. That is why editors 
are reluctant to disclose the amount of foreign capital in the Slovak media.  
 
Today, the biggest foreign investors in the Slovak press market are German WAZ, 
Bertelsmann's Gruner und Jahr and Swiss concern Ringierxliii. Foreign capital is 
extensive in the Slovak private radio market, as well as in the national, regional and 
cable television markets.  



 - 60 -  
 
 

XII. SLOVENIA 
 
Despite Slovenia’s small size, foreign ownership is present but strong local players 
control important sections of the market. In Slovenia, the media field is regulated by 
the Mass Media Act adopted in 1994. It issues and withdraws broadcasting licences, 
issues rules, and monitors the stations to see if these rules are respected. The Mass 
Media Act specifies restrictions on both ownership and cross-ownership. The act 
permits foreign ownership but this is tightly controlled by regulations. The foreign 
ownership stake in a media enterprise cannot exceed 33%. Although the media law 
was restrictive, Slovenians circumvented the law by using funds to take 
participation in media enterprises. The new media law voted in 2001 has now a 
chapter concerning the regulation of investment funds. Moreover, the Ministry of 
Culture must approve all acquisitionsxliv.  
 
A. GERMAN OWNERS 
 
MOTORPRESSE 
 
Motorpresse has a small presence in Slovenia with a 10% stake in Moto Media, which 
publish 3 sports magazines. Moto Media publishes Auto Magazyn (circulation of 16 
000), Grand Prix Magazyn (6500) and GRIF (5500). 
  
BURDA 
 
Hubert Burda media produces 200 magazines and newspapers in 28 countries. The 
group expanded in Central Europe by creating the Burda Verlag Osteuropa (BVO), 
responsible for all publishing operations in this region. BVO is the product of a 
partnership between Burda and Italian publishing group RCS Editori. It concerns the 
periodicals activities of both groups. Burda owns 80% of BVO while RCS only 20%. 
In Slovenia, Burda Slovenia operates the magazine market. It currently owns 8 titles.  
 
Title Type Circulation Ownership share 
Cosmopolitan Magazine 70 000 80% 
Lisa  Magazine 100 000 80% 
Men’s health Magazine 20 000 80% 
Playboy Magazine 20 000 80% 
Avto Magazin Magazine 10 000 80% 
Avto Magazin/Moto Katalog Magazine 8000 80% 
Nova Magazine  80% 
Connect Magazine 6400 80% 
 
B. SWEDISH OWNERS 
 
BONNIER 
 
Bonnier has also interests in Slovenia where the group publishes Finance, a business 
paper. Bonnier transformed this weekly into a daily and the circulation rose by 20 
percent. This newspaper has found a market interest by specializing in economic 
issues. Finance is owned by Gospodarski vestnik (50%). Bonnier Affarinformation 
Holding Ab owns for its part 28.8% of Gospodarski vestnik. 
 



 - 61 -  
 
 

C. AUSTRIAN OWNERS 
 
LEYKAM  
 
The Austrian printing house Leykam Medien AG was the first to understand that 
starting new newspapers in Slovenia was an uncertain project. Leykam preferred to 
invest in an established newspaper from Maribor called Vecer. First it purchased their 
printing house, which had been separated from the newspaper in the privatization 
process. It is called Leykam Tiskarna. The printing house has numerous clients in the 
magazine market and it prints Vecer. Later, it managed to gain a 10 percent share in 
the ownership of the paper itself. Today, the stake of Leykam Medien AG in the daily 
sector has grown to 19.58%. 
 
D. CONCLUSION 
 
The process of ownership restructuring following the Slovenian Law on Privatization 
had the same impact on the media sector as on other companiesxlv. The 2001 Mass 
Media act, which prevents concentration of ownership, is supposed to protect media 
independence and pluralism. Namely, restrictions no longer exist apart from the fact 
that any share in ownership amounting to more than 20 percent must be reported to 
the Ministry of Culture. Real restrictions exist only in the area of cross-ownership and 
when, for example, a print media organization wants to take control over 
broadcasting companies. All in all, these restrictions are not really attractive for 
foreign capital. Foreign capital has been entering Slovenia’s media space rather 
slowly. The principal cause of that is that Slovenians are a conservative public who 
find it hard to break the habit of reading the same newspapers for years.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 - 62 -  
 
 

SOME CONCLUSIONS 
 
The evidence presented in this report leads to some disturbing conclusions, and also 
points to some examples of hopeful developments.  Commentators who believed that 
after the fall of communist regimes in 1989, there would be a speedy transition to 
open democratic forms of government, have been sharply disabused.  Similarly, the 
notion that new democratic media would swiftly emerge has only partially been 
realised. 
 
