
© Media Online 2005. All rights reserved. 
 
Media Independence in a Period of Transition 
 

MISSION (IM)POSSIBLE 
 

Drasko Djuranovic 

 

May 4, 2005 

 

 

The story of Montenegrin media diversity starts with the development of the multiparty 

system. Montenegro faced the major political changes from the end of the 80s of the 

previous century and the beginning of Yugoslavia’s dissolution practically in media 

darkness: one state run daily newspaper, one state run radio station and one state run TV – 

all under the control of a single, communist party.  

However, new media were established – first the fortnightly magazine “Krug”, then the 

weekly “Monitor”... They were the first private media in Montenegro, the first outlets 

independent and free of state or party influence. At that time, independent media were 

established as a kind of cultural and political opposition to the ruling, state ideology of the 

Montenegrin political elite, which – in collaboration with the policy of Milosevic’s Belgrade – 

was propagating war with neighbors and national hatred. By the middle of 1994, the first 

private radio in Montenegro - radio “Antena M”, started working, and in 1997, the first private 

TV - “Blue Moon”.  

 

Political Conflict Results in a Media Deluge 
 

During 1997, the media in Montenegro literally flourished in numbers. That was a time when 

a part of the Montenegrin ruling party spearheaded by Milo Djukanovic opposed Milosevic’s 

policy. There was enormous pressure coming from Belgrade upon the Montenegrin 

authorities and they fully supported the development of private media, wishing to provide 

democratic support for their policy. At that time, the international community was also 

heavily supporting the independent Montenegrin media. This was done not solely to develop 

democratic society in Montenegro, but also as a means of fighting the dictatorship in Serbia. 

Thanks to the existence of a common market, media registered in Montenegro could be sold 

in Serbia without any restrictions. 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
In September 1997, out of the weekly “Monitor” the first private daily newspaper was 

founded in Montenegro - the daily “Vijesti”. This was definitely the beginning of a new era. 

The daily ‘Vijesti” was the first to succeed in combining professional and marketing 

principles. This media outlet, in addition to assistance from abroad, also managed to secure 

substantial revenue from domestic sources. At that time, even some Serbian media, fleeing 

from Milosevic, had registered in Podgorica (“Dnevni Telegraf” and “Danas”). In the same 

period (1997-2000), the biggest inflow of foreign donations in the media sector was reported 

– approximately 500,000 euros annually. 

On the other hand, the regime in Belgrade responded. Milosevic initiated logistical help in 

order to establish “his” media in Montenegro. Thus, in 1998 the daily “Dan” was founded as 

the second private newspaper in Montenegro after the independent daily “Vijesti”. Besides 

“Dan”, official Belgrade - through financial help of the Federal Government - helped found 

the radio station “Radio D”, “TV YU Info”, as well as some other media, which served as 

mouthpieces of Milosevic’s policy in Montenegro.  

The political struggle – between Milosevic’s opponents and Milosevic’s supporters in 

Montenegro –significantly contributed to development of numerous media outlets on the 

Montenegrin scene. This has affected even the present media market in Montenegro; by 

inertia – it still has too many media.  

According to a Montenegrin Media Institute report, there are four registered dailies, three 

weeklies, and 17 periodical newspapers in Montenegro. The “crowd” is even greater with 

regard to electronic media: 15 TV stations and 43 radio stations, including local public TV 

and radio services. In all, there are 108 registered media outlets and seven registered media 

bureaus in Montenegro, which employ 1,904 professionals (1,170 full-time employees and 

734 part-time).  

These numbers illustrate a problem facing the media in the Montenegrin skies: for a state 

with a mere population of 670,000 – the media offer is too big. Furthermore, Montenegro is 

not a particularly interesting location, politically or economically, for development of media 

and outside investment.  

Therefore, during 2002, 2003, and especially during 2004, a reduced inflow of foreign 

donations into Montenegrin media was particularly evident. Foreign analysts obviously 

concluded that the worst period was behind us and that the media must provide their own 

sustainability. According to all indicators, foreign donations or credits for Montenegrin media 

in 2005 will not exceed 150,000 euros.  

