
© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

Defamation and Libel in Serbian Press 

TWO SIDES OF THE COIN: MEDIA – FROM CRITICISM TO SLANDERING 
CRUSADES, PLAINTIFFS – SEEKING THE SCAPEGOAT IN MEDIA 

 

Milan Milosevic 

March 2, 2005. 

 

Early English and German legislation punished libel by cutting out one’s 

tongue. Of course, the press tends to lean towards limiting the possibility of 

defamation charges, which for example is a part of the history of the American and 

Western liberal approach to the press, and where 1735 represented a significant 

date, when a jury acquitted the publisher John Peter Zenger for libel in essays that 

criticized the corrupt policies of New York’s colonial governor William Cosby. The 

American liberal understanding of the press was encouraged in 1964 following the 

decision of US Supreme Court judge Earl Warren (the same man that chaired the 

committee established to investigate the assassination of President Kennedy) that 

the defamation law is in contravention of the First Amendment, which guarantees 

freedom of press and makes it the plaintiff’s duty to prove that an allegation was 

published with extreme malice, knowing that it was untrue, or with wanton indolence 

towards the truth. In the past fifteen years, the extent of freedom of press in Serbia 

passed through both the abovementioned points, but also through a state that is 

described in a recommendation from a nineteenth-century journalism textbook: “Use 

your imagination to describe reality!” 

 

Media – Tool for Government, Weapon for Opposition 
 

During the 1990s, the press in Serbia, which enjoyed the support of the 

regime, had almost absolute freedom for demonizing political opponents. That was a 

time when fundamental standards that had been established during the previous 

period, particularly in the 1970s and 1980s, were obliterated. The press that had 

been independent of the authorities became involved with opposition leaders in the 

struggle against the despised regime, and despite cases of principled defense of 

humanism, relied greatly in internal politics on opposition press conferences where 

facts were often despised and a rhetoric demonizing the “red bandits” fostered. 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

Once the power of the independent press had increased, during a very 

complicated situation (threat of war) in Serbia, a restrictive public information act was 

passed on October 20, 1998, according to which a number of newspapers and 

editors were drastically punished by misdemeanor judges. The Serbian Parliament 

passed the legislation by urgent procedure, ending the Decree on Special Measures 

under the Threat of NATO Armed Assault, which was in effect for two weeks. More 

than 1.5 million euros in fines (calculated according to the official, depreciated 

exchange rate at the time) was collected during the period that this legislation was in 

effect. Misdemeanor courts threw out defamation lawsuits filed against media 

associated with the authorities, or fined them to a much lesser degree. For example, 

while “Monitor” was fined 2.8 million dinars, and “Evropljanin” 2.4 million, the pro-

government “Politika” had to pay only 150,000 dinars for defamation charges filed by 

Democratic Party leader Zoran Djindjic. 

 

The cases were handled by misdemeanor courts – which were government 

bodies according to the constitutional system, rather than part of the judicial system – 

which was in contradiction with the basic principle of division of powers. The 

misdemeanor judges were appointed by the Serbian Government and could be 

dismissed through a simplified procedure. Court proceedings with very short 

deadlines were provided, making it impossible to prepare one’s defense. The main 

hearing would be held only 24 hours after the “serving”. According to Article 72 of the 

then Law on Information, the serving of the summons for the hearing was considered 

regular even if it was announced via the media. 

 

The 1998 law made it difficult to determine the truth and facilitated the fining 

of the media (editors and publishers) if the misdemeanor judge routinely determined 

that the media were carrying statements by third persons that contained elements of 

defamation and libel, incited national, racial or religious hatred, called for the toppling 

of the constitutional system or for the infringement of the territorial integrity and 

independence of the Republic of Serbia, or any other punishable act. Coincidentally, 

all the mentioned acts are considered crimes under the Penal Code. This legislation 

does not provide for journalists to be punished. 

 

 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

The implementation of this law was suspended after the changes in 2000, 

which was one of the campaign promises made by the Democratic Opposition of 

Serbia (DOS). Two major processes took place during this period. First, the winning 

side retaliated against the former Socialist and Radical majority, as well as 

businessmen and members of the state leadership of the period, filing charges and 

leaking confidential documents. The press gobbled up this material; newspapers that 

had been independent during the previous period accepted this as an opportunity to 

retaliate for the repression and demonizing that they had been subjected to during 

the previous period, and other formerly regime newspapers joined the victors’ 

celebration in order to cover up the wrongdoings during the previous period.  

 

During this period, there was a split in the DOS, with at least two dozen 

scandals that mostly developed in the media. In analyzing the scandals from the 

period of the DS-DSS conflict (Djindjic-Kostunica), sociologist Slobodan Antonic 

noticed a certain regular repetition: in the first phase, the “violated side” presents 

certain grave accusations against the opposing faction. In the second phase, the 

attacked faction launches strong counter-accusations, where these accusations are 

either related to the original scandal or a scandal created subsequently. Finally, in 

the third phase, both factions are exhausted by the media battle, the scandal 

subsides and a temporary ceasefire follows. However, the third phase usually ends 

with the rise of another scandal, which begins yet another round of mutual 

accusations. 

 

An additional misfortune is that just like in the previous period, the crown 

public witnesses included persons that were of suspicious credibility, or sentenced 

persons, or people that would prove to exist in the gray zone between the secret 

services and crime, having previously portrayed themselves as patriots, and later as 

the frontline fighters on October 5. The press exploited the mystery of the secret 

services with a sweet shudder. 

