
© Media Online 2004. All rights reserved. 

 

 
 
 

PUBLIC BROADCASTING SERVICE: POLITICS AS A DESTINY 
 

Velizar Sredanovic 

 

October 27, 2004 

 

With the act of passing the Law on Media, Law on Broadcasting and Law on the 

Broadcasting Services Radio and TV Montenegro on September 16, 2002, Montenegrin 

Assembly delegates from the opposition and ruling parties placed themselves in the 

annals of Montenegrin journalism, primarily because they facilitated the long awaited 

media reform and put Montenegro, at least in the area of media legislation, among 

countries with much greater democratic experience and capacity in this area. This was a 

big step for the small Mediterranean and Balkan country and it was assessed by 

international media organizations and numerous foreign consultants and experts as a 

leading example in the region of how legislative changes ultimately bring about 

depoliticization of state-owned media outlets, introduce independent regulatory bodies, 

create free market and much-desired democratization of not only the media space… 

 

It was simply unbelievable how in polarized Montenegrin society, politicians from the 

government and opposition easily renounced direct influence on the media, especially 

state-owned media, and unanimously adopted concrete legislative mechanisms ensuring 

their independence. It seemed as if everyone simply could not wait for Radio 

Montenegro and TV Montenegro to be transformed into true services for citizens and for 

politicians to leave editorial influence to the profession and ultimately to the citizens for 

whom the public service is intended. Thus, the first condition for implementing the media 

reform and public service strategy was met two years ago with the new legislative 

frameworks which, in line with highest European standards, protect the media, 

particularly the public service, from direct political influence. However, when Radio and 

Television Montenegro (RTCG) managers, with support of the RTCG Council, based on 

the Law on Broadcasting Services, on June 1, 2003 shut down the Parliamentary TV 

Channel, thereby ending the obligation of compulsory direct broadcasts of all assembly 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

 

sessions, the political stage was thrown into turmoil. It seems that it was only then that 

politicians realized that although they were in parliament “in the name of the people,” 

they were not the top TV stars any more since airtime, including the long and tiring 

assembly series, was reduced to minutes, even seconds, in news programs and 

parliamentary chronicles on the public service. When politicians from opposition 

assembly ranks, in the new (re)distribution, got minor roles on Television Montenegro 

(those from the government succeeded, at least through state and government activities, 

to remain in the top news programs, although to a lesser degree than before), they 

realized they no longer had the power to influence the contents of TV programming and 

thus to determine the programming schedule of the public service. The opposition 

qualified the shutting down of cameras in the Montenegrin Assembly as undemocratic 

and expressed its revolt first by demonstratively walking out of the assembly and then by 

boycotting all parliamentary activities. 

 

The united opposition then boycotted Radio and Television Montenegro, namely public 

service journalists, although the practice of direct broadcasts of the more important 

assembly sessions was resumed in the meantime, decided by the editorial teams of 

these broadcasters. Of course, the boycott lasted almost a year and a half and coincided 

with the period used by the opposition for non-parliamentary forms of operation. More 

precisely, until October 20 this year, when delegates from the Socialist People’s Party 

and Serb People’s Party appeared in a direct TV broadcast from the Assembly, brought 

about by Mr. Mauricio Masari, OSCE Mission Head. From the united opposition, which 

has recently fallen apart, only People’s Party delegates remained consistent in the 

boycott, while the Liberal Union announced its return to parliament. The RTCG Council 

recommendation to the Montenegrin Radio and Television editorial teams is: “…on one 

of their channels, to directly broadcast even that part of the assembly sessions which 

was not encompassed by the Programming Principles and professional standards of the 

RTCG public services…” Although the TVCG director claims that his enterprise had 

directly broadcast 92% of the parliament sessions, the recommendation came after 

several months of Mr. Masari’s diplomatic activity in Montenegro. According to numerous 

news reports on meetings that the OSCE Mission Head for Serbia and Montenegro held 

with senior Montenegrin officials and RTCG management bodies, during which 

guarantees were sought for providing direct TV broadcasts as the first condition for the 

opposition to return to parliament, mildly qualified as “psychological pressure,” journalists 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

 

did not use the opportunity to defend the profession. 

 

Thus, RTCG remained alone and in this unequal showdown it became the loser. Of the 

numerous local and international media associations, unions, consultants and experts, 

for a long time no one expressed support for colleagues from Television Montenegro or 

publicly condemned politicians for trying to interfere in television editorial policy. 

 

Meanwhile, the RTCG Council (composed of representatives of non-governmental 

organizations, university, syndicate and some other professional guilds) and responsible 

people at TV CG, after rejecting earlier pressure from the local political scene and 

attempts to politicize the work of the public service, yielded to the persuasion of an 

international non-governmental organization which until yesterday, ho and behold, had 

supported efforts aimed at preventing political power centers from jeopardizing 

autonomy and independence as one of the most important principles of a public service. 

But this is not the first time in the implementation of legislation on media reform that one 

can recognize double standards on the part of international media organizations and 

their experts, at least when it comes to their attitude towards the public service in 

Montenegro in terms of financial self-sustainability. 

 

Since transition and media reform is a long process, the engagement of the international 

community and organizations will continue both for the sake of society and the media, 

but mostly in an advisory role, since a donor conference to help the public service is 

nowhere in sight yet, and when it will be, we do not know. RTCG’s present situation may 

help to partly solve the company’s funding problem. In line with the popular saying that 

“even in evil there is something good,” the imposed situation may be worth it for the 

public service, at least in patching up the not-so-small budget holes. In light of the 

imminent privatization of the Telecom, through which the Broadcasting Agency collects 

the dwindling RTV subscription fee for the public service, an uncertain future is in stall 

regarding the inflow of RTCG’s largest budget portion. This is why the public service 

management is right in a way, in the galimatias of confused legislative and media 

competencies, by again allowing politicians to take over editorial duties and jeopardize 

programming schedules, in making out a bill for that. They cannot be expected to 

broadcast the daily political series from the Assembly for free like before, while the state, 

as a result of transformation from state TV to a public service, shortweights them each 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

 

year from its budget which is partly intended for certain radio and television 

programming obligations. 

 

In any case, once again the biggest losers will be the public service and the citizens for 

whom it is intended, since usurpation for all-day parliamentary broadcasts will deprive 

the Montenegrin auditorium to a great degree of the yet well-tuned education program 

and the improving cultural, art or entertainment program. Thus, after the first stage of 

restructuring on RTCG’s path to a public service, along with initial progress in terms of 

programming, mostly due to the will of others, but also partly due to its own indulgence, 

it has taken a step back and has again, in the news and political program, returned to 

the old positions that violate the fundamental principles of a public service. 

Independence above all. Filters between political institutions and the public service have 

given in before politicians’ challenges to again establish some sort of information 

hegemony like in some earlier times. Until all participants in this media vicious circle 

realize that there can be no public service if there is any influence of political parties, 

Assembly, Government, or even international organizations. Simply, the public service 

may be subjected only to the interests of the entire population in Montenegro, namely 

the citizen. 

 

Velizar Sredanovic, publicist and media analyst, works as RTCG Assistant General 
Director. Translated by: K.H. © Media Online 2004. All rights reserved. 
 


