
 Media Online 2004. All rights reserved. 

 
 

ON THE BROADCASTING STRATEGY: 
FREQUENCY ALLOCATION ANNOUNCED A MEDIA TEMPEST 

 

Velizar Sredanovic 

 

May 25, 2004 

 

The first radiotelegraphic station in the Balkans installed by the Italian Nobel Prize-

winner Guillermo Marconi in 1904 in Volujica near Bar at that time positioned 

Montenegro in terms of technology ahead of many European countries. An entire 

century later, Montenegro is trying to keep step with the modern Europe, at least media-

wise, which, again, requires a technological precondition. In this context, towards the 

end of the month, representatives of Montenegro will participate in a preparatory 

conference on digital television in Geneva, which will be held after the final design of the 

Montenegrin frequency plan and its adoption. After that, a tender will be announced to 

allocate frequencies, whose very indication has already drawn a lot of attention not just 

from present and potential future users, but also from international media experts and 

organizations. Of course, consequently from the public as well. 

 

The Council and the Agency of Broadcasting of Montenegro (ARD) have found 

themselves in an unenviable situation because, before the first tender is announced for 

the allocation of broadcasting frequencies, the Strategy of Development of Broadcasting 

of Montenegro and the plan of allocation of broadcasting frequencies must be adopted. 

Recently, a roundtable called “Strategy of Development of Broadcasting in Montenegro 

by 2007” in Podgorica almost entirely passed in discussion on the principles and criteria 

by which foreign broadcasters will found media outlets and on how to protect domestic 

media, which is particularly emphasized by Montenegrin commercial broadcasters and 

members of the ARD Council. However, IREX consultants, commenting on the 

conditions of the draft Strategy, which, in order to protect national interests, require not 

only Montenegrin, but also foreign broadcasting companies, including Serbian ones, to 

produce no less than 51 percent of the programming broadcast via Montenegrin 

transmitters in Montenegro itself, assessed it as being discriminatory. Thus, instead of 



 Media Online 2004. All rights reserved. 

the entire Strategy, public discussion focused on a single issue – under what conditions 

will media from Serbia broadcast their programming in Montenegro. There was no 

discussion on a series of essential determinants in the Strategy as a crucial document 

that will decide the fate of the vast majority of media in Montenegro, primarily local public 

broadcasting services and RTCG (Radio Television Montenegro), which have not started 

functioning yet in light of new Montenegrin laws on media, broadcasting and 

broadcasting services.  

 

Foreign media experts, IREX representatives in particular, believe that 90 percent of the 

Strategy of Development of Broadcasting is in accordance with good international 

practice, but that the “problem is the 10 percent by which the ARD Council discredits not 

just itself, but also overall media reform in the country.” They have particularly attacked 

the Montenegrin agency’s attempt to define in too much detail the criteria for licensing 

commercial broadcasters, thus restricting freedom of broadcasting. For instance, 

Hendrik Busik, media expert and IREX consultant, assessed certain provisions of the 

strategy as having been passed under the “influence of a nationalistic and authoritarian 

way of thinking.” On the other hand, Montenegrin commercial broadcasters support the 

Agency’s criterion based on which it will be assessed whether license applicants 

contribute to the overall aims of the broadcasting policy, in particular with regard to 

Montenegrin content and providing minority programming. They back this with the 

negative experience of many years of unhampered broadcasting of the nationalistic 

propaganda machine in Montenegro via media from Serbia.  

 

At any rate, certain Serbian media, after 2000 and the October Fifth “ideological 

changing of clothes” and even before frequency allocation, have already positioned 

themselves in Montenegro. In addition to the domesticated TV Pink, which got its 

frequencies in the Montenegrin media landscape in a non-transparent way (it continues 

to re-broadcast programming in the ekavian dialect from a Belgrade studio), TV BK is 

also present in Montenegro every day via TV Elmag’s smaller screen. BK re-broadcasts 

its news program, and lately also a newly launched morning program, as well as other 

programs such as the popular “Klopka” (Trap). If we take into account the regular 

transmission of Radio Television Serbia’s primetime TV news program on Television 

Montenegro’s Second Channel, it is entirely understandable that Montenegrin TV 

broadcasters are bitter as they cannot appear in the Serbian market because the 



 Media Online 2004. All rights reserved. 

frequency allocation procedure is not regulated there. Without going into predictions on 

how much Montenegrin television stations’ own production would be a “disruptive factor” 

in the Serbian TV landscape, even if they did have the possibility of broadcasting 

reciprocity, the bitter impression remains that for now there is no media harmonization in 

the Union of Serbia and Montenegro. Therefore, it is surprising, to say the least, that 

foreign experts insist that Montenegro need not fear the policy of open media doors 

inside the Union of Serbia and Montenegro. Without, primarily, protection of national 

interests, this policy may lead to the closure of the majority of Montenegrin broadcasters. 