 

After the assassination of Serbian Prime Minister Djindjic on March 12, 2003, 

the government stated with a delay that his assassination had been preceded by the 

demonizing of him and the government in certain newspapers and they announced 

that a committee would be formed with the task of analyzing criminal influences on 

the press. Several of these newspapers (including “Identitet,” which was later shut 

down) were prohibited during the state of emergency. Yet, the committee that was to 

investigate the press reports was not formed and the entire thing ended with an 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
objective analysis of press reports on Zoran Djindjic performed by Ebart Media 

Documentation, which reported that Djindjic did not have the support of the press, but 

that no conclusion could be made that the press was preparing for the assassination. 

Researchers have lately focused on the problem of so-called tabloidization of the 

press, its sensationalism, but everything boiled down to whether it was worth being 

angry with the lion for wanting to eat you. 

 

A new law on information was passed during this state of emergency, on April 

22, 2003, which had been prepared for a long time by journalist organizations. Prior 

to putting it to a vote, the government eliminated several stipulations that made it an 

unexpectedly repressive act. Hence, Article 16 of this law granted the government 

the right to prohibit the dissemination of any information that urged violence (which 

was a completely undefined designation), and journalists were required to reveal the 

sources of their information to the authorities, in cases involving acts that carried a 

prison sentence of five years or more. But, the media still fought to retain the right to 

protect their sources. New experiences (the Vasic case involving the eavesdropping 

on attorney Biljana Kajganic and her client, fugitive Dejan Milenkovic Bugsy) 

illustrated that the state authorities still tended to thwart the protection of sources, 

with the investigation now moving towards potential “deep throats” in the state 

organization (which was again described by part of the public as a battle of factions, 

retaliation by the present authorities against the previous ones, etc.). 

 

Compromise Instead of Decriminalization of Defamation 
 

According to Article 79 of the Law on Public Information, every person who is 

the subject of untrue, incomplete or other information whose publication is prohibited 

by the law, as well as a person whose correction has not been published, has a right 

to compensation for material and consequential damages. According to Article 80 of 

the same law, the journalist, editor-in-chief or founder of a media outlet who could 

have established the untruthfulness or incompleteness of information prior to its 

publication, is responsible for material and consequential damages caused by its 

publishing. 

 

 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

The same obligation exists for damage caused by the publication of truthful, 

but prohibited information (private life, accusations for a perpetrated crime, etc.). 

According to Article 81 of this law, the author of the information is the journalist. If it is 

proven that damage was caused by his/her fault, he/she is held responsible for the 

damage caused by the publication of the untruthful, incomplete or other information 

whose publication is prohibited. 

 

Following the government’s recommendation, the Serbian Parliament adopted 

amendments to the law on criminal procedure in 2004. However, there were no 

changes in the Penal Code that apply to defamation (fines, burden of proof, special 

protection for public figures). Actually, the threat of imprisonment for defamation was 

not abolished (so-called decriminalization). The Serbian government did announce 

during 2004 new amendments to the Penal Code aimed at revising the provisions 

involving defamation, but the new draft law also includes the threat of a prison 

sentence. The Serbian Minister of Justice hinted that he was prepared to make a 

compromise – there was a possibility that the threat of a prison sentence might be 

removed from the draft law, but this issue will be decided by the balance of political 

powers in the Serbian Parliament. 

 

Journalists still urged for defamation and libel to be decriminalized – or at 

least for prison sentences to be abolished. Article 93 of the Penal Code of the 

Republic of Serbia states: “Whoever commits libel against another person shall be 

fined or sentenced up to three months in prison. If the libel was uttered in the press, 

then the sanction shall be even greater, the perpetrator shall be fined or sentenced 

up to six months in prison.” The legislator does not define what libel is, or disparaging 

of someone’s honor and reputation, and this remains to be assessed based on 

judiciary practice. The Penal Code implies libel to be the presenting or carrying of 

something untrue that may harm someone’s honor or reputation, and if carried out by 

way of the press it is sanctioned by up to a year in prison.  

 

The following analysis will primarily show that journalists in Serbia often fail to 

act in accordance with Article 3 of the Law on Public Information and verify the 

completeness and accuracy of information prior to publication. They very often relay 

the views of only one side in the conflict, creating the impression in public that it is 

the only and entire truth. 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

According to some assessments, there are more than 300 pending cases 

against journalists and media in Serbia. The report “Court cases against journalists in 

Serbia for defamation, mental anguish and damaging of reputation,” complied by the 

Independent Journalists Association of Serbia (IJAS), covers the period between 

February 2001 and May 2004, and contains the description of around 160 cases 

against journalists. The report shows that there are a large number of charges filed 

by incumbent and former state officials and public figures against the media and 

journalists. Many of them seek compensation of several million dinars for mental 

anguish and damage of reputation. 

 

It appears that the public discourse has remained such that one might 

conclude that defamation and lawsuits are a significant characteristic of public 

communication in Serbian society. Politicians sue politicians, politicians sue 

journalists, businessmen sue journalists, businessmen sue state officials, defendants 

and suspects sue journalists. At the moment when this article was being written, the 

Serbian Parliament Administrative Committee was reviewing a request made by the 

First Municipal Court in Belgrade on whether to lift the immunity of 13 Serbian 

Renewal Movement (SPO) MPs whom Danica Draskovic, wife of SPO President Vuk 

Draskovic, had filed defamation charges against. 

