© Media Online 2005. All rights reserved.

Economic influence on the independence of Macedonian media

PRESSURE OR AUTOCENSORSHIP?

Snezana Trpevska

April 27, 2005

Specific traits of the media market

The way of liberalization of the Macedonian media after 1991 has had profound
influence on the present situation in the printed and electronic media and the position of
journalists. In the fist years (up to 1997) the general opinion among politicians and the
journalistic community was that this process should unfold freely, without any laws
restricting the media, since that would be restiction of the freedom of expression
guaranteed in the 1991 Constitution. In such an environment, the founding of a private
media house, legally speaking, was the smallest problem. It was sufficient to have a little
money and find some space to turn into a private radio station, or turn your video rental
store into a TV station with the main studio in your living room, and then register your
media company appropriately. If you wanted to publish a daily paper or a weekly
magazine, the situation was a little more complicated, since for a long time the only
printing press available was that of the state publishing house. The first larger and more
professional TV stations were established by individuals who had developed their own
private businesses or were affiliated with certain political groups, and as of today, they
are still a prominent presence in the media. By 1997, when the Law on broadcasting was
adopted, there were already more than 300 radio and TV stations on the air in
Macedonia. Hence, the fact that pluralism in the media was created before the
regulations significantly influenced the later development of the broadcasting industry

and the specific traits of the Macedonian media market.

Therefore, several aspects of Macedonian media space can be discussed which are
results of the circumstances in which the media were becoming more democratic and
liberal: 1) ahighly fragmented media market; 2) parallel markets due to language

difference; 3) the affiliation of the largest and most influential media houses with



© Media Online 2005. All rights reserved.

powerful local businesses and/or political parties; 4) a vast number of smaller, non-
professional local media; 5) the general environment is economically underdeveloped,

with very little advertising money flowing into the media sector.

There are several reasons due to which the market is still so fragmented, despite
expectations that the number of electronic media will diminish in time (based on beliefs
that the market will do the selection). The first is that the media were not treated as
businesses all these years, but as a means to achive certain political or economic goals.
Second, actual market relations are very hard to establish in practice, or rather, even
today there is no market logic in the media. This refers to the distribution of money
acquired from advertising, the actual means through which the media gain their value on
the market. Third, all this time there have been different kinds of financial interventions in
the market, whether in the form of foreign investments and grants in some of the media,
or budget subventions and funds from broadcasting taxation, which are according to law
given to commercial media (and independent producers) for the production of new and
original radio and TV programs. The fourth reason is the severe restrictions of the Law
on broadcasting, especially the fact that the broadcasting license, once acquired cannot
be transferred or sold to others. This generated great pressure for new licensees, since
anyone wanting to enter the broadcasting business would have to create a nhew media

house, being unable to acquire an existing one.

The characteristics of media environment

The present number of electronic media is too large for such a tiny market and this is
another unfavorable factor in the work of any commercial media. In December 2004,
there were in total 132 commercial broadcasters, of which seven are nationwide (4 TV
and 3 radio stations), and 125 are local (73 radio and 52 TV stations). Except for the
commercial stations, there is a public broadcasting service, the Macedonian Radio and
Television (with 3 TV and 3 radio networks) and 29 public local radio stations (12 of
which also have TV stations). Beside domestic terrestrial broadcasters, the audience
has access to many foreign programs of 65 cable operators. If we can say quantity has
been well covered in the Macedonian media, the same cannot be said of the quality of
contents. Generally, the media have no funds to create or purchase quality programs, so

the total offer is quite dull and of lower quality. What is primarily shown in the programs



© Media Online 2005. All rights reserved.

of commercial stations, with some rare exceptions, is soap operas, lottery games and
music talk shows. The piracy of feature films is still very common in the local media. The
situation is made even worse by the decrease in quality of the overall program of the
national radio and television, which instead of offering various genre of quality national
programs, opts for going for profit with a part of the program, airing fortune and lottery
games and programes of a dubious quality, such as the TV reality show called “That’s

Me” (a “Big Brother’-esque show).

