
© Media Online 2005. All rights reserved. 

 
The Media Landscape of Macedonia in 2004 

 
 
 

QUESTIONABLE PLURALISM 
 

Vesna Sopar 

 

February 9, 2005 

 
Environment 
  
In 2004, Macedonia faced a very complex political and economic situation. The public was 

shocked by the tragic death of President Trajkovski. Early presidential elections and a new 

Government followed, and only five months later, resignation of the prime minister and 

election of a new Government. Then, an avalanche of dissatisfaction over the Law on 

Territorial Organization of Local Self-Rule with more than 40 local referendums, followed 

by a national (unsuccessful) referendum. In political parties, real upheaval. Crisis in the 

strongest opposition party VMRO-DPMNE, departure of part of its members and creation 

of two new political parties, emergency convention of the ruling SDSM and election of a 

new leader. In the economic arena, record fall in economic production, trade deficit, 

budget surplus, lack of foreign investments and structural reform. Failed reform of 

education, healthcare and public administration, higher unemployment and poverty, strikes 

and protests. The only bright spot is Macedonia’s application for membership in the 

European Union and recognition by the United States under its constitutional name. 

 

In the media arena, harsh mutual competition. In broadcasting, allocation of new licenses. 

The existing 126 private radio and TV stations were joined by three more at national level 

and 21 at local level. The most watched A1 and Sitel were joined by Kanal 5 and Telma, 

while Albanian-language TV AlSat M just broadcasts experimental programming for the 

time being. Among the press, the leading dailies “Utrinski Vesnik,” “Dnevnik” and “Vest” 

(owned by the WAZ concern) have competition in “Vreme” and “Vecer” (until a year ago 

owned by the state conglomerate “Nova Makedonija”). On the other hand, after 60 years of 



 2

continuous operation, the first daily newspaper “Nova Makedonija” temporarily stopped 

coming out, while “Flaka” (in the Albanian language) and “Birlik” (in Turkish) shut down 

entirely. All these changes caused a transfer of journalists from one media outlet to 

another. Meanwhile, Macedonian Radio and Television, despite pompously announced 

transformation, is experiencing the gravest moments of its existence. Internal 

reorganization of the company and drastic staff cuts did not yield visible results. Local 

public broadcasting (21 radio stations and 12 TV stations) is in an even worse situation 

and their only hope is the new Law on Broadcasting. The draft law underwent all expert 

appraisals long ago, both domestic ones and from the Council of Europe, and is waiting for 

Government and Parliament procedure. The Law on Freedom of Access to Information 

shares the same fate. 

 

Media pluralism 
 

If we take as the criterion the number of media outlets, then Macedonia has achieved real 

media pluralism. Various domestic and foreign newspapers and rich and diverse radio and 

TV programs are available to citizens and everyone can connect to the internet. The 

limitations are equal to the limitation of resources, and the most serious obstacle is the low 

living standard of the population. The figures are impressive: more than 170 public and 

private radio and TV stations, 54 cable operators who distribute approximately 50 

domestic and foreign TV programs, more than 10 daily newspapers, 20 weeklies and over 

70 reviews and magazines, of which some only come out occasionally. 

 
However, if we take as the criterion the range of issues covered by the media, then the 

situation is far from satisfactory. Public media (especially Macedonian Radio and 

Television) tried to cover as broad a range of issues as possible and to report on events 

both with fairness and with balance. But, this is not the usual standard; there is frequent 

improvisation, which is not surprising if one knows that the average age of journalists in 

this company is 50, that journalists are constantly under the pressure of organizational and 

programming changes, that they are afraid of losing their jobs, not knowing when they will 

receive their next salary. As for private media, news programs were part of a planned 

strategy and they focused almost exclusively on everyday political issues. Politics has a 

central place; it dictates the media agenda and it is the main business for their survival. 