 
Disrespect of Journalist Ethics 
 

In 2004, Media Center from Belgrade organized an Attorney Pool aimed at 

providing adequate legal defense for journalists in court cases. The Pool represented 

journalists in more than sixty cases, including a large number of cases that ended 

with acquittals in criminal matters or with the case being ruled in favor of the 

defendant in civil court. However, the Pool pointed out that there were quite a few 

violations of the law in the press, and through a survey warned journalists that they 

should cut down the number of reasons for lawsuits. The Media Center Attorney Pool 

determined that most of the criminal charges against journalists and editors were in 

connection with acts against the honor and reputation, primarily for defamation and 

libel. Researchers from the MC Attorney Pool monitored seven daily newspapers in 

February and March 2004 (“Politika,” “Vecernje Novosti,” “Kurir,” “Blic,” “Glas 

Javnosti,” “Balkan” and “Danas”) and noted 172 items that contained grounds for 

potential lawsuits. This means that the main newspapers break the law three times a 

day. The analysis showed that defamation was actually dominant in the press, 

identified in 55.23% of the disputed items, while libel was identified in 6.4%. 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

The strong impression is that journalists and particularly editors have an ironic 

outlook of the “price of mental anguish” of those who are victims of defamation. We 

will illustrate this underestimated phenomenon with a quote from a court verdict: “… 

This damage to honor and reputation, and the psychological state that the plaintiff 

was in, led to him to cease to be school principal, to stop teaching, to the 

mathematics exercise book that he was the editor of no longer being sold, to him no 

longer being employed and to him living from giving private lessons, to people no 

longer regarding him as they did before the publication of the disputed articles – as a 

respected teacher and principal, but in another way – which has led to his mental 

pain and anguish…” 

 

There are many cases in Serbian press that indicate a dangerous excess of 

zeal, when journalists assume the role of investigator, prosecutor and judge, even for 

minor causes. Persecution, tirade, ignoring the presumption of innocence, as well as 

lack of elementary concern for the victim’s dignity, is apparent in the press. It is not 

rare that drastic photographs of mutilated corpses of victims, or severed human 

heads so that every facial feature is recognizable, are printed on front pages, even 

during the period of “truth, catharsis and reconciliation.” Some of the promoters of the 

new values have even reached the rhetoric ferocity of the former fighters for national 

interests; the former use words such as “criminal,” while the latter had used words 

such as “traitor” and “mercenary.” 

 

This is where one should note that part of this practice actually appeared as a 

consequence of the inertia of war propaganda that had engulfed the local media, but 

also because of a lack of consideration on the part of reputable foreign media that 

reported from the Balkan frontlines, as if it was some sort of a free hunting ground for 

necrophiles, publishing enlarged photographs of the horrors in a manner not used 

when reporting about accidents in their own country, and lightly classifying those 

involved. The local media had no trouble imitating this model, although they already 

“have their PhD” in this “discipline.” It is apparent from recent practice that in many 

sensitive cases the media do no understand that they must act restrained and 

carefully even when they have noble intentions. There was a report from a hospital 

recently, with an obvious violation of doctors’ ethics, saying that an infant had been 

sexually abused, most likely by the father or stepbrothers. The report caused great 

uproar with the public, which had until recently considered this subject taboo. The 

case was highlighted by appalled comments. The problem was that the report on this 

case contained many details, so it was possible to identify the place where this had 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
allegedly happened, as well as the names of the parents and infant, even before it 

was determined what had actually happened. However, then it emerged that it was 

likely that there was no sexual abuse in the specific case, but that the poor infant’s 

rectum injury had occurred on account of someone’s unskilled constipation 

intervention. 

 

Court documents reveal that there is a certain frame for the prosecution 

policy, at least in cases of open and severe libel that have flooded the Serbian press 

since the 1990s. In a trial (Gz. br. 3774/00- P. br. 7607-98) before a first-level court in 

Belgrade, for example, it was determined that “Dama” magazine, no. 10 for 1998, 

stated in the article “Throw the trash out of the King’s palace” that “there is no 

significant difference between Duchamp bringing a toilet bowl into the gallery and 

Verica Rakocevic entering City Hall”; that the person “in the Biljana Panovic (self-

proclaimed Vilimon) talk show had sat with her legs spread in such a way that it is not 

easy to consider her a lady.” The court assessed that this article did not represent a 

critical opinion as claimed by the defense, but rather a comment slighting and 

defaming the plaintiff’s person, bearing in mind that the plaintiff is a public figure, 

working in the area of fashion, who has received awards locally and abroad for her 

work. The higher court confirmed the decision of the first-level court, holding the 

publisher NIP Profil, editor-in-chief Milomir Maric and the article author Nebojsa 

Pajkic liable to pay the plaintiff compensation of 100,000 dinars for publishing this 

information that causes injury to honor and reputation. 