In the information services, the situation is a little better. There is a great variety of news
programs, especially after three larger TV stations were given national broadcasting
concession. Now the audience in Macedonia has access to all kinds of national and
foreign information, and is able to see the news from many different angles. Judging by
the afternoon and evening prime time schedule on the four national commercial TV
stations (the fifth one, Alsat, which will broadcast in Albanian, is not operational yet), the
primetime on TV has been extended — starts at 5 p.m. and ends around 11 p.m. No one
can deny that professional standards of informing have improved and that, at least in the

news division, there is effective pluralism.

There are 8 daily papers, 21 weekly, 10 fortnightly, about 20 monthly magazines, and 21
periodicals and 21 children’s magazines. Seven daily papers are printed in Macedonian,
one in Albanian. Of the weeklies, six are in Macedonian, one in Albanian. Undoubtedly,
the number of daily papers is too large for this market and at least all sides are fairly
represented here in quantity. In contents, the daily papers are pretty much alike, with the
tabloid formats as best selling (Dnevnik, Vest, Vecer), but the more seriously analytical
papers (Utrinski Vesnik) also have their readers. The total average print of daily papers
in Macedonia is about 120 000 to 150 000, which means we are dealing with a minor
market here. The greatest number of copies sold so far by a daily paper (Dnevnik) was
about 102,000. The private printed media were initially established by individuals or
smaller groups of journalists mostly recruited by the state-owned publishing house “Nova
Makedonija”. The arrival of the media company WAZ in 2003 and their purchase of the
three best-selling papers Dnevnik, Utrinski Vesnik and Vest is the first larger merger of

printed media in the 13 years of development of media pluralism in Macedonia.



© Media Online 2005. All rights reserved.

Economic position of the media and journalists

The general economic crisis in the country is reflected in the work of the media, and
therefore bears upon the economic position of journalists. For instance, the Broadcasting
Council of Macedonia, which also monitors the economic working conditions of the
electronic media, has concluded that 2003 and 2004 were especially unfavorable for this
line of work, as a result of the drop in industrial production, the cutting of the funds
meant for advertising and the malfunction of market relations in media advertising. The
gross amount invested in broadcasting, which means the amount of advertisements
broadcasted calculated according to official media price lists, was around 35,5 million
euros in 2003. Out of that, 33,6 million were set aside for television only. As a result,
only a small fraction of broadcasters was financially viable, and most were national.” On
the other hand, the publick radio and television is in extremely bad financial situation,
primarily because of lack of funds from the collection of the broadcasting fees, which is
the main source of it's financing. The advertising source of income is aditional (legally
there is a limit of 4 minutes and 20 seconds of ads per hour), so ads are a minor part of
its income structure. Local public radio stations have the greatest financial problems,
qguestioning their very survival. The problem with them is that the legally established
payment mode is not being carried out at all, i.e. they don’t get any funding for their

programs from the municipalities for which they provide programme.

As of printed media, published general analyses and indicators of their economies can
seldom be found, so in this article we use information acquired from interviuws with
media owners and other media professionals. In the editorial for the latest edition of
Kapital magazine, the editor, Ljupco Zikov, while explaining the reasons of raising the
price of the magazine, gives his own analysis of these matters. According to him, *

since the appearance of the first independent daily paper Dnevnik in 1996, the printed
media market has not evolved at all, despite the “explosion” of new publications. The
basic business principle of publishing houses has all this time been to enter the market

with a minimal price, trying to win the readers in this way.

In this analysis, but in those of other media professionals as well, there is the opinion

that the selling price of newspapers and magazines is lower than the expenses for their

! Report on the work of the Broadcasting Council of Macedonia for 2003 and 2004.



© Media Online 2005. All rights reserved.

printing, so the companies are forced to work, if they want to survive, with minimum
expenses and a minimum number of reporters. For intstance, the minimum expenses for
printing a daily paper are not below the figure of 15 denars (0,25 euros) per copy, while
the selling price is artificially maintained at unrealistic 10 denars (0,15 euros). The
situation is similar with weekly, biweekly and monthly magazines. The worst effect of

“

this, according to the editor of Kapital, is that it creates “...distortion of the market,
evident in the loss of stamina of the publisher in picking the right topics, the lack of will
for that, the diminished capacities of publishers, the decrease in number of readers,
decrease in income and shutting down of firms.” Although not all printed media are not
affected by this kind of condition right now, in the long run it is harmful for everyone,
since it generally leads to minimized quality of content, a crisis in journalism and in
publishing. The ultimate result is further deterioration of the reading habits of the people,

which are on a quite low level already.