How will the Montenegrin media, and which media outlets specifically, survive the time to 

come?  

 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
State electronic media: challenges of public service  
 

Almost all formal and legal conditions for transformation of state TV and radio into a public 

service have been met. At the end of 2003, the Public Service Act was adopted, and in line 

with the act, next year, in 2004, a new management structure was elected: Steering Board 

and Programming Council of Montenegrin Radio and Television (RTVCG). The Director and 

Programming Director of RTVCG were also elected. All this was done in line with 

international standards and recommendations of OSCE experts.  

Despite all this, transformation of RTVCG is doubtful and we can hardly speak of any kind of 

significant development. The main culprit is - the state, i.e. the ruling structures.  

Instead of helping the metamorphosis of state TV and radio into a public service, the 

Montenegrin state has brought the RTVCG to the brink of survival by reducing funds from 

the budget and by irregular inflow of funds coming from TV subscription.  

In mid-June 2004, the Montenegrin Constitutional Court ruled that the model of collection of 

RTV subscription fee through telephone bills is unconstitutional. The Court concluded that 

by charging broadcasting subscription fee together with telephone bills – without checking 

whether a particular individual or company has a radio or TV receiver - all those who pay 

telephone bills, but do not possess a radio or TV receiver, are placed in an unequal position. 

Thus, the recommendation (order) of the Constitutional Court is to collect broadcasting 

subscription fee only from those who are unquestionably determined to possess a radio or 

TV.  

The Constitutional Court decision will bring additional financial trouble to the management of 

Montenegrin RTV. Even the current subscription collection mechanism is unreliable. The 

Broadcasting Agency, during 2004, paid a little more than 50 percent of the total funds that 

were supposed to come from radio and TV subscription fee. As subscription was collected 

directly through telephone bills, it is obvious that the state run company (Montenegrin 

Telecom) was unfairly delaying the payments. It is interesting that the state prosecutor has 

not initiated any investigation on whether somebody had illegally redistributed the RTV 

subscription money and used it for some other purpose.  

The described example is just one of many state obstructions in the financial area. How the 

Government views the state broadcasters is illustrated by the example of reduction of the 

Government budget. Namely, within the Montenegrin Government budget for the previous 

year 2004, 2,600,000 euros was planned for financing the Montenegrin RTV public service.  

In the middle of the same year, when the Government of Montenegro decided to reduce 

budget expenditures, the public service was the first casualty. Instead of the planned 

2,600,000 euros, the Montenegrin Government gave Montenegrin RTV - one million euros 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
less! This clearly illustrates the real level of interest of the state leadership in fast and 

efficient transformation of the state media into a public service.  

This is just the financial part of the problem facing the management team of RTVCG. Earlier 

debts amount to 6.5 million euros, and RTVCG employs as many as 1,004 employees 

(according to the pay-list from December 2004). With these kinds of burdens, the survival of 

state electronic media is really questionable.  

The RTVCG Statute foresees eight ways, mechanisms, and sources of financing for this 

company: 1) TV subscription fee, 2) tax on car radios, 3) production and broadcasting of 

advertisements, 4) production and sale of audiovisual works, 5) sponsorship of 

programming contents, 6) organizing concerts, 7) funds from the state budget, and 8) other 

sources of financing.  

Formally, there are a variety of revenue sources for financing RTVCG. However, in reality, 

the amount from subscription fee represents as much as 80 percent of the total required 

funds. As the Constitutional Court has contested the method of subscription fee collection 

and the state has reduced budget expenditures for the public service - the survival of 

RTVCG is endangered.  

What follows is a direct struggle for survival. The RTVCG management team has already 

announced that by the end of April 2005, it will dismiss 120 employees (more than 10% of 

the total number) in order to reduce current expenditures. However, this is just one possible 

way of cutting costs, and in the months that lie ahead RTVCG is yet to secure its survival.  

 

Private print media: small swamp full of crocodiles 
 

Although the position of state electronic media is very difficult, the media that are not under 

the control or that do not enjoy the support either of the state or of some party are in the 

most difficult position of all.  

On the small Montenegrin market, in a country facing bankruptcy, the media can hardly 

expect to make a living just off sales and marketing. Surveys of the media sector point to a 

need for drastic changes in order for some media to survive in this new situation.  