 

The problem is that defamation and libel have become a mandatory part of 

political communication. Expressions such as “crook”, “thief”, “criminal” or “traitor” are 

not unusual in the vocabularies of the most responsible political representatives, who 

not only go unpunished, but customarily have no problem in publicly launching such 

statements. In the greatest number of analyzed cases, it appears that the journalists 

often allow public persons and people with power to use the media as a 

“megaphone,” stated the MC Pool. It was not uncommon for the journalist to allow 

the interviewee to defame or offend someone. The journalist often did not have any 

opinion on a slandering statement by the interviewee, apparently believing this to be 

normal and that it was enough that he was giving someone the opportunity to state 

their opinion. In the “Profession: Journalist” study carried out by Media Center in 

2003, it is apparent that a portion of journalists believe that they have carried out their 

professional duty if they truthfully report someone’s statement regardless of its 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
content. Mutual “smearing” by guests in many talk shows is something desirable; of 

course it is dull without slurring – the peoplemeter does nor react. 

 

Since the struggle among political participants for access to public media had 

lasted a full decade, and the criteria of socially acceptable manners of 

communication had not been fostered, the conquest of freedom has resulted in 

increased pollution of public communication. Rough, defamatory language in political 

communication has a long history. The so-called Cicvaric press (named after 

publisher Krsto Cicvaric) in the early twentieth century was particularly good at this. 

For example, an old political poster read “Kill yourself, better kill yourself than vote for 

a thief and cutthroat,” followed by the name of an MP candidate. 

 

Problems with Carrying Statements of Participants 
 

Certain cases from judicial practice illustrate how such a controversial 

practice has become habitual through the mechanism of protecting freedom of 

speech of political partakers. The First Municipal Court in Belgrade (Gž. 4940/99-P. 

br. 7732/98) dismissed as unfounded a lawsuit filed by the SPO and SPO President 

Vuk Draskovic, who were seeking 5,000,000 dinars, plus interest, in compensation 

for damage from each the editor-in-chief of “Demokratija,” Ljubinka Milincic, 

responsible editor Cvijetin Milojevic, the author of the information Dr. Vojislav Seselj, 

and the paper’s journalist Vladimir Sudar. The first-level court established that the 

daily newspaper “Demokratija” published an interview with the defendant Dr. Vojislav 

Seselj on December 4, 1997, signed by one of the other defendants, the journalist 

Vladimir Sudar. In this interview, it was stated in particular that in a certain television 

program Draskovic “was obviously on drugs; when he sniffs cocaine, he comes 

across as being a brave man and as soon as the effect passes he becomes a 

coward… people that visited him in prison have testified to his abstinence crises.” 

The second-level District Court determined that as it is generally known, and there is 

no need to prove it, drug addiction is a vice, and that the article with the given content 

is defamatory, so it confirmed the finding of the Municipal Court that the injured party 

has the right to sue the founder, publisher, editor-in-chief, responsible editor, and the 

author of the information for compensation. According to the Law on Information that 

was in effect at the time, the term author implied the person that collected and 

compiled the information, i.e. the journalist. According to this verdict, the journalist 

and editor were not responsible for damage caused by the untruthfulness of the 

information, since the third defendant (interviewee Seselj) took responsibility. 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
However, since the third defendant was not one of the responsible persons listed in 

Article 13 of this law (neither a journalist, nor editor or publisher), the higher court 

ruled that the first-level court was correct in dismissing the case against the third 

defendant, Seselj. It was dismissed because in that particular case the court was 

bound by the lawsuit filed by the plaintiff and had to rule within this lawsuit and was 

not authorized, nor could it get involved in discussing and ruling on other forms of 

damages that were not named in the plaintiff’s lawsuit. In this case, compensation 

had not been sought according to general regulations on compensation, but 

exclusively in connection with Article 13 of the Law on Public Information…Therefore, 

a lawsuit could have been filed citing the Penal Code, but it had not been. As we will 

see, in many cases MP immunity de facto prevented timely charges based on the 

Penal Code. 

 

Passage of time did not much change the controversies that originate from 

uncritically allowing interviewees to offend and defame in public media. In its 

analysis, the MC Attorney Pool gave as an example a quote from “Vecernje Novosti,” 

dated February 29, 2004, from an interview with Tomislav Nikolic of the Serbian 

Radical Party (SRS), published under the headline “Dinkic Must go to Prison,” where 

the journalist without any opinion allowed the interviewee to offend and defame all his 

political opponents, for example in a statement about the Vojvodina Provincial 

Assembly Speaker Nenad Canak, that “everything that he is doing now is just like a 

pig rolling around in the dirt and making mud.” 

 

On February 25, 2004, in an article titled “I Will Go all the Way”, “Novosti” 

carried, without any distancing or comments, statements made by Aleksandar Vucic, 

also an official of the Serbian Radical Party, including a statement that Vuk Hamovic 

and Vojin Lazarevic are a criminal group “that has robbed Serbia of 150 million 

dollars.” Hamovic and Lazarevic were questioned by a parliamentary committee of 

inquiry on electricity trade with the Belgrade Electrical Distribution company, but it did 

not reach a similar conclusion, and the state authorities did not launch any 

procedure. However, the Radicals announced that they would be filing criminal 

charges. 

 

 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

Article 82 of the Penal Code states only that a journalist, editor-in-chief or 

legal entity that is the founder of a media outlet cannot be held responsible for 

damage if the untruth or incomplete information was truthfully carried from a public 

parliamentary debate or public debate in a parliamentary body, or in a court 

procedure or document of a competent state authority. Aside from this context, 

statements by politicians should be treated like any other journalist source – hence, 

they cannot be published if they contain elements of criminal acts. Ultimately, the 

need will come to restrict public media access in cases where the law is violated, 

when personal dignity is threatened or when basic norms of political correctness are 

threatened. 
 
