
 Media Online 2004. All rights reserved. 
 

 
 
 
 

THE BULGARIAN PRESS MARKET – WHERE IS THE QUALITY? 
 

Alexander Boytchev 

July 28, 2004 

 

Bulgaria is situated on the Balkan Peninsula. As a part of the region, named because of 

political correctness Southeastern Europe, over the last 14 years it underwent economic, 

political and social changes. The Bulgarian media landscape can be described as a 

mirror of these changes, which happened during the years – nearly completed 

privatization, entry of local and foreign private investors, a huge variety of radio and 

television programs and print publications, an identity crisis and a noticeable lack of 

quality journalism. The Bulgarian media on its road to Europe is like the Bulgarian citizen 

– confused, with a lost sense of time, overcome by a feeling of indifference and 

intuitively finding the right direction in chaos. 

 

The Bulgarian Press market in 2004 is relatively stable. After the stormy nineties, when 

newspapers were created and ceased to exist almost every year, at the present moment 

there are nine national dailies, three national weeklies and over 50 regional publications. 

The market is dominated by the German media holding Westdeutsche Allgemeine 

Zeitung (WAZ), which entered Bulgaria during the 1997 crisis. Afterwards, it practically 

established a monopoly of circulations, as well as advertising revenues. WAZ owns the 

two major dailies – “24 chasa” (24 Hours) and “Trud” (Labor), and the weekly “168 

chasa” (168 Hours). The political party press practically does not play any role in the 

formation of public opinion. In 2002 the party issue of the conservative Union of 

Democratic Forces (UDF), “Demokratsia”, folded. The daily “Duma” (Word), which 

inherited the party publication from the Communist era “Rabotnichesko Delo” (Worker`s 

Deed), remained a tribune of the reformed Bulgarian Socialist Party (BSP), but suffered 

a series of cataclysms after changing its owners twice in the last six years (companies 

close to the BSP). The future of the paper is rather uncertain at the present moment. 

Circulation figures for the party press are low and their influence is directed towards a  



 Media Online 2004. All rights reserved. 
 

relatively small social group of hardliners. The overall disappointment in politics and the 

political system and the reducing enthusiasm from the nineties, when there was a 

serious polarization in society between people with right and people with left political 

convictions, deprived the party press of readers and thus of advertisements. The party 

press has disappeared, but this does not mean that politicians’ interest in the media has 

faded. On the contrary – control over state-owned national television has even increased 

and many surveys carried out by non-governmental organizations describe the situation 

in Bulgaria as risky for freedom of speech. 

 

Unlike the electronic media, ownership in the press is rather clear and contains fewer 

question marks. This does not mean, however, that pressure on freedom of speech is 

lesser. Together with WAZ and some serious Bulgarian investors, there are people in 

the market whose capital is questionable. For example, investments of the Israeli 

businessman Michael Corni. Michael Corni was put on trial in Israel for money laundry 

(and later acquitted). In the US, Corni was accused by his former partners “Trans World 

Group”, the Rubin Brothers, of blackmail and murder. The American court, however, 

refused to put him on trial because the alleged crimes were committed in Russia. Corni 

was expelled from Bulgaria in 2000 after having been designated as posing a threat to 

national security. This, however, was not a holdback for his further investments in the 

country and into two dailies – “Standart” (Standard) and “7 Dni Sport” (Seven Days 

Sport). The daily “Novinar” (Journalist) is also brought in connection with some economic 

interests. The newspaper is owned by companies connected with former municipal 

structures. There are allegations that some of the municipal property of Sofia was 

privatized by companies related to the Bulgarian mafia. The aim of these stories is to 

show that there is not as much political, as there is economic pressure on the Bulgarian 

press. Because of business interests of newspaper owners, the editorial crew refrains 

from investigating or commenting on certain problems in the state or does exactly the 

opposite – it overexposes and gets to the bottom of things, leads as if it serves public 

interest or a willingness to protect justice. Such conduct is possible for different reasons. 

The advertising market in Bulgaria is chronically unstable and is determined by the will of 

a small group of people. The subscription base for newspapers is rather low and is 

estimated at 10 to 20 percent, according to official data from newspapers themselves. In 

fact, these percentages might be even lower. This all means that advertising seems to 

be the only serious income generator, especially with regard to the constantly low 



 Media Online 2004. All rights reserved. 
 

circulation figures. Considering, however, that WAZ publications make up, according to 

official statistics, over two-thirds of advertising revenues, there seems to be no choice 

left for the other publications but to be financed by owners having interests in various 

other economic fields. 

 

This closed economic circle and the trend to serve as a corporate PR issue are 

witnessed by a survey of the non-governmental organization Freedom House, 

conducted in the beginning of 2004. The most pronounced problems in the Bulgarian 

media landscape, according to the study, are political control over state broadcasters 

and manipulation of advertising, which threatens the position of independent media, 

especially at local and regional levels. Pressures on the press come from both the 

government and from criminal organizations. Violence against journalists still exists, 

mostly due to organized crime and a climate of impunity fostered by a weak judiciary. A 

number of journalists were attacked in 2003 as a result of their investigation into the 

criminal underworld. In such an environment, many journalists practice self-censorship 

and investigative journalism about corruption and organized crime is rare. 

 

The self-censorship leads to a quality decline of the published articles. The drop in 

quality automatically leads to a drop in readers’ attention. Decreasing circulation figures 

are a fact, although there is no official statistics to give precise figures on the change. 

The Circulations Audit Office was created in the beginning of 2003, but it still cannot start 

functioning properly and present independent data on the market situation. There is no 

doubt that the decline in circulations has affected all participants in the market and there 

is a surprising rise for the tabloid press. A special place in the press landscape is 

reserved for newspapers attending to the problems of retired people in the country. As in 

all former socialist republics, these people fared the worst in reforms and on the other 

hand they are large in numbers. The publishers of these papers manage to run on profit, 

although they sell their issues at prices less than 30 stotinki (under 15 euro cents).  

 

The majority of publishers always tend to explain the movement of circulation figures 

with the impoverishment of the Bulgarian customer. It is a convenient explanation, often 

accompanied with the reasoning that real circulations may decline, but that the so-called 

social circulation (i.e. the number of people reading one copy of the paper) increases. 

The price of papers (between 20 stotinki and 2 lewa or 10 euro cents and 1 euro) is one 



 Media Online 2004. All rights reserved. 
 

more reason for the Bulgarian not to buy in these difficult times – in the country you can 

buy bread, milk or even two cups of coffee for the price of one paper. 

 

Two and a half years before officially entering the European Union, there are still too 

many unsolved issues facing Bulgarian society. In the meantime, the media does not 

have to fear for its survival despite the falling circulation figures. The tendency to see a 

publishing house as just a common enterprise, which has to be profitable first, 

jeopardizes its social function. It is true that nowadays a journalist independent of 

exterior influences is utopian. Bulgarian publications, however, have yet to face the 

challenge of creating and forming authors capable of expressing an opinion and a civil 

position – despite or because of the interest of their publishers. 

 
The author works for the Capital Weekly Newspaper, a business oriented publication 
considered one of the most important and influential Bulgarian papers. 
 