 

It seems there is also a fear, which is not so little, of a complete opening of the marked 

which will redistribute the advertising share in favor of larger, especially mega television 

stations, such as TV Pink, TV BK and TV B92, with the former offering to broadcast 

large brands’ advertisements on air in Montenegro for free. In Serbia, some 70 million 

euros is set aside for advertising on broadcasters, while according to monitoring done by 

the RTCG Department of Research and Development and the Center for Statistical 

Research and Prognoses “Modus,” the financial potential of the advertising market of 

electronic TV media in Montenegro is no higher than 7,200,000 euros. Or some 10 times 

less than in Serbia. 

 

What then, besides marketing, attracts Serbian television stations so much that they are 

fighting so hard for Montenegrin frequencies? The wealthy owners of TV BK, the Karics, 

do not hide their ambitions. They want television on the Montenegrin coast. The head of 

TV B92, Vedran Matic, believes that any restriction of media freedom either in Serbia or 

in Montenegro is unconstitutional. He assesses the problem of frequency licenses in this 

context. “I am afraid that behind this hides the Montenegrin ruling structures’ fear that 

the state of Montenegro would not be able to control electronic media from Serbia and 

that they would report in a way that does not suit the Montenegrin authorities,” 

emphasizes Matic. Perhaps this is what the formula of TV Pink’s entry into Montenegro 

by the back door even before frequency allocation hides behind. 

 

Local broadcasters also agree that Montenegro will pay dearly for media reform because 

of its small market. After all, those who are now the loudest critics of the application of 

the Law on Broadcasting are those who participated the most in creating the set of 

media laws. Montenegrin commercial broadcasters are embittered by the Broadcasting 



 Media Online 2004. All rights reserved. 

Center pricelist, adopted by the Council of the Agency of Broadcasting of Montenegro. 

They believe that many broadcasters will simply shut down due to the high prices of 

leasing frequencies. The Broadcasting Center, which separated from Telecom 

Montenegro after the media laws were passed and operates as a separate company, 

claims that if free use of emission stations and transmitters continues, they will not 

survive either. So far, only the Government of Montenegro has settled dues amounting 

to 886,700 euros for Public Service Radio Television Montenegro services. For leasing 

equipment, facilities, land and infrastructure, the Broadcasting Center is supposed to 

collect 647,500 euros a year from 20 private radio stations and 10 TV stations, as well 

as nine municipal public services. For some, this is a lot, for others, it is little. 

 

In any case, polemics regarding the pricelist and the commercial broadcasters’ heated 

reactions have finally confirmed to the public the fact that they have not been paying for 

use of frequencies for years and that they have installed their transmitters onto the state 

network. Perhaps, out of habit, the continuous state assistance for developing 

independent and commercial broadcasters was excessive, but it certainly resulted in the 

fact that Montenegro, up until now, was one of the leading countries by the number of 

media outlets per capita in this part of Europe. There is no country that is so small and 

has so many media (with a population of just some 600,000). Therefore, out of habit and 

under the Law on Broadcasting regarding subscription fee and tax, 10 percent of the 

total broadcasting subscription fee is stipulated as assistance to commercial radio and 

TV stations, which is probably a unique case in media practice. The ARD Council made 

sure that this intention will be persevered in, already announcing a competition to 

allocate resources from the Agency of Broadcasting fund to commercial broadcasting 

services. This way, the impoverished Montenegrin citizens, during the transition period, 

will be helping media owners. On the other hand, neither the state nor the Agency of 

Broadcasting cares very much about public services, which is confirmed by public 

discussion on the Strategy of Development of Broadcasting. 

 

That the burden of media reform in Montenegro will not sink just certain private 

electronic media is clear to everyone who carefully follows the media situation. Republic 

and local public services are threatened no less. Radio Television Montenegro is 

choking in debts and thousands of employees received only two salaries this year, 

despite evident programming progress towards a public service. At the local public 



 Media Online 2004. All rights reserved. 

services RTV Niksic and RTV Budva, journalists and technicians have not been 

receiving salaries for a long time, but they have not been working either. They are on 

strike. How, then, will other much poorer municipalities in Montenegro carry out media 

reform and will local broadcasters succeed in transforming into public services, remains 

to be seen. Not only are the legally-stipulated models of information being tested; the 

provisions of the new media laws are also being tested to see if they can be 

implemented in practice. Hopefully, in the end, a brief news report on the planned media 

reform will not be: operation succeeded, patient died. For, the fact that certain foreign 

media consultants and exper(imen)ts show in their reports that Montenegro was the 

leader of overall media reform in the Balkans, and even broader, and that it is moving 

even above the standards followed in some 20 countries, does not mean that reform will 

succeed in practice. All that is important to them is that reform is carried out as quickly 

as possible. However, what is important to domicile media in Montenegro is how to 

survive. 

 

Velizar Sredanovic, Publicist and Media Analyst, works as RTCG Deputy Director 
General. Translated by: K. H. © Media Online 2004. All rights reserved.  