Violation of Presumption of Innocence 
 

After a long delay, the law on availability of information was passed, which 

should facilitate journalists and citizens in obtaining information of public importance, 

but constitution of a board of trustees for access has still not been completed. In 

theory, this should lead to healthier public communication. The problem is that even 

when they provide information in public communication, the state authorities often 

violate the law by violating the principle of presumption of innocence. 

 

Aleksandar Tijanic sued the government official in charge of public relations, 

Vladimir Popovic, and sought compensation because his name had been mentioned 

at briefings for editors-in-chief in the context of a group of journalists organized for 

media pressure against the assassinated Prime Minister Djindjic (he received 

compensation), and he sued “Politika” for the untruthful claim that he had been 

detained by police during Operation Saber, as reported in the article “Police tightens 

the noose around the killer.” 

 

The MC Attorney Pool determined, for example, that the greatest number of 

disputed views and statements came from police statements in connection with 

criminal charges filed against certain individuals, where the persons against whom 

the police had only filed charges were already “declared guilty” for various crimes. 

The analysis (of the Media Center Attorney Pool) of the writing in the daily “Blic,” for 

example, pointed out that defamation was most often accompanied by violation of 

Article 95 of the Law on Public Information, in conjunction with Article 37 – which 

protects the presumption of innocence. In the daily “Politika,” cases of defamation by 

carrying police statements were dominant, according to the MC Attorney Pool 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
analysis, where persons that have only been charged by the police are already being 

referred to as guilty. For example, on February 10, 2004, in an article that was 

accompanied by a photograph of the suspect, and titled “Robber Apprehended”, it is 

stated that “by making threats with a weapon, he seized daily takings from sales 

stands, kiosks and stores.” On the same day and same page, this time with 

photographs of three men that were only suspects, the following title was brought: 

“Founded a Bogus Company – Fraudsters Arrested”. 

 

According to the Law on Information, the responsible editor of a media outlet, 

if a report is published naming someone as being the perpetrator of a punishable act, 

or declared guilty or responsible prior to a final decision of a court or other competent 

authority, shall be fined between 30,000 and 200,000 dinars (Article 37). The Media 

Center Attorney Pool stated that journalists in Serbia often carry parts of an 

indictment in such a manner that the impression is created that it is the verdict. In 

other words, they carry parts of the indicting document as if it has already been 

proven in court procedure and a final verdict has been passed. The daily “Danas” 

published an article titled “Guilty of the Murder of 192 Prisoners of War” on March 9, 

2004, at the beginning of a trial for war crimes committed at the Ovcara farm, 

carrying the contents of the indictment as though it was a sentence. 

 

According to the MC Attorney Pool analysis, it often happens that a 

defamatory headline is placed above a correct article. For example, the headline of 

an otherwise correct article on the trial of the accused for the murder of Ivan 

Stambolic in “Kurir,” on February 23, 2004, was “Murderers in Court,” as though the 

allegations of the indictment did not need to be proven in court. Also, the subtitle for 

an otherwise correct article on the trial of the accused for the assassination of Prime 

Minister Djindjic, on February 7-8, 2004, read “Trial of Prime Minister Zoran Djindjic’s 

killers will continue on Monday and last until February 20.” In “Glas Javnosti,” news 

items written based on police statements on criminal charges being filed against 

certain individuals also have booming headlines, such as “Pushed Heroin”, “Stole 

Food”, “Grew Marihuana”, “Embezzled Two Million Dinars” (titles are quoted from 

issues published on February 29, and March 2, 2004), or “Wanton Professor” 

(headline on March 12, 2004). 

 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

The examples given here did not end up in court, but according to the 

Attorney Pool they could give ground for lawsuits. According to the report “Court 

cases against journalists in Serbia for defamation, mental anguish and damaging of 

reputation, February 2001 May 2004,” authored by IJAS, as previously mentioned, 

similar cases often went to court. Former Yumco manager Nenad Stankovic sued 

journalists from five media outlets (“Novosti,” “Politika,” “Blic,” “Glas Javnosti” and 

“Slobodna Rec”) over a report from a police press conference in August 2000 where 

police officials claimed that Stankovic had been arrested for selling uniforms to the 

former Liberation Army of Presevo, Bujanovac and Medvedja (UCPBM). After 

Stankovic was acquitted, he sued the reporters of the mentioned media even though 

they also reported of his release. In the end, on January 10, 2003, Stankovic dropped 

the charges. 

 

The Municipal Court in Novi Sad sentenced Ljiljana Jokic-Kaspar, a journalist 

for the “Gradjanski List,” to six months in prison, two years probation, for defamation. 

Charges against Kaspar were filed by Miroslav Savic, a former surgeon for the 

Special Operations Unit, in connection with an article where the journalist claimed 

that in addition to his duties as a surgeon, Savic also worked as a sniper for the Unit. 

During a police campaign against organized crime following the assassination of 

Serbian Prime Minister Zoran Djindjic in 2003, the media reported that the former 

police surgeon and “sniper” worked at the Institute for Cardiovascular Illnesses in 

Sremska Kamenica. Savic denied that he had ever been a sniper and filed 

defamation charges against numerous editorial boards in Belgrade and Novi Sad, but 

dropped many of them. Savic did not drop the lawsuit against Kaspar even though 

her article was published much after the information on him was published. 