Montenegrin print media have become, in the past fifteen years, an inevitable and very 

influential factor in shaping public opinion. As already said, currently there are four dailies in 

Montenegro (“Pobjeda”, “Vijesti”, “Dan” and “Republika”), thee weeklies (“Monitor”, “Revija 

D” and “Koha Javore”) and 17 periodicals. Besides “Pobjeda” and the weekly “Koha Javore”, 

which are state companies, all other media houses were founded with private capital and 

are owned by private businessmen.  



© Media Online 2005. All rights reserved. 
True, the state did take part in the establishment of the daily “Dan”, but from the level of 

FRY: the daily received, as a “gift”, printing machines and printing paper from the Federal 

Government, whose prime minister, at the time, was Momir Bulatovic. According to 

Montenegrin media reports, the total investment in the daily “Dan” was 1,700,000 German 

marks (approximately 800,000 euros). Nevertheless, the daily “Dan” was registered at the 

Commercial Court as a private media company with known owners.  

According to surveys carried out by numerous agencies, the most read daily on the 

Montenegrin market is “Vijesti”, followed by “Dan”, then “Pobjeda”, and finally “Republika”. 

Serbian daily newspapers, although regularly present on the Montenegrin market, cannot 

compete with Montenegrin editions.  

The fates and operating methods of the Montenegrin dailies differ.  

The most read daily newspaper in Montenegro, the independent daily “Vijesti” (its average 

circulation in 2002 and 2003 was around 20,000 copies), was the first that turned to new 

goals: looking for a strategic partner. The company management, which had been doing 

business successfully since its appearance in 1997, assessed that it must innovate, not just 

the newspaper, but the printing department as well. Besides, they wanted to be prepared for 

the imminent inflow of foreign capital – by finding a foreign buyer for their stock.  

“We didn’t have any survival problems. Although we have more than 130 employees, thanks 

to the high circulation of some 20,000 copies a day, and substantial revenue from 

advertising, our daily had a guaranteed place on the Montenegrin market”, says Zeljko 

Ivanovic, Director of “Vijesti”.  

At the beginning of 2003, the independent daily “Vijesti” started negotiations with the 

German concern WAZ (Western Algemeine Zeitung). The German media magnate had 

already positioned itself in the Balkans, first through investments in Croatia and Macedonia, 

and later also in Serbia, where it bought 50 percent of stock in the daily newspaper 

“Politika”.  

WAZ entered Montenegro through investments in the daily “Vijesti”: it bought 50 percent of 

the printing firm “Roto slog” (owned by the daily “Vijesti” and weekly “Monitor”) and 

simultaneously 50 percent of the “Vijesti” stock. 

“The editorial policy – as regulated by the sale contract – has remained completely in the 

hands of the ‘Vijesti’ editorial team. WAZ will put effort into improving management, 

distribution and debt collection. Thus, we have retained our independence and at the same 

time found a strategic partner willing to invest in our company”, says the Director of “Vijesti”, 

Ivanovic.  

How much the German concern has paid for 50 percent of stock in the most popular 

Montenegrin daily remains confidential between “Vijesti” and “WAZ”. In the book “Media 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
ownership and its influence on independence and pluralism of media”, published by the 

Montenegrin Media Institute, it says that “WAZ bought 50 percent of the paper’s stock for 

approximately five million euros”. 

It is no secret that WAZ is ready to invest heavily in Montenegro. In the middle of last year, 

the German concern introduced a new printing press in Montenegro, worth almost two 

million euros. After necessary preparations, it is estimated that the printing press will be 

operational at the beginning of the summer of 2005.  

No doubt, the printing press will be able to print dailies and magazines in color, and in 

technical terms, it will be far ahead of the competition in Montenegro. By the way, this 

investment of WAZ will be the biggest investment of foreign capital in the Montenegrin 

media sector in 2005, but also one of the most significant investments in Montenegrin 

economy as a whole.  