That is why everyone is engaged in it, even in debate programs. An obvious example of 



 3

this is the schedule of news programs on TV stations: 17.00 (Kanal 5), 17.30 (Skaj Net), 

18.00 (Sitel), 18.30 (Telma), 19.00 (A1) and 20.00 (MTV), confirming that the media are de 

facto a player in the media arena and that citizens are sustaining consumers. Economy is 

far behind, while for other events, especially from local communities, there was very little 

room, even in the local media, which are obliged by the law to cover them (this is 

characteristic of outlets that cover the Skopje city area). Because of politics, social issues 

(problems of ordinary citizens) are almost totally neglected; even if there are any, they are 

usually part of news programs. Therefore, it is no surprise that the rating of media outlets, 

especially TV stations, is ranked by their news programs. In addition, the very political 

situation in the country commanded this. 

 

Even a cursory look at the TV program clearly shows that with the exception of news and 

entertainment programs, everything else are soap operas and low budget feature movies. 

Radio stations do not offer anything more either: brief news, lots of music, and only 

occasionally call-in shows. Everything else, especially educational and documentary 

program, is an expensive “toy,” a great cost and a risk to media survival. Attempts to 

produce own quality programming (for instance, the program “Agro biznis” on A1) are rare 

and usually short-lived (sponsored projects such as “NIE” – a debate program on current 

social and political issues on Kanal 5). But, what is especially worrisome is that media 

outlets are enclosed within their own respective ethnic territories, which does not 

contribute to democratization of society. Distrust is still present when reporting on other 

ethnic communities, due to which the media practically function divided. Other ethnic 

communities are covered to the degree that is “necessary” and usually only when a media 

outlet that broadcasts programming in the language of that community has already 

informed the public about it. 

 

Profitability of business and the ownership structure 
 

All media outlets had the same problem: how to maintain profitability of their activities in 

conditions of the grave economic situation in the country. The market is very small and 

burdened with a large number of media. Everyone “fought” for the marketing pie, and 

those close to certain political and business groups won. Inflow of additional, foreign 

donations decreased; the state entirely discontinued the practice of subsidizing the media 

(press primarily); a big part of citizens did not pay broadcasting tax. Accusations coming 



 4

from private broadcasters regarding unfair competition posed by MRTV and its dumping 

advertising prices did not calm down either. Everyone is affected, especially small local 

radio and television stations, media covering certain fields and target groups, as well as 

those who are not on the same “line” with the political strongmen. They were particularly 

affected by the withdrawal of foreign non-governmental organizations, from which they had 

up until then received most of their financial resources. The first to feel this were “Koha 

Ditore” and “Lobi,” Albanian-language newspapers, which stopped coming out in January 

2005 (leaving the Albanian community in Macedonia with just one paper, Fakti), and which 

had been critical of members of the Albanian community in the authorities and in party 

leaderships. The Helsinki Committee reacted, calling on the authorities, in particular the 

international community, to “continue to support independent media as part of 

development of democracy in Macedonia.” Are next on the list TV BTR and TV Sutel, local 

stations broadcasting in the Romany language, which are also helped by foreign donors? 

 

Treatment of media not as a business, but rather as a tool for exercising political, 

economic or other interest results, among other things, in total closure of the ownership 

structure; legal obligations regarding restrictions on concentration of capital are not obeyed 

either. What dominates in practice are several business conglomerates among the print 

media, which directly threatens freedom of speech, and dominance of large business 

subjects among TV stations. Daily newspaper monopoly is being mentioned more and 

more often. Utrinski Vesnik, Dnevnik and Vest are under the “umbrella” of the German 

concern WAZ. True, in early 2004 the Monopoly Administration released data according to 

which its participation in the market is only 54.9% (the remaining part belongs to the 

newspapers Vreme and Vecer) and assessed this as “proof that there is healthy 

competition, rather than monopoly on the print media market.” In contrast, under the Law 

against Restriction of Competition, two or three companies have a dominant position if 

their joint participation on the market is 50% or more. The merger of these three publishers 

took place in mid-2003. No comment needed! On the other hand, the large oil company 

“Makpetrol” dominates at TV Telma, while the mining conglomerate “Sileks” dominates at 

TV Sitel. Both stations broadcast at national level. What is partly encouraging is a 

readiness, expressed primarily by the print media (especially Utrinski Vesnik, Dnevnik and 

Vest), to release very soon data on their ownership structure, who has capital in these 

newspapers, how big is the capital, whether large corporations stand behind it or not. This 

may serve as a positive example to other subjects in the media sphere. 