 

Both the media and journalist associations take an aggressive stand when it 

comes to court decisions that are against them, although according to the law they 

are obliged not to comment on court rulings against them. This is partially concealed 

by fostering the “revolutionary pathos,” where the judiciary system is described as the 

“Bastille of the old regime.” Although there had undoubtedly been great influx of 

politics in judicial rulings on media cases in the past, it would be better if the media 

were to understand that the courts operate with their own inertia, which is not always 

negative. Correct conclusions can be drawn even from disputed cases, leading to a 

lower number of violations of this law and personal dignity. Criteria are established 

through court verdicts; interpretations of certain issues certainly affect future rulings, 

even public opinion. 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

The First Municipal Court in Belgrade heard an interesting lawsuit which 

illustrates an occurrence that is not very rare in Serbian journalism – holding a crime 

against someone. The first-level court (Gž. br. 5645/97- P. br. 3346/96) established 

that in an article published in “Nasa Borba” on June 21, 1995, with the headline 

“Autocracy, Abuse, Revenge,” and in an article on June 22, 1995, titled “Colak on 

Strike for Fourth Day,” it is stated, among other things, that the dismissal of D.R. 

(who was principal of a secondary school in Belgrade at the time) is being requested 

for abuse of social position, but also for a sin in his youth, for which he had spent 

time in jail. In the second article published in the same newspaper, it was said that a 

teacher at the school had stated that D.R. should not have been made school 

principal since he was responsible – for the rape of a minor. The first-level court ruled 

that by carrying such a statement, the respect and honor of the plaintiff D.R. had 

been damaged, as a man and a citizen, and that the indicted newspaper could not 

prove in court that the information was true, and should pay 60,000 dinars in 

compensation for consequential damages to D.R. The court of appeals accepted the 

conclusion of the first court that the authenticity of the information for which the 

plaintiff had been sentenced had not been proven, even though the plaintiff had 

made it incontestable in the lawsuit that he had been sentenced for raping a minor in 

his youth. 

 

“How is that?” many journalists will ask, since there is a lack of understanding 

here that certain cases mentioning something that had actually happened can still 

represent untruthful information. Perhaps because of the existence of inadmissible 

information. Based on the ruling of the Belgrade District Court (K. br. 31/69), which 

came into effect on October 21, 1969, the abovementioned D.R. was declared guilty 

for the act of rape through assistance, according to Article 279, para. 1, in 

conjunction with Article 20 of the Penal Code, and the court sentenced him to 18 

months in a high security prison. According to a report from the Pozarevac 

penitentiary, dated May 13, 1991, it is apparent that the sentence was carried out 

between April 30, 1970 and September 30, 1971, and that he was released on parole 

on May 24, 1971, and that at the penitentiary he had made the utmost effort in his 

work and was a model prisoner. Based on the decision of the Belgrade District Court 

(K. br. 31/69 Kv. br. 721/91), dated June 6, 1991, it was decided that this prison 

sentence would be erased from the court register, since the court had determined 

that the offender had completed his sentence on September 30, 1971. A memo from 

the Danilovgrad police department, dated March 26, 1991, makes it clear that the 

offender D.R. had been convicted in the case in question, and that he had never 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
been sentenced before or after it. In the end, the court declared that there is no doubt 

that it is true that the plaintiff had committed the act of rape by assistance. However, 

it is a fact that the plaintiff had been completely rehabilitated for this deed, and that 

not only had the legally defined period passed since the completion of his 

rehabilitation, but as much as 30 years had passed, and that from the aspect of the 

legal system it is as though he had never committed the crime, and was never 

sentenced. The court, therefore, assessed that the fact that D.R. was sentenced is 

true, but that it cannot be published, and that publishing such facts is treated as 

publishing untrue facts. The court also ruled that from the aspect of criminal law, the 

holding of a crime against someone when the perpetrator had been rehabilitated for 

the act – represents an offense. 

 

Should this be so in all cases? Careful judgment is warranted before 

publication. In January 2004, in connection with the appointment of Interior Minister 

Jocic, a wrongdoing from his youth was mentioned (burglary of a newspaper stand), 

but there were no lawsuits over this probably because of the common understanding 

that in the case of public officials the right of the public to know has precedence over 

protection of the personal dignity of the individual. 
 
The Main Plaintiffs are at the Same Time the Main Media Targets – Politicians 

 

It remains a rule that the avalanche of accusations against public officials 

starts when they leave office. This was a widespread occurrence after the changes in 

2000, but this phenomenon could also be noted to a lesser degree in the electoral 

transfer of government in 2003. Hence, the custom of demonizing the opposition 

continued. The demonstrations on March 9, 1991 were caused by defamatory 

allegations victimizing SPO leader Vuk Draskovic (a report in the RTS Dnevnik news 

program falsely claimed that he had a villa on Lake Geneva and that he was helping 

the Croatian Democratic Community – HDZ). 