Although the finances of the media have a tax relief rate of 5%, the general opinion is
that the state has developed no policy of media incentive. Up to 2003, the state policy
was to subsidize mostly printed media with some budget funds. But the independent
media and journalist associations were criticizing because those funds were mostly
going to cover the expenses of the state-owned publishing house and were allocated
according to not very transparent criteria. The Association of Printed Media was clear
that the state should, instead of subventions, come up with systemic supportive
measures equal for everyone in the market (lower phone bills, subventions for
newspaper distribution to remote areas, various relief measures and funding assistance
in investing in major projects, financing non-commercial editions etc.?). In 2003,
budgetary subventions stopped, and there were no measures introduced for media

incentives.

It is very obvious that this general condition of both printed and electronic media
unfavorably influences the status of the journalistic profession in Macedonia. An
important indication of the financial condition of journalists is their working status and

their monthly salary. According to a survey commisioned by the Association of

2 Interviuw with Erol Rizov, editor of Utrinski Vesnik, 11/02/2005



© Media Online 2005. All rights reserved.

Macedonian Journalists®, the largest category in the profession are freelance reporters.
Namely, out of 325 reporters surveyed, 41,3 % have declared themselves as full-time
employees (reporters/editors), while 58,7 % are freelancers. The average monthly
income of an editor are something above 20,000 denars (about 330 euros), of the full-
time reporters between 10,000 and 15,000 denars (125 to 190 euros), and the beginner
reporters, mostly freelancers and most numerous in the profession — under 10,000

denars (under 125 euros).

The second important factor in the economic status of a journalist and his social security
is how regularly his employer pays his health and retirement insurance fees and whether
he pays them along with the full monthly income of the employee. Many reporters in
Macedonia complain that their bosses have the policy of paying these sums while
reporting a minimum monthly income of the employee, which negatively reflects on the
pensions acording to the data from the survey, the full-time journalists have confirmed
that their health insurance and pension benefits are paid, but half of them said their full

income is not accounted for by the bosses before the respective state authorities.

What is important is that with the arrival of WAZ in Macedonia, there was a certain turn
in the fulfillment of social rights of journalists by the commercial media.* To all full-time
reporters and editors in the three daily papers that it bought, WAZ pays the full benefits
according to all regulations. Aside from that, since September 2003, the average income
of the employees has been raised for about 34%°. So is the number of reporters, for
about 30%, and most of them are young people. The general working conditions have
been improved, computer equipment has been renewed, the software fully legalized, a
new printing press purchased to significantly enhance WAZ publications, as well as

other technological improvements in the production of the papers®.

This practice is followed by other newfounded papers, such as Vecer, where the

employees are also paid full benefits. Vecer Press, the company publishing this

® The “Journalistic profession in 2004” survey has been conducted by the Center for strategic research of
Forum magazine, on a sample of 325 repoters and editors in 95 electronic and printed media.

* In this regard, the state radio and television separates itself from privately owned media, but the economic
position of journalists working there is very difficult due to low and irregular income.

> Interviuw with Srdjan Kerim, PhD (manager of Media Print Macedonia), 13/02/2005.

8 WAZ is the first commercial company to introduce an optical network (Metro Ethernet) at work, as well
as purchase the newest equipment for photographers etc.



© Media Online 2005. All rights reserved.

newspaper, has joined the “Global Compact” initiative which binds companies to respect
key values in the area of human rights, work standards and workforce, the environment

and fighting corruption.

