
© Media Online 2004. All rights reserved. 

 
 

MEDIA IN SERBIA FOLLOWING SHIFT IN GOVERNMENT: 

NEW NATIONAL AWAKENING 
 

Vladan Radosavljević 

 

March 30, 2004 

 

Three important events that occurred during the past 20 days in Serbia and around it 

have greatly affected overall political life and consequently, indirectly and directly, 

media themselves. The ultimate success of so-called democratic parties (Democratic 

Party of Serbia, G17 plus and Serbian Renewal Movement) in forming a minority 

government with the support of Milosevic’s Socialist Party of Serbia coincided with 

two tragic events – a fire at the monastery of Hilandar and unrest in Kosovo. As a 

result of this, the nationally oriented government simultaneously found itself in an 

unfavorable, as well as a favorable situation: Hilandar and Kosovo and the national 

feelings sparked by these two events called for an urgent and well planned political 

reaction, diplomatic activity and unexpectedly quick activism on the part of all 

government ministries. On the other hand, national homogeneity, last time 

pronounced to such an extent during NATO bombing of the former Yugoslavia 

(March-June 1999), gave the new government a kind of undeclared state of 

emergency in which conditions were created for stronger pressure on media and 

more open expectation of loyalty caused and “justified” by the general national 

tragedy. 

 

In his first public statement, new Culture and Media Minister Dragan Kojadinovic, 

former editor in chief of Belgrade's Studio B television and senior official in Vuk 

Draskovic's party, promised that, instead of expected lustration, he will try to find out 

and reveal the names of all journalists who were working for state security during the 

past period along with their regular work. Not long after that, Kojadinovic took the 

liberty of publicly praising or criticizing the work of media during the first days of the 

conflicts in Kosovo, after which a concrete measure followed: the Serbian 

government, in emergency procedure, dismissed the director and editor in chief of 

Radio Television Serbia, appointing to his position the most controversial figure in the 

entire media scene – the journalist Aleksandar Tijanic. Known as the founder of 

several highly watched television stations (in whose popularity illegally played movies 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

and sports broadcasts played a huge role), columnist for many daily and weekly 

papers, but also as information minister in one of Slobodan Milosevic’s governments, 

Tijanic was appointed to the top position at RTS with full disregard for the new law on 

broadcasting. The decision to apply the outdated law on companies instead was the 

first major move taken by the new government whose leading people had always 

firstly insisted on legalism. 

 

For now, the head of national television has not made any visible editorial moves, but 

dismissals and appointments, as well as detailed programming intervention, can be 

expected. After all, Tijanic himself announced something like that while speaking in 

the primetime news program. He said, among other things, that the previous 

management of the house should be punished with “25 on the bottom.” 

 

There was no fierce public reaction to the communist-like dismissal of the old and 

legally doubtful appointment of the new director. This is most probably because the 

public had been expecting this kind of solution for a long time since Tijanic, several 

years ago, after changing many political options, became close to incumbent head of 

the Serbian government Vojislav Kostunica. 

 

On the other hand, the Independent Association of Journalists of Serbia, Anem and 

other associations and groups of journalists and media, have constantly insisted on 

amendments being passed to the law on broadcasting. But they primarily insisted on 

the issue of re-election of Broadcasting Council members. Meanwhile, carrying the 

baggage of resignations of some of its members and the illegal election of others, the 

Broadcasting Council practically has no political credibility or ability to pass decisions 

within its jurisdiction. Of course, this all maintains the situation that was inherited in 

the broadcasting sphere, including the enormous number of electronic media airing 

practically without any order or necessary democratic control, as well as a delay in 

the process of transforming RTS into a public service. 

 

The situation with regard to print media is similar. Fifteen dailies currently publish 

regularly in Serbia, some of which, without regard for the fundamental principles of 

their profession, build their circulations exclusively on sensations, gossip and 

unverified information, usually put out in such a way that it morally disqualifies 

someone from public and political life. Thus, in “Balkan,” “Centar”, “Nacional” and 

other daily representatives of the most extreme sensationalist press that appeared 

over the past two years, one can find everyday articles liable to responsibility for 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

slander, defamation or other criminal acts that can be committed via the press. Of 

course, the number of pending court cases on this ground grows by the day and they 

usually turn into a farce which moves the whole matter from its essence. In other 

words, at this moment, in many newspapers in Serbia you can write anything about 

anyone without the author of the article having any serious consequences, unless we 

mean by that a potential marathon court case before a trial chamber that only brings 

the sued journalist desired publicity. 

