
© Media Online 2004. All rights reserved. 
 

THE POWERFUL DEFEATED MEDIA 
 

Manuela Preoteasa 

 

December 28, 2004. 

 

In a country due to join the European Union in 2007, the ruling party has been 

putting a lot of pressure on the media. In 2002, the Media Monitoring Agency, an NGO 

measuring media objectivity, a partner of Reporters sans Frontiers, revealed for the first 

time that no critical news had been broadcast by any major television regarding the 

leaders of the Social Democratic Party (PSD). In the following years, the monitoring 

conclusions remained the same; no critical item was broadcast about the head of 

government, Adrian Nastase. On 12 December, Nastase ran for Presidency and lost. 

The media, so much non-critical, should reflect on this failure. 

 

The embodiment of the old-guard communists, PSD started a coherent strategy 

of controlling the media four years ago, as a transcript of PSD internal meetings recently 

revealed. Pressure was felt by the majority of outlets, from local papers to foreign 

groups.  

 

Political interference through financial and ownership tools has ruined the 

credibility of the “partially free media”, believes Freedom House. Other reports pointed to 

the worsening media situation. “Many media organisations are not economically viable 

and their continued existence may depend on the support of political or business 

interests”, the country report of the European Commission pointed out in November 

2004.  

 

Analyzing the electoral campaign that ended on 26 October 2004, Freedom 

House came to the conclusion that media coverage was “strongly in favor of the 

Government”. “All three major televisions, TVR1 [the public broadcaster], Antena 1 and 

Pro TV, were either tightly connected to, or influenced by the ruling PSD”, according to 

the quoted source.  
 



© Media Online 2004. All rights reserved. 
 

During 2000-2004, Pro TV, the leading commercial station, depended on the 

good will of the Romanian government due to million dollar tax liabilities. "Pro TV is 

heavily indebted to the Romanian state and has applied to the tax authorities for a 

rescheduling of its outstanding tax liabilities. This makes the channel's continued 

operation dependent on the good will of the Romanian authorities", the European 

Commission country report for the year 2002 observed. The American owner of Pro TV, 

Central Media Enterprises, for the year 2002 pointed out in its own annual report: 

"Should the Romanian tax authorities demand immediate payment of all potential tax 

liabilities, the Romanian operations would experience difficulties in continuing to 

operate". 

 

The second large media group has as its main owner a politician, Dan 

Voiculescu, leader of a small party, the so-called “social liberal” Romanian Humanitarian 

Party (PUR). Voiculescu started his career as head of a company dealing with external 

trade in the communist regime; now he is among the 10 wealthiest local businessmen. 

His party joined the PSD government four years ago, broke the alliance in the meantime 

and came back to the PSD at the last minute, just before new elections, in 2004. Too 

small to reach the minimum percentage required for entering the Parliament (5%), PUR 

could hardly run alone in the elections, and the media group was an important backup: 

Voiculescu became a senator, while his party obtained 30 seats in the Parliament.  

 

The third television player, Prima TV, faced a serious financial crisis, which made 

it extremely vulnerable. More than that, the television managed to find resources with the 

help of the Ministry of Transport, led at the time by PSD leader Miron Mitrea. Through a 

complicated financial mechanism via tax havens, Mitrea’s ministry ordered several state 

companies to contribute 5.6 million dollars for a better image in the media. Prima TV was 

among the main beneficiaries, an investigative report revealed; since then Prima TV has 

been called, as a joke, Mitrea TV. 

 

 

 

 

 

 



© Media Online 2004. All rights reserved. 
 

Reporters: “May We Broadcast This?” 
 

The public broadcasters, Romanian Television (TVR), as well as the Romanian 

Radio Company (Radio Romania), were both accused of hard censorship by insiders. 

The journalist Alexandru Costache, from the TVR News Department, decided to speak 

about the pressures on reporters: “There is no limit in breaking professional ethics (…) 

Although the problem [of censorship within TVR] is not new, it has now become 

impossible to tolerate it”, Alexandru Costache said on 6 December 2004. Six reporters 

and producers supported Costache’s statements. “It became usual for reporters to ask 

producers: “Are we allowed to broadcast this?”, Raluca Stroe, producer with TVR, stated 

in a press conference.  

 

In the television landscape, one player made a difference, at some point. 

Realitatea TV, with an all-day news program, was re-launched in autumn 2004. For a 

short period before elections, it broadcast balanced news, but its audience is still behind 

the main four TV players.  

 

Except for Realitatea TV, Evenimentul Zilei, Romania libera and the online 

media, almost all dailies and broadcasters put the guns on the opposition. Allegations of 

fraud were covered by international media, and very little by local media, which rather 

reflected the PSD’s version on the issue. Moreover, several days before the run-off in 

presidential elections, all televisions abandoned the necessary electoral balance and 

broadcast the PSD candidate speaking for minutes about “the huge success of the 

government” in EU negotiations.  

 

Of all media, television dominates in terms of audience. The majority of the 

population (80%) watches television, while only 8-18% read print media (not only 

newspapers, but all the various magazines). Television also takes a lion’s share of 

advertising expenditures, which remain, however, a weak resource against the 

necessary budgets. All advertising in the TV industry (90 million euros net in 2003) is 

less than the revenues of the only public television the same year (100 million euros).  

 

To decrease costs, reach the audience and avoid political pressure, television 

stations switched to cheap humor and soap operas. Serious journalism was almost 



© Media Online 2004. All rights reserved. 
 

abandoned. Instead of important issues, TV bulletins reported on car accidents, rapes, 

other types of crime and pseudo-events. 

 

By comparison, print media covered rather serious topics, but political orientation 

could be observed by a neutral observer. Only a few publications maintained a critical 

attitude toward the government (Evenimentul Zilei, Romania Libera). Apparently critical 

toward PSD, other papers avoided criticizing some of the party leaders (Adevarul). The 

same daily sold two types of advertising: “one clearly marked with A (for advertising), the 

other, costing twice as much, without a distinguished mark for advertisement. One A 

category page costs 1400 euros, while an advertising story without A costs 3190 euros”, 

the Media Ownership Report of the South East European Network for the 

Professionalisation of the Media revealed. Another daily (Jurnalul National), owned by 

Voiculescu’s family, could not report independently of the owners’ interests.  

 

Foreign groups, which had never been involved in media scandals in Romania 

before, were seen as weak in the instable climate. After it had taken over the critical 

Evenimentul Zilei, the Swiss group Ringier faced a major crisis when the majority of the 

journalists accused it of censorship and political interference. Apart from Evenimentul 

Zilei, Ringier is the publisher of two dailies (a general and a sport one), one business 

weekly and several magazines. Similarly, the German WAZ faced a serious crisis when 

it wanted to apply a tabloid format to Romania libera daily. All journalists accused the 

owner of political interest and the crisis lasted for months. WAZ ended up selling the 

major stake of shares in Romania libera to a local businessman. The decreasing 

credibility of the media had its price. One of the worst effects was that the population lost 

interest in following news. In a country with 18 million people eligible to vote, a general 

daily hardly reaches a circulation of 150,000 copies.  

 

The newly elected president, the popular Traian Basescu, said in his first official 

speech that ensuring media freedom is one of the priorities of the reformist government. 

Although at the stage of official speech, for the first time in Romania, media freedom – 

instead of media goodwill – is on top of the officials’ agenda.  

 

Manuela Preoteasa works for Center for Independent Journalism - Bucharest 

 