Forms of influence by media owners

It was already pointed out that in the current structure of media ownership in
Macedonian broadcasting, there are two characteristics: 1) behind the largest and most
influential media houses there are owners of powerful trade, manufacturing, mining or
other companies, or those who are close to certain political parties and 2) most local
media are own by individuals, some of whom also own other smaller local businesses,
so the media work is not their primary occupation. For instance, behind A1, the first
private TV station that went national, there is Velija Ramkovski, the businessman owning
trade companies "Uniprokom Vemaks" and "Stratus". Behind another national TV
station, Sitel, is Ljubisav Ivanov-Dzingo, leader of the Socialist Party and owner of
Sileks, a mining company consisting of a number of smaller companies and officially the
owner of this TV station. Though his name is not formally mentioned, the man behind the
third national TV station, Kanal 5, is politician and businessman Boris Stojmenov, ex-
Minister of finance in the government of the largest oppsition party VMRO-DPMNE. As
the owner of 50% of the television, the BS company appears, with its founder Emil
Stojmenov, son of Boris Stojmenov. The other dominant proprietor of this TV station is
the trade company "Metal Sivas". The owner of the fourth national TV station, TV Telma,
is not an individual but the trade company Makpetrol, dealing in petrol and its

derivatives.

The first thing to notice in the relations of these media and their owners is that television
is used for the marketing of their companies' businesses. The common characteristic of
these TV stations is that the products of the companies behind them are regularly
advertised in their programs. Another more troublesome aspect, from the point of
independence of the media and their journalists, is the influence the companies and their
owners have over the editorial TV policy. This issue has not been systematically
observed or researched in Macedonia, and it's hard to find publicized indicators or proof
of such influence. Exceptions are reports from media coverage of election campaigns

done by domestic or foreign institutions. There are positive indications in such reports of



© Media Online 2005. All rights reserved.

the use of media by their owners for political purposes during elections. A typical
example is TV Sitel, which during several election campaigns so far has designated far

longer time for the Socialist Party and its leader, Ljubisav Ivanov Dzingo’.

Another case of the sway media owners have is the fact that thei media never critically
address the controversies and affairs related to their owner companies. Even the
opposite happens: when there is a public debate over such matters, they either
completely fail to inform the public or they use their media houses to inform in a selective
and biased manner. The instance of this would be the coverage by TV A1 of the dispute
between the New York-based Media Development Loan Fund and "Uniprokom

Vemaks"®.

A third, perhaps most elusive aspect can be discussed in the influence of media owners
over the editorial policies of their TV stations. Some of them, aware of the power of their
media, attempt to influence political or economic processes on a wider scale,
constructing events directed against certain institutions of government or some
companies. However, such information is still on the level of speculation. There are
almost no known instances of journalists reacting publicly to pressure from their bosses
on their ways of informing the public. Although such cases are often discussed among

reporters, there is but one such publicly known instance®.

In the case of printed media, the situation is a little different, primarily due to the fact that
until recently, journalists themselves were major owners of the media. So one cannot
talk of any form of direct influence of the newspaper owner over the paper itself (the
owner himself is also a journalist), since he has no other business interest. As for the
editorial independence from politics, it should be noted that printed media are not as

strictly regulated as the electronic ones, and even by European standards are allowed a

" Such indications can be verified by viewing the results of the observation by the Broadcasting Council of
Macedonia of media coverage during the parliamentary elections 1998 and 2002.

8 It’s a Court Case known by the synonym “American chicken meet”. USA - Foundation

is suing Uniprocom Vemaks because they received credit for technical profesionalisation of A1 TV, but
instead of that they used the money for other business.

° In Dnevnik, 6 November 2003, former Aleditor Aco Kabranov publicly acknowledges that the reason of
his departure from Al is a "row" between him and the owner.



© Media Online 2005. All rights reserved.

certain degree of political inclination'®. Some newpapers, prior to the arrival of WAZ,
were known as close to certain political parties or individuals, but for most of them, there
was no mention of any obvious political inclination. In 2003, the printed media ownership
structure has changed considerably with German WAZ corporation purchasing the three
best-selling newspapers. Suddenly public debates were open on the possible influence
of WAZ over the image of the three papers, whose editorial policy had been quite
different until then. Most expressed concerns were those that in time, the new owners
will only keep the viable publications (profitable and tabloid formats), and that the mostly
insolvent Utrinski Vesnik will soon be shut down. From the present standpoint, we can
see those fears were not well founded, since all three publications are stil available in
the market, with completely different editorial policies and improved layout and design.
Representatives of this company'' themselves claim that for them, maintaining the three
papers with different contents and formats is more convenient and there is no possibility

of any kind of influence exertion.