 

In the IJAS report (“Court cases…”), it is apparent that politicians are the 

dominant plaintiffs, and that they include a significant number of officials from the 

former regime. Nedeljko Sipovac, a former high-ranking official of the Socialist Party 

of Serbia (SPS), sued for defamation the editor of “Gradjanski List” from Novi Sad, 

the editor of “Blic,” TV Politika, and the journalist Cosic for mentioning his son in a 

negative light, i.e. for reporting that charges had been filed against his son and the 

son of Dragan Tomic for tax evasion. Gorica Gajevic, former SPS Secretary General, 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
sued “Blic” for the article “Oilmen Give Gorica Gajevic an Apartment.” Dragan Tomic 

sued an RTS journalist for publishing a report that he has a Swiss bank account, and 

for running a facsimile of a bank account in the name of a certain Dragan and Biljana 

Tomic together with his reply. (The journalist Dragan Vasiljevic was freed of the 

charges.) Mirko Marjanovic sued “Politika” reporters for defamation and libel over 

claims that a bulletproof car and bodyguards wait from him every day in front of the 

Progress office building in Zmaj Jovina Street, in Belgrade. Goran Vesic, an official of 

the Democratic Party, sued “Srpska Rec” over claims that he had been sentenced to 

two years for dodging military service. 

 

What should be kept in mind here is the fact that most of these articles were 

written during the period after the regime was toppled and the new authorities started 

filing charges against the former authorities, or revealing compromising facts about 

them – which were not proven in court any time soon. The syndrome of the “triumph 

of the victor” was present here where “the defeated powers” (incidentally, a term that 

was created during the so-called “anti-bureaucratic revolution” in 1988, during the 

populist triumph of Slobodan Milosevic) did not have a realistic option of defending 

themselves in public.  

 

Accusations not only of crimes where the statute of limitations has expired, 

but even crimes where verdicts had not been passed, are often used in political 

showdowns in Serbia, including journalist campaigns that announce and follow such 

conflicts. The most common causes are actually low-level political conflicts. Different 

political headquarters swamp journalists with spicy details compromising the other 

side and editorial boards are always in a dilemma whether to use them, citing the 

public’s right to know. It is similar with lawsuits filed by businesspeople. Accusations 

against them reach the media at the time when the investigation is launched; they 

are accepted uncritically, and often amplified in a sensationalistic manner. One of the 

forms is filing criminal charges. The trumpeted criminal charges are accepted by the 

media without criticism, just as statements by the incumbent government were 

handled before, as well as after, the “Serbian revolution.” 

 

 

 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

On the other hand, since many of the launched investigations were not 

verified in court, the media were in trouble once again, since the defendants started 

suing them. For example, former Electrical Distribution Company (EDB) manager 

Branislav Uskokovic sued “Politika,” “Danas” and “Vreme.” According to the report 

“Court cases against journalists in Serbia for defamation, mental anguish and 

damaging of reputation – February 2001, May 2004,” Uskokovic is on the run, 

because he is being investigated for embezzlement at the EDB, and only his attorney 

has appeared at the hearings. In several cases, businesspeople announced lawsuits 

following discoveries by state authorities regarding their business operations 

(Miodrag Kostic, after the sugar trade case, who coincidentally had the support of the 

media). 

 

A lawsuit by Dusan Spasojevic is interesting (who was later named by the 

police as the leader of the Zemun clan, and shot during Operation Saber by the 

police), filed against “Vreme” over the article titled “Asphalting the Sky,” where among 

other things, a statement by Interior Minister Dusan Mihajlovic was quoted, according 

to which Spasojevic had kidnapped Miroslav Miskovic, a businessman from Belgrade 

and owner of the Delta company. 

 

Businessman Vladimir Sekerevski won the first-instance case against 

“Vreme” journalists Milos Vasic and Jovan Dulovic, in connection with the article 

“Corruption Metastasis” (5,000,000 dinars sought, 150,000 ruled). Marko Milosevic, 

son of the former FRY President, sued “Blic” over an article published on November 

4, 2000 – “Daddy’s Boy’s Failed Deals.” The Kragujevac municipal mayor filed 

several lawsuits against Svetlost from Kragujevac. The Ministry of Transportation 

filed lawsuits over articles claiming that members of the Zemun clan were involved in 

the asphalting of a highway, etc. 

 

Court cases against journalists sometimes last very long and outlast the 

regime. The First Municipal Court in Belgrade sentenced “Ekspres” journalist Rade 

Negojevic to four months probation for defamation against businessman Bogoljub 

Karic over an article published in 1997 where it was written that Karic was “a 

candidate of the Albanian [derog.] terrorist leaders.” 

 

 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

Journalist associations would have grounds for seeking systemic protection 

from false defamation charges, which are obviously used by a number of 

businesspeople, politicians and people suspected of committing crimes. Before that, 

the journalist profession and editorial teams must make an effort to cut down on the 

reasons for such lawsuits. This can be achieved by strictly adhering to the customs of 

the journalist profession, honoring the rules of reporting, distancing oneself from 

sources, honoring the right of the other side to state its view, avoiding crude labeling 

and jumping to conclusions, and reducing sensationalism. 

 

The Serbian judicial practice is starting to form the rule that public persons 

must be prepared to endure greater criticism than common citizens, although this 

increasingly applies to when they step down. For example, a series of lawsuits filed 

by Vladimir Beba Popovic, former head of the Serbian Government Office of 

Communications, against “NIN,” “Vecernje Novosti,” “Balkan,” “Vreme,” B92 and the 

Humanitarian Law Center, garnered publicity. Some of them have been dropped in 

the meantime, while others are still pending. Vladimir Beba Popovic clashed with 

several media outlets while he was head of the government’s Office of 

Communications and filed lawsuits against several journalists, during and after the 

state of emergency. One of the cases that Popovic launched was against weekly 

“Blic News” editor Zeljko Cvijanovic, based on an article published 11 months earlier, 

which ended with a 50,000 dinar fine (900 dollars). Cvijanovic resigned stating that 

he cannot be the editor of “Blic News” in line with the principles of free and open 

journalism. 