 5

 

Editorial policy and journalistic professionalism 
 

Approach to the media market is open and free and no one has special privileges. 

Journalists have free access to events and access to the journalistic profession is free. 

But, there is no law guaranteeing independent editorial policy. There are no collective 

contracts between journalist associations and media owners, and media employees are 

not organized in syndicates. It is hard to speak of independence when a large number of 

media owners (or their family members) are politically active and when many media outlets 

are actually just a part of large business conglomerates. Macedonian Radio and Television 

was not helped by radical structural changes occurring in 2004; as long as the company’s 

management is named by the ruling political structure, this directly affects its management 

and programming profile. As for the collective contract, it was passed at MRTV in 2003. 

 

The professional and scholarly public has been pointing out for quite a while the big 

influence of politics and business elites on creation of media editorial policy. What even 

happened is that so-called “political balance” was established – the ruling structure 

exercises its influence through the public service, both at national and local level, and the 

opposition does this through commercial media. Thus, the media are constantly in the 

spotlight of the political struggle between the authorities and opposition. This is a source of 

journalistic non-professionalism, subjectivism and submissiveness to pressure or self-

censorship in order to keep one’s job. This situation is favored by lack of ownership 

transparency of private media on one hand, and direct political influence on the public 

service management structure on the other. 

 
The result is visible. News is not neutral. Events are commented upon regularly, especially 

on national TV stations. There is no clear distinction between fact and comment, precise 

sources of information are rarer and rarer, while views of the opposing side are incidental. 

Those who dare resist the editorial “dictate” of the media owner or director in the best case 

scenario can go to another media outlet, while the majority are left jobless. An example of 

this is a clash between the editor-in-chief and the owner of A1 concerning the manner of 

reporting in news programs, which resulted in the editor moving to another TV company. It 

is devastating, but true, that this is not talked about publicly or within journalist 

associations. Journalist self-censorship is increasingly present. It is an open secret that it 



 6

functions very well at MRTV, supposedly as a result of old habits, old staff, but 

undoubtedly also because of pressure exerted by the authorities expressed through the 

management staff. In private media, even young journalists are liable to self-censorship. 

There is no reaction from the profession, from journalist associations, to the pressure, 

abuse, even censorship among the media and journalists. The explanation, or 

“justification,” given for the silence is the uncertain social and economic position of 

journalists: low and irregular salaries, evasion on the part of media owners to pay social 

security costs and other employee benefits.  

 

What next 
 
What changes can the media expect in the coming period? It is more than certain that the 

imminent passing on the Law on Freedom of Access to Information (which finally entered 

parliamentary procedure) is significant not just for citizens; it is significant for the media as 

well. Pressure is also mounting for a new Law on Broadcasting to be passed. This is 

indicated by the latest public discussion, held on January 26, 2005, organized specifically 

with the aim of reminding the authorities of the necessity of passing the law. Expectations 

are great because the law stipulates some very significant changes in the broadcasting 

sphere: independence of the Broadcasting Council, development strategy for 

broadcasting, essential changes in the editorial structure of the public service (especially 

selection of director general and steering board), and thereby also changes in 

programming and editorial policy and transformation of public local broadcasters into 

private or non-profit media centers. In the private broadcasting sector, stricter 

programming quality criteria, application of a programming quota system, complete 

opening of ownership structure, as well as a possibility of horizontal linkage with print 

media. And what is very important, it is essential to ensure the autonomy, independence 

and responsibility of broadcast organizations, editors, journalists and other subjects 

involved in production of program and creation of editorial policy. OPTIMISTIC! But, we 

should wait for the law to be passed and implemented in practice. 

 

Prof. Vesna Sopar, PhD, teaches a graduate course in mass media, communications and 

culture, at the Institute for Sociological, Political and Legal Research in Skopje. Media 

Online 2005. All rights reserved. 

 