Why did the big German player decide to invest this much in Montenegro? Equipped with 

the most advanced printing press in Montenegro, “WAZ” can take the final step in 

conquering the media: no one will be able to match the prices of its printing products and 

experts assess that the new printing department will take over the printing of the majority of 

print editions in Montenegro. Under the assumption that WAZ will manage to centralize the 

press, i.e. take over the printing of other dailies and magazines, it will need seven years to 

return the capital invested in buying 50 percent of “Vijesti” stock and acquiring the new 

printing machine. After that period, all earnings will represent – extra profit.  

Financial power is naturally accompanied by political power. By controlling the relevant 

media in Montenegro, the German concern could - indirectly, using the media under its 

control - influence political events in Montenegro. Nevertheless, it is obvious that this new 

position, after the entrance of German capital, offers the editorial team and journalists of 

“Vijesti” a very comfortable position.  

In the meantime, the management team of “Vijesti”, independently of “WAZ”, managed to 

carry out some activities which led to a significant increase in revenue and rise in circulation. 

One of these activities was the campaign “Books are fashionable”; “Vijesti” – the first in the 

Balkans - started a campaign of selling very valuable books together with the newspaper. In 

cooperation with a Spanish company, “Mediaset”, “Vijesti” sold a valuable book once a week 

(usually bestsellers by foreign and domestic authors) together with a copy of “Vijesti” for the 

price of just 2.99 euros. Since the average price of these books is around 13 euros, the 

campaign was an incredible success: every Thursday, on average some 25,000 books were 

sold, and at the very beginning as many as 30,000(!). At the end of 2004, “Vijesti” launched 

an action sale of CDs of domestic production and this campaign was also a success (around 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
9,000 CDs weekly). This has significantly relaxed the financial operations of “Vijesti” and 

turned this media house into a very successful Montenegrin company.  

How do other private and independent print media survive?  

Unlike “Vijesti”, other print media have less reason for optimism. The daily “Pobjeda”, once 

financed directly from the budget, is now adjusting to self-financing. To be honest, “Pobjeda” 

has very good printing machinery, which means a good basis for successful business. Many 

years spent on the state budget and a large number of employees (estimates are some 300 

surplus employees) have made the position of this daily very difficult.  

The already mentioned “Dan” was initially closely linked to the Socialist People’s Party 

(SNP), founded by the former prime minister of the Federal Republic of Yugoslavia (FRY), 

Momir Bulatovic. However, step-by-step, “Dan” broke free of party influence and today – 

although still publishing articles spreading hate speech - it is not under the patronage of any 

political party. One can rather say that the daily “Dan” is the voice of the political option in 

favor of a common state, but it is not attached to any party or coalition.  

The fact remains that with the current circulation, “Dan” is barely making ends meets. 

Although we are talking about a high circulation of 15,000 - 16,000 copies (official data is 

impossible to obtain), this is enough for bare survival, and according to independent 

estimates it covers only 60 percent of expenditures. The problem is that “Dan” - trying to 

overcome the competition - started charging almost dumping prices for advertising space. 

However, this has not resulted in a desired turn: a somewhat increased number of 

advertisements was insufficient for economic growth.  

The youngest Montenegrin daily - “Republika” from Podgorica - is in the most difficult 

position of all. The daily continues in the footsteps of the also financially unsuccessful 

“Publika”. This new project and cooperation with a Russian partner have not produced the 

expected results. The circulation does not exceed 2,000, so “Republika” has almost no 

chances of survival, but it is still operating thanks to the founder’s investments. The real 

question is: “what is the interest of the Russian partner to finance an unsuccessful media 

project?” 

Although the total circulation of all dailies in Montenegro is unusually high – it is estimated 

that Montenegrin dailies are bought on average by 60,000 readers (almost 10 percent of the 

total population) – all current dailies simply will not endure the competition.  

In the meantime, Montenegrin weeklies are living perhaps their worst days. In 1990, when 

Monitor” was founded, it looked as if Montenegrin weeklies would survive more easily than 

dailies. At the beginning, thanks to foreign donations and political party interests, we had 

five weeklies in Montenegro. Nevertheless, in the last three years “Onogost” and “Kronika”, 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
as well as the party newspaper “Liberal” (later called “Montenegro Tribune”) were closed 

down.  