Advertising companies and the media

As mentioned before, the proper market relations between people who want to
advertise, advertising agencies and the media began to work only several years ago,
mostly due to pressure from foreign advertising companies insisting to byu ad
time/space on the pretext of having publicly valuable information. Commercial media
themselves unitl recently hardly even recognized the principles of selling the advertising
time, and there is still hardly a specially assigned person, not to mention a whole
department, working on media marketing'?. Advertisements and sales were dealt with by
the owners or editors-in-chief. Basically, this is the main reason why for years there was
a practice of invisible influence of the great advertising companies over the editorial
policies of media. This was most evident in the fact that the proteged media were
reluctant to criticize those companies, or would not bring up the subject at all. Thus it is
very difficult to determine whether this is a form of economic pressure or voluntary
autocensorship. The most powerful companies today have even more sophisticated

means of controlling the media, like elaborate public relations policies, establishing

1% In the explanation memo of the EC Recommendation (99) 15, it is written "... as a result of the different
nature of printed and broadcasted media, the press has the freedom of a discernable political inclination™

1 Conversation with Srdjan Kerim, PhD, general manager of Media Print Macedonia, 13/02/2005

12 Mostly with national broadcasters, and larger, more professional local media.



© Media Online 2005. All rights reserved.

media clubs, special perks for journalists writing in their area (free mobile phones, etc.).
Some media professionals elucidate that "the very appearance of a reporter or an editor
at the office of an influential CEO can be considered as a kind of extortion, or make way

for autocensorship or subtle forms of influence"

. According to them, it is inexcusable to
mix the journalistic profession with procuring money from commercials or any other kind
of sponsorship. This automatically creates ground for 'autocensorhip' in the journalism,
even for covert forms of corruption. In this regard, of special concern is the fact that the
managerial board of the Macedonian Radio and Television in June 2004 enacted an
internal document which allows all employees, both editors and reporters, to obtain
advertisements and sponsors. Criticizing the general commercial trend of the public
boradcasting servise and the "vision" of the managerial team for transformation of the
house, the editor of Utrinski Vesnik says in a comment: "MTV has chosen the wrong way
into a clandestine and base form of pursuit of money and viewers, such as a reality show
way below the standards of a national television, and the decision to let reporters seek
out ads and sponsors... MTV wants to inform us that in the morning reporters will go
hunting for ads in banks, various companies, political parties, medicine trade companies,
and in the afternoon they will inform the public of the high interest rates, bad
privatization, partition of the country, conditions in public health etc."™ This decision of
the managerial board of the MRT is made even more difficult by the fact that the

marketing department, after having worked for many years, is now terminated.

Instead of the national public service setting the highest standards in professional ethics,
this lesson in Macedonian journalism is provided by WAZ. Immediately after purchasing
the three papers, this company has relieved the editors of the obligation of handling
sales and ads, and left them "only" with the job of content editing. The managerial team
of this company says this is not accidental, on the contrary, it is a well thought out
business policy applied everywhere by WAZ and which is the very result of following the
rule on not mixing journalism and marketing and hunting for ads and sponsorships. This
is also the attitude of the managerial team of Vecer, who also see that the reporters and
editors are fully dedicated to their work. In this regard, it would be good to remind of the

statements of Bodo Hombach about these issues: "The condition of the media in

13 Interviuw with Erol Rizaov, editor-in-chief, Utrinski Vesnik, 11/02/2005.
¥ Utrinski Vesnik, 9 February 2005, Erol Rizaov: "Reality show and public service"



© Media Online 2005. All rights reserved.

Southeastern Europe is quite difficult, but where we are, the media are stable. We watch

the backs of journalists, and they can focus on their work.""®

REFERENCES:

Andrevski, Z., "Kon kakov informaciono-komunikaciski sistem na Republika Makedonija"
(Towards What Kind of Information-Communication System in the Republic of
Macedonia), in Godisnik na Pravniot fakultet vo Skopje (Yearbook of the Faculty of Law),
Faculty of Law, Skopje 1995, pp.509-519.