The reasons are obvious.  Damaged and weakened economies could not sustain the 
kind of investment to develop new forms of media ownership, and European and 
other media groups began to move into the vacuum created post-1989.  A dual 
system of broadcasting emerged with public broadcasting under threat from political 
interference, both in the appointment of supporters to key positions but also through 
the reliance on state subsidies which were inadequate to fund high quality 
programming.  The result was the selling of advertising to fill the revenue gap, and 
this also reinforced the dilution of programme quality.  At the same time new 
commercial broadcasting stations opened, which rapidly eroded audiences for public 
television. 
 
What this report demonstrates is the steady encroachment of transnational media 
into CEE countries.  This raises the crucial question of whether media systems in 
these CEE countries can become representative of public interests and civil concerns 
when key decisions about investment and even editorial attitudes towards political 
issues may be decided elsewhere. 
 
Another issue, which is vital to the development of media with high professional 
standards, is the quality and status of the journalists working in the media. In CEE 
countries there is very clear evidence of the pressures on journalists: poor pay, low 
status, insecure contracts or freelance work are prevalent, side by side with 
weakened notions of media freedom.  A Serbian survey revealed journalists identified 
the lack of media freedom as due to political pressures (45%), self-censorship 
(33%), political constraints in editorial policy (26%) and lack of courage on the part 
of editors (23%). (Journalists' Newsline, Issue No 8, April 2003) 
 
However the move towards an enlarged European Union does provide the 
opportunity to: 

 Develop strong, independent media trade unions within the various CEE 
countries;  

 Build the transnational links through European Works Councils in companies 
like Orkla, WAZ, Axel Springer Verlag, Ringier, etc.;  

 Develop support for clear statements of publishing principles such as those 
developed by Orkla.  

 
There is also important work to be done within European-wide institutions, which 
have a role in influencing public opinion and shaping media policy issues.  One 
particular issue is the shape and content of the Television Without Frontiers directive, 
currently under revision. 
 
 



 - 63 -  
 
 

The policy document, Legislating for a Democratic Media in Europe, produced by the 
European Federation of Journalists, provides a clear statement of the issues that 
need to be tackled at a European level.   
 
Section 2 of the document states: 
 

The political institutions of Europe must protect the rights of citizens and 
promote transparency, understanding and participation in the development of 
policies designed to strengthen the social, economic and political cohesion of 
communities.  The special role of media in this process requires the legal 
protection for media independence and support for professionalism in 
journalism should be of the highest priority. 

 
2.1  The EFJ/IFJ declares that limiting concentration of ownership/cross 

ownership and developing antitrust legislation at European level is a 
precondition for a democratic and independent media in Europe and should 
be treated as a priority. 

 
2.2 The EFJ/IFJ considers the implementation of editorial independence 

(editorial statutes) in all European media as a necessity to guarantee the 
professional independence of journalists and a pluralistic press. 

 
2.3 The EFJ/IFJ believes that creating structures for dialogue to bring 

together legitimate representatives of workforce, management and 
consumers to discuss the economic and social development of the media and 
practical implementation of laws, policies and standards is essential to 
safeguarding a free and democratic media. 

 
Finally, we should not be too virtuous about the condition of the media in the 
present, pre-accession European Union.  Media power either distorts the democratic 
process, or political power seeks to curtail the independence of the media, in the 
United Kingdom through the power of Rupert Murdoch’s News International; in Italy 
through Silvio Berlusconi’s media group, Mediaset and, as Prime Minister, his 
interference in the public service broadcaster, RAI; and in Spain where the 
conservative Prime Minister, José María Aznar, has too much media power and 
misuses it.  An enlarged European Union will confront trade unionists in the media 
with a number of similar problems, which we will have to face and deal with 
together.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 - 64 -  
 
 

 
  
 

EFJ POLICY POSITION 
  
The EFJ is not against foreign ownership. Indeed, it is well aware of the potential 
benefits which investment in the media can bring to the developing economies of the 
region. However the EFJ believes that clear conditions should be applied in all CEE 
countries where foreign ownership is allowed:  
 
 ● Oblige transnational media enterprises to disclose the full extent of their holdings 
in each of the CEE countries in which they operate 
 
● Oblige transnational media enterprises to respect rights of employees and to 
engage in a social dialogue as it does in the parent holding 
 
● Oblige transnational media enterprises to establish European Works Councils in line 
with the EC Directive on EWCs 
 
● Oblige transnational media enterprises to respect media pluralism and to divest 
media properties where there are unacceptable levels of concentration 
 
● Oblige transnational media enterprises to respect cultural and national 
particularities of the CEE countries where subsidiaries exist. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 - 65 -  
 
 

 
                                                 
i   R. HODZIC, Country Reports on Media Bosnia-Herzegovina, Sarajevo, May 6th 2000 
 
ii   OSCE, Radio FERN says "Goodbye" to listeners in Bosnia and Herzegovina, OSCE,    

Vienna, 11th April 2002 
 

iii  E. ALFANDRI, The German concern Westdeutsche Allgemeine Zeitung in Bulgaria,  
EJC, Maastricht, 2002 
 

iv  V. TABAKOVA, Bulgarian media landscape, EJC, Maastricht, 2002 
 
v  Trud and 24 Tschassa  
 
vi  Antenna TV S.A. is a media group that owns and operates  

Antenna TV, a television broadcast network and producer of television programming 
in Greece. The Company also owns and operates a radio station, Antenna FM, and 
has a controlling interest in a publishing company, Daphne Communications. 