The position of the other weeklies is not splendid either. To be more precise, of the classical 

weeklies (newsmagazines), only the oldest one is still standing – the independent weekly 

“Monitor”, which is celebrating 15 years of work this year. The other two editions are not real 

magazines. “Revija D” is a mixture between a tabloid and yellow journalism, while “Koha 

Javore” is a weekly in the Albanian language financed exclusively from the budget.  

“The Montenegrin independent weekly Monitor is at the crossroads. It is almost impossible 

to survive without foreign donations. Although our weekly has the highest circulation of all 

political magazines sold in Montenegro, it cannot survive on the market”, says Dr. Miodrag 

Perovic, founder and current director of “Monitor”.  

Perovic points out that a market of merely 700,000 people is not enough for the survival of a 

political magazine such as “Monitor”. The weekly, founded in the 90s of the last century to 

oppose the war hysteria and nationalism, has today found itself in a very difficult position 

with donors announcing their pullout.  

“Radical economic and editorial changes are needed if we want to survive” concludes 

Perovic, but adds that for such radical changes in graphic design and editorial policy, 

additional investments are needed. This creates a circle: in a constant struggle for survival, 

there is simply no time or money to invest in the future.  

It is estimated that in order to survive, “Monitor” must sell at least 7,000 copies - an 

impressive figure for the Montenegrin market. For the sake of comparison, the Serbian 

weeklies “NiN” or “Vreme” would have to sell more than 100,000 copies according to this 

survival criterion - this is equivalent to Montenegrin 7,000 (Serbia is 15 times bigger than 

Montenegro and naturally the Montenegrin market is 15 times smaller than the Serbian 

one).  

“Monitor must start searching for a strategic partner”, says Miodrag Perovic. According to 

him, the survival of the Montenegrin independent weekly is gravely jeopardized and it is 

seriously considering selling 50 percent of stock to a company ready to invest in developing 

the weekly. 

“Only with inflow of fresh capital can we start thinking about transformation of the weekly in 

the direction of further professional advancement and improvement in technical quality”, 

says Perovic.  

Does this mean that the German WAZ is interested in the oldest Montenegrin weekly? In 

“Monitor” they neither want to confirm nor deny negotiations with the German company, but 

it is only logical to assume that this company, which has already bought “Monitor” stock in 

the printing company “Roto slog”, is now trying to buy half the stock of the renowned 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
magazine. The only question that this raises is to what extent and in what way will “Monitor” 

be changed and does it really have a choice to remain independent on such a small market 

as the Montenegrin one? 

 

Private electronic media: how to survive and protect from foreign onslaught  
 

Unlike the print media, Montenegrin private independent electronic media were not, at least 

so far, of interest to foreign buyers. At the beginning, there were some announcements that 

Slovenian “POP TV” is interested in buying stock in TV IN, based in Podgorica (the most 

modern and best equipped private Montenegrin TV). Nevertheless, everything remained at 

these announcements: there is no information that some foreign media house might buy a 

local TV. The only registered sale was that of “TV Sky Sat” to the domestic company “Atlas 

Mont”, which already owns a bank and several other companies.  

The reason for lack of interest on behalf of foreign investors should be looked upon in 

geographic terms. In order to cover 100 percent of Montenegro’s hilly terrain with quality TV 

signal, it is necessary to install approximately 100 transmitters. This significantly increases 

the costs of the technical department and maintenance and consequently discourages 

foreign investors.  

“It is equally expensive to maintain equipment on the small Montenegrin territory as it is on 

the much bigger territory of Vojvodina, where it is enough to install just one or two 

transmitters”, says engineer Marko Sofranac, the man in charge of maintenance of 

Montenegrin transmitting systems. In other words: you need huge investments for a market 

of merely 700,000 people - too big an investment for too small a profit.  

“As far as I know, there are no announcements that some foreign TV might invest in 

Montenegrin electronic media”, says Djuro Vucinic. The owner of “TV Montena” says that his 

company is seriously considering the possibility of foreign investors.  