Andrevski, Z., "Demokratski informaciono-komunikaciski sistem i kreativno novinarstvo"
(Democratic Information-Communication System and Creative Journalism), in
Konstituiranje na Republika Makedonija kako moderna pravna drzava (Consituting the
Republic of Macedonia as a Modern Legal State), Faculty of Law, Skopje 1995, pp.241-
248.

Broadcasting Council of the RM, Bilten br.3: Elektronskite mediumi i parlamentarnite
izbori vo RM vo 1998 godina (Bulletin Vol. 3: Electronic Media and Parliamentary
Elections in the Republic of Macedonia in 1998), Skopje, 1999. See:
http://www.srd.org.mk (accessed 30 December 2003)

Broadcasting Council of the RM, Bilten br.8: Elektronskite mediumi i lokalnite izbori vo
2000 godina (Bulletin Vol. 8: Electronic Media and Local Elections in 2000), Skopje,
2000. See: http://www.srd.org.mk (accessed 30 December 2003)

Broadcasting Council of the RM, Bilten br.13: Elektronskite mediumi i parlamentarnite
izbori vo 2002 godina (Bulletin Vol. 13: Electronic Media and Parliamentary Elections in
2002), Skopje, 2003. See: http://www.srd.org.mk (accessed 30 December 2003)
Constitution of the Republic of Macedonia (1991), translated into English by Dimitar
Mircev, Nova Makedonija, Skopje, 1995

Council of Europe, Recommendation No.R (99) 15 of the Committee of Ministers to
Member States on Measures Concerning Media Coverage of Election Campaigns

Law on Broadcasting Activity, Official Gazette of the RM, N.20/1997
See: http://www.srd.org.mk (accessed 30 December 2003)

Nineski, B., Pecatenite i elektronskite mediumi vo Makedonija, (The Print and the

Electronic Media in the Republic of Macedonia), Tribina makedonska, Skopje, 2000.

> Dnevnik, 1 November 2003, article "VAZ guarantees its newspapers independence”,

<http://www.dnevnik.com.mk>



© Media Online 2005. All rights reserved.

Kolar-Panov, D., "Crowded Airwaves: Ethnic, National and Transnational Identities in
Macedonian Television", in Programming for People, From Cultural Rights to Cultural
Responsibilities, Robins, Kevin (ed), European Broadcasting Union, Geneva, 1997,
p.76-87.

Sopar, V., Andrevski, Z. and Kolar-Panov, D., Mediumite vo procesot na politicka i
socijalna transformacija vo Republika Makedonija, (The Media in the Process of Political
and Social Transformation in the Republic of Macedonia), Institut za socioloSki i
politi€ko-pravni istraZzuvanja, Skopje, 2001.

Sopar, V., "The Media System in the Republic of Macedonia: Between Theory and
Practice", in  South-East Europe  Review, Issue  01s/2002, p.47-66.
See: http://www.boeckler.de/pdf/South-East_Europe Review-2002-01s-s47.pdf
(accessed 29 December 2003)

Zikov, Lj., "Zosto ce ja zgolemime cenata na "Kapital", vo Kapital, br.276 od 10 fevruari
2005, str4

See: http:// www.kapital.com.mk (accessed Febaruary 2005)

Snezana Trpevska — University degree in Sociology, she holds MA in Communication
Studies. Coordinator in the Program department of Broadcasting Council of Republic of
Macedonia. © Media Online 2005. All rights reserved.

The article was written in the framework of the project The stumbling of the media in
times of transition. The project is supported by the South East European Network for the
Professionalization of the Media (SEENPM) and implemented by Media Plan Institute
Sarajevo with partner organizations — Media Center Belgrade, Albanian Media Institute
Tirana, International Center for Journalist Education Opatija, Macedonian Media Institute
Skopje and Montenegrin Media Institute Podgorica. All articles will be available at the

end of April in a book in English and Bosnian/Serbian/Croatian.