 

In the general confusion in Serbian media, it is not easy to perceive “who is whose” 

and “who is working for whom,” especially since the circle of those who have 

influence on media in Serbia does not contain only political parties or prominent 

politicians; it also contains various secret services, new businessmen and mafia 

groups. Still, at least when it comes to several of the most important and influential 

media, there are no open or everyday examples of defamation. These outlets try to 

adhere to the standards of the profession, to the degree possible due to the modest 

number of educated journalistic staff in Serbia. Of course, the above events at 

Hilandar and first of all the latest escalation in Kosovo, as well as the national 

homogenization that accompanies them, have greatly determined the editorial 

policies of the majority of media outlets. As before, when the people had to be 

gathered around a single goal, media reports in both cases have been full of 

exaggeration and pathos. Instead of facts, they have resorted to emotions and 

unverified news, and instead of information from both sides, primarily on Kosovo, 

reports have relied exclusively on Serb sources. This kind of reporting fully fits into 

the current political trend since the new government, instead of concrete diplomatic 

action and acceptable political solutions, is offering platitudes on “Kosovo as the 

heart of Serbia” and “holy Serbian land without which the people will lose their 

identity” and a “territory that must be defended at any cost.” 

 

Some dailies went a step further. The high circulation “Kurir” at the height of the 

events in Kosovo on its front page printed only two words on black background: 

“Rise, Serbia!” There were calls for a concrete answer to the violence against Serbs 

in other media as well. What is more, the reporting on Kosovo greatly contributed to a 

massive uncontrolled citizens’ protest in the streets of bigger cities, resulting in the 

torching of mosques in Belgrade and Nis. TV stations also demonstrated their 

commitment to the “new Serbian cause,” first of all “Pink” and “BKTV,” both owned by 

big “businessmen” and former Milosevic associates, which interrupted their regular 

program schedules and reported day and night on the events in Kosovo and the 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

awakening of national protests. These two stations, among other things wanting to 

show their loyalty to the new government as efficiently as they did with success in 

2002, have practically been competing in national zeal, which is in line with the new 

non-aggressive, but not harmless nationalism. 

 

The terminology that prevailed in the media also reminded of the past times: in action 

in Kosovo are “Shiptar terrorists,” “hordes armed to their teeth,” “separatists running 

wild,” encouraged by the “lies of the international community.” 

 

Of course, as in the years of war in the former Yugoslavia, by their balanced reports, 

attempts to use facts to compete against rumors, as well as efforts to reach news 

from other sources, the increasingly popular radio and television B92, daily “Danas” 

and weekly “Vreme” have again stood out. 

 

The dynamics of events, extraordinary circumstances and national homogenization 

have to a large extent postponed the government’s concrete actions in the media 

sphere, if we exclude the dismissal of the RTS director and editor in chief, which 

evidently had to be done in fear that state television will not be national enough in 

crucial moments. The government’s next moves are awaited. The RTS director 

himself announced that, as customary, he will be radical. On the other hand, for the 

who knows which time, he repeated that he does not belong to any political option. It 

remains to be seen what the announced radicalism will mean. 

 

But, along with RTS, the new Serbian government has ahead of it a lot of work in 

other media aspects as well. There is no doubt that something must urgently be done 

in the area of media legislation, chiefly with regard to implementation of passed laws. 

This certainly means concrete action in two directions: regulating the work of print 

media, reducing them to a reasonable number, and establishing a code of basic 

journalism ethics, as well as extensive work on determining the possible number of 

radio and television stations, allocating licenses to those who meet requirements and 

eliminating broadcasting rights for those who have been on air illegally for at least a 

decade. 

 

Having experience with the political options and parties that constitute the incumbent 

government, aware of their traditional inefficiency, rhetoric commitment to reform 

without any concrete moves and ambition to stay in power as long as possible, it is 

not hard to predict that the forthcoming media work will be too much for them to bite 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

off. It is more likely that the new government will try, with the help of national 

romanticism, to impose its influence on as many media outlets as possible. This 

campaign will not be too complicated when it comes to influential private television 

stations. It seems that the state RTS will not be too hard a nut to crack either. 

Judging by everything, it seems that battles will be fought over influential print media. 

 

Is the media scene in Serbia in the coming months again going to see a division into 

so-called “independent ones” and those others? 

 

Probably yes. Of course, one must bear in mind that “independent” will actually mean 

professional, while those others will only be favorably disposed, but not subordinated 

to the authorities, as some of them had been until just three years ago. 

 

Vladan Radosavljevic is journalist and editor in Belgrade Media Center. Translated 
by: K. H. © Media Online 2004. All rights reserved. 