Vucinic thinks that this possibility is realistic only under certain conditions. “Only if the two 

following conditions are met: first, that we are in charge of the news program, and second, 

that the foreign partner does not ask for 51 percent of stock. The sale of TV Montena is 

possible only under these terms”, Djuro Vucinic tells AIM.  

The question is whether anyone would be interested in buying independent electronic media 

in Montenegro under these conditions.  

It is estimated that the total amount of money “circulating” in the marketing sectors of 

electronic media on Montenegrin territory does not exceed 1,300,000 euros (we did not 

calculate here compensations and similar arrangements). In other words: it is very difficult to 

ensure the survival of independent electronic media exclusively from marketing money.  



© Media Online 2005. All rights reserved. 
“With marketing revenue Antena M covers some 60 – 65 percent of total expenditures. The 

rest is provided through foreign donations”, says Darko Sukovic, Director and one of the co-

owners of Podgorica-based radio “Antena M”, the oldest private radio station in Montenegro. 

The radio played an important role in boosting the news offer on the Montenegrin media 

scene in the mid 90s of the last century. Although Antena M is even today very well rated, it 

survives thanks to the help of foreign donors who understand the difficulties facing 

Montenegrin independent media.  

The other electronic media are in a similar situation, such as TV Montena, TV MBC. These 

media houses are barely keeping their heads above water, although their rating is significant 

in Montenegro.  

 

Opposition and missionaries are history 
 

It is hard to foresee which of the Montenegrin media will survive the “economic purgatory” 

coming in the days ahead. Although no one will say this openly, it is evident that 

independent media in Montenegro are partially to blame for the difficult position they have 

found themselves in. Besides realistic limitations, (small market and low purchasing power 

of the population), it is obvious that independent media could have done business better. In 

short, they could have conducted their business according to the principles of market 

economy, which they allegedly support.  

This goes for editorial policies, but also for general strategies in these media. The time when 

it was enough to have a certain position – to be against the war or Milosevic – and achieve 

good ratings, has passed. The number of media and wealth of information have imposed 

competition.  

Besides politics, the ever more picky audience demands other issues as well. A public 

opinion survey recently conducted by the Podgorica-based agency “Damar’ showed that 

information consumers prefer information in the area of scandals, money transactions and - 

humor. Political issues were placed fourth, unlike 1999, when the statehood issue was the 

dominant topic of greatest interest for viewers and readers. Very few independent media 

have really adapted to this new trend.  

Constant donations every year and insistence on elitism of the audience have lulled the 

media that were supported from abroad. Very often, this kind of attitude resulted in non-

commercial moves. Thus, today we have three private TV stations in Montenegro with 

similar editorial policies - TV Montena, TV MBC and TV Sky Sat – and the management 

teams have never wondered what it would be like if they merged the teams and instead of 

three weak television companies, created one strong company. This way, all three 



© Media Online 2005. All rights reserved. 
independent TV stations are in the danger of being “swallowed” by those more powerful. 

Such as TV Pink from Serbia, which obtained a broadcasting license for Montenegro in quite 

a mysterious way.  

“It is hard to preserve one’s authenticity, originality and independent editorial policy while 

you have to fight, on a daily bases, with invoices, obligations toward the crew, and ultimately 

toward the audience”, says Djuro Vucinic, owner of the private TV Montena.  

Although in similar problems, the three aforementioned TV stations have failed to reach 

common ground so each of them will continue its survival struggle independently.  

In the time to come, we should expect a reduction of independent and other private media in 

Montenegro. This is a natural process of adjusting the number of media to the demands and 

capabilities of the Montenegrin market.  

 

 

Drasko Djuranovic, journalist, former editor and director of the “Monitor” weekly. © Media 

Online 2005. All rights reserved. 

 

The article was written in the framework of the project The stumbling of the media in times of 

transition. The project is supported by the South East European Network for the 

Professionalization of the Media (SEENPM) and implemented by Media Plan Institute 

Sarajevo with partner organizations – Media Center Belgrade, Albanian Media Institute 

Tirana, International Center for Journalist Education Opatija, Macedonian Media Institute 

Skopje and Montenegrin Media Institute Podgorica. All articles will be available at the end of 

April in a book in English and Bosnian/Serbian/Croatian. 