 
vii  K.SALTZIS, Antenna TV will compete again after losing its licence for Bulgarian TV,  

Europemedia, 14/12/2001 
 

viii  Originally called AS Meediakorp 
 
ix  Originally called AS Postimees 
 
x  Publisher of Postimees, the largest daily in Estonia 
 
xi  Five local newspapers: Sakala in Viljandi, Järva Teataja in Paide, Viru Press, Pärnu  

Postimees and Valgamaalane. 
 

xii  T. TAMMERK, Estonian media landscape, EJC, Maastricht, 2000 
 
xiii  W. DUNKERLEY, East European media: an enigmatic market in: The Investors'  

Journal of Legislative Impact, London, January 1998 
 

xiv  C. RODE, Press freedom and the Professional standards of Journalists – Case study  
of Hungary in: Enlargement: Media freedom and journalists rights, EFJ, Brussels, 
2002 
 

xv  www.opendemocracy.net 
 
xvi  Media Perspektiven, 9th edition, 2002, Frankfurt 
 
xvii  Scandinavian Broadcasting System S.A. is a NASDAQ-listed commercial television &  

radio operator. 
 

xviii  MTM Kommunikáció Rt. is the largest privately owned audio-visual group in Hungary  
and a leading producer of Hungarian language versions of several international game  
shows. 
 

xix  Tele-München Gruppe is the second-largest electronic media company in Germany. 
 
xx  www.wacc.org.uk 
 
xxi  A. BREIKSA, The Latvian media landscape, EJC, Maastricht, 2000 
 



 - 66 -  
 
 

                                                                                                                                            
xxii  Relaunched in 2001 
 
xxiii  A. MIRLINS, Main challenges for journalists unions to fulfil professional and social  

role in promoting independent journalism in Latvia, in : Enlargement : Media freedom  
and journalists rights, EFJ, Brussels, 2002 
 

xxiv  A. NUGARAITE, The Lithuanian media landscape, EJC, Maastricht, 2000 
 
xxv  Lithuanian National Channel 
 
xxvi  Orkla Press, Corporate Brochure, Warsaw, 2002 
 
xxvii  T. MARKIEWICZ, Orkla to Snap Up Rzeczpospolita in: Warsaw Voice, Issue 397,  

Warsaw, 1996 
 

xxviii  www.gratka.pl 
 
xxix  www.edipresse.ch 
 
xxx  Active in the paper industry 
 
xxxi  W. JELONKIEWICZ, Hidden Hand Closes Business Pages in: Warsaw Voice, Issue  

560, Warsaw, 1999 
 

xxxii  ITI Group owns ITI TV holding Sp.z.o.o. It is a Polish holding company in the media  
sector. 
 

xxxiii A. RACZYNSKA, Problems of the Polish media in : Enlargement : Media freedom  
and journalists’ rights, EFJ, Brussels, 2002 
 

xxxiv  J. PIEKLO, Polish Media landscape, EJC, Maastricht, 2002 
 
xxxv  J. PIEKLO, ibid. 
 
xxxvi  With participation of Axel Springer Verlag 
 
xxxvii  ProTV, Acasa networks, the Mediafax news agency, the Radio ProFM, Apropo.ro,  

ProSport, Ziarul Financiar, Playboy Romania, the Buftea film studios, other print titles  
and media companies 
 

xxxviii  Owner of the Antena 1 TV network, the Romantic FM, the Jurnalul National daily and  
other titles. 

 
xxxix  A.ULMANU, The Romanian Media landscape: impressive media offer, particularly in  

broadcast and written media field, Media Online, 2002  
 

xl  V. DIDANOVIC, German capital in the Serbian media market, AIM, Belgrade,  
February 2002 
 

xli  Petit Press SA is specialized in the publishing of regional newspapers. 
 
xlii  G. SIPOS, All-news TV channels arrive to the Eastern Europe: will they last? , Media  

Online, 2001 
 

xliii  J. DARMO, Foreign Capital in the Slovak Media, EJC, Maastricht, 2002. 
 



 - 67 -  
 
 

                                                                                                                                            
xliv  S.HRVATIN, L.KUCIC, Slovenia Monopoly, a social game of trading with the media,  

in: Mediawatch journal, Mirovni Institut, Ljubljana, December 2002 
 

xlv  S. B. HRVATIN, M. MILOSAVLJEVIC, Media Policy in Slovenia in the Nineties,  
Peace Institute, Ljubljana, 2001 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Published by: 
The European Federation of Journalists 
Résidence Palace 
Rue de la Loi 155 
B-1040 Brussels, Belgium 
Telephone: 32-2-235 22 02 
E-mail: renate.schroeder@ifj.org 
 
Brussels 2003 