 

There was an interesting outcome in Popovic’s lawsuit against the weekly 

“NIN,” where he demanded one million dinars for mental anguish. The cause was 

“NIN’s” examination of Popovic’s status as a government employee after Djindjic 

disassociated himself from him. Slobodan Reljic, the “NIN” editor-in-chief, and the 

journalist Marijana Milosavljevic were acquitted (Belgrade First Municipal Court, 

verdict XVIII P. nr. 4776/03, dated December 3, 2003), after the court ruled that: the 

defendant Marijana Milosavljevic, a NIN journalist, had tried to get in touch with the 

plaintiff Vladimir Popovic; that Office of Communications employee Katarina Spasic 

had informed her that Popovic was not giving interviews, and that at the same time 

the journalist Milosavljevic was warned by way of an intermediary that charges would 

be pressed if the article was published. The court ruled that the journalist had 

collected data by following press and agency reports, following instructions from the 

editorial board, and everything was tied to whether the plaintiff was still head of the 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
Serbian Government Office of Communications or whether and how he had stepped 

down. 

 

The court did not accept Popovic’s claim that the disputed articles in “NIN” 

were part of a campaign against him, and his perception of the articles as being 

offensive was judged by the court to be a personal and subjective view which cannot 

have priority over the interest and need for all information to be available and 

published in a timely fashion. Based on the stipulations of Article 18 of the 

Constitution of the Republic of Serbia, and Articles 1-4 of the Law on Public 

Information (Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 43/03), the District Court 

ruled that the defendant, the author of the disputed articles, had acted with due care 

considering the circumstances at the time when the articles were published, aimed at 

informing the public which had reasonable interest to be informed about the work of 

state officials.  

 

The Beba Popovic case had another chapter – after a series of lawsuits 

against the media, he made serious statements against some twenty public figures 

and institutions in an interview for B92 (January 2005), which was followed by 

announcements that an investigation would be launched into his claims - apparently 

against him, not the journalists. 

 

Solutions – Advancement of Professionalism, Continuous Education and 
Accepting the Obligation of Self-Criticism 

 

The role of the media as the mediator of public communication in Serbia, 

which it has performed poorly in the past, is increasing. The role of the press in 

controlling public figures is also increasing, but since most media apply the “snatch 

and run” strategy, this role is greatly compromised by carelessness and 

sensationalism. Lack of a critical view of official sources, ignoring judicial practice and 

the classic principles of the journalist profession, and a tendency to disqualify before 

passing judgment in a sober and refrained fashion, speak of the poor level of 

preparation of the media in Serbia for the challenge of the moment and the 

challenges of investigative reporting. Careless perception of facts, as well as lack of 

elementary consideration for their interpretation, will only make the position of the 

Serbian media more difficult. 

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
 

The fact that lawsuits against journalists in many cases are an attempt to 

conceal real faults and socially unacceptable conduct gives the journalist profession 

the right to defend its members in an organized fashion. A debate on measures for 

thwarting the pressing of false charges is definitely needed. This requires patient 

work to create an atmosphere where the public need to have insight into the work of 

public officials is placed above the need to protect the dignity of their persons, but 

this must be approached with much more measure. Since the culture of public 

communication is low, and the tendency to ignore the dignity of person of both the 

guilty party and the victim is high, it is primarily necessary to encourage subtlety 

rather than ferocity that is not supported by facts. The first step is perhaps for 

editorial boards to take measures aimed at reducing reasons for prosecution. 

Refraining from interpreting facts, distancing oneself from sources, strictly honoring 

the right to reply, which has greatly been ignored, honoring the right to correction and 

apology for mistakes, would greatly reduce tension. The media should be instructed 

not only to respect the right to reply and correction, but also to accept the 

responsibility of the media to self-criticism. The possibility of introducing a media 

ombudsman, a respected person that could autonomously and publicly criticize steps 

taken by the media within the media outlets themselves, could reduce in-court 

repercussions and would increase control of the functioning of the media, as well as 

their credibility. Training journalists, as well as editors as the “moral agents,” will turn 

out to be inevitable. It will become clear that it is necessary to hire lawyers in editorial 

boards and to consult with them before publishing potentially problematic articles. 

Otherwise, many media could be financially drained, or even worse, lose credibility, 

which is already much depleted at this moment. 

 

Milan Milosevic, longtime journalist with the Belgrade weekly “Vreme,” analyst, 

researcher of the Serbian media and political landscape. 

 

The article was written in the framework of the project Media Stumbling in South East 

Europe. The project is supported by the South East European Network for the 

Professionalization of the Media (SEENPM) and implemented by Media Plan Institute 

Sarajevo with partner organizations – Media Center Belgrade, Albanian Media 

Institute Tirana, International Center for Journalist Education Opatija, Macedonian 

Media Institute Skopje and Montenegrin Media Institute Podgorica. All articles will be 

available at the end of April in a book in English and Bosnian/Serbian/Croatian. 

  

 


